Dominees met emiritaat

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 19 jul 2004 14:51

Yael schreef:hmm onze dominee is ook ergens in de zestig, en hij is nog fris en groen om zo maar te zeggen. zou hem iig niet in willen ruilen voor een veel jongere dominee.

Die van ons is ook in de zestig, niet meer helemaal fris en groen (bij tijd en wijle) maar hij preekt nog lekker....

Enne, hij hoeft voorlopig niet met pensioen. Al kan ik me wel voorstellen dat je op een gegeven moment met emeritaat gaat. Het is wel slopend zo'n baan.....
Geen commentaar

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 19 jul 2004 14:54

Motormuis schreef:Al kan ik me wel voorstellen dat je op een gegeven moment met emeritaat gaat. Het is wel slopend zo'n baan.....

Precies. Vergeet niet dat dominee-zijn meer is dan alleen preken. Ik ken het "pastorieleven" van nabij, en weet dat het een 24-uurs baan is, waarin je geconfronteerd wordt met veel blijdschap, maar ook met alle mogelijke ellende die er in huwelijken, gezinnen, etc. bestaat. Dat wordt nogal eens vergeten.

En denk nu alsjeblieft niet dat de problemen van de wereld niet onder kerkelijken voorkomen.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 19 jul 2004 15:11

Pieter schreef:
Motormuis schreef:Al kan ik me wel voorstellen dat je op een gegeven moment met emeritaat gaat. Het is wel slopend zo'n baan.....

Precies. Vergeet niet dat dominee-zijn meer is dan alleen preken. Ik ken het "pastorieleven" van nabij, en weet dat het een 24-uurs baan is, waarin je geconfronteerd wordt met veel blijdschap, maar ook met alle mogelijke ellende die er in huwelijken, gezinnen, etc. bestaat. Dat wordt nogal eens vergeten.

En denk nu alsjeblieft niet dat de problemen van de wereld niet onder kerkelijken voorkomen.

Yep, precies. Wat dat betreft onderscheidt de refo wereld zich in het geheel niet, helaas......

Volgens mij mag een dominee uit de GG pas met z'n 70e met emeritaat? Of klopt dit niet?
Geen commentaar

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 19 jul 2004 15:18

Volgens mij mag een dominee uit de GG pas met z'n 70e met emeritaat? Of klopt dit niet?

Volgens mij zijn daar geen richtlijnen voor. Er zijn predikanten die eerder met emeritaat gingen, en er zijn er die veel later gingen.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 19 jul 2004 15:24

Pieter schreef:

Volgens mij zijn daar geen richtlijnen voor. Er zijn predikanten die eerder met emeritaat gingen, en er zijn er die veel later gingen.

Waarom lezen jullie de vorige postings niet? Het is wél zo dat de richtlijn 70 is. Dat is een Synodale richtlijn. Wel bij de les blijven hoor!
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 19 jul 2004 15:56

... en waarom is die pensioenleeftijd bij (toen nog) de herv. kerk officieel geregeld en bij de afgescheidenen niet? Want bij de gergem is het dus meer een advies, die leeftijd van 70...
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 19 jul 2004 16:46

tanteoranje schreef:... en waarom is die pensioenleeftijd bij (toen nog) de herv. kerk officieel geregeld en bij de afgescheidenen niet? Want bij de gergem is het dus meer een advies, die leeftijd van 70...

Dat heeft er dus mee te maken dat de afgescheiden groepen niet echt met overschot zitten en het dus zeer op prijs gesteld wordt als predikanten langer dan 65 of 70 willen aanblijven.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 19 jul 2004 17:33

Motormuis schreef:
Yael schreef:hmm onze dominee is ook ergens in de zestig, en hij is nog fris en groen om zo maar te zeggen. zou hem iig niet in willen ruilen voor een veel jongere dominee.

Die van ons is ook in de zestig, niet meer helemaal fris en groen (bij tijd en wijle) maar hij preekt nog lekker....

Enne, hij hoeft voorlopig niet met pensioen. Al kan ik me wel voorstellen dat je op een gegeven moment met emeritaat gaat. Het is wel slopend zo'n baan.....

Onze dominee zou met emiretaat gaan, hij had zn apartement al, maar toen beriep onze gemeente hem en nam hij het beroep aan. Roeping he. :wink:

karel1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor karel1 » 19 jul 2004 20:47

johannes1 schreef:
Voorts hebben veel predikanten uit deze sector de opvatting dat een ambt voor het leven is.

misschien omdat het zo is. als een predikant je het verkeerde voorhoudt dan wordt dat van hem geeist later. dus waarom zou zijn ambt niet zijn tot na zijn sterven, omdat hij daarna er verantwoording over moet doen?

Ook ik moet na mijn sterven verantwoording afleggen voor mijn doen en laten. Maar het beroep dat ik nu heb, hoop ik niet voor 'eeuwig' uit te oefenen.
Een predikant bezit een ambt, door God ingesteld. Als een predikant daadwerkelijk tot het ambt geroepen is, is hij door God zelf bevestigd en Hij zal de beste man dan ook ontheffen van zijn ambt.
Dat wil niet zeggen dat de taak tot in de dood moet voortduren. De taak wordt minder, het ambt blijft. Vandaar dat emerituspredikanten nog voorgaan in gemeenten, maar niet meer de last van een eigen gemeente behoeven te dragen. Hoewel veel emerituspredikanten de last van hun kerkverband dragen, maar dat is een ander onderwerp...

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 aug 2004 11:14

karel1 schreef:Een predikant bezit een ambt, door God ingesteld. Als een predikant daadwerkelijk tot het ambt geroepen is, is hij door God zelf bevestigd en Hij zal de beste man dan ook ontheffen van zijn ambt.

God heeft het ambt ingesteld. En God bevestigd iemand in zijn ambt.
Maar de gemeente roept, beroept liever. En de gemeente kan ook iemand ontheffen uit het ambt. De gemeente en God moet je niet tegen elkaar uitspelen.
En het is aan de gemeente te regelen dat mensen niet tot voorbij hun krakkemikkigheid door hoeven te gaan. Dus zorgen voor een fatsoenlijk pensioen en voor voldoende kandidaten.

Lindal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lindal » 10 aug 2004 14:39

Misschien heeft het ook te maken met een sterk of minder sterk verantwoordelijkheidsgevoel. Het willen vertellen van Gods goedheid!! volgens mij zijn er ook daarom ds's die willen blijven preken.
Ze zouden het niet kunnen verdragen dat er mensen verloren gaan, terwijl zij nog hadden kunnen preken......

mijn inziens.
Aparte mensen, aparte dingen

De halve waarheid is de hele leugen.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 11 aug 2004 08:31

Lindal schreef:Misschien heeft het ook te maken met een sterk of minder sterk verantwoordelijkheidsgevoel. Het willen vertellen van Gods goedheid!! volgens mij zijn er ook daarom ds's die willen blijven preken.
Ze zouden het niet kunnen verdragen dat er mensen verloren gaan, terwijl zij nog hadden kunnen preken......

mijn inziens.

Als je in de PKN met emeritaat gaat, kun je wel blijven preken. Alleen ben je niet meer aan een gemeente gebonden. Je bent als emeritus dus geen herder meer, maar je blijft wel leraar.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 aug 2004 09:50

Pieter schreef:
tanteoranje schreef:... pas merkte iemand op dat het een nadeel kan zijn als dominees niet willen stoppen op hun 65e en dat daardoor kandidaten die beroepbaar zijn geen kans krijgen...

Daar hebben we in de GG in ieder geval geen last van :mrgreen:

tanteoranje schreef:komt het ook wel voor dat een predikant niet meer groen en fris is maar gewoon niet wil stoppen?

Dat komt wel voor, ook bij ons. Aan de kerkenraad dan de schone taak om de predikant ervan te overtuigen dat het echt niet meer gaat. Valt niet mee; dominees kunnen nogal eigenwijs zijn :mrgreen:

Dat bedoel ik. In de ger. gem zal het er wel mee te maken hebben dat er gewoon te weinig predikanten zijn...

Beetje jammer dat het curatorium het zo nodig vind om zovelen te weigeren. Starheid en bij mij en vele anderen stuit het op volkomen onbegrip.

caprice

Berichtdoor caprice » 11 aug 2004 18:02

kurtyo schreef:
Pieter schreef:
tanteoranje schreef:... pas merkte iemand op dat het een nadeel kan zijn als dominees niet willen stoppen op hun 65e en dat daardoor kandidaten die beroepbaar zijn geen kans krijgen...

Daar hebben we in de GG in ieder geval geen last van :mrgreen:

tanteoranje schreef:komt het ook wel voor dat een predikant niet meer groen en fris is maar gewoon niet wil stoppen?

Dat komt wel voor, ook bij ons. Aan de kerkenraad dan de schone taak om de predikant ervan te overtuigen dat het echt niet meer gaat. Valt niet mee; dominees kunnen nogal eigenwijs zijn :mrgreen:

Dat bedoel ik. In de ger. gem zal het er wel mee te maken hebben dat er gewoon te weinig predikanten zijn...

Beetje jammer dat het curatorium het zo nodig vind om zovelen te weigeren. Starheid en bij mij en vele anderen stuit het op volkomen onbegrip.

Zou jij het met God doen als jij in het curatorium zat?

God doet het nooit zoals de mensen het willen hoor. Hij heeft Zijn eigen weg daarin. Hij laat zich geen weg voorschrijven door mensen.

the_mask
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor the_mask » 11 aug 2004 18:06

Yael schreef:
Motormuis schreef:

Onze dominee zou met emiretaat gaan, hij had zn apartement al, maar toen beriep onze gemeente hem en nam hij het beroep aan. Roeping he. :wink:

dominee uit Alphen a/d Rijn toevallig? :roll:
O taste and see that the LORD is good: blessed is the man that trusteth in him. Psalm 34:8

Terug naar “Archief”