Hoe zou ik de zondag moeten zien?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 31 jul 2004 13:26

Maja de Bij schreef:
caprice schreef:
Maja de Bij schreef:Dat mensen hun hele leven in de kerk hebben gezeten, maar zichzelf nog steeds buitenstaander (niet bekeerd) weten, is niet alleen te verdrietig voor woorden, maar eigenlijk ook niet te accepteren.

Ik denk dat het hier verkeerd opgevat wordt.

Wat ik bedoelde is dat de kerk van de reformatie (m.n. Luther en Calvijn) tegen Rome de absolute geloofszekerheid hebben gepredikt, als de gewone staat van het geloofsleven.
Daarmee hebben ze kolossaal hoog ingezet. Deze zekerheid is niet gefundeerd op je gevoel of wat de Heilige Geest je leert, maar op de Opstanding van Christus. Wie die historische gebeurtenis gelooft, mag en hoeft niet te twijfelen aan zijn eigen geloof of zaligheid en hoeft ook niet in zijn ziel te knijpen.
Dat element is mijns insziens vrijwel verdwenen uit de reformatorische prediking en dat vind ik een ontstellende verarming.

Het is ontstellend, maar ik denk dat je gelijk hebt.

In de reformatie kwam de zekerheid van het geloof naar voren, wat er in de Roomse kerk niet was. Daar moest je maar afwachten of je zalig werd uit je goede werken.

Ik las net nog van Andrew Gray dat er meerdere oorzaken waren dat een ziel in donkerheid en duisternis wandelt. Zeer ontdekkend.
Zo is het bouwen van het geloof op gevoel, en niet op het eeuwig blijven Woord een oorzaak (hij noemt er zes).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2004 14:43

In de reformatie kwam de zekerheid van het geloof naar voren, wat er in de Roomse kerk niet was. Daar moest je maar afwachten of je zalig werd uit je goede werken.

Tenzij je maar genoeg geld had om aflaten te kopen, dan kwam je sowieso wel in de hemel :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 31 jul 2004 14:49

Marnix schreef:

Tenzij je maar genoeg geld had om aflaten te kopen, dan kwam je sowieso wel in de hemel :D

Zo werkt het dus niet hé.

Het was gewoon één grote volksbedriegerij!

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 31 jul 2004 15:27

Fly29, lees Rom. 15 eens: 18 Want ik zal het niet wagen van iets anders te spreken dan van hetgeen Christus door mij bewerkt heeft, om heidenen tot gehoorzaamheid te brengen door woord en daad, 19 door kracht van tekenen en wonderen, door de kracht des Geestes. Zo heb ik, van Jeruzalem uit rondreizende tot Illyrië toe, de prediking van het Evangelie van Christus volbracht. 20 Ik stelde er mijn eer in het te verkondigen, doch zo, dat ik niet (optrad), waar de naam van Christus reeds genoemd was, om niet op eens anders fundament te bouwen, 21 maar (om te handelen) naar hetgeen geschreven staat:
Zij, aan wie niets van Hem is verkondigd, zullen Hem zien
en wie het niet gehoord hebben, zullen het verstaan.

Vooral vers 19 spreekt mij erg aan. Door de kracht van tekenen, wonderen en de Heilige Geest!! Dat is toch fantastisch!! God is overal, de Heilige Geest werkt overal en is niet afhankelijk van een kerkgebouw etc.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 31 jul 2004 18:28

We gaan weer terug naar het onderwerp (zoals Peterje gelukkig al doet).

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 02 aug 2004 07:28

Petertje schreef:Fly29, lees Rom. 15 eens: 18 Want ik zal het niet wagen van iets anders te spreken dan van hetgeen Christus door mij bewerkt heeft, om heidenen tot gehoorzaamheid te brengen door woord en daad, 19 door kracht van tekenen en wonderen, door de kracht des Geestes. Zo heb ik, van Jeruzalem uit rondreizende tot Illyrië toe, de prediking van het Evangelie van Christus volbracht. 20 Ik stelde er mijn eer in het te verkondigen, doch zo, dat ik niet (optrad), waar de naam van Christus reeds genoemd was, om niet op eens anders fundament te bouwen, 21 maar (om te handelen) naar hetgeen geschreven staat:

Vooral vers 19 spreekt mij erg aan. Door de kracht van tekenen, wonderen en de Heilige Geest!! Dat is toch fantastisch!! God is overal, de Heilige Geest werkt overal en is niet afhankelijk van een kerkgebouw etc.

De Geest werkt overal en is niet afhankelijk van een kerkgebouw etc......

Rom. 15 eens: 18 Want ik zal het niet wagen van iets anders te spreken dan van hetgeen Christus door mij bewerkt heeft, om heidenen tot gehoorzaamheid te brengen door woord en daad, 19 door kracht van tekenen en wonderen, door de kracht des Geestes. Zo heb ik, van Jeruzalem uit rondreizende tot Illyrië toe, de prediking van het Evangelie van Christus volbracht. 20 Ik stelde er mijn eer in het te verkondigen, doch zo, dat ik niet (optrad), waar de naam van Christus reeds genoemd was, om niet op eens anders fundament te bouwen, 21 maar (om te handelen) naar hetgeen geschreven staat:

Het is op zijn minst selectief lezen wat je doet. Het hele gedeelte ademt over de verkondiging van het Woord. Dat laat jij dan gewoon weg en pikt alleen deze paar woorden er uit.
Er gebeuren rare dingen(zijn dat altijd wonderen?). Vraag maar aan Luther, hij werd er zelfs monnik door. Hij zat helemaal fout. En als het Woord uit Hebreen 10:38 hem niet had aangesproken dan was het schijnbare wonder toch wel erg verkeerd uitgepakt.

en mag ik er ook nog op wijzen dat het laatste vers gaat over de heidenen. Die eerder nooit hebben gehoord van de Heere Jezus. Hier staat dus niet dat ze geloven zonder het Woord te hebben gehoord.

Volgens mij is deze tekst veel meer een bewijs dat God JUIST in de kerk (waar het Woord wordt verkondigd) wil werken.

1 Corinthe 1:21 Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;

Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 03 aug 2004 02:24

jacobH - hoe kom je erbij dat het Woord alleen in de kerk gesproken kan worden. Paulus ging veel naar synagoges en marktplaatsen. De heidenen moesten het Woord horen, en het gaan gehoorzamen, in Woord en Daad. De mensen hoorden het, accepteerden het, of niet. Er stat ook nergens dat we net zolang door moeten preken tot de mensen het accepteren. Nee, het is een gift van God.
En als ze het Woord aannamen, dan gingen ze God dienen/gehoorzamen. Volgens mij is er nog niet veel veranderd sindsdien....
Wonderen gebeuren nog steeds, de Heilige Geest is nog steeds werkende, en dat niet alleen tussen kerkmuren of zegen en groet! Dat is puur fantasie die bijna waarheid geworden is in sommige kringen.

Terug naar “Archief”