Hoe noem je je ouders?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 31 jul 2004 16:13

Das makkelijk :D

Guus Geluk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Guus Geluk » 31 jul 2004 16:17

mw schreef:
Guus Geluk schreef:Ik zeg vader en moeder en ook u.
Dat vind ik wel beleefd tegen ouderen al zegt bijna iedereen op Urk je, ook tegen hun opa en oma. Maar dat is net als dat in Engeland iedereen you (ofzo 8-[ volgens mij klopt er niks van dit verhaal :? ) zegt.

:roll: Dat 'u' klinkt toch niet in ons dialect? Tenminste vind ik ik niet! Tegen (oudere) niet urkers zeg ik u. :D

Nee, klopt. Maar wij praten thuis ook vreemd :wink: Ik ben niet eens een echte Urker...
Ik ken wel een gezin dat Urkers praat en ook u zegt. Ik het begin klinkt dat een beetje raar, maar als je er aan gewend bent, hoor je het niet meer.

Rosie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rosie » 09 aug 2004 19:28

je moet je ouders natuurlijk eren, ik vin het wel netjes, maar mijn ouders zeggen zelf dat ik je mag zeggen als ik dat niet brutaal bedoel, ik noem mijn vader soms gewoon bij zijn naam, maar mijn moeder heeft dat liever niet, nou dan doe ik dat ook niet!
mijn kinderen hoeven later van mij geen u te zeggen!
(L)....................RESPECT................(L)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 aug 2004 19:30

Ik ben niet ouderwets, maar ik zou het toch vreemd vinden als mijn kinderen mijn naam zouden roepen.......... gelukkig zeggen ze altijd mam of ma of muty of mams

André

Berichtdoor André » 14 aug 2004 21:39

Rosie schreef:.........mijn kinderen hoeven later van mij geen u te zeggen!

Tegen niemand niet of tegen u niet? :mrgreen:

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 16 aug 2004 13:39

Andre schreef:

Ja, dat vind ik ook zo irritant, dat kleine kinderen tegenwoordig vaak geen u meer tegen oudere mensen zeggen.
Normvervaging heet zoiets. [-X

Jeronimuz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Jeronimuz » 16 aug 2004 13:42

Of gewoon andere tijden...

Maar ik zal altijd netjes u blijven zeggen en met 2 woorden blijven spreken tegen mensen die ouder zijn.

Zo ben ik opgevoed, en mijn (eventuele) kinderen later ook hoop ik.

André

Berichtdoor André » 16 aug 2004 13:45

Mariamagdalena schreef:
Andre schreef:

Ja, dat vind ik ook zo irritant, dat kleine kinderen tegenwoordig vaak geen u meer tegen oudere mensen zeggen.
Normvervaging heet zoiets. [-X

Dat ze tegen hun ouders jij zeggen is de keus van de ouders idd, maar tegen de juf of meester enz.
Tis makkelijker om later jij te zeggen dan ze later u proberen aan te leren lijkt mij.

Carpento
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Carpento » 18 aug 2004 10:30

Ik zeg gewoon pa en ma tegen me ouders. Vroeger was het altijd u, maar das verwaterd naar je en jij. Geloof niet dat ze er moeite mee hebben, of er niks van gezegd en inmiddels gewend...

Een personeelslid op me vorige school drukte het zo uit: 'Ik wil dat je respect voor me hebt, dat kan ook mij je en jij'

Ben ik het mee eens.

Wel apart trouwens dat juist oudere klanten op mijn werk (vakkenvuller) u tegen me zeggen... En de kleine kindertjes. :D

Ik betrap mezelf erop dat ik ook steeds vaker je/jij tegen klanten ga zeggen. Misschien toch wel normvervaging.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 18 aug 2004 18:01

Ik zeg altijd: Je en jou en jij tegen mijn vader en moeder!!

En zeg vaak mams(ie) en Paps
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

twoton

Berichtdoor twoton » 19 aug 2004 10:15

lienek schreef:Hoi ik zeg ook meestal u tegen mijn ouders. Maar soms ook je
Staat er niet in de bijbel. Eert je vader en je moeder?? Dan is het denk ik ook goed dat je u zegt!

Dit is mijn mening. Ik hoor het wel als je het er niet mee eens ben

Je kunt wel tegen je ouders u zeggen, maar dat wil nog niet zeggen dat je ze dan ook eert :!:

twoton

Berichtdoor twoton » 20 aug 2004 11:55

Hoi, hoi, hoe ik mijn ouder snoem? (eerst FF dit) ik spreek iedereen aan met u, totdat iemand tegen me zegt, zeg maar: jij / je! Maar das eigenlijk bij iedereen. Ik noem dus weinig mensen u!
Mijn mama noem ik mama en soms in een gekke bui grijze postduif maar dat kan ze gelukkig waarderen! Mijn biologische vader noem ik: Dikke boema ma als je benieuwt bent waarom dan wil ik dat misgien wel uitleggen ma das zoon vraal! Mijn stief vader noem ik gewoon bij zijn voor naam! Okeej dat wast wel! Wil jook nog weten hoek mijn opa en oma noem? JA? Okeej komtie! :: Opa en Oma (orgineel hea?)

sprintermeisje

Berichtdoor sprintermeisje » 20 aug 2004 13:37

mij pa en ma noem ik ook gewoon pa en ma. tlijkt mij persoonlijk ook btje gek idee dat ik mijn ouders gewoon met hun naam aan mag spreken. Tis natuurlijk ook wel net wat je gewend bent.
Verder spreek ik thuis dialect en komt u er weinig tot niet in voor. dus gewoon je jij enz.

caprice

Berichtdoor caprice » 20 aug 2004 22:40

Meestal 'u', en soms ook wel eens 'gij'.

Dat moeten eventuele kinderen die ik zou krijgen later ook bij mij doen.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 20 aug 2004 23:37

caprice schreef:Meestal 'u', en soms ook wel eens 'gij'.

Dat moeten eventuele kinderen die ik zou krijgen later ook bij mij doen.

dat 'gij'..dat is toch Betuws?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Terug naar “Archief”