Wie gaat er mee met PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 16 aug 2004 17:54

Een kerk mag niet pluraal zijn zeg je. En mede daarom benje niet met de PKN meegegaan. Maar de vroegere Hervormde Kerk was ook al zo pluraal als ik weet niet wat. Alleen op papier niet. En toen ben je toch ook lid gebleven van het kerkverband?

Uit een 'verkeerde' kerk stappen is toch nog wat anders dan lid worden van een 'foute' kerk. Bovendien was de NHK welliswaar pluraal in de praktijk, maar niet op papier. De kerkorde was voluit gebaseerd op alleen de gereformeerde belijdenisgeschriften. Daar is nu verandering in gekomen. Daarom ben ik geen lid geworden van de PKN. Dat is een passieve keuze.

't Is een grapje, maar eigenlijk is het ook wel weer serieus bedoeld: de mensen die nu in de HNHK zitten, zeggen dat ze met een federatie tevreden waren geweest. Misschien is het verstandig om alsnog een federatie (tussen PKN en HNHK) te overwegen?

Als de synode van de PKN slim is, dan komt ze nu met dat voorstel. Dit zal de HV'ers in grote verlegenheid brengen. Tegelijkertijd betekent dit dat de PKN toegeeft fouten te hebben gemaakt in het SOW-proces. En op ootmoed heb ik de synode van de PKN nog niet kunnen betrappen...
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 16 aug 2004 19:28

Maja de Bij schreef:
pugna schreef:God zal Zijn Kerk niet opgeven, maar (grote ?) delen van de PKN maken m.i. geen deel uit van die Kerk.

als je zulke verschrikkelijke en kwetsende uitspraken durft te doen over een (mijn!) kerk, mag op z'n minst van je verwacht worden dat je het onderbouwt.

Voor onderbouwing hoef ik slecht uit mijn raam te kijken.

De hervormde (nu PKN) gemeente ter plaatse heeft leden in twee dorpen.
Mijn woonplaats en een naburig dorp. Ik heb een tijdje terug vernomen dat deze gemeente maar liefst 800 leden heeft. Er zouden in mijn dorp dus tenminste 100-200 hervormden moeten wonen. Ik ken er maar 2 gezinnen. Één van die gezinnen gaat naar een hervormde evangelisatie. En wat betreft de ander, het is dat het me verteld werd anders had ik het nooit geweten.

Ik ken ze niet van school (één christelijke basisschool in het dorp), ik zie ze nooit naar de kerk gaan, zie het nergens aan.

Maar wat ik schreef over geen deel uitmaken van de Kerk, geld voor alle kerken incl. de mijne. Alleen is het deel bij de PKN groter.

Ik reageerde op Avater, die de PKN met de Kerk verward.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 16 aug 2004 19:46

Avater schreef:Pugna

Laat ik mij er ook eens mee bemoeien.

Wie (belijdend) lid is van een kerk, is mede-verantwoordlijk voor wat er in die kerk gebeurd. En ik ben blij dat ik die verantwoording niet hoeft te dragen voor de PKN.

Dit standpunt zou betekenen dat jij medeverantwoordelijk bent voor de samensmelting tussen de ELK, GKN en NHK, als we aannemen dat je lid was van één van die drie kerken. Zelfs synode leden die het samen op weg proces niet steunden zouden toch volgens jou standpunt verantwoordelijk zijn voor de samensmelting van de drie kerken. Als we de gevolgen van een dergelijk standpunt bekijken dan kunnen we concluderen dat het standpunt onhoudbaar is. Dit standpunt is natuurlijk niet alleen van invloed op het kerkelijke gebeuren, maar ook daarbuiten. Als Nederlands staatsburger zou je dan verantwoordelijk zijn voor elke wet en regel die door de tweede kamer wordt ingesteld en nageleefd.

Dat is een foute aanname, ben nooit lid geweest van één van deze drie kerken.

En ik had ook niet de fusie op het oog. Dacht meer aan de ketterijen die er vrijelijk verkondigd mogen worden, etc.

De vergelijking Nederlandse staat - kerk klopt niet. Een andere staat zoeken is erg lastig, een andere kerk minder. Lid van een kerk ben je vrijwillig, staatburger niet.

Los daarvan ben ik wel van mening dat we als nederlands staatburger mede-verantwoordenlijk zijn voor Nederland.

Voor een bijbelse onderbouwing wil ik verwijzen naar Nehemia.

Nehemia 9
33 Doch Gij zijt rechtvaardig, in alles, wat ons overkomen is; want Gij hebt trouwelijk gehandeld, maar wij hebben goddelooslijk gehandeld.
34 En onze koningen, onze vorsten, onze priesters en onze vaders hebben Uw wet niet gedaan; en zij hebben niet geluisterd naar Uw geboden, en naar Uw getuigenissen, die Gij tegen hen betuigdet.

Persoonlijk had Nehemia geen deel aan het afdwalen, maar hij spreekt wel over wij.

Misschien is schuld een beter woord dan verantwoordelijkheid.

God zal zij Kerk niet opgeven, maar (grote ?) delen van de PKN maken m.i. geen deel uit van die Kerk. [1]
Wij gelovigen uit de heidenen zijn slechts ge-ente leden van de Kerk. Lees Romeinen 11.[2]

[1]: Er zullen vast onbekeerde personen lid zijn van de PKN en daarom niet deel uitmaken van de onzichtbare(algemene christelijke) kerk, maar dit is natuurlijk ook van toepassing op de NHK in hersteld verband. Daarom lijkt mij dit een ongeldige reden om uit de PKN te stappen, omdat geen mens kan weten hoeveel bekeerde zielen de NHK in hersteld verband of de PKN herbergt.

[2]: Ik snap niet helemaal wat dit ermee te maken heeft, maar volgens mij maakt het niet echt uit, omdat dit hoofdstuk zowel geld voor de PKN als voor de NHK in hersteld verband. De kerk waarover gesproken wordt in Romeinen 11 is trouwens de onzichtbare(algemene christelijke) kerk en heeft daarom sowieso weinig te maken met de zichtbare kerk(PKN, NHK, ELK).

Dit heeft er mee te maken want jij stelde in een eerdere post de PKN gelijk aan de Kerk.

Mattheus 18:17
En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.

Met deze tekst wil je waarschijnlijk aangeven dat we gemeenteleden die zondigen moeten vermanen en als ze geen gehoor daaraan geven moeten bestempelen als heiden. Hier ben ik het natuurlijk mee eens. Ik zei al eerder dat hervormd zijn betekent dat je oog hebt voor elk lid, wat onder andere inhoudt dat je hem vermaant als hij het verkeerde pad inslaat. Mattheus 18:17 is dus eigenlijk een prachtige onderbouwing voor mijn standpunt.

Ik zie uit naar het moment dat de PKN dit gaat doen. :P

Optimatus

Hoe je de PKN ook moge zien, of je nou mee gaat of niet, ik hoop dat iedereen die wel of juist niet mee gaat in staat is met de ander een kop thee te drinken en respect te tonen voor andermans mening. Volgens mij is dat (vooral dat laatste dan) een vrij essentieel punt van Christen zijn.
Liefde voor God en liefde voor de naaste.

Ik heb geen respect voor een andermans mening als ik denk dat hij een totaal verkeerd pad opslaat. Zo zou ik bijvoorbeeld de mening van iemand die voor abortus en euthanasie is niet respecteren. Je moet als christen echter wel liefde hebben voor je naaste, wat niet inhoudt dat je elke mening van je naaste respecteert. Een vader die zijn kind vermaant doet dit bijvoorbeeld ook uit liefde.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 16 aug 2004 19:47

Race406 schreef:
pugna schreef:God zal zij Kerk niet opgeven, maar (grote ?) delen van de PKN maken m.i. geen deel uit van die Kerk.
Wij gelovigen uit de heidenen zijn slechts ge-ente leden van de Kerk. Lees Romeinen 11.

Terwijl God in al die kerken Zijn kinderen heeft zitten. Wordt er Jezus Christus verkondigd in een kerk, dan is die kerk tóch lid van de Kerk. En als je een dominee hebt die dat allemaal niet zo meer gelooft, ben je dan als kerk geen lid meer van de Kerk?

:? Ik heb het toch over "(grote ?) delen" en niet over een hele kerk.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 16 aug 2004 20:30

Omega schreef:Uit een 'verkeerde' kerk stappen is toch nog wat anders dan lid worden van een 'foute' kerk. Bovendien was de NHK welliswaar pluraal in de praktijk, maar niet op papier.

Als je vindt dat een kerk fout (vals) is, moet je aantonen dat de antichrist in de tempel is gaan zitten. Althans zo schrijft Calvijn over de ware en valse kerk van die tijd, de roomse. Dit n.a.v. 2 Tess 2:4.

Dat heb je m.i. nog niet aangetoond. Ik vind jeverhaal weinig steekhoudend. Maar een kerk -het lichaam van Christus (!)- vals noemen is wel een beschuldiging op het scherp van de snede. Of je maakt het hard, of je moet het niet zeggen. Zoals ik al gezegd heb, mij kwetst dit, het is mijn kerk!

Wieowie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wieowie » 16 aug 2004 21:10

Ik wil nog wel even reageren op het begin van de topic. Wie er mee gaat met de PKN en waarom.
Nou ik ga mee en waarom?
Ik heb er veel over nagedacht en gepraat. En vond het moeilijk om een keuze te maken. Maar gisteren hadden wij een ds. en die zei iets wat ik wel goed vond om weer eens over na te denken. Hij vertelde dat de eerste christenen in de bijbel nog gewoon naar de synagoge gingen. Pas toen in elke dienst Christus vervloekt werd zijn ze er uit gegaan.
Ik weet niet of je dit zo als vergelijking door mag trekken, maar ik lees daar toch nergens een veroordeling over in de bijbel.
Omdat Hij mij het eerst heeft lief gehad

Avater
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Avater » 16 aug 2004 21:36

Omega
Ik vrees toch dat dit niet juist is. De PKN heeft de juridische rechten van de NHK overgenomen, evenals van de GKN en de ELK. De PKN is geen voortzetting van de NHK, net zo min als de PKN een voortzetting is van de GKN en de ELK. Je kunt wel zeggen dat de NHK (en GKN/ELK) wordt voortgezet in de PKN. De NHK is namelijk opgeheven en kan dus op geen enkele wijze meer voortgezet worden. Je kunt hooguit zeggen dat ze geestelijk wordt voortgezet in de HNHK. Dat is ook wat een deskundige buitenstaander als ds. Golverdingen (Ger. Gem.) in Terdege zei.

Ik probeerde in m’n vorige “antwoord” duidelijk te maken dat je een kerk eigenlijk in twee delen kunt splitsen.
- De grondslag.
- De leden.
Als ik dus zeg dat de PKN de voortzetting van de NHK is bedoel ik dus eigenlijk dat de leden van de NHK zich voortzetten in de PKN. De NHK in hersteld verband is inderdaad de geestelijke voortzetting(grondslag) van de NHK, maar meer ook niet.
Dat lijkt me toch afhankelijk van hoe deze gemeente in de PKN staat. Indien zo'n gemeente zou weigeren broeders (HV-predikanten) op de kansel toe te laten en zich ook op andere wijze conformeert aan de synodale uitspraken van de PKN, lijkt me dat een goede reden om hervormd te blijven en zo'n gemeente te verlaten. Immers, hiermee maakt men duidelijk de kerkorde belangrijker te vinden dan Gods Woord. Onze PKN-gemeente heeft zich duidelijk synodaal ongehoorzaam verklaard en blijft HV-predikanten toelaten. Om die reden ben ik welliswaar geen lid van de PKN geworden, maar wel lid gebleven van de plaatselijke gemeente.

Als we aannemen dat je in de NHK deel kon uitmaken van die gemeente, dan is het zeer waarschijnlijk dat je na het samengaan met de GKN en ELK dit nog steeds kan, want ik geloof niet dat een gemeente na de samensmelting tussen de drie kerken ineens bepaalde predikanten weigert die daarvoor wel welkom waren. De situatie waar jij in verkeerd is trouwens een mooi voorbeeld.

Indien de gemeente na de samensmelting wel de verkeerde weg inslaat, dan heb je nog tijd genoeg om je af te scheiden. Je hebt dan ook nog de mogelijkheid om andere gemeenteleden te vermanen dat ze het verkeerde pad opslaan.

Uit een 'verkeerde' kerk stappen is toch nog wat anders dan lid worden van een 'foute' kerk.[1] Bovendien was de NHK welliswaar pluraal in de praktijk, maar niet op papier. De kerkorde was voluit gebaseerd op alleen de gereformeerde belijdenisgeschriften. Daar is nu verandering in gekomen. Daarom ben ik geen lid geworden van de PKN. Dat is een passieve keuze.

[1]: Je laat het nu net lijken of de NHK-leden alleen maar kunnen kiezen tussen het lid worden van een “foute” kerk of uit een “verkeerde” kerk stappen, maar je vergeet dat de keuze voor het lid worden van de “foute” kerk niet gemaakt word door de leden, maar door de synode. Als lid van de NHK heb je dus alleen de keuze tussen: uit een “verkeerde kerk” stappen of niet.

Pugna

Dat is een foute aanname, ben nooit lid geweest van één van deze drie kerken. [1]

En ik had ook niet de fusie op het oog. Dacht meer aan de ketterijen die er vrijelijk verkondigd mogen worden, etc. [2]

De vergelijking Nederlandse staat - kerk klopt niet. Een andere staat zoeken is erg lastig, een andere kerk minder.[3] Lid van een kerk ben je vrijwillig, staatburger niet.[4]

[1]: Deze aanname was ook niet alleen voor jou bedoeld, maar voor elk lid van de drie kerken(GKN/NHK/ELK) die zich afscheidt.

[2]: Maakt niet uit. Ik wou alleen maar duidelijk maken dat iemand die lid van de PKN is niet mede verantwoordelijk is voor de daden van een ander lid.

[3]: Het zoeken van een andere staat kan nooit lastig zijn, want er zijn er meer dan 200. Het lid worden van een andere staat is echter wel lastig, omdat je moet verhuizen en veel papierwerk moet invullen. Verder heeft de lastigheid om lid te worden van een andere staat niks te maken met mijn vergelijking, omdat hetzelfde kan gelden voor een kerk. Ik kan mij bijvoorbeeld heel goed een kerk indenken waar het ontzettend moeilijk is om je ervan af te scheiden.

[4]: Je bent ook vrijwillig lid van een staat, want je hebt de mogelijkheid om te emigreren.

Los daarvan ben ik wel van mening dat we als nederlands staatburger mede-verantwoordenlijk zijn voor Nederland.

Voor een bijbelse onderbouwing wil ik verwijzen naar Nehemia.

Nehemia 9
33 Doch Gij zijt rechtvaardig, in alles, wat ons overkomen is; want Gij hebt trouwelijk gehandeld, maar wij hebben goddelooslijk gehandeld.
34 En onze koningen, onze vorsten, onze priesters en onze vaders hebben Uw wet niet gedaan; en zij hebben niet geluisterd naar Uw geboden, en naar Uw getuigenissen, die Gij tegen hen betuigdet.

Persoonlijk had Nehemia geen deel aan het afdwalen, maar hij spreekt wel over wij.

Misschien is schuld een beter woord dan verantwoordelijkheid.

Nehemia zegt hier alleen dat zowel hij als de andere mensen goddelooslijk gehandeld hebben. Dat wil dus niet zeggen dat hij verantwoordelijk is voor de daden van die andere mensen, maar betekent simpelweg dat niet alleen de andere mensen, maar ook hij dingen heeft gedaan die goddeloos waren.

Dit heeft er mee te maken want jij stelde in een eerdere post de PKN gelijk aan de Kerk.

Bedoel je hier met het woord “kerk” de onzichtbare of zichtbare kerk? Ik heb volgens mij nergens de PKN vergeleken met de onzichtbare(algemene christelijke) kerk, maar alleen gezegd dat er leden in de PKN zijn die lid zijn van die onzichtbare kerk.

Ik zie uit naar het moment dat de PKN dit gaat doen.

Wat zal het ledenaantal van de NHK in hersteld verband dan groeien zeg. :)

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 17 aug 2004 12:13

Wieowie schreef:Ik wil nog wel even reageren op het begin van de topic. Wie er mee gaat met de PKN en waarom.
Nou ik ga mee en waarom?
Ik heb er veel over nagedacht en gepraat. En vond het moeilijk om een keuze te maken. Maar gisteren hadden wij een ds. en die zei iets wat ik wel goed vond om weer eens over na te denken. Hij vertelde dat de eerste christenen in de bijbel nog gewoon naar de synagoge gingen. Pas toen in elke dienst Christus vervloekt werd zijn ze er uit gegaan.
Ik weet niet of je dit zo als vergelijking door mag trekken, maar ik lees daar toch nergens een veroordeling over in de bijbel.

Ben wel benieuwd waar dat in de Bijbel staat.
Bovendien bleef Christus ook in de tempel, al werd zijn naam er eigenlijk gelasterd maar de grondslag bleef hetzelfde. In de herv. kerk gebeurden er ook heel veel foute dingen. Dat had toen nog geen rechtsgrond want de grondslag verbood het. Nu er een nieuwe grondslag aanvaard is worden die foute dingen goedgekeurd door die grondslag. Daar kan ik niet meer bij blijven. Ik wil daar ook niet verantwoordelijk voor zijn. Ik wilde blijven staan op de oude grondslag. Er was voor mij maar een mogelijkheid, en dat was de hnhk. Zij verdedigen die oude grondslag nog en willen daarop blijven staan. Jammer dat dat niet meer gerespecteerd en geaccepteerd wordt!

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 17 aug 2004 16:12

Maja schreef:

Ik vind jeverhaal weinig steekhoudend. Maar een kerk -het lichaam van Christus (!)- vals noemen is wel een beschuldiging op het scherp van de snede. Of je maakt het hard, of je moet het niet zeggen. Zoals ik al gezegd heb, mij kwetst dit, het is mijn kerk!

Ik vrees dat je mijn opmerking niet goed hebt gelezen. Ik spreek over een "foute kerk", niet over een "valse kerk". In een valse kerk wordt alleen een valse leer verkondigd. In een foute kerk vinden verkeerde zaken plaats die tegen Gods Woord in gaan. De PKN is dus geen valse, maar een foute kerk (zoals de NHK dat ook was).

Zoals ik al gezegd heb, mij kwetst dit, het is mijn kerk!

Jammer dat je het zo opvat. Dat was zeker niet mijn bedoeling. Mij zou het overigens niet kwetsen als ze dit van mijn kerkgenootschap zouden zeggen. Een kerk blijft namelijk mensenwerk. De Kerk is Gods werk.

Als ik dus zeg dat de PKN de voortzetting van de NHK is bedoel ik dus eigenlijk dat de leden van de NHK zich voortzetten in de PKN. De NHK in hersteld verband is inderdaad de geestelijke voortzetting(grondslag) van de NHK, maar meer ook niet.

Er zijn natuurlijk ook hervormde leden die zich voortzetten in de HNHK. Het volgende voorbeeld: De directies van Volkswagen en Ford besluiten te fuseren met Trabant en samen nieuwe auto's te gaan bouwen in een nieuwe fabriek. Het merk gaat Volkstraford heten. Nee, zegt een deel van het Volkswagenpersoneel. De kwaliteit van onze auto's is prima. Wij gaan gewoon verder in dezelfde fabriek, met dezelfde auto onder dezelfde naam, met dezelfde cao en met een deel van hetzelfde personeel. Vraag: Wie bouwt er nu Volkswagens? :wink:

Als we aannemen dat je in de NHK deel kon uitmaken van die gemeente, dan is het zeer waarschijnlijk dat je na het samengaan met de GKN en ELK dit nog steeds kan, want ik geloof niet dat een gemeente na de samensmelting tussen de drie kerken ineens bepaalde predikanten weigert die daarvoor wel welkom waren.

Dat is nu juist het probleem. In de praktijk blijkt dit namelijk wel het geval te zijn. Andersom trouwens ook. Er zijn ook predikanten die weigeren of in PKN of in HV-gemeenten te preken. Gelukkig zijn er ook nog tal van gemeenten waar nuchterheid en eensgezindheid de boventoon voeren. Ik hoop en verwacht dat dit er op den duur meer zullen worden. Daarmee zullen we wel bereid moeten zijn tot synodale ongehoorzaamheid. Immers, de synode van de PKN heeft de HV-predikanten uit hun ambt gezet.

Indien de gemeente na de samensmelting wel de verkeerde weg inslaat, dan heb je nog tijd genoeg om je af te scheiden. Je hebt dan ook nog de mogelijkheid om andere gemeenteleden te vermanen dat ze het verkeerde pad opslaan.

Ik heb respect voor degenen die menen voluit 'gereformeerd' te kunnen en zullen blijven onder de nieuwe kerkorde. Ik heb eveneens respect voor degenen die vinden dat dit praktisch onmogelijk is en daarom in de HNHK zijn gestapt. Soms liggen de standpunten in een gemeente zo ver uiteen en zijn de ruzies zo groot, dat het helaas niet meer mogelijk is om samen dezelfde kerkdienst bij te wonen.

Bovendien ziet de HNHK de PKN als een afscheiding (zie mijn bovenstaande voorbeeld).

Je laat het nu net lijken of de NHK-leden alleen maar kunnen kiezen tussen het lid worden van een “foute” kerk of uit een “verkeerde” kerk stappen, maar je vergeet dat de keuze voor het lid worden van de “foute” kerk niet gemaakt word door de leden, maar door de synode. Als lid van de NHK heb je dus alleen de keuze tussen: uit een “verkeerde kerk” stappen of niet.

Juridisch gezien heb je gelijk. Tegelijk heb je als kerkleden natuurlijk ook macht. Indien je massaal zegt dat je niet in een nieuw kerkverband wenst te stappen, dan wordt een synode wel gedwongen om een ander besluit (federatie) te nemen. Helaas zijn de meeste GB-kerkgangers nogal laks. Net als hun afgevaardigden in de classes. Als men de afgelopen jaren getrouw was opgekomen tijdens vergaderingen, dan was er van een PKN nooit sprake geweest. Althans niet de eerste tien jaar.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 17 aug 2004 20:09

Omega schreef:Jammer dat je het zo opvat. Dat was zeker niet mijn bedoeling. Mij zou het overigens niet kwetsen als ze dit van mijn kerkgenootschap zouden zeggen. Een kerk blijft namelijk mensenwerk. De Kerk is Gods werk.

De kerk als instituut en de kerk als werk van de Geest zijn twee kanten van dezelfde medaille. Tuurlijk, ik weet ook wel, dat alleen God de zijnen kent en dat er dus een verborgen kant aan de kerk is. Maar die verborgen kerk openbaart zich onder ons als instituut met de ambten. Laten we de verborgen dingen aan God overlaten en de geopenbaarde dingen onderzoeken. De kerk is nooit mensenwerk. Natuur en genade moet je niet scheiden, daar komt narigheid van.
Misschien had ik beter het woord kwetsen niet kunnen gebruiken. Maar af en toe slaat de schrik me om het hart als ik lees hoe er over de kerk (inderdaad : mijn kerk) gesproken wordt. Dat doet me pijn. Maar misschien komt dat ook wel, omdat ik zo verschrikkelijk baal van alle narigheid die niemand heeft gewild. :cry:

Wieowie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wieowie » 17 aug 2004 22:15

japijo schreef:[
Ben wel benieuwd waar dat in de Bijbel staat.
Bovendien bleef Christus ook in de tempel, al werd zijn naam er eigenlijk gelasterd maar de grondslag bleef hetzelfde. In de herv. kerk gebeurden er ook heel veel foute dingen. Dat had toen nog geen rechtsgrond want de grondslag verbood het. Nu er een nieuwe grondslag aanvaard is worden die foute dingen goedgekeurd door die grondslag. Daar kan ik niet meer bij blijven. Ik wil daar ook niet verantwoordelijk voor zijn. Ik wilde blijven staan op de oude grondslag. Er was voor mij maar een mogelijkheid, en dat was de hnhk. Zij verdedigen die oude grondslag nog en willen daarop blijven staan. Jammer dat dat niet meer gerespecteerd en geaccepteerd wordt!

De dominee haalde dat uit (ff online bible opzoeken hoor) Oh ja, uit hand 26 waar Paulus voor koning Agrippa staat en verteld dat hij de christen in de synagoge heeft vervolgd

En door al de synagogen heb ik hen dikwijls gestraft, en gedwongen te lasteren; en boven mate tegen hen woedende, heb ik hen vervolgd, ook tot in de buiten landse steden (dit is vers 11)

sjon

PKN

Berichtdoor sjon » 18 aug 2004 07:11

ik wil ff reageren op wieowie!

zij schreef dit?!:

nou als je dat doet je bent er toch lid van en dan later van geweest
ga toch uit de PKN!!! ik waarschuw je aleen maar hoor!! :arrow:
je gaat steeds meer de andere kant op als deze :arrow: :mrgreen:
je bent lid van zo'n kerk nou is er nog een uit weg om naar hersteld verband te gaan! het gebeurd al wel in PKN homo's trouwen vrouwen op de preekstoel en als amtsdrager !!! mischien niet in jullie gemeenten maar over een poos dan wel hé paar jaar als er bij jullie een nieuwe vertaling komt nemen jullie die dan niet echt wel!! :)
het verandert
volgende stap met de Roomse echt wel

groetjes sjon en het beste
ga niet mee met PKN
je kan me ook via email een bericht sturen naar geheim12345@hotmail.com!!
Laatst gewijzigd door sjon op 19 aug 2004 06:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 18 aug 2004 18:48

Maja schreef:
De kerk is nooit mensenwerk.

Helaas is dat juist wel zo. Ik zou God er niet graag van beschuldigen dat Hij zoveel kerken heeft laten ontstaan. Die zijn er vanwege onze hardheid en eigenwijsheid. We kennen nauwelijks naastenliefde en als ons iets niet zint, dan stappen we gewoon in een ander kerkverband. Wat dat betreft zijn zowel PKN als HNHK geen plantingen Gods.

Maar misschien komt dat ook wel, omdat ik zo verschrikkelijk baal van alle narigheid die niemand heeft gewild.

Dat zal het zijn. Er worden verkeerde dingen over elkaar gezegd en tegen elkaar gedaan. Waar we naar moeten streven is (hernieuwde) eenheid. Wat bij elkaar hoort, moet ook weer bij elkaar komen. Dat is heel goed mogelijk, ook op plaatselijk niveau (ondanks tegenwerking van de PKN-synode). Maar dan moet er wel een wil zijn bij beide partijen.

Wieowie
Verkenner
Verkenner

Re: PKN

Berichtdoor Wieowie » 18 aug 2004 20:28

sjon schreef:ik wil ff reageren op wieowie!

hij schreef dit?!:

nou als je dat doet je bent er toch lid van en dan later van geweest
ga toch uit de PKN!!! ik waarschuw je aleen maar hoor!! :arrow:
je gaat steeds meer de andere kant op als deze :arrow: :mrgreen:
je bent lid van zo'n kerk nou is er nog een uit weg om naar hersteld verband te gaan! het gebeurd al wel in PKN homo's trouwen vrouwen op de preekstoel en als amtsdrager !!! mischien niet in jullie gemeenten maar over een poos dan wel hé paar jaar als er bij jullie een nieuwe vertaling komt nemen jullie die dan niet echt wel!! :)
het verandert
volgende stap met de Roomse echt wel

groetjes sjon en het beste
ga niet mee met PKN
je kan me ook via email een bericht sturen naar geheim12345@hotmail.com!!

Eerst ff wat recht zetten ik ben een zij :D

Nu even een reactie: Ik ben niet lid van de PKN maar ga er wel elke week naar de kerk. Verder zal ik een kerk niet verlaten om iets dat misschien (n)ooit gaat komen. Enneh...een nieuwe vertaling is daar wat mis mee?? :?

sjon

PKN

Berichtdoor sjon » 19 aug 2004 06:55

ik reageer ff op wieowie

zij schreef dit:

Nu even een reactie: Ik ben niet lid van de PKN maar ga er wel elke week naar de kerk. Verder zal ik een kerk niet verlaten om iets dat misschien (n)ooit gaat komen. Enneh...een nieuwe vertaling is daar wat mis mee??

zij zei: hij zal de kerk niet verlaten als er iets wat (n)ooit zal komen

nou het is er nu al dus dan verlaat je de kerk wel het is nog nie in alle kerken maar wel in wat in Friesland Groningen Limburg Brabant heb je echt wel heel wat die al vrouwen in het ambt hebben of homo,s trouwen en een nieuwe vertaling hebben!! dus dan verlaat je de kerk wel natuurlijk

zij zei: enneh...een nieuwe vertaling is daar wat mis mee??

het antwoord = Ja
waarom?
nou ze veranderen woorden hel komt er niet meer in voor dat is doderijk geworden en veel woorden wordn verandert en dat weet je niet meer wat het was en dan hebben we geen bijbel meer laat hem zo hoe die nou is hij is nou goed en anders straks niet meer!!!!!

groetjes sjon

Terug naar “Archief”