Samenwonen zonder sex?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 04 aug 2004 12:02

Oke dat zou inderdaad kunnen, ik weet daar niet zoveel over.
Het is in ieder geval anders dan hier in Nederland zo te zien.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2004 12:16

Ik heb het even opgezocht:

Vr. 1: Wat betekent ondertrouw ?
Antw. 1: In ondertrouw gaan is puur voor de ambtelijke formaliteiten. Je geeft de burgerlijke stand als het ware de gelegenheid om alle voorbereidingen te treffen die nodig zijn voor het sluiten van jullie huwelijk. Maar als jullie samen naar het stadhuis gaan om "akte van huwelijksaangifte" op te laten maken, kunnen jullie deze gelegenheid aangrijpen om er een feestelijke dag van te maken. Jullie huwelijksdatum wordt nu immers officieel vastgelegd. Wat dat betreft zou je het kunnen beschouwen als jullie verlovingsdag.

Maar in die tijd was het allicht anders... Ik heb even rondgespeurd op internet:

Ouders huwelijkten hun kinderen uit (vergelijk Gen. 21:21; Deut. 7:3; 1 Kor. 7:36-38). Op een gegeven moment volgde de ondertrouw: dan werd de afspraak officieel gemaakt. Men legde wederzijds beloften af. De vader van de bruidegom betaalde de bruidsprijs aan de familie van de bruid (Ex. 22:16,17): een dure handtekening onder een wederzijdse overeenkomst. Dan gold men voor de wet als getrouwd, wat uitkwam in het feit dat verbreking van de relatie alleen via een officiële echtscheiding kon plaatsvinden. Toch leefde men nog niet bij elkaar.

In Israël was ondertrouw zo bindend dat de ondertrouwde juridisch vrijwel gelijk stond met een getrouwde. Toch was er tot de definitieve huwelijkssluiting (die doorgaans één jaar na de ondertrouw plaatsvond) geen recht op gemeenschap.

We onderbreken hier ons artikel even om de precieze relatie tussen Maria en Jozef uit te leggen. Mattheüs 1:18 zegt dat ze ondertrouwd was met Jozef, maar vers 20 noemt haar de vrouw van Jozef. De reden hiervoor is dat de ondertrouw (verloving) in die dagen veel bindender was dan de moderne "verloving" of ondertrouw door welke jonge mensen overeenkomen om met elkaar te trouwen. De ondertrouw of verloving in die dagen was net zo formeel en bindend als de huwelijksovereenkomst, alhoewel de betrokken partijen niet bij elkaar gingen wonen tot de eigenlijke bruiloft, misschien een jaar later. Het kon niet verbroken worden, behalve door dood of scheiding. Vandaar dat Maria in Lukas 2:5 de "ondertrouwde vrouw" van Jozef wordt genoemd. Dit geeft ons een beter inzicht in de betekenis van de uitleg in Mattheüs 1:18
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 04 aug 2004 12:23

Marnix,
bedankt voor het opzoeken. Het was dus een dood spoor.

Maar ook nu zie je weer hoe moeilijk het is om vanuit de bijbel iets te zeggen over cultuurgebonden onderwerpen als huwelijk en samenwonen. Het is dus -naar ik uit je bijdrage begrijp- erg bijbels dat ouders hun kinderen uit huwelijken.
Misschien moeten we eens anders de bijbel gaan lezen ? Maar dat is een ander topic.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 04 aug 2004 23:46

joepie schreef:Nu zou ik eigenlijk van Petertje een goed Bijbels onderbouwt argument willen lezen waarom samenwonen niet mag.
Want dat is eigenlijk wat Annerieke vraagt.

Hier gaat ie dan.
In de bijbel wordt niet gesproken over samenwonen. Maar wel over trouwen:(al 5000 jaar lang) In Gen 2,24 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn.
In Deut. 22 lees je hoe serieus het is voor God dat je als maagd het huwelijk ingaat: vanaf vers 13
13 Wanneer een man een vrouw huwt en na de echtelijke gemeenschap een afkeer van haar krijgt, 14 haar in opspraak brengt en haar een slechte naam bezorgt door te zeggen: Deze vrouw heb ik gehuwd, maar bij de echtelijke gemeenschap bevond ik, dat zij geen maagd was – etc. lees zelf verder. Lees 1 Cor. 7, lees het Hooglied, de liefde tussen man en vrouw wordt hier neer gezet. Er wordt een verbond gesloten tussen man en vrouw, wat God samengevoegd heeft scheidde de mens niet meer.(Math. 19:6).
En ja, als je samenwoont zonder sex ga je je vader en moeder verlaten en...... Het klinkt zo halfslachtig, je pakt de helft en denkt dat je het beter weet dan God? Ga maar eens op een bijbelzoekmachine zoeken naar trouwen, dan zie zie je misschien de diepere achtergrond van God's bedoeling voor het huwelijk, door alle culturen heen

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annerieke » 05 aug 2004 08:56

"Als je samenwoont zonder sex ga je je vader en moeder verlaten en dat is halfslachtig en je pakt de helft en je denkt dat je het beter weet dan God."

Dat zeg jij Petertje. Maar je vader en moeder verlaten heb ik jaren geleden al gedaan toen ik voor de eerste keer ging trouwen. Vind ik een heel ander verhaal.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 05 aug 2004 10:23

Laat ik voorop stellen dat ik Annerieke's mening voluit respecteer en -misschien- ook wel deel.
Maar even om m'n gedachten te ordenen, het volgende. Ik ga uit van twee mensen die houden van elkaar en voluit voor elkaar kiezen.
Wat is dan eigenlijk bijbels gezien het verschil tussen een huwelijkssluiting door de ambtenaar van de b.s. en het sluiten van een samenlevingscontract bij de notaris.
Waarom zien we dat laatste in de kerk niet ook als een huwelijk en kan die relatie niet ingezegend worden ?

joepie

Berichtdoor joepie » 05 aug 2004 10:27

De onderbouwing die je geeft is er een om eerst te trouwen voor je gemeenschap hebt met elkaar.
En daar zijn we het al wel over eens. Ik vind de argumentatie dat de man zijn vader en moeder zal verlaten erg magertjes, om die te gebruiken waarom je niet zou mogen samen wonen.
Want dat doen we ook allang niet meer. De man bij zijn ouders weg en gaan wonen bij de ouders van het meisje in.
Want volgens mij ging dat toen zo.
Er zijn inderdaad al vele jongeren die het huis uit zijn voor ze ooit verkering krijgen.

Ik zoek dus nog steeds naar een goede argumentatie om niet te gaan samen wonen.
Wat ik dus eigenlijk bedoel is: We zeggen vaak zo gemakkelijk, dat mag niet volgens de Bijbel. Maar om dan ook daadwerkelijk het verbod te vinden in de Bijbel is niet zo gemakkelijk. We nemen nogal eens snel aan dat het wel zo in de Bijbel zal staan. Maar is dat ook zo?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 05 aug 2004 11:53

joepie schreef:Ik zoek dus nog steeds naar een goede argumentatie om niet te gaan samen wonen.
Wat ik dus eigenlijk bedoel is: We zeggen vaak zo gemakkelijk, dat mag niet volgens de Bijbel. Maar om dan ook daadwerkelijk het verbod te vinden in de Bijbel is niet zo gemakkelijk. We nemen nogal eens snel aan dat het wel zo in de Bijbel zal staan. Maar is dat ook zo?

Ik denk dat Joepie en ik in wezen dezelfde vraag stellen. Ik trek mijn vraag daarom terug en lees weer gewoon mee...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 aug 2004 13:42

Petertje schreef:In Deut. 22 lees je hoe serieus het is voor God dat je als maagd het huwelijk ingaat: vanaf vers 13
13 Wanneer een man een vrouw huwt en na de echtelijke gemeenschap een afkeer van haar krijgt, 14 haar in opspraak brengt en haar een slechte naam bezorgt door te zeggen: Deze vrouw heb ik gehuwd, maar bij de echtelijke gemeenschap bevond ik, dat zij geen maagd was – etc. lees zelf verder.

Even iets anders, maar ik vind het toch dubieus dat een man na de huwelijksnacht opeens een afkeer van z´n vrouw krijgt. Misschien zegt dat ook iets over de totaal andere situatie omtrent relaties en trouwen in het oude Israel.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 05 aug 2004 13:56

joepie schreef:De onderbouwing die je geeft is er een om eerst te trouwen voor je gemeenschap hebt met elkaar.
En daar zijn we het al wel over eens. Ik vind de argumentatie dat de man zijn vader en moeder zal verlaten erg magertjes, om die te gebruiken waarom je niet zou mogen samen wonen.
Want dat doen we ook allang niet meer. De man bij zijn ouders weg en gaan wonen bij de ouders van het meisje in.
Want volgens mij ging dat toen zo.
Er zijn inderdaad al vele jongeren die het huis uit zijn voor ze ooit verkering krijgen.

Ik zoek dus nog steeds naar een goede argumentatie om niet te gaan samen wonen.

Zoals ik al zei: het staat niet in de bijbel. God laat wel in de bijbel zien hoe belangrijk een huwelijk voor Hem is. Heel vaak zie je dat voorbeeld gebruikt worden in de bijbel. Maar stel dat we gaan samenwonen: waarom zouden we dan later nog eens naar de kerk gaan om er Gods zegen over te vragen?? Is dit niet ontzettend krom? Of willen we als christenen ook graag eerst - laten we zeggen iemands complete karakter uitproberen (om de sex maar even buiten de deur te laten). Of omdat het zo gezellig is samen, of omdat het zo goed voelt samen? Wat onderscheidt ons dan nog van iemand die niet gelooft???

Sinds een tiental jaren wordt het gewoon voor jongeren om op kamers te gaan. Maar dat heeft niets te maken met de tekst uit Genesis. Die tekst wordt pas werkelijkheid als je iemand ontmoet met wie je trouwt. Dan wordt je een nieuwe 'eenheid' op aarde.

joepie

Berichtdoor joepie » 05 aug 2004 14:38

Ik ben het in grote lijnen wel met je eens. Maar je kunt dus eigenlijk niet duidelijk zeggen dat je voor je trouwen volgens de Bijbel niet bij elkaar zou mogen wonen. Zonder dat daar dus seksualiteit aan de orde is.

Ik zou zelf zeggen, doe het niet. Breng elkaar niet onnodig in verzoeking.
Ook al denk je dat je sterk bent, het is gewoon een moeilijk iets.
Als je bid: leid ons niet in verzoeking, en je gaat die verzoeking zelf opzoeken wat heeft dat gebed dan nog voor zin.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 05 aug 2004 14:54

Marnix schreef:Ouders huwelijkten hun kinderen uit (vergelijk Gen. 21:21; Deut. 7:3; 1 Kor. 7:36-38). Op een gegeven moment volgde de ondertrouw: dan werd de afspraak officieel gemaakt. Men legde wederzijds beloften af. De vader van de bruidegom betaalde de bruidsprijs aan de familie van de bruid (Ex. 22:16,17): een dure handtekening onder een wederzijdse overeenkomst. Dan gold men voor de wet als getrouwd, wat uitkwam in het feit dat verbreking van de relatie alleen via een officiële echtscheiding kon plaatsvinden. Toch leefde men nog niet bij elkaar.

en

13 Wanneer een man een vrouw huwt en na de echtelijke gemeenschap een afkeer van haar krijgt, 14 haar in opspraak brengt en haar een slechte naam bezorgt door te zeggen: Deze vrouw heb ik gehuwd, maar bij de echtelijke gemeenschap bevond ik, dat zij geen maagd was – etc. lees zelf verder.

Eerlijk gezegd vind ik nu wel dat diegenen die menen dat we rechtstreeks uit de bijbel een hedendaagse huwelijkspraktijk kunnen aflezen, deze teksten ook moeten proberen te duiden...

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 05 aug 2004 15:20

Onderstaande website beschrijft o.a. hoe het huwelijk in de tijd van de bijbel was, voor wie geinteresseerd is:

http://www.hetlichtdeslevens.nl/studies ... elijk.html

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 aug 2004 20:19

Petertje schreef:Sinds een tiental jaren wordt het gewoon voor jongeren om op kamers te gaan. Maar dat heeft niets te maken met de tekst uit Genesis. Die tekst wordt pas werkelijkheid als je iemand ontmoet met wie je trouwt. Dan wordt je een nieuwe 'eenheid' op aarde.

ff tussendoor: een tiental jaren?? In de tijd dat mijn ouders twintigers waren, was dat ook al heel normaal hoor.

joepie

Berichtdoor joepie » 05 aug 2004 20:24

Lalage schreef:
Petertje schreef:Sinds een tiental jaren wordt het gewoon voor jongeren om op kamers te gaan. Maar dat heeft niets te maken met de tekst uit Genesis. Die tekst wordt pas werkelijkheid als je iemand ontmoet met wie je trouwt. Dan wordt je een nieuwe 'eenheid' op aarde.

ff tussendoor: een tiental jaren?? In de tijd dat mijn ouders twintigers waren, was dat ook al heel normaal hoor.

Daarbij denk ik ook dat het een misvatting is om te zeggen dat je pas een nieuwe eenheid gaat vormen als je met iemand trouwt. Wat moeten diegene dan die nooit trouwen en wel uit huis zijn?
Ik denk dat je die tekst dus helemaal niet zomaar over kunt zetten.
Wat in die tijd gewoon was (eerst trouwen voor je uit huis ging) is tegenwordig niet zo. Je hebt vaak al eerder je ouders verlaten voor je ook maar gaat trouwen.

Terug naar “Archief”