De weg van de Borg is de weg van de Kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 09 jan 2003 12:27

Corne van 't Hof schreef:Verder moeten jullie de berijmde psalm 143:2 eens lezen.
Hier wordt de vierschaar der conscientie beschreven

Wil Uwen knecht, door schuld verslagen,
O HEER', niet voor Uw vierschaar dagen;
Want niemand zal in dat gericht,
Daar zelfs zijn hart hem aan moet klagen'
Rechtvaardig zijn voor Uw gezicht

Dan heeft de dichter van de psalm het ook niet zo goed begrepen. Als de vierschaar der consciëntie zo belangrijk is zou ik ernaar verlangen en niet bidden om dat niet te krijgen.... (sorry, beetje cynisch)
The one thing you can give and still keep is your word.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

....

Berichtdoor Corne van 't Hof » 09 jan 2003 12:35

.,...
Laatst gewijzigd door Corne van 't Hof op 09 jan 2003 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 09 jan 2003 12:35

Ik zal de rechtvaardigmaking in de vierschaar der conscientie even uitleggen.
Dit wordt ook wel bevindelijk pasen genoemt.
In de vierschaar

1. krijgt men met God de Vader als Rechter te doen
2. duivel als aanklager, wet als aanklager, eigen conscientie als aanklager
3. gelovige zelf, die zichzelf ziet als een goddeloze en helwaardige
4. Christus als Advocaat.

In deze vierschaar gaat een mens onder het recht verloren. Ze zeggen wel eens iemand gaat door de hel naar de hemel. Dat kan je wel stellen met deze ervaring. Als een mens dan in de eeuwige hel drijgt te zinken, springt de Advocaat naar voren om de mens te verlossen. Advocaat pleit bij de Vader en Hij betaalt voor de schuld van de mens.

Dit is dan de bewuste vergeving van de zonde. Tijdens de vierschaar is het misschien niet prettig, maar wel het feit dat OOK van de zijde van de mens kennis is dat de zonden vergeven zijn.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 09 jan 2003 13:02

dit zijn grotendeels menselijke bedenksels/theorien.

Eissenhower
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eissenhower » 09 jan 2003 13:03

Corne van 't Hof schreef:Ik zal de rechtvaardigmaking in de vierschaar der conscientie even uitleggen.
Dit wordt ook wel bevindelijk pasen genoemt.
In de vierschaar

1. krijgt men met God de Vader als Rechter te doen
2. duivel als aanklager, wet als aanklager, eigen conscientie als aanklager
3. gelovige zelf, die zichzelf ziet als een goddeloze en helwaardige
4. Christus als Advocaat.

In deze vierschaar gaat een mens onder het recht verloren. Ze zeggen wel eens iemand gaat door de hel naar de hemel. Dat kan je wel stellen met deze ervaring. Als een mens dan in de eeuwige hel drijgt te zinken, springt de Advocaat naar voren om de mens te verlossen. Advocaat pleit bij de Vader en Hij betaalt voor de schuld van de mens.

Dit is dan de bewuste vergeving van de zonde. Tijdens de vierschaar is het misschien niet prettig, maar wel het feit dat OOK van de zijde van de mens kennis is dat de zonden vergeven zijn.

Maar de vierschaar is niet de enige manier waardoor Gods kinderen weten dat zijn Gods kinderen zijn.
Namelijk Er staat ergens een tekst dat de Geest met onze geest getuigd dat wij kinderen Gods zijn.
Als je gewoon doet, doe je al gek genoeg!

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 09 jan 2003 13:11

Corné,

Lees het boek 'Jezus mijn Rechter en mijn Redder' van ds. H.J. Hegger maar. Dit gaat over die vierschaarbeleving.

Onderaan deze link staat een zeer duidelijk lezing van ds. Harinck over de vierschaarbeleving:
http://home-1.filternet.nl/~fn005227/page5.html

Ennu, je wil toch hopelijk geen predikant worden hè? Moet het GPZ weer uitgebreid gaan worden :? Of anders moet je naar de Rooms-Katholiek kerk, daar is het Woord ook ondergeschikt aan de beleving en wat mensen vinden.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 09 jan 2003 13:19

Ik het er niet over of iemand voor de vierschaar in een kind van God zou zijn.

Verder denk ik maar steeds aan 1 kor 2:14

Wat is GPZ eigenlijk?

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 09 jan 2003 14:32

Corne van 't Hof schreef:
Wat is GPZ eigenlijk?

Gereformeerd Psychiatrisch Ziekenhuis
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 09 jan 2003 15:00

In zake GPZ:
een zwakke discussie-techniek van Calvin --> karikaturiseren. Bruikbaar en effectief mbt de sfeer van de discussie misschien maar het voegt niets toe.

Verder de weg van de borg is weg van de borg theorie heeft zeker een zeker waardevolheid. een christen die via deze weg bekeerd wordt proeft meer van de diepte van het geloof, wordt meer geconfronteerd met de strijd die er bij hoort, proeft meer van het grote dilemma tussen het Goddelijk recht en Gods liefde.

verder oordeel ik niet over mensen die buiten deze theorie om tot de praktijk van het geloven komen.

Het heeft ook weer iets scholastisch in zich. Scholastiek is overigen niet zonder meer verkeerd, maar de uitwassingen op theologisch/dogmatisch vlak maken van de geloofleer een soort scrabble van bevindingstermen.
Geen ontwikkeling zonder conflict!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 09 jan 2003 15:25

Verder de weg van de borg is weg van de borg theorie heeft zeker een zeker waardevolheid. een christen die via deze weg bekeerd wordt proeft meer van de diepte van het geloof, wordt meer geconfronteerd met de strijd die er bij hoort, proeft meer van het grote dilemma tussen het Goddelijk recht en Gods liefde.
dit zijn allemaal veronderstellingen die iedere grond van bewijs missen

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 09 jan 2003 16:07

Wat jij niet bevindelijk kent kan jij ook niet uit de bijbel opvissen. Als iemand verder geleid wordt heeft hij dus meer licht in Gods Woord gekregen.

praat niet over dingen waar je geen verstand van heb.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 09 jan 2003 16:09

Corne van 't Hof schreef:Wat jij niet bevindelijk kent kan jij ook niet uit de bijbel opvissen. Als iemand verder geleid wordt heeft hij dus meer licht in Gods Woord gekregen.

praat niet over dingen waar je geen verstand van heb.

maar doe jij dan alsjeblieft niet alsof iedereen op dezelfde manier bevinding moet beleven. misschien kent iemand anders de bevinding op een andere manier, en dan mag jij daar ook geen oordeel over vellen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 09 jan 2003 16:10

Brakel en Kersten spreken ook over de vierschaar der conscientie in hun dogmatieken.

Weet iemand hoe hij bewust/bevindelijk gerechtvaardigd kan worden zonder de vierschaar?

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 09 jan 2003 16:10

arthur schreef:In zake GPZ:
een zwakke discussie-techniek van Calvin --> karikaturiseren. Bruikbaar en effectief mbt de sfeer van de discussie misschien maar het voegt niets toe.

Machiavelli; verdeel en heers :mrgreen:

Corné,

Hoe bewust gerechtvaardigd zonder vierschaar. Het kan zijn dat je de vrijspraak ontvangt door middel van een preek waarin je ervaart dat de Heere krachtig tot je spreekt.

Maar ik denk dat het belangrijkste is dat wat de Reformatie ons geleerd heeft en wat helaas steeds verder wegzakt: "de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof alleen".
Laatst gewijzigd door Calvin op 09 jan 2003 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 09 jan 2003 16:13

Machiavelli;

wat betekent dit woord?

Terug naar “Archief”