1 Cor 15:28...Jezus onderwerpt zich aan God?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

aquila

Berichtdoor aquila » 04 aug 2004 09:18

Maja de Bij schreef:
TheKeimpe schreef:Ik heb hier de volgende uitleg over gehoord:

Jezus is koning over aarde, Hij heeft de aarde bevrijd uit de klauwen van de satan. Na het laatste oordeel, als het uitvaagsel in de hel is geworpen en in de nieuwe hemel en op de nieuwe aarde de zonde niet meer bestaat, geeft Hij het Koninkrijk weer terug aan Zijn Vader.

Ik zat hier nog even over na te denken. Mijn vraag is waarom Jezus dan een eeuwig koning wordt genoemd ? Denk bijv. aan de beloften aan het huis van David, denk aan -meen ik- de engel Gabriel die dit Maria toezegd.
Betekent eeuwig soms : tot de eeuwigheid begint ?

Eeuwig komt van het woord aioon wat tijdsperiode betekent. De Here Jezus zal als koning heersen op aarde bij het Messiaanse vrederijk. In de eeuwigheid heeft Hij Zijn koningschap teruggegeven aan God.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 04 aug 2004 09:25

aquila schreef:
Maja de Bij schreef:
TheKeimpe schreef:Ik heb hier de volgende uitleg over gehoord:

Jezus is koning over aarde, Hij heeft de aarde bevrijd uit de klauwen van de satan. Na het laatste oordeel, als het uitvaagsel in de hel is geworpen en in de nieuwe hemel en op de nieuwe aarde de zonde niet meer bestaat, geeft Hij het Koninkrijk weer terug aan Zijn Vader.

Ik zat hier nog even over na te denken. Mijn vraag is waarom Jezus dan een eeuwig koning wordt genoemd ? Denk bijv. aan de beloften aan het huis van David, denk aan -meen ik- de engel Gabriel die dit Maria toezegd.
Betekent eeuwig soms : tot de eeuwigheid begint ?

Eeuwig komt van het woord aioon wat tijdsperiode betekent. De Here Jezus zal als koning heersen op aarde bij het Messiaanse vrederijk. In de eeuwigheid heeft Hij Zijn koningschap teruggegeven aan God.

Het eeuwig koningschap van Christus heeft alles te maken met ons eeuwig leven met Hem. Heeft dat dan ook een einde ?

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 04 aug 2004 11:31

http://www.goedbericht.nl/aeoon.html

Hier wordt uitgelegd wat dit precies betekend.

Groet Rene

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 04 aug 2004 12:43

Lucas 1: 33
En Hij zal over het huis Jakobs Koning zijn in der eeuwigheid, en Zijns Koninkrijks zal geen einde zijn.

Ik kan me geen andere uitleg hiervan voorstellen, dan dat eeuwigheid niet ophoudt.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 04 aug 2004 13:27

Maja de Bij schreef:Lucas 1: 33
En Hij zal over het huis Jakobs Koning zijn in der eeuwigheid, en Zijns Koninkrijks zal geen einde zijn.

Ik kan me geen andere uitleg hiervan voorstellen, dan dat eeuwigheid niet ophoudt.

Als je de link in mijn voorgaande bericht leest zul je zien dat er niet altijd goed vertaald is.

Groet Rene

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 04 aug 2004 13:47

Rene Z schreef:Als je de link in mijn voorgaande bericht leest zul je zien dat er niet altijd goed vertaald is.

Groet Rene

Die link van jou stelt de eeuwigheid onder kritiek om de alverzoening te kunnen uitdragen. En dan gaan we een kant op die ik niet wil, daar is ook al een ander topic over.
Ik houd me maar aan de bestaande vertalingen. Ook als ik er dan niet helemaal uitkom.

aquila

Berichtdoor aquila » 04 aug 2004 14:44

Maja de Bij schreef:
Rene Z schreef:Als je de link in mijn voorgaande bericht leest zul je zien dat er niet altijd goed vertaald is.

Groet Rene

Die link van jou stelt de eeuwigheid onder kritiek om de alverzoening te kunnen uitdragen. En dan gaan we een kant op die ik niet wil, daar is ook al een ander topic over.
Ik houd me maar aan de bestaande vertalingen. Ook als ik er dan niet helemaal uitkom.

Het lijkt me dat de verklaring tot en met de korte verklaring op die site wel klopt. De conclusie van de alverzoening deel ik niet.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 04 aug 2004 15:03

Ik heb ook moeite met alverzoening, maar de uitleg over de aeonen klinkt erg geloofwaardig.

Groet Rene

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 04 aug 2004 16:42

Rene Z schreef:Ik heb ook moeite met alverzoening, maar de uitleg over de aeonen klinkt erg geloofwaardig.

Groet Rene

Ik weet het niet zo, heb er ook nog nooit zo over nagedacht. Maar als je van alles wat eeuwig is gaat terugbrengen tot tijdsperioden, krijg je de alverzoening er dan niet gratis bij ? :roll:
Heb je echt het Messiaanse 1000 jarig vredesrijk nodig om deze tekst te kunnen uitleggen, ik weet het niet. :roll:

Zelf denk ik, dat als Jezus zich onderwerpt aan de Vader, dat dan bedoeld wordt dat zijn werk als Middelaar vervuld is. Hij is er klaar mee, plat gezegd. En dan is Hij Middelaar af en biedt zijn Vader alles aan wat Hij bereikt heeft. En dat gebeurt pas als de grote schoonmaak klaar is.
Maar Hij blijft wel onze Koning en verder weet ik het ook niet zo goed meer... :cry:

aquila

Berichtdoor aquila » 04 aug 2004 20:07

Maja de Bij schreef:
Rene Z schreef:Ik heb ook moeite met alverzoening, maar de uitleg over de aeonen klinkt erg geloofwaardig.

Groet Rene

Ik weet het niet zo, heb er ook nog nooit zo over nagedacht. Maar als je van alles wat eeuwig is gaat terugbrengen tot tijdsperioden, krijg je de alverzoening er dan niet gratis bij ? :roll:
Heb je echt het Messiaanse 1000 jarig vredesrijk nodig om deze tekst te kunnen uitleggen, ik weet het niet. :roll:

7 En wanneer de duizend jaren voleindigd zijn, zal de satan uit zijn gevangenis worden losgelaten, 8 en hij zal uitgaan om de volkeren aan de vier hoeken der aarde te verleiden, Gog en Magog, om hen tot de oorlog te verzamelen, en hun getal is als het zand der zee. 9 En zij kwamen op over de breedte der aarde en omsingelden de legerplaats der heiligen en de geliefde stad; en vuur daalde neder uit de hemel en verslond hen, 10 en de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in de poel van vuur en zwavel, waar ook het beest en de valse profeet zijn, en zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheden.
Het laatste oordeel
11 En ik zag een grote witte troon en Hem, die daarop gezeten was, voor wiens aangezicht de aarde en de hemel vluchtten, en geen plaats werd voor hen gevonden. 12 En ik zag de doden, de groten en de kleinen, staande voor de troon, en er werden boeken geopend. En nog een ander boek werd geopend, het (boek) des levens; en de doden werden geoordeeld op grond van hetgeen in de boeken geschreven stond, naar hun werken. 13 En de zee gaf de doden, die in haar waren, en de dood en het dodenrijk gaven de doden, die in hen waren, en zij werden geoordeeld, een ieder naar zijn werken. 14 En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen. Dat is de tweede dood: de poel des vuurs. 15 En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs.

De vetgedrukte woorden zeggen genoeg denk ik. De doden - dat is gescheiden van God zijn in alle eeuwigheden van God gescheiden, dat is dus geen alverzoening - op zich een studie, dus dit is even kort.

Zelf denk ik, dat als Jezus zich onderwerpt aan de Vader, dat dan bedoeld wordt dat zijn werk als Middelaar vervuld is. Hij is er klaar mee, plat gezegd. En dan is Hij Middelaar af en biedt zijn Vader alles aan wat Hij bereikt heeft. En dat gebeurt pas als de grote schoonmaak klaar is.
Maar Hij blijft wel onze Koning en verder weet ik het ook niet zo goed meer... :cry:

Kan ik me redelijk in vinden. Hoe het precies zit/verloopt weten we toch niet.

HenkG
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HenkG » 05 aug 2004 13:28

Het is duidelijk dat Jezus als Middelaar alles gaat teruggeven aan Zijn Vader, de Schepper van alles en daarme uiteindelijk de Koning. En hoe dat dan zit met die tekst over Jezus als Koning in eeuwgheid? Tja, Jezus=God=JHWH=Drieening. Een raadsel waar we nooit uit zullen komen. Wat betreft het koningschap is er nog iets toe te voegen aan dit mysterie: er wordt ook gezegd dat wij met Jezus eeuwig zullen heersen als koningen. Hoe dit nu helemaal zit? Geen idee, maar ik weet wel dat het bij God goed zit! Laten we dit dan ook gewoon bij Hem laten liggen en niet teveel proberen Hem te doorgronden, want dan zijn we heel lang bezig en we komen er toch niet uit!
JHWH - Ik ben

Ik ben Henk -Zijn beeltenis

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 05 aug 2004 13:46

HenkG schreef:Het is duidelijk dat Jezus als Middelaar alles gaat teruggeven aan Zijn Vader, de Schepper van alles en daarme uiteindelijk de Koning. En hoe dat dan zit met die tekst over Jezus als Koning in eeuwgheid? Tja, Jezus=God=JHWH=Drieening. Een raadsel waar we nooit uit zullen komen. Wat betreft het koningschap is er nog iets toe te voegen aan dit mysterie: er wordt ook gezegd dat wij met Jezus eeuwig zullen heersen als koningen. Hoe dit nu helemaal zit? Geen idee, maar ik weet wel dat het bij God goed zit! Laten we dit dan ook gewoon bij Hem laten liggen en niet teveel proberen Hem te doorgronden, want dan zijn we heel lang bezig en we komen er toch niet uit!

Helemaal mee eens, dat het bij de Heere goed zit. Maar eh...we hebben nooit geprobeerd Hem te doorgronden, alleen geprobeerd te snappen wat er in het geopenbaarde woord staat. Als we er niet uit hoeven te komen, had het ook niet geopenbaard hoeven te worden...

HenkG
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HenkG » 05 aug 2004 15:53

God heeft Zich op allerlei wijze geopenbaard.
Maar dat betekent nog niet dat wij Hem moeten gaan doorgronden!
We mogen Hem leren kennen. Maar we moeten ook eerbiedwaardige afstand bewaren. Er is een stuk waar we zeker in het hier en nu niet bij kunnen komen. Laten we ons daartoe dan ook niet verleiden!
JHWH - Ik ben

Ik ben Henk -Zijn beeltenis

aquila

Berichtdoor aquila » 05 aug 2004 16:07

De onderstaande teksten zijn wat mij betreft duidelijk:

Rom 5,17 Want, indien door de overtreding van de ene de dood als koning is gaan heersen door die ene, veel meer zullen zij, die de overvloed van genade en van de gave der gerechtigheid ontvangen, leven en als koningen heersen door de ene, Jezus Christus.

2 Tim 2,12 indien wij volharden, zullen wij ook met Hem als koningen heersen; indien wij Hem zullen verloochenen, zal ook Hij ons verloochenen;

Op 5,10 en Gij hebt hen voor onze God gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters, en zij zullen als koningen heersen op de aarde.

Op 20,6 Zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding: over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus zijn en zij zullen met Hem als koningen heersen, [die] duizend jaren.

Op 22,5 En er zal geen nacht meer zijn en zij hebben geen licht van een lamp of licht der zon van node, want de Here God zal hen verlichten en zij zullen als koningen heersen tot in alle eeuwigheden.

Wij zullen in het 1000-j. Rijk heersen en in alle eeuwigheden. Wat dat precies zal gaan inhouden? Wie weet mag het zeggen.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 05 aug 2004 16:37

HenkG schreef:God heeft Zich op allerlei wijze geopenbaard.
Maar dat betekent nog niet dat wij Hem moeten gaan doorgronden!
We mogen Hem leren kennen. Maar we moeten ook eerbiedwaardige afstand bewaren. Er is een stuk waar we zeker in het hier en nu niet bij kunnen komen. Laten we ons daartoe dan ook niet verleiden!

Kun je eens aangeven waar we die grens zijn overgegaan, tot dus ver?
Overigens wel een interessant onderwerp.

Terug naar “Archief”