reform schreef:Hey Elbert!
Waar kom ik dan in de problemen. Zou je iets specifieker willen zijn?
Als ik je goed begrepen heb, dan zeg je dat God zag welke mensen tot geloof zouden komen en dat Hij ze op basis daarvan uitkoos. De problemen die ik daarbij zie, is dat het geloof ook een gave van God is. Het geloof wordt nl. door God gewerkt. Dus God kiest niet op basis van ons geloof, maar op basis van Zijn barmhartigheid schenkt Hij ons het geloof.
reform schreef:Maar Zoals jij de uitverkiezing zie, kom je ook in de problemen metverschillende teksten zoals:
De Heere vertraagt de belofte niet zoals sommigen het voor traagheid houden, maar Hij is lankmoedig over u, Daar hij niet wil dat er iemand verloren gaat, maar allen tot bekring komen.
Dan kan je wel zeggen dat het op een tegenstrijdigheid lijkt, het is een tegenstrijdigheid.
Dit is inderdaad Zijn geopenbaarde wil (N.B. de uitleggers van de SV kiezen er trouwens voor om in deze tekst bij "allen" aan de uitverkorenen te denken). In de prediking verkondigt God aan alle hoorders dat Hij niet wil dat ze verloren gaan maar dat ze tot bekering komen (laten we dit de uitnodiging voor het feest noemen in mijn voorbeeld). Toch worden niet alle mensen bekeerd en komen niet alle mensen tot geloof. Dat gebeurt pas als het Woord van God in de harten van mensen gaat werken en ze daardoor tot geloof komen (laten we dit het overtuigen van de gastheer uit het voorbeeld noemen). In de dogmatiek wordt er daarom ook van een uitwendige en een inwendige roeping gesproken. Alleen diegenen die het Woord van God inwendig (dus in het hart) gaan geloven, zijn uitverkoren. Zie bijvoorbeeld ook de gelijkenis van het zaad in de akker: een deel van het zaad valt op de weg, een ander deel op rotsige grond, weer een ander deel tussen de dorens en de distels en het laatste deel valt in goede aarde en draagt pas vrucht. Er is dus onderscheid in het horen en dan blijkt pas wie uitverkoren is en wie niet.
reform schreef:Enerzijds kiest God uit en anderzijds wil God dat niemand verloren gaat. Waarom heeft hij dan ons geschapen? Om hem niet vrijwillig lief te hebben? Is dat wat Hij wil, denk het niet.
God wil inderdaad dat we hem vrijwillig lief hebben. Daarom verandert Hij onze wil. Je kunt het dus merken als Hij dat doet: als je Zijn stem in de Bijbel hoort, als je zicht op Zijn Zoon krijgt, als je Hem op Zijn Woord gaat geloven, als je naar Zijn Wil gaat leven enz.
reform schreef:Hoe zie jij dan de vergelijking van de verloren zoon? De veloren zoon besluit zelf weer om naar zijn vader te gaan. En het prachtige is zijn vader staat hem iedere dag op te wachten. Zoals is het ook met ons. OOk Hij staat elke dag op ons te wachten. het enige wat wij moeten doen is naar hem toe komen.
De verloren zoon besluit inderdaad zelf om weer naar zijn vader te gaan. Dit doet hij echter pas nadat hij tot zichzelf is gekomen tussen de varkens en bij zichzelf overdenkt wat voor een rommeltje hij er zelf van heeft gemaakt en hoe goed het vroeger bij vader thuis was. Uiteindelijk is het dus toch de liefde van zijn vader die hem ertoe overhaalt om weer de weg naar huis in te (durven!) slaan. Als hij geen liefhebbende vader had gehad, had hij denk ik niet meer terug durven gaan.
Dus enerzijds is er de verkiezing aan de ene kant: God brengt mensen tot geloof. Aan de andere kant doet Hij dit door de verkondiging van Zijn Woord en de werking van Zijn Geest. Zij die Zijn Woord horen en het gaan geloven, zijn blijkbaar de uitverkorenen. Zij die niet geloven, zijn dat niet.
Uiteindelijk komen we dus wel tot dezelfde conclusie, alleen de motivering is anders.

Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)