Gods Liefde, voor iedereen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

willemijn88
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Gods Liefde, voor iedereen?

Berichtdoor willemijn88 » 31 jul 2004 08:42

Wat denken jullie dat God de hele wereld lief heeft, of alleen de mensen die in Hem geloven. Ik vraag me dit wel eens af. En waarom worden sommige mensen dan wel bekeerd en anderen weer niet?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 31 jul 2004 08:47

Johannes 3:16: Alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft niet verlore ga maar het eeuwige leve hebbe.

Omdat die mensen niet tot Jezus willen komen, daarom zijn ze niet bekeerd.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 31 jul 2004 09:23

- Zoals door één mens alle mensen zijn veroordeeld zo zullen ook door één Mens alle mensen worden gerechtvaardigd. (Rom.5:18; zie vraag 36)
- Gód wil dat alle mensen gered worden.(1Timotheüs 2:4; zie vraag 5)
- De levende God is een Redder van alle mensen. (1 Timotheüs 4:10; zie vraag 11 en 40)
- Alle tong zal van harte belijden dat Jezus Christus Heer is tot eer van God de Vader.(Filippenzen 2:11; zie vraag 21)
- De dood zal als laatste vijand worden teniet gedaan waarna God alles in allen wordt.(1 Korinthiërs 15:22-28; zie vraag 18 en 24)
-God heeft allen onder ongehoorzaamheid besloten om zich over allen te ontfermen. (Rom.11:32)

Er zijn mensen die in alverzoening geloven. Zij hebben hier goede argumenten voor. Hierboven heb ik een aantal "argumenten" uit de bijbel welke zij hiervoor gebruiken. Ik weet hetzelf niet aan de ene kant kan ik het niet geloven en aan de andere kant wil ik het geloven.

Groet Rene

tomkoers

Re: Gods Liefde, voor iedereen?

Berichtdoor tomkoers » 31 jul 2004 12:52

willemijn88 schreef:Wat denken jullie dat God de hele wereld lief heeft, of alleen de mensen die in Hem geloven. Ik vraag me dit wel eens af. En waarom worden sommige mensen dan wel bekeerd en anderen weer niet?

Mattheüs 5:45 opdat gij kinderen moogt zijn van uw Vader, die in de hemelen is; want Hij laat zijn zon opgaan over bozen en goeden en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.

Deze tekst is misschien een aanvulling op Johannes 3:16, overigens is liefhebben zoals God ons doet iets veel sterkers dan liefhebben zoals wij mensen dat doen (denk ook aan Genesis, wij zijn de kroon op Zijn schepping).

Bedoel je met je tweede vraag of mensen bekeerd worden of behouden worden?
Bekeerd worden komt namelijk heel vaak terug in Gods Woord als een oproep (bekeert u, als u zich bekeert etc.), terwijl behouden worden anders opgevat moet worden.

Tom

willemijn88
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor willemijn88 » 31 jul 2004 16:40

Zijn er ook mensen die een andere mening hierover hebben, die denken dat God alleen van Zijn kinderen (uitverkorenen, bekeerde mensen) houdt. Dat wordt bij ons in de kerk namelijk wel geleerd. Op de kleuterschool (school van onze kerk) leerden wij het liedje 'hoger dan de blauwe luchten'. In dat liedje staat aan het eind 'die van alle kinderen houdt'. Daar leerden wij altijd 'die van al Zijn kinderen houdt'. Dus dat God niet van alle kinderen houdt maar alleen van Zijn kinderen. Ik wil wel eens weten of hier ook mensen zijn die dit geloven en waarom ze dit dan geloven.

caprice

Berichtdoor caprice » 31 jul 2004 21:12

willemijn88 schreef:Zijn er ook mensen die een andere mening hierover hebben, die denken dat God alleen van Zijn kinderen (uitverkorenen, bekeerde mensen) houdt. Dat wordt bij ons in de kerk namelijk wel geleerd. Op de kleuterschool (school van onze kerk) leerden wij het liedje 'hoger dan de blauwe luchten'. In dat liedje staat aan het eind 'die van alle kinderen houdt'. Daar leerden wij altijd 'die van al Zijn kinderen houdt'. Dus dat God niet van alle kinderen houdt maar alleen van Zijn kinderen. Ik wil wel eens weten of hier ook mensen zijn die dit geloven en waarom ze dit dan geloven.

Dat God een volk verkoren heeft van eeuwigheid is waar. ('Jakob heb ik liefgehad, maar Ezau heb ik gehaat...')

Maar God heeft geen lust in de dood van de goddelozen, maar daarin dat zij zich bekeren. En heeft Jezus niet zelf gezegd: 'Laat de kinderen tot Mij komen'?

Iedereen is bij Hem welkom hoor, niemand uitgezonderd. Iedereen die verloren gaat gaat dat door eigen schuld.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 31 jul 2004 21:15

Deze discussie kunnen we hier wel willen voeren, maar dit komt praktisch in elk onderwerp op het refoweg terug en heeft niet zoveel zin.
De vraag is: wil God het behoud van alle mensen(1 Tim 2:4) of wil God het behoud van een klein aantal. Daar kunnen alle theologen en semi theologen hun hart aan ophalen. Maar ik kan je voorspellen dar wij er hier niet uitkomen. Deze discussie is elders al vele malen gevoerd.

Mulat
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mulat » 01 aug 2004 14:00

Ja idd wel lastig, want je zou toch zeggen dat God van iedereen houdt. Maar niet iedereen wordt behouden. Dan kun je wel zeggen dat degene die niet behouden worden zich niet wilden bekeren, maar ja, het is toch God die de mens bekeert, daar heb je zelf geen invloed op. Lastig punt dus.
"In de wereld zult gij verdrukking hebben, maar hebt goeden moed, Ik heb de wereld overwonnen" (Joh 16:33)

joris

Berichtdoor joris » 01 aug 2004 14:12

D euitdaging is altijd om niet in die vragen terecht te komen volgens mij.

Ga eens op zoek naar wie God voor jou is. En hoe jij Hem kent en hoe Hij jou zichzelf leert kennen. Wat vindt je bij God passen?

Ik kan niet geloven dat God maar van een gedeelte houdt, ik zie dat bijvoorbeeld in het feit dat niet alleen jacob gezegd wordt maar ook ezau. En dat niet alleen Isaaak gezegend wordt, maar ook ismael.

Ik ken God als een direct en duidelijk God die precies doet wat Hij zegt. En zoveel dingen zijn zo logisch als je goed in je bijbel leest. GOd is zo duidelijk! Als je dit eet, wordt je ziek. Als je je ouders eert zal je lang leven. Als je andere goden naleeft zal je.... enzovoort.
Voordat je zulke vragen gaat stellen: eerst lezen. zet op ee rij hoe je God kent.

caprice

Berichtdoor caprice » 02 aug 2004 05:04

Is het God niet die zegt: 'Bekeert U!'?

Zolang de mens het nog zelf wil doen komt die oproep tot hem. En als hij er gevolg aan wil gaan geven komt, dan moet hij erachter komen dat hij het niet kan. Daar moet hij aan ontdekt worden, zodat hij in gaat zien dat hij een Ander nodig heeft om de straf te dragen.

Maar wat zo'n mens ook doet: het is al uit God en niets uit Hem.

Dit schreef ik al eerder in het topic 'Kind van God'. Het gaat er wat dieper op in:

'Bekeert U!'
Klinkt vaak de oproep van de kansel.

'Maar ik kan mij niet bekeren,' zegt de mens dan. 'God moet het doen, ik kan het zelf niet.'
Tot zoverre ben ik het van harte met deze mensen eens, maar hier houdt het dan op, en men leeft verder in de zonden.

'God moet het doen, ik kan het zelf niet'.
Dat dat dan nog eens tot nood mocht worden, denk ik dan wel eens.

De mens wil zo graag zelf werken voor zijn bekering. En zolang hij dat probeert komt de oproep 'Bekeert U!'.
'Ik kan het niet'
'Hebt u het al wel eens geprobeerd?'
Dan staan ze vaak met de mond vol tanden.

Er zijn mensen die gehoor geven aan deze oproep. Zij komen in het werkhuis terecht. Het werkhuis van Mozes. Zij beginnen vol moed de zaligheid proberen te verdienen. Niet zozeer bewust, want vanuit de leer weten ze het wel 'alleen uit genade'. Maar met hun hart zijn ze het er niet mee eens.
Ze werken en werken, en het lijkt nog te lukken ook. Ze zijn tevreden, en denken: 'het wordt nog wel wat met mij'. Maar... al dat werk wordt afgebroken, en ze komen dieper te liggen dan ooit tevoren. Maar de mens geeft het zomaar niet op! Talloze malen probeert hij het weer, maar hij brengt er niets van terecht. Hij moet af leren dat hij zelf de zaligheid niet kan verdienen.

Dit is nu het armmakende werk van de Heilige Geest. Alles van de mens moet eraf. Alle eigenverdiensten en het kunnen van de mens. Totdat er helemaal niets meer overblijft, en de zondaar leert vragen met vraag 12 van de Heidelberger Cathechismus:
'Aangezien wij dan naar het rechtvaardig oordeel Gods tijdelijke en eeuwige straf verdiend hebben, is er enig middel, waardoor wij deze straf zouden kunnen ontgaan en wederom tot genade komen?'

'God wil, dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschiede; daarom moeten wij aan haar, of door onszelf, of door een ander, volkomenlijk betalen.'

En zij moeten erachter komen dat ze het zelf niet kunnen, omdat ze dagelijks hun schuld vermeerderen, maar dat er nog een Ander is die geleden heeft op Golgotha. Van iedereen verworpen.
Door de farizeeën én door het Joodse volk, maar uiteindelijk ook door ONS. Waarom hebben wij Hem gekruisigd? Hij stond onze zaligheid in de weg! En het waren allemaal godsdienstige mensen hoor, die Hem gekruisigd hebben, geloof dat maar gerust. Zij moesten werken om hun gerechtigheid op te richten. De wetten van mozes kenden zij beter dan wij. Maar die Jezus was zo moeilijk. Je moest in Hem geloven. Dat wilden ze niet, want dan moesten hun eigen verdiensten eraan. Daarom: 'Weg met Deze!'.

Maar juist Hij was het die de mensen met God verzoende. En dat moet Zijn volk maar steeds weer leren. Dat ze het zelf niet kunnen, maar dat het nog uit genade mogelijk is door het bloed van Christus.

joris

Berichtdoor joris » 02 aug 2004 08:18

ik mis in dit verhaal de vreugde die de totale overgave aan Jezus Christus geeft: neem mijn leven laat het Heet toegewijd zijn aan UW eer. En: uw wil geschiede, niet de mijne.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 aug 2004 09:08

Maar wat zo'n mens ook doet: het is al uit God en niets uit hem.

Yael:
Dat is logisch anders is het geen genade meer. :|

Er zijn mensen die gehoor geven aan deze oproep. Zij komen in het werkhuis terecht. Het werkhuis van Mozes. Zij beginnen vol moed de zaligheid proberen te verdienen. Niet zozeer bewust, want vanuit de leer weten ze het wel 'alleen uit genade'. Maar met hun hart zijn ze het er niet mee eens.
Ze werken en werken, en het lijkt nog te lukken ook. Ze zijn tevreden, en denken: 'het wordt nog wel wat met mij'. Maar... al dat werk wordt afgebroken, en ze komen dieper te liggen dan ooit tevoren. Maar de mens geeft het zomaar niet op! Talloze malen probeert hij het weer, maar hij brengt er niets van terecht. Hij moet af leren dat hij zelf de zaligheid niet kan verdienen.

Yael:
Ik geloof niet dat dit iets is wat altijd zo gaat in de bekering. Dat lijkt het net alsof dit als voorwaarde gesteld wordt. Van: ''je gaat echt eerst in het werkhuis en daarna kan pas je oog op Jezus geopend worden."
Als je de oproep hoort tot Jezus te gaan moet je gaan en niet talmen. Dat kan je, je eeuwige zaligheid kosten. Als je vandaag sterft zijnde in het werkhuis lig je er wel vooreeuwig buiten hoor. Pas als je Jezus als je Zaligmaker kent, ben je bereid. Zolang je buiten Hem bent niet.

En vergeet ook de liefde niet dat is het allerbelangrijkste zonder de liefde tot God ben je niets. :| (zie 1 Kortinthe 13)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 aug 2004 09:14

Door de farizeeën én door het Joodse volk, maar uiteindelijk ook door ONS. Waarom hebben wij Hem gekruisigd? Hij stond onze zaligheid in de weg! En het waren allemaal godsdienstige mensen hoor, die Hem gekruisigd hebben, geloof dat maar gerust. Zij moesten werken om hun gerechtigheid op te richten. De wetten van mozes kenden zij beter dan wij. Maar die Jezus was zo moeilijk. Je moest in Hem geloven. Dat wilden ze niet, want dan moesten hun eigen verdiensten eraan. Daarom: 'Weg met Deze!'.

--
De Romeinen hebben Jezus officieel gekruisigt hoor :mrgreen:
De Joden vroegen erom de Romeinen deden het. Heel de mensheid schuldig aan dus.

Denk niet dat dit de werkelijke reden is geweest waarom Jezus gekruisigt is door de Joodse raad. Dat was omdat zij macht aan Hem verloren.
En Jezus kende de wetten van Mozes evengoed hoor. Hij hielt ze ook stipt.
En heeft nooit negatief gedaan over die wetten. Hoe zou Hij dat kunnen terwijl Hij ze Zelf heeft ingesteld?!

caprice

Berichtdoor caprice » 02 aug 2004 16:26

Yael schreef:Door de farizeeën én door het Joodse volk, maar uiteindelijk ook door ONS. Waarom hebben wij Hem gekruisigd? Hij stond onze zaligheid in de weg! En het waren allemaal godsdienstige mensen hoor, die Hem gekruisigd hebben, geloof dat maar gerust. Zij moesten werken om hun gerechtigheid op te richten. De wetten van mozes kenden zij beter dan wij. Maar die Jezus was zo moeilijk. Je moest in Hem geloven. Dat wilden ze niet, want dan moesten hun eigen verdiensten eraan. Daarom: 'Weg met Deze!'.

--
De Romeinen hebben Jezus officieel gekruisigt hoor :mrgreen:
De Joden vroegen erom de Romeinen deden het. Heel de mensheid schuldig aan dus.

Denk niet dat dit de werkelijke reden is geweest waarom Jezus gekruisigt is door de Joodse raad. Dat was omdat zij macht aan Hem verloren.
En Jezus kende de wetten van Mozes evengoed hoor. Hij hielt ze ook stipt.
En heeft nooit negatief gedaan over die wetten. Hoe zou Hij dat kunnen terwijl Hij ze Zelf heeft ingesteld?!

In de ogen van de Joden hield Hij de wetten niet. Zoals bijvoorbeeld die keer dat Hij zijn discipelen aren liet plukken op de sabbath, een vrouw geneesde op de rustdag, enzv. Maar daar gaat het nu even niet over.

Uiteindelijk was het ook een reden dat Hij hun zaligheid in de weg stond hoor (dachten ze). Dit hoorde ik afgelopen woensdag in een preek.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 aug 2004 16:55

Die wetten die zij erbij bedacht hadden :wink: maar ze moesten toch toegeven dat er geen kwaad door Hem gedaan was. 8)

Hoe kan Jezus hun zaligheid in de weg staan als Hij Zelf de Zaligmaker is dat snap ik iig niet... Jezus moest uit de weggeruimd worden omdat Hij teveel macht kreeg.
Zie bv. ook de Joodse Messiasverwachting, waarom verried Judas, Jezus, omdat Hij niet aan dat beeld voldeed.

Terug naar “Archief”