Is het werkelijk van belang naar welke kerk je gaat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 12 aug 2004 18:29

Wat mij betreft heeft niemand de wijsheid in pacht en word alles uiteindelijk toch door mensen verteld. Maar is het nu werkelijk van belang waar je je geloof belijd? Uiteindelijk geloven we toch allemaal in dezelfde God alleen zijn er andere "huisregels"? En is het niet van belang dat je met je hart gelooft? Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

Groet Rene

(p.s. ik ga zelf naar de protestantse kerk nederland)

caprice

Berichtdoor caprice » 12 aug 2004 18:52

Waarom is Ledeboer eruitgezet bij jullie?

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 12 aug 2004 18:55

caprice schreef:Waarom is Ledeboer eruitgezet bij jullie?

Jullie?????????

caprice

Berichtdoor caprice » 12 aug 2004 18:56

Rene Z schreef:
caprice schreef:Waarom is Ledeboer eruitgezet bij jullie?

Jullie?????????

Ja, de lichthervormde kerk zit nu toch in de KPN?

Hij geloofde in dezelfde God en geloofde zeker met zijn hart.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 12 aug 2004 19:05

Ik begrijp niet wat jou vraag met mijn onderwerp te maken heeft. Mij maakt het niet uit bij wat voor kerk iemand zit, ik ben alleen benieuwd hoe andere mensen hier over denken.

Groet Rene

caprice

Berichtdoor caprice » 12 aug 2004 19:18

Rene Z schreef:Ik begrijp niet wat jou vraag met mijn onderwerp te maken heeft. Mij maakt het niet uit bij wat voor kerk iemand zit, ik ben alleen benieuwd hoe andere mensen hier over denken.

Groet Rene

Waarom worden predikanten uit de kerk gezet (dit jaar nog) als het toch niet uitmaakt waar je in de kerk zit? Dan kun je toch net zo goed als 1 kerk blijven?

Ledeboer eruit => 170 jaar later zeker 5 kerkverbanden waar zijn volgelingen verspreid zitten.

Dat kwam in mijn gedachten.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 aug 2004 19:42

moet je nagaan hoe dom het is een mens te volgen. :?

caprice

Berichtdoor caprice » 12 aug 2004 19:54

Yael schreef:moet je nagaan hoe dom het is een mens te volgen. :?

Vergelijking:

- Ledeboer was een rechtzinnig prediker die zichzelf niet belangrijk vond, maar God de eer gaf.

- Veel ander predikanten op de kansels in de hervormde kerk hadden meer de eigen eer op het oog. Bovendien was de kerkorde belangrijker dan de Bijbel.

Moet er nog een conclusie getrokken worden?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 aug 2004 20:05

[- Ledeboer was een rechtzinnig prediker die zichzelf niet belangrijk vond, maar God de eer gaf.

Dat zal best heb de beste man nooit gekend :wink:

- Veel ander predikanten op de kansels in de hervormde kerk hadden meer de eigen eer op het oog. Bovendien was de kerkorde belangrijker dan de Bijbel.

Is dat tegenwoordig nog niet zo? Hoe hoog schatten jullie bv. in de gg jullie leeruitspraken in? Denk aan ds R Kok, die moest vertrekken hierdoor. Waar mensen zijn zijn problemen. :mrgreen:

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 12 aug 2004 20:07

caprice schreef:
Rene Z schreef:Jullie?????????
de lichthervormde kerk zit nu toch in de KPN?
[-( [-(

Hoezo Hokjes, etiketjes enzo!? ](*,)

caprice schreef:Moet er nog een conclusie getrokken worden?

Nee hoor, ik heb mijn conclusie al. Er zouden niet zoveel verschillende kerken zijn, als er niet altijd zo ge(ver)oordeelt zou worden, zoals hier nu gebeurt door caprice. Door geen andere meningen te kunnen respecteren en veroordelend tegenover je medemens te staan, onstaan de scheuringen en conflicten.

caprice

Berichtdoor caprice » 12 aug 2004 20:08

Yael schreef:[- Ledeboer was een rechtzinnig prediker die zichzelf niet belangrijk vond, maar God de eer gaf.

Dat zal best heb de beste man nooit gekend :wink:

Is dat tegenwoordig nog niet zo? Hoe hoog schatten jullie bv. in de gg jullie leeruitspraken in? Denk aan ds R Kok, die moest vertrekken hierdoor. Waar mensen zijn zijn problemen. :mrgreen:

Je kunt Ledeboer kennen uit zijn werken.
De kerkorde schijnt tegenwoordig inderdaad belangrijker te zijn, in de PKN.
De leeruitspraken zijn een gevolgtrekking van het Woord, en een gevolg kan volgens mij niet zonder oorzaak bestaan. :roll:

De kennis der leer is wel nodig om dwaling en waarheid te onderscheiden van elkander.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 aug 2004 20:14

Je bind de Bijbel aan leeruitspraken tenminste zo zie ik het.
(:mrgreen: sorry ben cgk'er :wink: )

Ja ik ken ds Ledeboer niet, ook niet van geschriften ofzo. Lees meer de Puriteinen.

BJ
Moderator

Re: Is het werkelijk van belang naar welke kerk je gaat?

Berichtdoor BJ » 12 aug 2004 20:15

Rene vroeg naar wat hieronder gequote staat. Dat is dus een persoonlijke mening. Niet iets wat je vanuit de geschiedenis zou moeten antwoorden. Dus probeer die vraag eens met eigen woorden te beantwoorden. En laten we Ledeboer er maar even buiten laten.

Rene Z schreef:Is het werkelijk van belang naar welke kerk je gaat?
Wat mij betreft heeft niemand de wijsheid in pacht en word alles uiteindelijk toch door mensen verteld. Maar is het nu werkelijk van belang waar je je geloof belijd? Uiteindelijk geloven we toch allemaal in dezelfde God alleen zijn er andere "huisregels"? En is het niet van belang dat je met je hart gelooft? Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

Groet Rene

(p.s. ik ga zelf naar de protestantse kerk nederland)

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 12 aug 2004 20:20

Vind ik ook BJ.

Ik ben het met je eens Rene dat geen kerk de wijsheid in pacht heeft. In zeker opzicht is het niet van belang naar welke kerk je gaat. Wel belangrijk is dat Gods Woord goed en in al zijn volheid gebracht wordt. En volgens mij wordt daarnaast als kenmerk van de ware kerk de sacramenten genoemd.

André

Berichtdoor André » 12 aug 2004 20:56

sparow schreef:Vind ik ook BJ.

Ik ben het met je eens Rene dat geen kerk de wijsheid in pacht heeft. In zeker opzicht is het niet van belang naar welke kerk je gaat. Wel belangrijk is dat Gods Woord goed en in al zijn volheid gebracht wordt. En volgens mij wordt daarnaast als kenmerk van de ware kerk de sacramenten genoemd.

Mmm, wsl bedoel je "een" ware kerk?

Toch denk ik dat er wel geloofsgemeenschappen zijn die je niet een ware kerk kunt noemen.
Dus wat mij betreft maakt het wel uit waar je je gemeente zijn gaat "beleven"
Die huisregels waar jij het over hebt die maken het meestal lastig, ik denk dat je die mag toetsen aan de hand van de bijbel, Gods woord, dus niet wat mensen zeggen.

Terug naar “Archief”