waar kan je orgelmuziek luisteren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rembrandt
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rembrandt » 15 mar 2004 16:19

bach schreef:Op de website van Aarnoud de Groen, www.aarnouddegroen.com, zijn verschillende MP3'tjes te beluisteren.

Ik ben dol op die muziek van Marius Monnikendam (M.M.)! Echt een duidelijk herkenbare eigen klankentaal. Asma speelde die muziek ook vaak, jammer genoeg wordt -in Nederland- de muziek van Monnikendam nog maar weinig gespeeld.

caprice

Berichtdoor caprice » 15 mar 2004 17:24

Beluister hier het grootste instrument ter wereld dat het meeste/hardste geluid voort kan brengen, namelijk een pijporgel met 7 klavieren en 33.144 pijpen.

http://www.acchos.org/html/gallery.html#current

Afbeelding

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 mar 2004 18:45

en ik heb al moeite met een orgel met 2 manuals :(
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Cor Roeleveld
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cor Roeleveld » 27 mei 2004 18:18

Morgenavond organiseer ik de eerste jaarlijkse orgelfeestavond. Ik gebruik deze term omdat de avond veel meer is dan een gewoon orgelconcert. Er zijn vijf organisten, die lievelingswerken van henzelf spelen, mede voor de uitgenodigde eregast, Wim van Beek, die al bijna 50 jaar als organist verbonden is aan één van de beroemdste orgels van Nederland, namelijk het orgel in de Martinikerk te Groningen. Verder is er de premiere van een speciaal voor de avond gecomponeerd stuk, een werk voor twee orgels, opgezet in Italiaanse barokstijl, maar met hier en daar een knipoog naar de 21e eeuw. Naast orgelspel zijn er twee interessante lezingen. De eerste wordt gehouden door de bekende orgelexpert Cor Edskes en gaat over zin en onzin van Bach-orgels. De tweede lezing is van Dr Jan Luth, een groot Bach-kenner. Hij zal spreken over de retoriek in Bach’s muziek en hoe deze om te zetten in het spel.
Het avondvullende programma zal onverwachts worden onderbroken door de komst van een mystery guest, die een verrassende, muzikale bijdrage aan de avond zal geven. In de pauze zijn er CD’s en bladmuziek te koop. Met dit alles hoop ik meer aandacht te krijgen voor het orgel en orgelmuziek. Nu ben ik benieuwd of dit jullie aanspreekt? Vinden jullie zo’n breed opgezette avond een goede ontwikkeling of vinden jullie een uurtje orgelmuziek wel mooi genoeg? En meerdere organisten, met elk hun eigen speelstijl en keuzen, voegt dat iets wezenlijks toe? Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Cor.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 27 mei 2004 23:18

Cor Roeleveld schreef:En meerdere organisten, met elk hun eigen speelstijl en keuzen, voegt dat iets wezenlijks toe? Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
Cor.

Lijkt me allemaal uit dezelfde hoek te komen. Allemaal heel verantwoord en zo, niemand die nou eens durft te spelen wat Jan Publiek graag wil horen. Lekker hoempapa is er niet bij. En dàt verkoopt toch echt het beste, of je het nou leuk vindt of niet.

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Cor Roeleveld
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cor Roeleveld » 27 mei 2004 23:36

Moet je dan altijd doen wat Jan Publiek wil? Patat met mayonaise? Makkelijk consumeren? Of is er nog iets meer, dan alleen maar bekende deuntjes en hoempapa?

En is het niet wat makkelijk redeneren en generaliseren, wanneer je het grote publiek, die platte smaak toedicht? Men weet vaak niet beter en loopt en praat elkaar maar wat na. Daarom kan dat publiek toch ook wel andere muziek gaan waarderen? Het is morgenavond zeker niet saai te noemen! Er wordt begonnen met transcripties van oude blaasmuziek in de vorm van dansjes, zoals dat toen de gewoonte was. Zo je wilt dus 16e eeuwse hoempapa, maar wel van muzikaal hoog gehalte. Ik ga niet het hele programma nu verklappen, maar er wordt heel verrassende muziek gespeeld.

Je zegt: het lijkt allemaal uit dezelfde hoek te komen. Op welke hoek doel je? De saaie hoek? De hoek voor het selecte publiek, de hoek met moeilijke muziek? Ik zou zeggen: verbreedt je muzikale horizon, kom morgenavond luisteren en oordeel niet te snel,

Cor
.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 27 mei 2004 23:58

Cor Roeleveld schreef:Ik zou zeggen: verbreedt je muzikale horizon, kom morgenavond luisteren en oordeel niet te snel,
Cor
.

Pfff...

Weer iemand die denkt dat-ie mij moet vertellen wat goed voor mij is...
Dat zoek ik toch zeker zelf wel uit...
~~Soli Deo Gloria~~

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 mei 2004 00:21

Wat is je probleem nou SDG? Hij mag toch best zijn orgelfeest aanbevelen?

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 31 mei 2004 22:27

Aragorn schreef:Wat is je probleem nou SDG? Hij mag toch best zijn orgelfeest aanbevelen?

Tuurlijk. Ik kreeg alleen even het gevoel dat iemand me wilde gaan vertellen wat ik mooi moet vinden en wat goed voor me is. En ik denk dat je dat beter niet kunt doen. Zelfs al heb je een boodschap (wat op zichzelf zeer te waarderen is!), probeer die boodschap dan nog zo te verkopen dat het in zichzelf al positief is, niet belerend en ook niet ten koste van anderen.
Ik hoop dat het geweldige avond is geweest voor een stampvolle Joriskerk.

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

mart
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor mart » 10 jun 2004 19:01

Cor Roeleveld schreef:Afgelopen vrijdag overleed de bekende organist en componist Jan Bonefaas, tijdens het grootste deel van zijn werkzame leven verbonden aan de Grote kerk te Gorinchem.

Voor een In Memoriam van de hand van Dick Sanderman:

http://www.orgelist.nl/portal/xoops/htm ... storyid=52

Cor
Webmaster orgelist

Bonefaas' fantasie over psalm 100 is meesterlijk!

[ontopic]

een goede site waar veel te beluisteren en te lezen valt is:

http://classicalplus.gmn.com/composers

klik op een componist en vervolgens op 'listen to music'.
Ook veel moderne klassieke muziek, niet alleen orgelmuziek trouwens.

luister bijvoorbeeld eens naar de bewerking van:

Toccata, Adagio and Fugue in C Major BWV564 (js bach) door Stefan Engels :!:

andere aanrader:

Sweelinck, Jan Pieterszoon

Work: Choral Variations On `Mein junges Leben hat ein End'

uitgevoerd door: Aaron David Miller
kijk ook eens op www.youth-online.tk ! :)

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 25 jun 2004 00:52

SDG schreef:
Cor Roeleveld schreef:En meerdere organisten, met elk hun eigen speelstijl en keuzen, voegt dat iets wezenlijks toe? Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
Cor.

Lijkt me allemaal uit dezelfde hoek te komen. Allemaal heel verantwoord en zo, niemand die nou eens durft te spelen wat Jan Publiek graag wil horen. Lekker hoempapa is er niet bij. En dàt verkoopt toch echt het beste, of je het nou leuk vindt of niet.

SDG

Je hebt misschien wel gelijk SDG... maar is dat geen vreselijk hedonistisch trekje? Er heerst alleen maar zelfbevestiging onder het [organisten]volk, die is zo goed en de andere kan het nog beter...

Op een dag wordt je wakker en dan weet je het... er is geen orgelcultuur meer. :|
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

J.S._Bach
Verkenner
Verkenner

Alle muziek van Bach op één site

Berichtdoor J.S._Bach » 19 jul 2004 22:16

Ik maak geen grap: er bestaat een site waarop je alle werken van Bach kunt beluisteren, live uitgevoerd (dus wave en geen midi). Bovendien kun je er van heel veel werken midi-files downloaden en ook de bladmuziek.

Dit is helemaal geweldig als je bijvoorbeeld de cantates eens gratis wilt verkennen. Er is slechts een nadeel: de site is in het japans of chinees of iets dergelijks. Maar daar is overheen te komen: BWV-nummers zijn internationaal en muzieknootjes gelukkig ook!

Wat betreft deze topic, je kunt daar dus o.a. alle orgelwerken van Bach luisteren, geweldig mooi natuurlijk en garant voor uren genieten. De kwaliteit van de uitvoeringen varieert, maar er zit toch ook veel moois bij.

http://www.greatjsbach.net[/url]

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 31 jul 2004 13:58

Orgelconcert Peter Eilander
Onderwerp Orgelconcert Peter Eilander
Begindatum zaterdag 31 juli 2004
Aanvangstijd 19.30 uur
Omschrijving Peter Eilander, orgel.
Locatie Oosterkerk
Straat Woudenbergseweg
Huisnummer 44
Postcode 3707 HX
Plaats Zeist
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 31 jul 2004 13:59

Orgelconcert Klaas Jan Mulder
Onderwerp Orgelconcert Klaas Jan Mulder
Aanvangstijd 19.30 uur
Omschrijving Orgelconcert in de Cunerakerk te Rhenen door Klaas Jan Mulder.
Locatie Cunerakerk
Straat Kerkplein
Postcode 3911 LE
Plaats Rhenen

caprice

Berichtdoor caprice » 31 jul 2004 14:00

johannes1 schreef:Orgelconcert Peter Eilander
Onderwerp Orgelconcert Peter Eilander
Aanvangstijd 19.30 uur
Omschrijving Peter Eilander, orgel.
Locatie Oosterkerk
Straat Woudenbergseweg
Huisnummer 44
Postcode 3707 HX
Plaats Zeist

Alleen een concert?
Ga jij erheen?

Weet niemand een (Datheen)psalmzangavond?
Die schijnen er niet zo bijster veel te zijn in de zomer. :(

Terug naar “Archief”