Samenwonen zonder sex?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

HenkG
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HenkG » 09 aug 2004 12:39

Petertje schreef:
HenkG schreef:Een voorbeeldfunctie? Ja, laten zien dat het wel kan. Maar daar is geloof voor nodig. Zelfs onze wijkouderling heeft zijn bewondering ervoor uiteindelijk uitgesproken nadt hij overtuigd was dat wij absoluut geen sex hebben en zouden hebben.

Klinkt als: "Als de ouderling zijn zegen geeft is het Gods wil??????"

Wat de ouderling ervan vindt, doet er in principe niet toe, tenzij hij ons weet te overtuigen vanuit de Bijbel dat iets is zoals hij het zegt. En dat heeft hij ook geprobeerd. Maar hier zijn we niet tot elkaar gekomen, want er zijn eigenlijk geen echte bewijzen te vinden in de Bijbel die het resoluut afwijzen.

Ik heb alleen maar willen aangeven met de opmerking over de ouderling dat de gevraagde verandering in denken niet altijd bij de samenwoners hoeft te liggen.
JHWH - Ik ben

Ik ben Henk -Zijn beeltenis

joepie

Berichtdoor joepie » 09 aug 2004 12:58

Die voorbereiding maak je zelf zo uitgebreid. Het kost namelijk erg weinig tijd.
Gewoon naar het gemeentehuis met de benodigde papieren en je bent getrouwd.
Het is onzin om te zeggen dat er dus geen andere weg is dan te gaan samenwonen voor je getrouwd bent.
Zeg dan gewoon dat je niet wilt wachten omdat je eerst een uitgebreide bruiloft wilt regelen en daar niet op kan wachten met samen wonen.
In het geval van je zusje zou dat dus inhouden dat ze op het moment dat ze haar kamer uit moest en er blijkbaar geen andere mogelijkheid was, dan dat ze bij haar verloofde ging wonen, waren getrouwd.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 09 aug 2004 13:09

tja sorry joepie.. ik ben het niet met je eens.......... ik kan heeeeeeeeeeel goed begrijpen dat je niet maar even naar het gemeentehuis gaat en daar even gaat trouwen.... heb jij dat wel zo gedaan??

ik kan me juist goed voorstellen dat je er ietsd bijzonders van wilt maken!!

joepie

Berichtdoor joepie » 09 aug 2004 13:32

trijntjejohanna schreef:tja sorry joepie.. ik ben het niet met je eens.......... ik kan heeeeeeeeeeel goed begrijpen dat je niet maar even naar het gemeentehuis gaat en daar even gaat trouwen.... heb jij dat wel zo gedaan??

ik kan me juist goed voorstellen dat je er ietsd bijzonders van wilt maken!!

Als de enige mogelijkheid die ik had zou zijn, samen wonen, dan zou ik dat zeker gedaan hebben.
Je kunt een huwelijk in zeer korte tijd voorbereiden, daar is helemaal niet zoveel tijd voor nodig, om er iets bijzonders van te maken.
Ze hebben toch ook de tijd om te gaan samen wonen? In die tijd hadden ze ook een bruiloft kunnen regelen.
Nee, ik denk dat er niet één argument is om niet te trouwen als je als koppel gaat samen wonen. Net zo goed om te gaan samen wonen voor je gaat trouwen.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 09 aug 2004 14:02

HenkG schreef:
Petertje schreef:
HenkG schreef:Een voorbeeldfunctie? Ja, laten zien dat het wel kan. Maar daar is geloof voor nodig. Zelfs onze wijkouderling heeft zijn bewondering ervoor uiteindelijk uitgesproken nadt hij overtuigd was dat wij absoluut geen sex hebben en zouden hebben.

Wat de ouderling ervan vindt, doet er in principe niet toe, tenzij hij ons weet te overtuigen vanuit de Bijbel dat iets is zoals hij het zegt. En dat heeft hij ook geprobeerd. Maar hier zijn we niet tot elkaar gekomen, want er zijn eigenlijk geen echte bewijzen te vinden in de Bijbel die het resoluut afwijzen.

Ik heb alleen maar willen aangeven met de opmerking over de ouderling dat de gevraagde verandering in denken niet altijd bij de samenwoners hoeft te liggen.

Sorry hoor, maar nu probeer je m.i. bloemkolen voor citroenen te verkopen. Je zegt dat je wijkouderling bewondering had "NADAT HIJ OVERTUIGD WAS"

Hoe zo overtuigd? Is hij komen controleren dan?

Hé ik ben het helemaal met je eens dat samenwonen tussen partners moet kunnen, zonder direkt samen het bed in te duiken. Maar dat is een verantwoordelijkheid tussen jou / jullie en God en daar heeft een ouderling of iemand anders geen goedkeuring aan te hechten.

De opmerking van Joepie dat je dan maar moet gaan trouwen lijkt mij onzin. Het huwelijk is slechts een wettelijke contract. Dus als je op het gemeentehuis je boterbriefje hebt gehaald is alles in orde? Het kerkelijk huwelijk bestaat niet. Het is een bevestiging van. In zeer "reformatorische dorpen" zoals bv Staphost, Kesteren enz. werden er helemaal geen kerkelijke huwelijken ingezegend.

Tenslotte wat T.J. zei(sorry, je naam is te lang om zo even uit m'n toetsenbord te ontwringen) is ook logisch. Je hebt gewoon maanden nodig om je huwelijksdatum op het gemeentehuis vast te leggen, je jurk te bestellen en de zaal voor je feest te regelen.

Even voor de duidelijkheid.
In België, waar ik dus nu woon en werk, word een uitvaartondernemer gezien als ceremoniemeester. Wij verzorgen dus een uitvaart maar ook een huwelijk. Als je alles goed wil regelen is een termijn van 3 tot 6 maanden toch het minimum. Op dit moment heb ik er 11 in voorbereiding waarvan de laatste op 3 maart 2005.
Zoek maar een op ceremonie in het domein be.

Conclusie? (zover die te trekken valt)
Als je samenwoont met God dan zul je zelf wel ervaren hoe of wat!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 aug 2004 14:05

Zareb schreef:In België, waar ik dus nu woon en werk, word een uitvaartondernemer gezien als ceremoniemeester. Wij verzorgen dus een uitvaart maar ook een huwelijk.

Nou, dan mag je wel duidelijk in je agenda vermelden waar de afspraak over gaat, anders rijdt de verkeerde auto voor ... :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2004 14:08

joepie schreef:Die voorbereiding maak je zelf zo uitgebreid. Het kost namelijk erg weinig tijd.
Gewoon naar het gemeentehuis met de benodigde papieren en je bent getrouwd.
Het is onzin om te zeggen dat er dus geen andere weg is dan te gaan samenwonen voor je getrouwd bent.
Zeg dan gewoon dat je niet wilt wachten omdat je eerst een uitgebreide bruiloft wilt regelen en daar niet op kan wachten met samen wonen.
In het geval van je zusje zou dat dus inhouden dat ze op het moment dat ze haar kamer uit moest en er blijkbaar geen andere mogelijkheid was, dan dat ze bij haar verloofde ging wonen, waren getrouwd.

Tja maar de dag is gepland... en op zich is een voorbereiding ook niet zo vreemd, want zo'n bijzondere dag wil je wel graag feestelijk maken, een dag die je niet meer vergeet. Dat was in de tijd van de bijbel ook al zo... en overigens kost het nog best wat geld hoor :)

Ik zeg niet dat er geen andere weg is... maar als je afweegt lijkt het me een goede weg... dat er meer wegen zijn die moeilijk te begaan zijn wil niet zeggen dat je dus toch maar 1 van die wegen moet kiezen.

Ik ben het niet met je eens dat je zodra je bij elkaar in het huis komt te wonen dus moet trouwen... ik zie niet in waarom dat perse op dat moment moet gebeuren en niet 2 maanden kan wachten. Je bent voor God getrouwd als je sex hebt... dus als je die 2 maanden zonder sex samenwoont, wat is dan het probleem? Maak dat mij adhv de bijbel svp es duidelijk.

Ik heb wel een bijbeltekst ter overdenking:

10 Wanneer gij uittrekt ten strijde tegen uw vijanden en de HERE, uw God, hen in uw macht geeft en gij uit hen gevangenen maakt, 11 en gij ziet onder de gevangenen een vrouw, schoon van gestalte, zodat gij behagen in haar hebt en haar tot vrouw wilt nemen, 12 dan zult gij haar in uw huis brengen; zij zal haar hoofdhaar afscheren, haar nagels knippen, 13 het kleed, dat zij bij haar wegvoering droeg, afleggen en in uw huis blijven om haar vader en moeder een volle maand te bewenen; daarna moogt gij tot haar komen en haar huwen, zodat zij uw vrouw wordt. (Deuteronomium 21)

Het is een iets andere situatie.... Maar zo iemand mocht dan als hij een mooi meisje bij de gevangenen zag en er verliefd op werd, haar meenemen.... ze moest bij hem in huis worden opgenomen... Samenwonen zonder sex... want ze moest rouwen om haar vader en moeder.... Vervolgens mocht hij sex met haar hebben en op die manier waren ze voor God getrouwd. De SV zegt: en daarna zult gij tot haar ingaan, en haar man zijn, en zij zal u ter vrouwe zijn. Ik zie wel een aantal paralellen met dit topic.
Laatst gewijzigd door Marnix op 09 aug 2004 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 09 aug 2004 14:11

Jazeker

in een geval van huwelijk moet een grapje kunnen maar bij een uitvaart ligt dat inderdaad gevoeliger.

Maar we hebben verschillende auto's hoor!

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 09 aug 2004 14:17

HenkG schreef:
Petertje schreef:

Weet je, ik kan me bijna voorstellen hoe zo'n gesprek gaat. Nee, er staat geen samenwonen in de bijbel, dus mag het.(jullie conclusie) Arme ouderling. Nee, er staat trouwen in de bijbel, geen tussenvorm. Dat is de enige vorm die de bijbel aangeeft. We leven in een wereld met een heleboel grijze vlakken en vele veranderingen. Veel ervan staan niet in de bijbel, maar als je wilt leven tot Gods eer, doe je wat Hij zegt. Voor de rest sluit ik me bij Joepie aan!

joepie

Berichtdoor joepie » 09 aug 2004 14:31

Het vreemde is dat als bljkt dat een stelletje zwanger is, dan is een bruiloft ineens wel snel te regelen.
En mijn man heeft eens een trouwreportage gemaakt bij een stelletje dat binnen vier weken getrouwd was. Alles erop en eraan geregelt.
Dus waar een wil is, is een weg, zal ik maar zeggen.

HenkG
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HenkG » 09 aug 2004 16:40

Toch, beste Joepie, is er een levensgroot verschil tussen samenwonen en trouwen. Bij samenwonen is er nog geen totale eenheid, hetgeen iets is waar je naar toe moet groeien in een relatie. Pas als je getrouwd bent, is er ruimte voor totale eenheid. En dat gaat nogal diep. het is meer dan alleen de daad.
JHWH - Ik ben

Ik ben Henk -Zijn beeltenis

joepie

Berichtdoor joepie » 09 aug 2004 18:00

Ik hoor juist van iedereen dat samenwonen hetzelfde is als trouwen.
Je gaat niet samen wonen om de achterdeur nog open te houden, zeggen ze mij dan. Nee, ze beloven elkaar ook trouw. Het enige verschil is eigenlijk het boterbriefje. Wordt mij verzekerd.
Nu zeg jij dus dat het wel degelijk anders is.

Ik vraag me af hoe God het ziet.
En ik denk dat je best mag samen wonen, maar dan wel als je getrouwd bent. Gewoon voor de burgelijke stand, want zo zijn de regels nu eenmaal in dit land. En we moeten aan de overheid gehoorzaam zijn. Ook voor de wet geld je als niet getrouwd als je samen woont.
En ik vraag me nog steeds ernstig af wat nu het verschil is met getrouwd zijn als je alles samen deelt, dus samen woont, behalve net dat ene niet.
Ik denk ( en zeg dit expres erbij dat het mijn gedachte hierover is) dat er geen verschil is.

joepie

Berichtdoor joepie » 09 aug 2004 18:13

Nog een kleine toevoeging. Er staan een aantal vragen en antwoorden op refoweb.
Misschien eens goed om daar notitie van te nemen.

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... hvk49.html
http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... uijs9.html
http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... rbas3.html
]

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2004 10:16

joepie schreef:Ik hoor juist van iedereen dat samenwonen hetzelfde is als trouwen.
Je gaat niet samen wonen om de achterdeur nog open te houden, zeggen ze mij dan. Nee, ze beloven elkaar ook trouw. Het enige verschil is eigenlijk het boterbriefje. Wordt mij verzekerd.
Nu zeg jij dus dat het wel degelijk anders is.

Ik vraag me af hoe God het ziet.
En ik denk dat je best mag samen wonen, maar dan wel als je getrouwd bent. Gewoon voor de burgelijke stand, want zo zijn de regels nu eenmaal in dit land. En we moeten aan de overheid gehoorzaam zijn. Ook voor de wet geld je als niet getrouwd als je samen woont.
En ik vraag me nog steeds ernstig af wat nu het verschil is met getrouwd zijn als je alles samen deelt, dus samen woont, behalve net dat ene niet.
Ik denk ( en zeg dit expres erbij dat het mijn gedachte hierover is) dat er geen verschil is.

Sorry hoor maar het onderwerp in dit topic is Samenwonen ZONDER sex... laten we het dus niet te algemeen over samenwonen hebben.... Als je inderdaad als man en vrouw leeft maar niet officieel trouwt... ben je voor God wel getrouwd.... Maar dat is iets anders dan samenwonen zonder sex. Ik denk dat je dan in Gods ogen zeker nog niet getrouwd bent.... dan deel je toch nog niet alles samen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

André

Berichtdoor André » 10 aug 2004 11:37

Voor de mensen die dit topic volgen, ik vind dat er steeds weer uit komt we doen toch wat we zelf willen PUNT

Als een ouderling een beetje tegen sputtert, ach dan dikke pech.
Als we niet een bewijs tegen kunnen vinden in de bijbel, dan kan het "gewoon"
We zijn er nogal van overtuigd dat we het allemaal wel zelf kunnen, en weten.

Of vertel ik hier nu onzin?

Nogmaals André is ook zondaar.

Terug naar “Archief”