Kerkentour - ofwel: we gaan op burenbezoek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Re: tyurtyu5

Berichtdoor caprice » 04 aug 2004 20:42

charlie schreef:
caprice schreef:Daar is de zondag niet voor.
Die is bedoeld als rustdag, en het is beter die door te brengen in je eigen gemeente. Als je dan op zondag bij elkaar komt verzandt het waarschijnlijk toch in wereldse/aardse gesprekken. bezoek maar doordeweeks..

heel goed Caprice, het is namelijk zeker doordeweeks niet erg om wereldse-aardse gesprekken te hebben?

en is het feit dat zondag rustdag is, DE reden om in je eigen gemeente door te brengen? en krijg je dan geen wereldse gesprekken?
ik denk dat verandering van spijs juist reden tot denken geeft, niet?

caprice schreef:Daar is de zondag niet voor.

wie bepaalt dat?

Het is een verademing als het zondags eens een keertje niet hoeft, dat gepraat over school en werk. Dat mogen we dan laten rusten. Dat wordt ook bevolen in het vierde gebod (daarmee is gelijk je tweede vraag beantwoord. God heeft het bepaald).
En het is fijn als er ook nog wat tijd overblijft om zelf persoonlijk met Gods Woord bezig te zijn.

caprice

Re: 6786786

Berichtdoor caprice » 04 aug 2004 20:46

charlie schreef:
caprice schreef:Tot nu toe:

- Gereformeerde Gemeenten
- Gereformeerde Gemeenten in Nederland
- Christelijk Gereformeerde Kerk (bewaar het pand)
- Nederlands Hervormde Kerk (Gereformeerde Bond)
- Hersteld Nederlands Hervormde Kerk

Verlanglijstje:

- Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

En boek erna gelijk een afspraak bijeen psycholoog. (eigen ervaring..) Sorryhoor, maar wat wil je nu zeggen? dat jij de engie goede rechtse hier bent?
(moest ik ff kwijt)

Een psycholoog? :? Dan mag je eerst vertellen waar ik die voor nodig heb.
Misschien kun je ook nog even uitleggen wat een 'goede rechtse' is.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 04 aug 2004 21:46

Caprice,
Ik moet toch even wat recht zetten in het vierde gebod wordt ons niet geboden om op ZONdag te rusten. Dat gebod geldt voor de zevende dag.
dat het onze traditie is, accoord, maar het staat niet in de bijbel. De discussie over zondag/sabbat behoeven we hier niet te voeren, dat kan elders. Maar jij moet de geboden niet gaan veranderen, ook als op zondag bij ons de 10 woorden gelezen worden, veranderen ze het niet.

caprice

Berichtdoor caprice » 04 aug 2004 21:50

waarnemer schreef:Caprice,
Ik moet toch even wat recht zetten in het vierde gebod wordt ons niet geboden om op ZONdag te rusten. Dat gebod geldt voor de zevende dag.
dat het onze traditie is, accoord, maar het staat niet in de bijbel. De discussie over zondag/sabbat behoeven we hier niet te voeren, dat kan elders. Maar jij moet de geboden niet gaan veranderen, ook als op zondag bij ons de 10 woorden gelezen worden, veranderen ze het niet.

Het komt er uiteindelijk op neer dat de zondag onze rustdag is, en daar geldt dit vierde gebod wel voor.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 05 aug 2004 08:58

Yael schreef:
moppie schreef:
Yael schreef:ow ik ben ook cgk-er en wij hebben in het winterseizoen altijd wel doordeweekse diensten. 8)

bewaar het pand zeker???

Hier echt never

Ja klopt wij horen in het hokje bewaar het pand :wink:

... ik ook, maar wij hebben nooit doordeweekse diensten, wel meditaties via de kerktelefoon, maar ik heb begrepen dat de gergem die diensten heeft wegens smartelijk tekort aan predikanten.
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

caprice

Berichtdoor caprice » 05 aug 2004 12:16

tanteoranje schreef:
Yael schreef:
moppie schreef:
Yael schreef:ow ik ben ook cgk-er en wij hebben in het winterseizoen altijd wel doordeweekse diensten. 8)

bewaar het pand zeker???

Hier echt never

Ja klopt wij horen in het hokje bewaar het pand :wink:

... ik ook, maar wij hebben nooit doordeweekse diensten, wel meditaties via de kerktelefoon, maar ik heb begrepen dat de gergem die diensten heeft wegens smartelijk tekort aan predikanten.

Lang niet altijd hoor. Veel dominees houden in hun eigen gemeente regelmatig (1x in de twee weken meestal) een bijbellezing. Daar wordt het leven van een persoon bijv. behandeld, of over het volk Israël ofzo.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 05 aug 2004 12:19

Yep zo heeft hakvoort bij ons heel Esther behandeld. :mrgreen: we waren toen zeker ook een beetje gg :shock: :wink:
nee hoor misschien dat het gewoon typisch bij de gemeente van Alphen a/d Rijn behoort zal ns vragen aan onze ds.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Kerkentour - ofwel: we gaan op burenbezoek

Berichtdoor TheEdge » 06 aug 2004 01:56

Optimatus schreef:Beste mensen,

Hier lopen nogal wat mensen rond die van verschillende richtingen zijn. Is het misschien een leuk idee om eens een paar zondagen af te spreken (bijvoorbeeld eens in de maand voor de looptijd van een paar maanden) om eens "bij elkaar op bezoek te gaan"?

Ik wilde voorstellen:

zondag 1: bezoek aan een Gereformeerde Gemeente
zondag 2: bezoek aan een PKN-Gemeente ("vrijzinnig")
zondag 3: bezoek aan een Oud-Katholieke parochie
zondag 4: bezoek aan een Pinkstergemeente
zondag 5: bezoek aan een Vrijgemaakt Gereformeerde Kerk

Gewoon eens om bij elkaar te kijken. Twee voordelen: Je ziet eens wat van een andere dienst en je ziet een paar Refowebbers. Lijkt me daarnaast ook gewoon leerzaam en gezellig. Hier in Berkenwoude staat de thee in elk geval te dampen.

Gaaf idee Optimatus!
Ik heb alleen nog geen concreet voorstel gezien.

Dus.... doe ik het volgende voorstel:
  • Vanaf zondag 29 augustus is er iedere week een kerkdienst ergens in Nederland waarvoor de refowebbers elkaar uitnodigen.
  • De kerkdiensten zijn - indien er aanbiedingen genoeg zijn - verspreid door het hele land (dus niet een maand lang in de omgeving van Zwolle).
  • De refowebber die zelf in de gastgemeente zit, zorgt ervoor dat mensen die willen komen, worden opgevangen en dat er na afloop iets van een kopje koffie is, en tijd om een beetje na te praten over de dienst.
  • De refowebber die zelf in de gemeente zit, zorgt dat er bijtijds informatie is over hoe de kerk te bereiken is, en wat de gewoontes zijn (kledingcodes, hoe lang tevoren in de kerk zijn, welke liedbundel meenemen etc.)

Ik stel voor dat de aftrap gegeven wordt door iemand uit Gouda, Ede of Zwolle, omdat daar - denk ik - de meeste Refowebbers vandaan komen. Of geef jij de aftrap, Optimatus?

Ik ben zelf in elk geval bereid om mijn eigen gemeente (Nederlands Gereformeerd in Dordrecht) in de aanbieding te gooien. Ik zal zelf alleen langskomen in kerken tussen het NS-traject Gorinchem - Den Haag, en eventueel nog Gouda. Anders wordt het me iets te ver.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

caprice

Berichtdoor caprice » 06 aug 2004 04:10

Was je dan van plan om op zondag met het openbaar vervoer te reizen? :shock:

joepie

Berichtdoor joepie » 06 aug 2004 08:05

TheEdge schreef:
Optimatus schreef:Beste mensen,

Hier lopen nogal wat mensen rond die van verschillende richtingen zijn. Is het misschien een leuk idee om eens een paar zondagen af te spreken (bijvoorbeeld eens in de maand voor de looptijd van een paar maanden) om eens "bij elkaar op bezoek te gaan"?

Ik wilde voorstellen:

zondag 1: bezoek aan een Gereformeerde Gemeente
zondag 2: bezoek aan een PKN-Gemeente ("vrijzinnig")
zondag 3: bezoek aan een Oud-Katholieke parochie
zondag 4: bezoek aan een Pinkstergemeente
zondag 5: bezoek aan een Vrijgemaakt Gereformeerde Kerk

Gewoon eens om bij elkaar te kijken. Twee voordelen: Je ziet eens wat van een andere dienst en je ziet een paar Refowebbers. Lijkt me daarnaast ook gewoon leerzaam en gezellig. Hier in Berkenwoude staat de thee in elk geval te dampen.

Gaaf idee Optimatus!
Ik heb alleen nog geen concreet voorstel gezien.

Dus.... doe ik het volgende voorstel:
  • Vanaf zondag 29 augustus is er iedere week een kerkdienst ergens in Nederland waarvoor de refowebbers elkaar uitnodigen.
  • De kerkdiensten zijn - indien er aanbiedingen genoeg zijn - verspreid door het hele land (dus niet een maand lang in de omgeving van Zwolle).
  • De refowebber die zelf in de gastgemeente zit, zorgt ervoor dat mensen die willen komen, worden opgevangen en dat er na afloop iets van een kopje koffie is, en tijd om een beetje na te praten over de dienst.
  • De refowebber die zelf in de gemeente zit, zorgt dat er bijtijds informatie is over hoe de kerk te bereiken is, en wat de gewoontes zijn (kledingcodes, hoe lang tevoren in de kerk zijn, welke liedbundel meenemen etc.)
Ik stel voor dat de aftrap gegeven wordt door iemand uit Gouda, Ede of Zwolle, omdat daar - denk ik - de meeste Refowebbers vandaan komen. Of geef jij de aftrap, Optimatus?

Ik ben zelf in elk geval bereid om mijn eigen gemeente (Nederlands Gereformeerd in Dordrecht) in de aanbieding te gooien. Ik zal zelf alleen langskomen in kerken tussen het NS-traject Gorinchem - Den Haag, en eventueel nog Gouda. Anders wordt het me iets te ver.

Huh :?: Je woont in delft en zit bij ons in Dordt in de NG?

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 06 aug 2004 09:10

caprice schreef:Was je dan van plan om op zondag met het openbaar vervoer te reizen? :shock:

Persoonlijk heb ik daar geen problemen mee.
Sterker nog, dat doe ik sowieso al....

joepie schreef:Huh :?: Je woont in delft en zit bij ons in Dordt in de NG?

Inderdaad... het bevalt me daar nu eenmaal prima. Voor dat ene jaartje dat ik misschien nog in Delft woon, ga ik geen kerk in Delft zoeken.

Maarruh... om caprice tegemoet te komen; ik ben in het andere geval ook best bereid om met de fiets naar de kerk te komen. Maar ik ben dan waarschijnlijk alleen aanwezig als het kerkgenootschap zich bevindt binnen de driehoek Den Hoorn - Berkel&Rodenrijs - Rijswijk. En dat zijn er waarschijnlijk niet zoveel. Ik ken althans (nog) geen refowebber die binnen die driehoek kerkt.

En in het geval dat ik deze raad in de wind sla en stiekum toch met de trein kom: beschouw dit 'burenbezoek' dan als een manier om de broeders en zusters 'lichter in de leer' eens in een échte kerk te krijgen, om hen wat christelijke normen bij te kunnen brengen... :)

caprice

Berichtdoor caprice » 06 aug 2004 11:52

Maar daar is de zondag niet voor, toch om een beetje te winkelen in verschillende kerken? Doordeweeks zou nog niet zo erg zijn, maar zondag is toch echt een rustdag, en voor de grotere afstanden maak je er een reisdag van (of je moet twee nachtjes overblijven).

De kerkdienst is een eredienst, geen atractie!
Woon de eredienst in je eigen gemeente maar bij. Daar is iedereen tenslotte lid.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 06 aug 2004 12:32

caprice schreef:Maar daar is de zondag niet voor, toch om een beetje te winkelen in verschillende kerken? Doordeweeks zou nog niet zo erg zijn, maar zondag is toch echt een rustdag, en voor de grotere afstanden maak je er een reisdag van (of je moet twee nachtjes overblijven).

De kerkdienst is een eredienst, geen atractie! Woon de eredienst in je eigen gemeente maar bij. Daar is iedereen tenslotte lid.

[OT modus]Volgens mij raken we een beetje off-topic. Wel of niet kerkshoppen, daar hebben we het in een ander topic al over gehad.

Het initiatief van Optimatus was ook niet als attractie bedoeld, maar om mensen over de grenzen van hun eigen kerkgenootschap heen te laten kijken. Dit kan je een heel verfrissende kijk op je eigen gemeente geven. Hetzij dat je denkt "hee, dat zouden wij ook moeten doen", hetzij dat je je eigen gemeente ineens nog meer gaat waarderen.

Verder: je reist speciaal af naar een onbekende plaats, naar een onbekende kerkelijke bloedgroep, naar onbekende mensen. Je maakt mij niet wijs dat je dan komt, puur voor de attractie. Mensen die sensatie zoeken of vermaakt willen worden, gaan wel naar een genezingsdienst*.

* Niet dat ik iets tegen genezingsdiensten heb, maar het is de meest sensationele kerkdienst die ik nu even kan verzinnen. :)[/OT modus]

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 aug 2004 11:22

Op de eerste en de derde zondag van de maand speel ik altijd in de Oud-Katholieke Kerk te Schoonhoven. We kunnen daar misschien beginnen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 19 aug 2004 10:02

De Oud-Katholieke kerk in Schoonhoven.
Dat zou dus woensdag 5 september worden.
Wat mij betreft ligt het niet erg op de route, dus ik ga alvast niet komen.
Maar zullen we een oproepje en een planning plaatsen op 'refo-agenda'?

Terug naar “Archief”