vergeving van zonde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Eowyn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eowyn » 29 jul 2004 15:16

Aragorn schreef:Ja, dat klopt. Het voelen is dan wel iets anders dan het weten, maar het weten volgt uit het voelen zegmaar. Nouja, beetje vaag, maar: je voelt het en daarom weet je het. Of: je hoort het van een betrouwbaar iemand en je weet het. Bijvoorbeeld.. :)

klopt ja :)
Love don't need to find a way
You find your own way
I forget that I can't stay
And so I say that
All roads lead to where you are

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: vergeving van zonde

Berichtdoor Race406 » 02 aug 2004 13:24

Eowyn schreef:
columbus schreef:Stel, je bent niet ‘wedergeboren/ bekeerd’ hoe je het ook noemen wilt. Iedere dag vraag je God om vergeving van de zonde die je gedaan heb die dag. Dat doe je al vanaf je jeugd, misschien wel uit gewoonte.
Worden die zonden vergeven?
Of worden die zonden pas vergeven als je bekeerd bent?

alleen als je bekeerd bent.

Zie johannes 3:36
Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Trouwens wel een rare vraag, want je bidt toch om vergeving, omdat je bewust bent van je zonde?

Oneens. Johannes 3:36 zegt dat als je je niet bekeert, dat Gods toorn dan op je blijft, ofwel, dat je dan verloren gaat. Hier staat nergens dat een onbekeerde niet oprecht berouw kan hebben over iets wat gedaan is. Koning Saul heeft ook berouw gehad over het feit dat hij david vervolgd heeft, en dat hij hem wilde doden. En het is hem vergeven. Maar hij bekeerde zich niet van harte, dus ondanks dat die zonde hem vergeven was, ging hij wel verloren.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

columbus
Majoor
Majoor

Re: vergeving van zonde

Berichtdoor columbus » 02 aug 2004 17:13

Race406 schreef:Trouwens wel een rare vraag, want je bidt toch om vergeving, omdat je bewust bent van je zonde?

Oneens. Johannes 3:36 zegt dat als je je niet bekeert, dat Gods toorn dan op je blijft, ofwel, dat je dan verloren gaat. Hier staat nergens dat een onbekeerde niet oprecht berouw kan hebben over iets wat gedaan is. Koning Saul heeft ook berouw gehad over het feit dat hij david vervolgd heeft, en dat hij hem wilde doden. En het is hem vergeven. Maar hij bekeerde zich niet van harte, dus ondanks dat die zonde hem vergeven was, ging hij wel verloren.

dat is wat ik bedoelde met de topicvraag. dus de zonde van Saul werd wel vergeven,maar toch was hij niet "bekeerd', wat voor doel heeft die vergeving dan uiteindelijk?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 aug 2004 17:17

Maar wie zegt er dan dat Saul niet bekeerd was?

caprice

Berichtdoor caprice » 02 aug 2004 18:02

Aragorn schreef:Maar wie zegt er dan dat Saul niet bekeerd was?

Gods Woord.
(1 Samuël 16)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 aug 2004 18:30

caprice schreef:

Gods Woord.
(1 Samuël 16)

Ik lees alleen over een boze geest Gods..

caprice

Berichtdoor caprice » 02 aug 2004 18:36

Aragorn schreef:
caprice schreef:

Gods Woord.
(1 Samuël 16)

Hebben Gods kinderen die dan?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 aug 2004 18:44

caprice schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:

Gods Woord.
(1 Samuël 16)

Ik heb, serieus, geen enkel idee. Ook niet wat er precies met die boze geest Gods bedoelt wordt.

caprice

Berichtdoor caprice » 02 aug 2004 18:55

Aragorn schreef:
caprice schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:

Gods Woord.
(1 Samuël 16)

Ik heb, serieus, geen enkel idee. Ook niet wat er precies met die boze geest Gods bedoelt wordt.

Dit staat in de kanttekeningen over die boze geest:

Van God gezonden om zijn rechtvaardig oordeel uit te voeren.

joepie

Berichtdoor joepie » 02 aug 2004 21:26

Maar waar staat dan Saul verloren ging?
Dat een lastige geest van God gezonden het hem moeilijk maakte, oke. Maar staat er daarom ook dat hij verloren ging?
Gaan we nu al weer bepalen voor anderen of ze al dan niet behouden zijn?

Ik denk dat je zonde je vergeven worden. En dat je telkens opnieuw vergeving zult moeten vragen. Elke dag maar weer opnieuw. Wij zijn ook zo ontzettend hardleers ;-)
Doen steeds weer opnieuw zonde. Soms zelfs steeds dezelfde.
En toch wil God ze vergeven als je Hem erom vraagt, door het offer van Christus.
En als je dat geloofd ben je (geloof ik dus) een bekeerd Christen.
Anders zou je wel zonder de middelaar willen leven.
Die heb je dan immers niet nodig.

En inderdaad heeft iedereen een soort van zonde (weten dat iets verkeerd is) besef. Alleen noem je dat dan verkeerde dingen doen. Geen zonde. Iets beschadigen wat je mooi vind is zonde. Maar iets verkeerd doen is voor die mensen geen zonde.
Misschien is er iemand die het woord ZONDE uit kan leggen.
Maar het heeft een andere betekenis dan gewoon verkeerde dingen doen.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 02 aug 2004 21:39

Ik denk dat het nalaten van dingen ook onder zonden gerekend kan worden.
Een echte definitie weet ik eigenlijk niet; de trendy uitspraak 'zonden doen is je doel missen' vind ik te vrijblijvend en weet ik geen raad mee.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 aug 2004 22:36

joepie schreef:Maar waar staat dan Saul verloren ging?
Dat een lastige geest van God gezonden het hem moeilijk maakte, oke. Maar staat er daarom ook dat hij verloren ging?

Precies.

En als 1 zonde vergeven wordt, lijkt me dat de rest ook vergeven wordt, toch? Ik dacht tenminste dat het bij God alles of niets was..

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 03 aug 2004 09:23

Cathy schreef:

Ik denk dat het nalaten van dingen ook onder zonden gerekend kan worden.

De gelijkenis van de talenten illustreert dit.

Een echte definitie weet ik eigenlijk niet; de trendy uitspraak 'zonden doen is je doel missen' vind ik te vrijblijvend en weet ik geen raad mee

Zelf vind ik het een erg goede omschrijving, die tenminste meer dan het negatieve omvat. Het 'doel missen' roept de vraag op wát het doel dan is. Te bedenken dat dit God lief te hebben boven alles en de naaste als onszelf is geeft de breedte m.i. voluit aan, namelijk dat niets je te veel moet zijn.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 06 aug 2004 17:07

joepie schreef:Maar waar staat dan Saul verloren ging?
Gaan we nu al weer bepalen voor anderen of ze al dan niet behouden zijn?

Ik denk dat je zonde je vergeven worden. En dat je telkens opnieuw vergeving zult moeten vragen. Elke dag maar weer opnieuw. Wij zijn ook zo ontzettend hardleers ;-)
Doen steeds weer opnieuw zonde. Soms zelfs steeds dezelfde.
En toch wil God ze vergeven als je Hem erom vraagt, door het offer van Christus.
En als je dat geloofd ben je (geloof ik dus) een bekeerd Christen.
Anders zou je wel zonder de middelaar willen leven.
Die heb je dan immers niet nodig.

En inderdaad heeft iedereen een soort van zonde (weten dat iets verkeerd is) besef. Alleen noem je dat dan verkeerde dingen doen. Geen zonde. Iets beschadigen wat je mooi vind is zonde. Maar iets verkeerd doen is voor die mensen geen zonde.

Dat Saul verloren is gegaan kunje opmaken uit 1 Sam. 18:12. "En Saul vreesde voor David, want de Heere was met hem, en was van Saul geweken." Als de Heere van je wijkt, dan heb je een eeuwig probleem. Hij kan Zich verbergen voor een tijd, maar Hij zal niet van Zijn kinderen wijken! "Hij zal nooit verlaten, wat Zijn Hand begon." Zo begint elke kerkdienst, toch?
Verder kun je het opmaken uit 1 Sam. 28:16. Saul is hier bij de waarzegster te Endor, en hij wil dat zij de geest van Samuël oproept. Dit is dus duivelswerk, maar de Heere heeft de duivel gebruikt om Zijn boodschap aan Sauyl duidelijk te maken. In dit vers staat: "Toen zeide Samuël: Waarom vraagt gij mij toch, dewijl de Heere van uw hand geweken en uw vijand geworden is?" Als God je vijand is, dan heb je (nogmaals) een eeuwig probleem.... Je mag niet oordelen, maar sommige zaken zijn zo duidelijk vanuit Gods Woord aan te duiden, dat je niet oordeelt, maar getrouw Gods Woord naspreekt. Mensen die nu leven, en met God niets te maken willen hebben, en met deze levenshouding overlijden, dat is toch niet echt een teken van Godsvrucht... Al moeten we deze mensen in Gods handen laten liggen...
Maar Saul is voor mij duidelijk. Helemaal als je bedenkt dat de geest die Saul liet oproepen niet God was, maar een duivel (die door God gebruikt werd), die vervolgens in 1 Sam. 28:19 tegen Saul zegt: "En de Heere zal ook Israël met u in de hand der Filistijnen geven, en morgen zult gij met uw zonen bij mij wezen..."
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

joris

Berichtdoor joris » 08 aug 2004 21:15

ik bergrijp niet goed waarom we gaan proberen de zonde in kaart te brengen. Euh, het is duidleijkg enoeg toch dat je moet proberen te leven zoals bij God past. Wil je dat? dat lijkt mij een belangrijkere vraag.

En welke strijdheb je daarin?

hoe kunnen we elakar helpen misschien?

wat voor tips heb je voor ons?

Terug naar “Archief”