De weg van de Borg is de weg van de Kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 09 jan 2003 16:16

Corne van 't Hof schreef:
Machiavelli;

wat betekent dit woord?

Niccolo Machiavelli (1469-1527) Filosoof met een aantal beroemde uitspraken op z'n naam waarvan 'verdeel en heers' er één is (en hij paste het ook succesvol toe).
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 09 jan 2003 16:18

Als we de trappen in het genadeleven gaan loochenen, welke bevindingen zijn dan wel bijbel?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 jan 2003 16:25

Corne schreef:Weet iemand hoe hij bewust/bevindelijk gerechtvaardigd kan worden zonder de vierschaar?

Ja, door het gelovig mogen zien op Gods belofte van vergeving en verzoening. Door 'licht te krijgen' over een tekst als: "Maar bij U is vergeving" (Psalm 130:4 onberijmd, SV)

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 09 jan 2003 16:27

dat is de belofte op de vergeving der zonde, maar niet de vergeving der zonden zelf.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 jan 2003 16:29

Nee??

Als je nu door die tekst mag zien op het kruis van Christus, de verhoogde Zaligmaker, die ook voor jou betaalde, zodat die vergeving niet meer vergeving is in het algemeen, maar voor jou heel persoonlijk?

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 09 jan 2003 16:30

dan blijft dat het zien op de belofte der vergeving der zonden, maar niet de vergeving der zonden zelf.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 jan 2003 16:33

dan blijft dat het zien op de belofte der vergeving der zonden, maar niet de vergeving der zonden zelf.

Het gelovig zien op de Zaligmaker is Zaligmakend!

Johannes 3:16: "...Opdat een ieder die in Hem geloofd, niet verderve..."

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 09 jan 2003 16:44

Corné, waar bevind jij je in het kerkelijk jaar?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 09 jan 2003 17:33

dat is de belofte op de vergeving der zonde, maar niet de vergeving der zonden zelf.
zo gauw iemand in Christus gelooft en zijn zonden laat, zijn ze vergeven. Diverse malen in de Evangelien bij genezing van zieken of de overspelige vrouw: 'uw zonden zijn u vergeven, ga heen en zondig niet meer.
Trouwens, beloftes die niet vervuld worden heb je ook niet zoveel aan.

Als we de trappen in het genadeleven gaan loochenen, welke bevindingen zijn dan wel bijbels?
waar haal jij die trappen vandaan? Ze staan niet in de Bijbel en ze werden niet door Christus geleerd.

Wat jij niet bevindelijk kent kan jij ook niet uit de bijbel opvissen. Als iemand verder geleid wordt heeft hij dus meer licht in Gods Woord gekregen. .
gaat bevinding boven de bijbel?

praat niet over dingen waar je geen verstand van heb
je begint nu een beetje onsymphatiek te worden. Dit is nu juist de kern van dit hele verhaal, de gedachte 'ik weet het en een ander weet het niet'. Een soort middel om zich te onderscheiden binnen de kerk, van anderen.
Een klein groepje mensen die het allemaal denkt te weten en de deur voor anderen in het slot gooit.

De weg van de Borg is de weg van de kerk

Maar jij of iemand anders is de Borg niet! Willen we Christus werk zelf nog een keertje overdoen?
God zegt dat van wie geloofd de zonden zijn vergeven, de 'echte' bekeerde mensen zeggen, ho ho, dat gaat zomaar niet. Er moet wel eerst wat gekend worden. Roomser dan de Paus, zeg maar.

Als ik jou was zou ik die gezelschappen maar mijden. Vaak zitten er mensen die graag zelf in het middelpunt staan. Kijk ook maar uit met al die boekjes over bekeerde mensen. Neem de Bijbel als uitgangspunt en stel je daarvoor open.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 jan 2003 17:40

Surfer,

ik ga toch even een lans breken voor een boekje over een bekeerd mens...
Lees de biografie over het leven van Hudson Taylor "De man die God geloofde". Daar staat een heleboel bevinding in.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 09 jan 2003 17:48

nou, ik ben er erg huiverig voor geworden. Ik zou het zelf alleen lezen ter informatie, niet als leidraad voor je eigen geloof.
Kent iemand die groene boekjes van ene Van Dam ('komt luistert toe', heten die geloof ik)?
Je krijgt dan ook van die rare taal, gaan mensen het hebben over 'die lieve Jezus' en weet ik allemaal wat voor rare benamingen. '
Dramatiek is volgens mij schadelijk voor het geloof.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 jan 2003 17:51

Die boekjes ken ik niet, ik denk dat jij zou smullen van dat andere boek... En ik denk ieder christen met jou...

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 10 jan 2003 11:25

Kennen julie het boekje 'Christus de ware Vrijstad' van J.W. Slager. Een kostelijk boekje is dit

anne22
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor anne22 » 10 jan 2003 13:48

Hallo allemaal,

Is er ook iemand die het eens is met de stelling 'de weg[..] van de kerk', en die wel uit kan leggen waarop dat gebaseerd is? Ik heb me namelijk echt verbaasd dat bijvoorbeeld ds. Moerkerken hier wel een duidelijk voorstander van is. Deze ds. heeft toch ruim voldoende verstand om de gedachtengang van ds. Harinck te kunnen volgen? Beetje plat gezegd: die man is toch niet gek, hoe kan die dat dan nog geloven??? Dit is echt niet cynisch bedoeld, ik heb me dat echt afgevraagd bij het lezen van het boek. Dus, is er iemand die gefundeerd uit kan leggen waarom we daarin zouden moeten geloven, waarvoor dat nuttig zou zijn. Met alle respect voor je, Corne, je roept een hoop, maar eigenlijk herhaal je alleen kreten die er bij de gemiddelde gergemmer voor zorgen dat zijn haren recht overeind gaan staan.

Verder wilde ik nog benadrukken dat discussieren hierover best leuk kan zijn, maar dat het er vooral omgaat dat we zelf Christus en Zijn gerechtigheid leren kennen.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 10 jan 2003 14:16

wel bevindelijk dan he en niet met het gevoel ofzo

Terug naar “Archief”