"refo-cultuur"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

"refo-cultuur"

Berichtdoor Napoleon » 30 jul 2004 19:31

ik vraag me eigenlijk wat af. vaak hoor je over broeken voor een vrouw of dergelijke zaken binnen de refowereld "dat past niet binnen onze cultuur". het is cultuurgebonden, maar het past niet binnen onze cultuur. goed, dat wil ik best geloven, maar stel nu dat 95 procent van de vrouwen op een gegeven moment regelmatig in een broek loopt, is dan de cultuur veranderd? mag het dan wel?

en wanneer is een cultuur dan veranderd?

voorbeeldje is bijvoorbeeld wat hier: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=6555&start=120 bediscussieerd wordt.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Re: "refo-cultuur"

Berichtdoor Motormuis » 30 jul 2004 22:57

Napoleon schreef:ik vraag me eigenlijk wat af. vaak hoor je over broeken voor een vrouw of dergelijke zaken binnen de refowereld "dat past niet binnen onze cultuur". het is cultuurgebonden, maar het past niet binnen onze cultuur. goed, dat wil ik best geloven, maar stel nu dat 95 procent van de vrouwen op een gegeven moment regelmatig in een broek loopt, is dan de cultuur veranderd? mag het dan wel?

en wanneer is een cultuur dan veranderd?

voorbeeldje is bijvoorbeeld wat hier: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=6555&start=120 bediscussieerd wordt.

Lijkt me wel dat dan de cultuur veranderd is. Vervolgens vraag je "mag het dan wel". Het is even de vraag of het niet mocht, toen het cultuurtje anders was. Cultuur is niet leidend, de bijbel is het richtsnoer. Alle zaken die in het cultuurtje perse moeten voorkomen, zijn niet per definitie op de bijbel gebaseerd. Hiervan kunnen we er al gelijk een heel aantal opnoemen (ritmisch vs niet ritmisch zingen, zwarte pakken, noem de hele rattenplan maar op). Ik vind het dan ook niet perse verkeerd als dit soort zaken veranderen, sterker: ik weet zeker dat God het niet erg vindt als mensen besluiten ineens ritmisch te gaan zingen (om maar dit voorbeeld nog een keer te mogen gebruiken).

Het is dus noodzakelijk te onderscheiden of de zaken die in de refo cultuur gemeengoed zijn, gebaseerd zijn op de bijbel of niet.

Cultuur gebaseerd op de Bijbel die verandert (in die zin niet meer gehoorzaamt aan Gods woord): verkeerde ontwikkeling

Cultuur gebaseerd op de attitude van de refo "door de eeuwen heen": als deze verandert, is dit niet aan te vechten (op basis van de bijbel).

Als we dat maar iets meer zouden beseffen, zou er minder ruzie en verdeeldheid zijn......Helaas kunnen we dit niet altijd scheiden.
Geen commentaar

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 30 jul 2004 23:28

Motormuis,
Ga zo door ik kan het hier aardig met je vinden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 jul 2004 14:04

Ik vind het altijd enorm frustrerend dat dingen ´niet zouden horen´ omdat dat in het cultuurtje niet gebruikelijk is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2004 14:09

Yep, het wel en niet goedkeuren van dingen zou niet op de kerkcultuur van toepassing moeten zijn....

Niet de regels die er door de cultuur zijn maar Gods regels zouden centraal moeten staan...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 31 jul 2004 15:22

Aragorn schreef:Ik vind het altijd enorm frustrerend dat dingen ´niet zouden horen´ omdat dat in het cultuurtje niet gebruikelijk is.

vind ik ook, maar als blijkt dat die cultuur veranderd, zou het dan opeens wel goed zijn, en zo ja, waar ligt dat omslagpunt dan. frustrerend is misschien niet het goede woord, maar ik vraag me af of daar ooit weleens over nagedacht wordt, dat cultuur hard kan veranderen.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2004 15:52

Dat klopt... maar dat hoeft natuurlijk niet altijd slecht te zijn... en daarnaast heb je de wereldcultuur, landelijke en regionale cultuur en kerkcultuur...

Als de cultuur om de kerk heen verandert en de kerk verandert zelf niet wordt de kloof naar de wereld wel groter.

Zelf denk ik dat je prima met cultuurveranderingen mee kan gaan, zolang het cultuur wat betreft vormen is... wat inhoud betreft, God blijft altijd dezelfde en dat mag niet door cultuur veranderd worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 31 jul 2004 18:49

Soms moet je sommige tradities ook gewoon een beetje relativeren. Dat voorkomt frustraties. waar zijn die goed voor?
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 01 aug 2004 10:46

Marnix schreef:Dat klopt... maar dat hoeft natuurlijk niet altijd slecht te zijn... en daarnaast heb je de wereldcultuur, landelijke en regionale cultuur en kerkcultuur...

Zelf denk ik dat je prima met cultuurveranderingen mee kan gaan, zolang het cultuur wat betreft vormen is... wat inhoud betreft, God blijft altijd dezelfde en dat mag niet door cultuur veranderd worden.

Mee eens.

Maar zou het ook niet zo zijn dat je op een gegeven moment wel met cultuurveranderingen moet mee gaan. Vroeger at men in nederland hoofdzakelijk aardappels. De Italiaanse gastarbeiders kwamen naar de mijnen en ook de Nederlanders vielen voor de pasta en de pizza. De chinezen kwamen en men ging voor de babi pangang, onze medelanders uit Indonesië kwamen en Nederland viel voor de Rijsttafel.
Momenteel eet de Nederlander meer rijst en pasta gerechten dan aardappelen.

Als ik kijk naar een punt dat momenteel in Spanje actueel is.
In de Spaanse cultuur kennen we de siesta. Om 14.00 uur stopt men met werken en om 17.00 uur begint men weer tot een uur of 21.00. Kijk op je vakantie maar eens in een "echt" spaans restaurant. Voor 21.30 is de zaak leeg, op enkele verdwaalde toeristen na. (Als ik in Spanje ben doe ik daar uiteraard aan mee. Je moet wel, want je kunt dan toch nergens terecht.) Maar zodra ik weer terug ben hoeft ik echt niet om 14.00 tegen m'n collega's te zeggen dat ik even een paar uur siesta ga houden.
Momenteel loopt in Spanje de discussie om de siesta af te schaffen omdat dit niet werkt t.o.v. de rest van Europa. Heb jij een vestiging van je bedrijf in Spanje en die wil je 's middags bellen op een tijdstip dat jij normaal aan het werk bent dan lukt dat niet. Nu zal dat afschaffen wel een zaak van hele lange adem worden want de siesta is zo verweven met de Spaanse cultuur. (en persoonlijk zou ik voorstellen om dan de siesta maar in de rest van Europa in te voeren)

De cultuur van onze gevestigde refohoek word vaak als zaligmakend gezien, de Spaanse protestante cultuur is heel anders, is betrekkelijk jong en verkeerd nog steeds onder zware tegenwerking. Maar God is daar inderdaad Dezelfde.

Oke, ik ben misschien een cultuurbarbaar, want het zegt mij eigenlijk niet zoveel, of misschien ben ik juist wel multi-cultureel. Tenslotte heb ik een nederlandse opvoeding, woon ik afwisselend in België en Spanje, kom regelmatig in Engeland. Eet (weinig) aardappelen, pasta, en rijst en kerk in de protestante kerken in Nederland, België en Spanje. En m'n brood koop ik bij een Turkse bakker.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2004 22:24

Hou eht maar op multi-cultureel :) Juist omdat je van zoveel culturenwat meepikt roest je niet vast in 1 bepaalde cultuur... en dat geeft je een heldere, genuanceerde kijk op de zaak.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 aug 2004 09:10

Tja, cultuur is een levend iets, dat dus veranderen kan. Wanneer er veranderingen optreden, zijn er altijd mensen die dat betreuren (die zal ik gemakshalve maar als conservatieven aanduiden) en zijn er mensen die die veranderingen toejuichen (progressieven). Dat geeft dan een bepaalde discussie (soms zelfs strijd) tussen die groepen. Wanneer die twee groepen er samen uitkomen of als ze dingen gewoonweg accepteren, dan verandert de cultuur (een beetje). Wanneer dit niet gebeurt, dan heb je de vorming van een nieuwe (sub)cultuur. (Hmm, treedt zo'n proces soms ook niet op in de kerk(en)? :? ). Ik moet trouwens zeggen dat ik zelf geneigd ben om me tot het "conservatieve" kamp te rekenen (zit een beetje in m'n aard denk ik :) ).

Voor christenen is het denk ik van belang dat ze de cultuur waarin ze zich bewegen altijd toetsen aan de Bijbel evenals de veranderingen die zich in die cultuur voordoen. Dat is soms een moeilijke zaak, omdat de Bijbel zich niet altijd eenduidig uitlaat over bepaalde onderwerpen en dan is het vaak een zoeken naar het bedoelen van de Schrift met soms (helaas) als gevolg groepen/kerken die tegenover elkaar staan. Bidden om en werken aan eenheid is daarom een blijvende opdracht.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 aug 2004 09:34

Cultuur een levend iets? Normaal gesproken wel ja, maar soms heb ik het idee dat de refo-cultuur meer te vergelijken is met iemand die kunstmatig in leven wordt gehouden.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 02 aug 2004 10:50

Aragorn schreef:Cultuur een levend iets? Normaal gesproken wel ja, maar soms heb ik het idee dat de refo-cultuur meer te vergelijken is met iemand die kunstmatig in leven wordt gehouden.

Haha, sterke vergelijking. Soms is dat idd waar ja. Soms dreigt het zuurstof op te raken, maar dan is er wel snel weer iemand die een nieuwe fles aanrukt om het leven nog wat te rekken....Toch houd je dat niet vol, als iets dood is, kun je het helaas niet in leven laten (wat een inkopper, maar goed.....). Wel tragisch voor de mensen die graag zoiets in leven willen houden, er zeker van kunnen zijn dat ze de strijd verliezen.

Dit is absoluut geen pleidooi om alles maar overboord te kieperen en tradities en cultuur af te doen als "slecht". Ze zijn vaak zelfs samenbindend en er kan een positief effect van uitgaan.

Ik kan me echter wel ergeren aan dode regels, die nergens maar dan ook nergens op gebaseerd kunnen worden. Als mensen dat voor zich zelf dan nog willen handhaven, okay. Maar als ze met die set regels ook nog eens menen andersdenkenden daarmee om de oren te kunnen slaan en te kunnen veroordelen, dan zijn ze wel helemaal de weg kwijt.....

Eens kijken wanneer ik bij ons ga voorstellen in de kerk om ritmisch te gaan zingen. Alles met beleid en voorzichtigheid. Al geloof ik wel, als er ergens begonnen moet worden met ritmisch zingen in een GG kerk, dat dat in Houten zal zijn. Maar da's weer wat anders :lol:
Geen commentaar

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 02 aug 2004 11:45

Tot nu toe ging het steeds over de volkszede, hoe we in refo-land bepaalde dingen wel of (meestal) niet doen. Vaak vind ik de refo-cultuur een karikatuur van zichzelf.

Echte refo-cultuur bestaat volgens mij weldegelijk.
Erg karakteristiek voor deze refo-cultuur vind ik de vragen die dr. Alie Hoek - van Kooten moet beantwoorden. Je ziet dan hoeveel moeite we in reformatorische kring hebben met het genieten van bijvoorbeeld seksualiteit.
Want genieten van seks heeft met de schepping te maken, en die is in Adam gevallen en dus is genieten slecht, in ieder geval zeer verdacht. En zijn we eenmaal ooit eens bekeerd geworden, dan zijn we zo geestelijk dat we niet meer (mogen) verlangen naar vleeslijke geneugten.
Kortom : natuur en genade worden gescheiden en tegenover elkaar gesteld.
Laatst gewijzigd door Maja de Bij op 02 aug 2004 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 02 aug 2004 11:50

Hmm, nooit zo begrepen. Ja okay, ook wel eens gehoord van mensen die stelden dat je alleen sex mocht hebben met als doel kinderen krijgen. Maar heb nou niet het idee dat dat een heersende gedachte is in refo land.
Geen commentaar

Terug naar “Archief”