Jakobus 5.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 aug 2004 09:27

Maja de Bij schreef:Uiteraard weet ook ik het niet zeker, maar tot nu toe geloof ik inderdaad dat de ziekenzalving niet meer toegepast hoeft te worden.
Waarom ?
In vers 14 staat dat de zieke de oudste bij zich moet roepen en dat ze bidden en zalven in de naam van de Heere.
En dan staat er in vers 15 dat het gebed (en dus niet de zalving) de zieke geneest en dat de Heere hem opricht. Hier is dus de zalving verdwenen.

Zelf zie ik het zo : de zalving was voor de mensen in die tijd gebruikelijk bij ziekte. Net zoals wij naar de dokter gaan.
Dan kun je de tekst zo lezen : als je ziek bent ga naar de oudste van de gemeente om voorbede (of laat hem komen), maar ga ook (!) naar de dokter. M.a.w. verwaarloos de gewone geneeskunst niet, (actueel : Jomanda en Sylvia Millecam).
Voor mij is het verder een bijzaak. Dus als mensen er waarde aan hechten, of ervaren dat het werkt, kan ik daar mee leven en zelfs geloven. Wie ben ik om de Heere te zeggen hoe het moet. Maar op grond van deze tekst te zeggen dat wij het ook zo moeten doen, is mij net iets te makkelijk. Je zou dan de achterliggende gedachte vergeten en daar gaat het denk ik om.

Je moet de ziekenzalving ook niet apart zien van het gebed.
Ziekenzalving behoort samen te gaan met gebed.

En wat jij doet is volgens mij het bijbegedeelte uit zijn verband trekken. (als ik het verkeerd heb moet je het zeggen).

Zonder gebed kun je toch niet tot God komen met problemen, blijdschap, ziekte, etc.??

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 12 aug 2004 09:48

Evelien schreef:Je moet de ziekenzalving ook niet apart zien van het gebed.

En wat jij doet is volgens mij het bijbegedeelte uit zijn verband trekken. (als ik het verkeerd heb moet je het zeggen).

Zonder gebed kun je toch niet tot God komen met problemen, blijdschap, ziekte, etc.??

Ja, ik trek het ook uit z'n verband. Liever gezegd ik heb geprobeerd het naar vandaag te vertalen.
Ik heb momenteel geen bijbel bij de hand, maar volgens mij volgt op dit gedeelte het gebed van Elia, met als conclusie dat het gebed van een rechtvaardige tot veel in staat is. De zalving is dus niet nodig voor een genezing, de Heere geneest op het gebed (zie ook vers 15).
Volgens mij was destijds het zalven een gewone geneeskundige actie, met als doel het lichaam te genezen. Probleem is alleen dat toen de dokter, de medicijnmeester en de oudste dezelfde persoon was. Tegenwoordig is dat niet meer zo, en dat moet wel meewegen bij het begrijpen van de tekst.
Ik zie dus de ziekenzalving los van de genezing op het gebed; ik geloof dat Heere weldegelijk op het gebed geneest, daar geen misverstand over.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 aug 2004 09:58

Zelf zie ik het zo : de zalving was voor de mensen in die tijd gebruikelijk bij ziekte. Net zoals wij naar de dokter gaan.

Maar hoe kan het dan gebeuren dat het topje van mijn nichtje vinger genezen is? Niet door die dokters in het ziekenhuis want die hadden haar vinger al opgegeven (om het zo maar te zeggen). Want ook zeker de 1e keer toen het verband er af was en ging zag het er slecht en zeker niet goed uit. Ook daarvoor (toen het ongeluk gebeurd is) werd gelijk gebeden voor genezing. Uiteraard werd na het eerste bezoek aan de dokter, toen het resultaat slecht was, ook gebeden (door mensen uit de omgeving en gemeente) en werd de zalving uitgeoefend.
De doktoren konden het niet geloven.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 12 aug 2004 11:25

Evelien schreef:

Maar hoe kan het dan gebeuren dat het topje van mijn nichtje vinger genezen is? Niet door die dokters in het ziekenhuis want die hadden haar vinger al opgegeven (om het zo maar te zeggen). Want ook zeker de 1e keer toen het verband er af was en ging zag het er slecht en zeker niet goed uit. Ook daarvoor (toen het ongeluk gebeurd is) werd gelijk gebeden voor genezing. Uiteraard werd na het eerste bezoek aan de dokter, toen het resultaat slecht was, ook gebeden (door mensen uit de omgeving en gemeente) en werd de zalving uitgeoefend.
De doktoren konden het niet geloven.

De genezing komt niet door de doktoren. De Heere geneest en dat geloof ik zeker. En als ik dit bijbelgedeelte goed bedrijp geneest Hij op het gebed. Zou het echt zo zijn dat je nichtje wel geneest als er gebeden en gezalfd wordt, maar niet als er alleen gebeden wordt ?
Dat vind ik moeilijk te geloven, zo heb ik de Heere niet leren kennen. Hij ziet toch altijd het gelovige hart aan ? Maar ja, wijs me de weg maar.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 12 aug 2004 22:21

De genezing komt niet door de doktoren. De Heere geneest en dat geloof ik zeker. En als ik dit bijbelgedeelte goed bedrijp geneest Hij op het gebed. Zou het echt zo zijn dat je nichtje wel geneest als er gebeden en gezalfd wordt, maar niet als er alleen gebeden wordt ?
Dat vind ik moeilijk te geloven, zo heb ik de Heere niet leren kennen. Hij ziet toch altijd het gelovige hart aan ? Maar ja, wijs me de weg maar.

Beste,

Als God het ons opdraagd, in Zijn Woord om met olie te zalven, of handen op te leggen, een krachtwoord van genezing uit te spreken, waarom dan daarin niet gewoon volgen (zonder vragen). Waarom toch altijd maar dat redeneren??
Je zegt: Zo heb ik de Heere niet leren kennen. Maar misschien heb je Hem wel leren kennen door de voorbeelden om je heen, door de kerkelijke gebruiken en niet in alles door Zijn Woord (begrijp me goed, ik steek mijn hand in eigen boezem).
Je zegt: wijs me de weg maar. Ik wijs je de weg van de Bijbel!

Onlangs mocht ik getuigen zijn bij iemand van ziekenzalven (n.a.v. Jakobus 5) en ik dacht: wat heerlijk om de Heer te volgen in wat Hij ons opdraagt, om dat gewoon te gaan doen! Dan gaat het nog niet eens in eerste instantie om resultaat, maar om gehoorzaamheid en groeien in geloof!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 13 aug 2004 08:14

HereIam schreef:Onlangs mocht ik getuigen zijn bij iemand van ziekenzalven (n.a.v. Jakobus 5) en ik dacht: wat heerlijk om de Heer te volgen in wat Hij ons opdraagt, om dat gewoon te gaan doen! Dan gaat het nog niet eens in eerste instantie om resultaat, maar om gehoorzaamheid en groeien in geloof!

Kun je eens beschrijven hoe zo'n zalving in z'n werk gaat ?

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 13 aug 2004 14:19

Maja de Bij schreef:
HereIam schreef:Onlangs mocht ik getuigen zijn bij iemand van ziekenzalven (n.a.v. Jakobus 5) en ik dacht: wat heerlijk om de Heer te volgen in wat Hij ons opdraagt, om dat gewoon te gaan doen! Dan gaat het nog niet eens in eerste instantie om resultaat, maar om gehoorzaamheid en groeien in geloof!

Kun je eens beschrijven hoe zo'n zalving in z'n werk gaat ?

Jawel, voordat het tot een zalven kwam, hebben we een tijd van voorbereiding gehad, een paar dagen daarvoor. De betreffende persoon heeft in die tijd het e.e.a. aan zonde beleden aan God, maar met mij als getuigen daarbij (dit nav. Jak.5:16). Dit maakte de weg vrij, tot gebed voor genezing.
Hoe vervolgens te werk gegaan: Een tijd van lofprijzing gehad, algemeen gebed en de persoon zelf ook het verlangen uit laten spreken naar God toe. Vervolgens hebben wij als omstanders voor de betreffende gebeden. Tijdens het gebed, is er een klein beetje olie genomen (kan bijv. olijfolie zijn) en dat met de vingers aangebracht op de voorhoofd van de persoon. De olie staat als symbool van de werking van de Heilige Geest. Daarna hebben we God gedankt, voor Wie Hij is en Zijn kracht.

In eerdere gevallen heb ik ook meegemaakt, dat olie werkelijk een krachtig symbool is en de tegenwoordigheid van de Heer laat zien. Bijv. bij iemand die hevig demonisch gebonden was, heb ik met olie een kruisje gemaakt op diens persoons voorhoofd en het was duidelijk dat de onreine geesten hier zeer verbolgen over waren. Ik kan mij voorstellen, dat als je hier weinig in thuis bent (net zoals ik een aantal jaren geleden) dat het vreemd overkomt. Toets je het echter aan de Bijbel, dan zie je dat het Bijbelse handelingen zijn.

In eerste instantie gaat het om het doen van God van je vraagt. Ik hoorde eens iemand zeggen, dat hij al meerdere mensen had gezalfd voor genezing, maar geen zichbare resultaten. Toen vroeg de persoon aan God: Waarom zie ik geen resultaat? Als antwoord kreeg hij: Dat is niet jouw zaak, ik draag je op om dit te doen uit gehoorzaamheid. (Later heeft deze persoon overigens wel resultaten gezien.)
Ik ken zelf iemand die van MS genezen is, door het oliezalven. Maar ken ook andere genezingen van mensen, die niet gezalft zijn, maar waarvoor gewoon gebeden is met handoplegging of het uit spreken van een krachtwoord.

Voor meer informatie, zou je bijv. eens de volgende preek kunnen luisteren, van iemand die vroeger veel moeite had met dit soort zaken, maar overtuigd is door de heilige Schrift, Prof. W. Ouweneel:

http://home.tiscali.nl/sartorius/ouwene ... ngjak5.wma

Van harte aanbevolen,

Shalom

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 13 aug 2004 20:15

Een indrukwekkend verhaal. 't Is inderdaad een gebeuren waar ik niet in thuis ben. Maar eerlijk is eerlijk, je verhaal snijdt hout, en volgt de Schrift.
Moet er nog eens over nadenken...

Toch nog even een paar vragen :
1. Begrijp ik je goed, dat zalving ook gebeurt bij occulte belasting ? Is er overeenkomst tussen occulte belasting en ziekte ?
2. En als de zieke nou niet geneest en sterft. Is dat gebrek aan geloof van de zieke?
3. In zijn boek over genezingen schrijft Ouweneel ondermeer (zo las ik in een recensie, ik heb het niet zelf gelezen) dat wie ziekenzalving of gebedsgenezing ondergaan heeft, niet naar de dokter moet gaan, omdat dat gebrek aan geloof betekent. Ben je dat met hem eens ?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 13 aug 2004 20:41

Maja de Bij schreef:
Evelien schreef:Je moet de ziekenzalving ook niet apart zien van het gebed.

Ja, ik trek het ook uit z'n verband. Liever gezegd ik heb geprobeerd het naar vandaag te vertalen.
Ik heb momenteel geen bijbel bij de hand, maar volgens mij volgt op dit gedeelte het gebed van Elia, met als conclusie dat het gebed van een rechtvaardige tot veel in staat is. De zalving is dus niet nodig voor een genezing, de Heere geneest op het gebed (zie ook vers 15).
Volgens mij was destijds het zalven een gewone geneeskundige actie, met als doel het lichaam te genezen. Probleem is alleen dat toen de dokter, de medicijnmeester en de oudste dezelfde persoon was. Tegenwoordig is dat niet meer zo, en dat moet wel meewegen bij het begrijpen van de tekst.
Ik zie dus de ziekenzalving los van de genezing op het gebed; ik geloof dat Heere weldegelijk op het gebed geneest, daar geen misverstand over.
Hmmm zalven betekenis loos? ze waren in die tijd volgens mij niet zo blond dat ze een gebreken been wilden genezen met zalf op iemands hoofd. Volgens mij is zalving symbolisch bedoelt en hoort het er daarom gewoon bij, in de bijbel kom je ook zalving tegen als symbool van het ambt (koningschap of wat dan ook). Zalven is volgens mij een symbool van de zegen van God
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 13 aug 2004 23:14

Maja de Bij schreef:Toch nog even een paar vragen :
1. Begrijp ik je goed, dat zalving ook gebeurt bij occulte belasting ? Is er overeenkomst tussen occulte belasting en ziekte ?

Kan...lees Luk 13: 11, 16. Nu weten we dat het ws spondylitis deformans was maar met een demonische oorsprong.
Luk 11:14, Matt 12:22.
2. En als de zieke nou niet geneest en sterft. Is dat gebrek aan geloof van de zieke?

Hoeft niet.....kan ook een gebrek aan geloof zijn van de omstanders. Maar niet per definitie. Het kan zijn dat de zieke 'onderdeel' is van een hoger plan.
Ook Elisa werd ziek en stierf aan die ziekte (2 Kon 13:14) Tenslotte moet iedereen een keer sterven.

3. In zijn boek over genezingen schrijft Ouweneel ondermeer (zo las ik in een recensie, ik heb het niet zelf gelezen) dat wie ziekenzalving of gebedsgenezing ondergaan heeft, niet naar de dokter moet gaan, omdat dat gebrek aan geloof betekent. Ben je dat met hem eens ?

Dit is onjuist
Ik citeer: Pag 318 van 'Geneest de zieken!':
Hoeveel nadruk wij ook leggen op de dienst van de genezing in de gemeenten, nooit mogen wij de geneeskunde, de artsen en de geneesmiddelen verachten, want zij zijn evenzeer een geschenk van G.d
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 14 aug 2004 08:53

Dag Maja,

Ik kan mij goed vinden in de 3 antwoorden van Cathy (bedankt Cathy).

Het is fijn om te zien, dat in de laatste jaren dit onderwerp enorm in de aandacht gekomen is, ook in de niet charismatische gemeenten, w.o. de reformatorische kringen. Ik denk aan ds. Abma, maar ook aan ds. M.J. Paul (die hier ook een boek over geschreven heeft).

Bijbelleraar van wijlen Derek Prince is een autoriteit op het gebied van geestelijke strijd. Al moet ik zeggen, dat ik hem soms erg ver vind gaan, in het demoniseren van bepaalde zaken, zijn de studies verder toch wel heel goed te noemen. Hier onder staan twee audio studies van hem:

Deel 1: DEREK PRINCE op 21-7-1982 over MACHTEN EN OVERHEDEN
http://home.filternet.nl/~leendjonghe/PreekA.mp3

Deel 2: DEREK PRINCE op 21-7-1982 over MACHTEN EN OVERHEDEN
http://home.filternet.nl/~leendjonghe/PreekB.mp3

Shalom,

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 14 aug 2004 23:37

Maja de Bij schreef:3. In zijn boek over genezingen schrijft Ouweneel ondermeer (zo las ik in een recensie, ik heb het niet zelf gelezen) dat wie ziekenzalving of gebedsgenezing ondergaan heeft, niet naar de dokter moet gaan, omdat dat gebrek aan geloof betekent. Ben je dat met hem eens ?

Als Ouweneel dat werkelijk meent, dan is hij op dezelfde manier bezig als Jomanda met Sylvia Millecam... God heeft ons artsen gegeven als middel tot genezing (als het Zijn Wil is!). En je mag niet alles zetten op de zalving. Dat gaat te ver!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 15 aug 2004 05:16

Race406 schreef:
Maja de Bij schreef:3. In zijn boek over genezingen schrijft Ouweneel ondermeer (zo las ik in een recensie, ik heb het niet zelf gelezen) dat wie ziekenzalving of gebedsgenezing ondergaan heeft, niet naar de dokter moet gaan, omdat dat gebrek aan geloof betekent. Ben je dat met hem eens ?

Als Ouweneel dat werkelijk meent, dan is hij op dezelfde manier bezig als Jomanda met Sylvia Millecam... God heeft ons artsen gegeven als middel tot genezing (als het Zijn Wil is!). En je mag niet alles zetten op de zalving. Dat gaat te ver!

Nogmaals, dit zegt Ouweneel niet:

Pag 318 van 'Geneest de zieken!':
Hoeveel nadruk wij ook leggen op de dienst van de genezing in de gemeenten, nooit mogen wij de geneeskunde, de artsen en de geneesmiddelen verachten, want zij zijn evenzeer een geschenk van G.d

Dit is een goed voorbeeld, hoe misverstanden de wereld in worden gebracht.

Groetjes

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 15 aug 2004 23:25

HereIam schreef:
Race406 schreef:

Nogmaals, dit zegt Ouweneel niet:

Pag 318 van 'Geneest de zieken!':

Dit is een goed voorbeeld, hoe misverstanden de wereld in worden gebracht.

Groetjes

Daarom zeg ik ook ALS Ouweneel dat meent. Ik hoorde het, maar neem het dus niet maar voetstoots aan dat hij het ook werkelijk meent. Ik ben wel door ervaring voorzichtig geworden met het alles "van horen zeggen" aannemen als waarheid. Roddels zijn gauw gemaakt.... :(
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

EU-25
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor EU-25 » 16 aug 2004 13:11

Zonder over de praktijkgevallen te kunnen oordelen, is er een element wat in de discussie ontbreekt. Dat is namelijk de schrijver en geadresseerden van de Jacobusbrief.

Jacobus is de broer van Jezus en één van de oudsten van Jeruzalem. De geadresseerden zijn eveneens de gemeente in Jeruzalem. Nu is er met die oudsten iets vreemds aan de hand. Nergens wordt in de Bijbel melding gemaakt van de aanstelling van deze oudsten. Dit in tegenstelling tot oudsten van andere gemeenten, die (door Paulus) worden aangesteld. Maar deze oudsten duiken plotseling in de Bijbel op. Deze oudsten zijn dan ook niet hetzelfde als de oudsten die we elders in het NT aantreffen, maar eigenlijk een college van (eerste) getuigen van het werk van Jezus. De Jeruzalemse oudsten vormen dan ook een niet opvolgbaar ambt.
Dat geldt ook bijvoorbeeld voor de apostelen en ‘de zeven’ van Handelingen 6. Dat zijn speciale colleges bij het begin van het NT, en zeggen op zich weinig over onze ambtsopvatting. (Jacobus is een van de oudste brieven van het NT.)

Deze oproep tot gebedsgenezing geldt dan ook voor Jeruzalemse situatie. Het is te kort door de bocht om dat te vertalen naar nu.

Daarmee doe ik niets af aan de wonderen die je soms tegenkomt. Ik betwijfel echter of die gerelateerd kunnen worden aan Jacobus 5.

En ik heb niets met de exegeses van Paul en Ouweneel op dit gebied. Met name de uitlegkunde van Ouweneel geef ik weinig voor. Daarmee heb ik overigens de recensenten van zijn boek ‘geneest de zieken’, zover die uit de reformatorische kerken komen, aan mijn zijde.

Terug naar “Archief”