Engelen?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 21 jul 2003 20:36

Storyteller schreef:
joris schreef:nou vind het wel prettig hoor ene paar engelen om me heen! We hebben namelijk te maken met een geestelijke strijd, niet met een aardse en zichtbare strijd. ik heb voor mijn werk op plaatsen gewerkt waar ik de strijd gewoon kon voelen.

Fascinerend. Wat voor een werk doe je, als ik vragen mag. Dan zou je zelf engel moeten zijn, aangezien je zegt dat het geen aardse strijd is.
En werkelijk. Is strijd niet tegen alles waar de hemel voor staat?

nee, ik zei dat ik de strijd kon voelen. Niet dat ik er aan meedeed. Ja ik doe er wel aan mee uiteraard, want ik bid op dat moment. ik werkte in de psychiatrie, maar dat is in de reguliere psyschiatrie in een grote stad vaak geen pure psychiatrie. Veel demonie zullen christenen daar herkennen. En inderdaad rook ik daar echt vaak zwavel. Dat lees je vaak in boeken over demonenuitdrijving.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 22 jul 2003 20:26

roosie16 schreef::?:
voor mij is het nog niet helemaal 100% duidelijk want er staat geloof ik nergens in de bijbel dat iedereen een beschermengel heeft en ook niet dat je altijd een beschermengel hebt.
tenminste... niet dat ik weet...

tuurlijk geloof ik in engelen! vooral door peretti en alcorn boeken (kennen jullie dees?? super gaaf :D ) heb ik meer een beeld van engelen gekregen en ook wel door de serie 'touched by an angel'.

cor, heb jij dan wel eens engelen gezien? je zegt dat je er oog voor moet hebben maar hoe?? want meestal zie je engelen toch niet, of ben je het daar niet mee eens?
geloof je ook in demonen? want volgens mij zijn dat twee tegenpolen, engelen en demonen, ze haten elkaar, vechten tegen elkaar.
:?: :P
bye! God blezz

Beste roosie16

Ik denk dat je engelen niet hoeft te zien om hun nabijheid te ervaren, ik zelf weet dat ik enkele keren wonderlijk gespaart ben in het leven, en weet daarom heel zeker dat er engelen op aarde rondlopen, die mensen beschermen enz. ik heb dat te minste zo ervaren.

Of ik in demonen geloof? Ja, ik geloof wel dat ze er zijn, de satan heeft ook engelen, dat zijn voor mijn de demonen.
Er staat ook in de Bijbel dat er een strijd zal komen tussen de engelen van God en die van de Satan, dat zal zijn als de wederkomst nabij is(Openbaring)

En de boeken van Peretti en Alcorn zijn echt aanraders voor iedereen.

Gr. Cor.

Eowyn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eowyn » 29 jul 2004 16:52

Ik heb nog nooit een engel gezien... Ik kan eigenlijk ook de bovenstaande verhalen moeilijk geloven :oops: misschien ongeloof... Ik zou trouwens graag een engel willen zien :D
In de bijbel staat inderdaad dat er engelen zijn, die je niet kunt zien. Bijvoorbeeld in Hebreeën 13:2
Dat de broederlijke liefde blijve. Vergeet de herbergzaamheid niet; want hierdoor hebben sommigen onwetend engelen geherbergd
Love don't need to find a way
You find your own way
I forget that I can't stay
And so I say that
All roads lead to where you are

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 29 jul 2004 17:35

Dat engelen bestaan is denk een vaststaand feit. De bijbel verteld ook dat God engelen gebruikte ten dienste van mensen, dat zal nog steeds zo zijn. ook dat ze hier op aarde zijn ten die

We mogen denk wel over dit soort zaken nadenken, maar we moeten uitkijken met speculeren over dit soort dingen. Je moet ook niet vergeten dat de boeken van Peretti en Randy fictief zijn (mooie boeken ja).

Ik denk dat we ons vast moeten houden aan de gegevens die de bijbel geeft over engelen. Volgens mij is alles daarbuiten speculatie. (Daarmee zeg ik niet dat alles onwaar is.)

Enkele feiten vanuit de bijbel:

Engelen verschijnen/spreken aan mensen -> bijv Mt 1:2; Lu 1:11; Lu 1:26; Hnd 8:26
Engelen versterkten Christus -> Lu 22:43; Mt 4:11
Engelen zijn een middel tot genezing -> Joh 5:4
Doden, maken ziek -> 2Sa 24:16; Hnd 12:23
Engelen helpen mensen -> 1Kon 19:5; Hnd 5:19
Mensen (iedereen?) hebben een engel -> Hnd 12:15
De duivel kan als een engel voordoen -> 2Co 11:14
De duivel heeft engelen (=demonen) -> 2Co 12:7

Enkele dingen vallen zo bij mij op, nl dat er heel veel engelen verschijnen rond de geboorte van Jezus.
En ook dat Johannes en Jezus engelen worden genoemd (Lu 7:27 ).

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 29 jul 2004 17:42

Ik heb ook wel gehoord van mensen dat ze engelen hebben gezien. Maar ik weet niet of ik zelf wel eens een engel heb gezien. Het zou wel kunnen. Ik denk dat je engelen niet altijd hoeft te herkennen....... Wel heb ik van mensen gemerkt dat soms iemand bezeten was door een demon.

joepie

Berichtdoor joepie » 10 aug 2004 08:37

Ook in het oude testament wordt gesproken over Engelen.
Als boodschappers b.v.
Of als engelse legermacht. b.v. 2 Koningen 6:8-23.
Vrees niet, want zij, die bij ons zijn, zijn talrijker dan zij, die bij hen zijn.

We lazen deze week in het Bijbels dagboekje dit hier over:
Wat Elisa zag, zien wij niet. Zeker niet op een gewone dag.
Volg je Jezus dan ben je nooit alleen. Je bent zelfs niet in de minderheid. De engelen staan aan jouw kant. Engelen die op Gods wenken vliegen. Volg je vandaag de aanwijzingen van de Heer, dan zijn engelen je collega's. Samen met hen heb je dezelfde Meerdere. Meer nog, ze worden door hun Meester zelfs uitgezonden om je te beschermen.
Daar zien wij vandaag misschien niets van. Maar er zijn wel meer dingen die we niet zien en die er toch zijn. Jezus zelf zegt je dat beschermende engelen voortdurend in nauw contact staan met hun hemelse hoofdkwartier (mat. 18:10)
Kijk maar om je heen. Zelfs al doorboren je ogen de sluier om onze werkelijkheid niet, bedenk dan maar dat ze er wel zijn: zij die bij ons zijn, zijn in de meerderheid.

Vond het wel een mooi stukje.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2004 10:00

Eowyn schreef:Ik heb nog nooit een engel gezien... Ik kan eigenlijk ook de bovenstaande verhalen moeilijk geloven :oops: misschien ongeloof... Ik zou trouwens graag een engel willen zien :D
In de bijbel staat inderdaad dat er engelen zijn, die je niet kunt zien. Bijvoorbeeld in Hebreeën 13:2
Dat de broederlijke liefde blijve. Vergeet de herbergzaamheid niet; want hierdoor hebben sommigen onwetend engelen geherbergd

Dus je gelooft al die verschijningen van engelen aan mensen in de bijbel (zijn er nogal wat) ook niet?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Eowyn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eowyn » 10 aug 2004 10:09

Marnix schreef:
Eowyn schreef:Ik heb nog nooit een engel gezien... Ik kan eigenlijk ook de bovenstaande verhalen moeilijk geloven :oops: misschien ongeloof... Ik zou trouwens graag een engel willen zien :D

Dus je gelooft al die verschijningen van engelen aan mensen in de bijbel (zijn er nogal wat) ook niet?

Nou ja alle mensen van tegenwoordig zien een engel... enzovoorts... of zien ufo's... het klinkt allemaal zo ongeloofwaardig :roll: Je weet niet meer wie je kan geloven... snap je wat ik bedoel?
Voor de rest geloof ik wel dat de bijbel waar is 8)

You find your own way

And so I say that

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2004 10:34

Oke :) En je gelooft dus ook dat het mogelijk is dat mensen een engel zien, maar je weet niet wanneer het waar is en wanneer niet.

Het is me duidelijk, bedankt voor je uitleg.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Eowyn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eowyn » 10 aug 2004 10:34

Marnix schreef:Oke :) En je gelooft dus ook dat het mogelijk is dat mensen een engel zien, maar je weet niet wanneer het waar is en wanneer niet.

Het is me duidelijk, bedankt voor je uitleg.

inderdaad :D

You find your own way

And so I say that

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 10 aug 2004 11:22

Eowyn schreef:
Nou ja alle mensen van tegenwoordig zien een engel... enzovoorts... of zien ufo's... het klinkt allemaal zo ongeloofwaardig :roll: Je weet niet meer wie je kan geloven... snap je wat ik bedoel?

Maar veel mensen gebruiken tegenwoordig allerlei soorten medicijnen, en antiedepressieva en zo, hele zware medicijnen, en volgens mij ga je daar ook allerlei dingen van zien.

Toch geloof ik wel dat je sporadisch een engel kunt zien, maar niet iedereen, ik denk dat sommige mensen uitverkoren zijn om eens een engel te ontmoeten.
Het schijnen toch wezens te zijn die ook leven. Een andere levensvorm dan mensen, dieren en planten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2004 12:57

hehe... uitverkoren vind ik zo'n raar woord in dit verband... omdat het dan een enorm voorrecht lijkt...

Ik zeg het liever zo: In sommige gevallen vindt God het blijkbaar nodig en stuurt Hij een engel naar ze toe om ze te helpen, troosten bemoedigen of wat dan ook.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 aug 2004 14:56

Dat engelen bestaan is denk een vaststaand feit.
dat is verre van een vaststaand feit.

Feiten dienen in bepaalde mate controleerbaar te zijn.

Ik heb nog nooit een engel gezien. Tot het moment dat het gebeurt, is er voor mij geen reden om in het bestaan van engelen te geloven (zie kabouters e.d.).

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 aug 2004 17:02

als iemand zegt een engel gezien te hebben, dan is het logisch dat diegene dat gelooft (aangenomen dat het waar is). Maar het is niet logisch dat ik diegene op zijn woord geloof. Er kan sprake zijn van gezichtsbedrog, er kan sprake zijn van misleiding. Dus ik moet die engel eerst zelf zien om vast te kunnen stellen dat engelen bestaan. En dan nog moet ik kritisch blijven, als ik een engel zie nadat ik LSD heb gebruikt, dan is die waarneming niet zo erg betrouwbaar.. 8)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2004 17:20

surfer schreef:
Dat engelen bestaan is denk een vaststaand feit.
dat is verre van een vaststaand feit.

Feiten dienen in bepaalde mate controleerbaar te zijn.

Ik heb nog nooit een engel gezien. Tot het moment dat het gebeurt, is er voor mij geen reden om in het bestaan van engelen te geloven (zie kabouters e.d.).

Tja het hoort ook bij geloof :) Ik ken ook mensen die ze hebben gezien... en de bijbel staat ook vol van ooggetuigeverslagen. :D

Je zegt: Totdat ik er 1 heb gezien ga ik er niet in geloven. Dat is in strijd met elkaar want als iets een feit is het geen geloven meer... en als iets geen feit is kun je er geen feitelijke onderbouwing van hebben :)

Terug naar “Archief”