Wat geef je de kerk/dominee bij trouwen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 04 aug 2004 16:31

De meeste wel volgens mij.

Wij geven de organisten ook niets want die komen uit onze daggasten.

De dominee krijgt wel wat extra maar dat is meer uit emotionele redenen. De koster geven we ook niets.

De overige muzikanten moeten we nog even over nadenken.

De meeste zitten onder onze daggasten.
Die ene die er dan niet bij is geven wel een bonnetje denk ik

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 04 aug 2004 21:32

Wij hebben de dominee een foto gegeven als bedankje, stelde hij heel erg op prijs. (Ook de ambtenaar van de burgelijke stand vond het mooi er een te krijgen)Verder is het bij ons gebruikelijk dat het bruidspaar een bedrag in "de schatkist" doet voor de diaconie.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 05 aug 2004 07:59

Ik vind dat het leiden van trouwdiensten gewoon bij de taak van de dominee hoort, net zoals het bij de taak van de koster hoort om er dan te zijn en de kerk open te doen.

Toen wij zijn getrouwd, hebben we wel als blijk van waardering de koster en de dominee een flesje wijn gegeven, waren ze hartstikke blij mee. Maar verder hebben ze ook expliciet uitgesproken dat het openstellen van de kerk en het leiden van de dienst en zo ook gezien mag worden als cadeau van de kerk. Wij hebben dus ook geen extreem grote bijdrage in de collectezak gedaan.

Trouwens, als wij dat wel hadden gedaan zou ik denk ik eerder een stel 2-€ munten erin stoppen (zachtjes :D ), al die 'discrete' envelopjes met vrijwillige bijdragen werken volgens mij ook maar scheve gezichten in de hand. En wanneer er een vaste vergoeding moet worden betaald, zou ik die gewoon per bank overmaken.

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annerieke » 05 aug 2004 09:26

Waarom zouden discrete envelopjes scheve gezichten in de hand werken? Bij wie?

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 05 aug 2004 11:33

omdat het discreet is ziet niemand de inhoud. dus geen scheve gezichten. Als je meerdere personen wilt belonen moeten ze eerst alle twee euro munten eruit vissen en vissen vervolgens net iets te veel eruit omdat er meerderen zijn die 2 euro in de zak gooien

Lindal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lindal » 10 aug 2004 13:27

Als je een kerkgebouw moet huren dan vind ik dat je er wat extra's voor in de collectezak mag doen.

De overige zitten daar gewoon bij inbegrepen hoor! De organist zal misschien tzt wel een neef worden, die hoeft toch niet betaald te worden voor zoiets? En als je wat aparts wil (ik zou het bv leuk vinden als mijn nichtje dwarsfluit speelt) dan zou je daar ook weer een envelopje voor moeten geven..... neeuhh, het moet uit liefde zijn, anders laten ze het maar.

En geld geven om de Bijbel te bekostigen vind ik onzinnig, dan is het ook geen 'cadeau' van de gemeente, maar iets wat je zelf niet uitgekozen hebt, maar wel voor betaald.
Aparte mensen, aparte dingen

De halve waarheid is de hele leugen.

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annerieke » 10 aug 2004 13:55

Wij huren een kerkgebouw ergens en de koster heeft ons precies verteld wat dat kost, evenals een organist die zij voor ons regelen, dus die krijgt gewoon betaald. Voor niets gaat de zon op :) .

Maar ik vind het weer onzinnig om iets extra's in de collectezak te moeten doen omdat we het kerkgebouw huren Lindal. We betalen er gewoon voor dus dat vind ik niet nodig.

Terug naar “Archief”