Oke dat zou inderdaad kunnen, ik weet daar niet zoveel over.
Het is in ieder geval anders dan hier in Nederland zo te zien.
Moderator: Moderafo's
joepie schreef:Nu zou ik eigenlijk van Petertje een goed Bijbels onderbouwt argument willen lezen waarom samenwonen niet mag.
Want dat is eigenlijk wat Annerieke vraagt.
joepie schreef:Ik zoek dus nog steeds naar een goede argumentatie om niet te gaan samen wonen.
Wat ik dus eigenlijk bedoel is: We zeggen vaak zo gemakkelijk, dat mag niet volgens de Bijbel. Maar om dan ook daadwerkelijk het verbod te vinden in de Bijbel is niet zo gemakkelijk. We nemen nogal eens snel aan dat het wel zo in de Bijbel zal staan. Maar is dat ook zo?
Petertje schreef:In Deut. 22 lees je hoe serieus het is voor God dat je als maagd het huwelijk ingaat: vanaf vers 13
13 Wanneer een man een vrouw huwt en na de echtelijke gemeenschap een afkeer van haar krijgt, 14 haar in opspraak brengt en haar een slechte naam bezorgt door te zeggen: Deze vrouw heb ik gehuwd, maar bij de echtelijke gemeenschap bevond ik, dat zij geen maagd was – etc. lees zelf verder.
joepie schreef:De onderbouwing die je geeft is er een om eerst te trouwen voor je gemeenschap hebt met elkaar.
En daar zijn we het al wel over eens. Ik vind de argumentatie dat de man zijn vader en moeder zal verlaten erg magertjes, om die te gebruiken waarom je niet zou mogen samen wonen.
Want dat doen we ook allang niet meer. De man bij zijn ouders weg en gaan wonen bij de ouders van het meisje in.
Want volgens mij ging dat toen zo.
Er zijn inderdaad al vele jongeren die het huis uit zijn voor ze ooit verkering krijgen.
Ik zoek dus nog steeds naar een goede argumentatie om niet te gaan samen wonen.
Wat ik dus eigenlijk bedoel is: We zeggen vaak zo gemakkelijk, dat mag niet volgens de Bijbel. Maar om dan ook daadwerkelijk het verbod te vinden in de Bijbel is niet zo gemakkelijk. We nemen nogal eens snel aan dat het wel zo in de Bijbel zal staan. Maar is dat ook zo?
Marnix schreef:Ouders huwelijkten hun kinderen uit (vergelijk Gen. 21:21; Deut. 7:3; 1 Kor. 7:36-38). Op een gegeven moment volgde de ondertrouw: dan werd de afspraak officieel gemaakt. Men legde wederzijds beloften af. De vader van de bruidegom betaalde de bruidsprijs aan de familie van de bruid (Ex. 22:16,17): een dure handtekening onder een wederzijdse overeenkomst. Dan gold men voor de wet als getrouwd, wat uitkwam in het feit dat verbreking van de relatie alleen via een officiële echtscheiding kon plaatsvinden. Toch leefde men nog niet bij elkaar.
13 Wanneer een man een vrouw huwt en na de echtelijke gemeenschap een afkeer van haar krijgt, 14 haar in opspraak brengt en haar een slechte naam bezorgt door te zeggen: Deze vrouw heb ik gehuwd, maar bij de echtelijke gemeenschap bevond ik, dat zij geen maagd was – etc. lees zelf verder.
Petertje schreef:Sinds een tiental jaren wordt het gewoon voor jongeren om op kamers te gaan. Maar dat heeft niets te maken met de tekst uit Genesis. Die tekst wordt pas werkelijkheid als je iemand ontmoet met wie je trouwt. Dan wordt je een nieuwe 'eenheid' op aarde.
Lalage schreef:Petertje schreef:Sinds een tiental jaren wordt het gewoon voor jongeren om op kamers te gaan. Maar dat heeft niets te maken met de tekst uit Genesis. Die tekst wordt pas werkelijkheid als je iemand ontmoet met wie je trouwt. Dan wordt je een nieuwe 'eenheid' op aarde.
ff tussendoor: een tiental jaren?? In de tijd dat mijn ouders twintigers waren, was dat ook al heel normaal hoor.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten