Hoe zie jij je Evangelisch mede-christen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Phranz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phranz » 29 jul 2004 13:49

Caprice schreef:

columbus schreef:
taco schreef:

refo's en grefo's hameren meer op bijbelse waarheden en het theologische gedeelte (de blijbel is je redding omdat het door de Geest geinspireerd is)

sorry Taco dat ik weer op je moet reageren maar bijbelse waarheden moet op gehamerd worden anders krijg je een geloof waarmee je alle kanten op kan. het gaat wel om de eeuwigheid en daar mag en kan je gewoon niet losjes mee omgaan.

Nee, want naast het ware zaligmakend geloof is er nog altijd het tijdgeloof, wondergeloof en historisch geloof waarmee vele mensen zich bedriegen voor de eeuwigheid.

Caprice: Keurige opsomming. Vergeet echter niet dat er nog een soort geloof is. Over dat geloof en het zaligmakend geloof vindt je in de bijbel veel meer dan over wonder/tijd/historisch geloof. Ik heb het over het ONGELOOF.

Dat geloof is tevens de grootste zonde. Het is geloof in Jezelf. Geloof in eigen kunnen.

Mijn raad dan ook aan evo's en refo's: Leg je nu eens neer bij Jezus. Kom zoals je bent en vertel je kwalen en dodigheid aan hem. Vertrouw erop dat Hij je zaligen wil!

Alles wat mij mijn vader geeft, dat komt tot mij; en wie tot mij komt zal ik niet uitstoten (vrij vertaling vanuit het Duits)

P.S. je kan jezelf bedriegen voor de eeuwigheid. God in Jezus Christus KAN dat echter niet. Hij houdt zijn woord, op Hem kun je aan.
Vergiß nicht zu danken dem ewigen Herrn!
er hat dir viel Gutes getan.
Bedenke, in Jesus vergibt er dir gern.
Du kannst ihm, so wie du bist nah'n.
Barmherzig, geduldig und gnädig ist er,
vielmehr als ein Vater es kann.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2004 14:21

Mijn raad dan ook aan evo's en refo's: Leg je nu eens neer bij Jezus. Kom zoals je bent en vertel je kwalen en dodigheid aan hem. Vertrouw erop dat Hij je zaligen wil!

Hehe ik denk dat refo's en ook frefo's bijvoorbeeld, sowieso de traditionele kerken, hier veel meer moeite mee hebben dan evo's. Uit ervaring merk ik dat evo's veel makkelijker met mensen uit andere kerken omgaan dan andersom...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 31 jul 2004 14:24

Hier op refoweb is het niet moeilijk, maar ik kom praktisch nooit evangelische mensen tegen eerlijk gezegd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2004 14:44

Klopt...

Ik kom ze wel regelmatig tegen... Misschien eens wat meer interkerkelijke activiteiten gaan bezoeken? :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

caprice

Berichtdoor caprice » 31 jul 2004 14:47

Marnix schreef:Klopt...

Ik kom ze wel regelmatig tegen... Misschien eens wat meer interkerkelijke activiteiten gaan bezoeken? :D

Daar heb ik allemaal geen tijd voor. :?
Je kunt natuurlijk wel doordeweeks naar de kerk gaan, wat ik wel gewend ben, maar de evangelischen schijnen geen kerkdiensten te beleggen doordeweek. :|

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2004 15:54

Nee maar je hebt een heleboel interkekelijke activiteiten door de week waar je ook in contact kan komen met deze mensen, congressen, gezamelijke evangelisatieacties, jeugdkerken etc. :) Daarnaast hebben ze vaak ook koffiebars en zo...

Genoeg mogelijkheden om door de weeks ze tegen te komen!

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 31 jul 2004 18:41

Daarnaast wonen er bij ons in de straat. In de trein kom ik ze tegen. Op de jaarmarkt van ons dorp zijn er altijd die een evangelisatie standje hebben enz. vaak genoeg mogelijkheden om met evangelischen in contact te komen.
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

André

Berichtdoor André » 01 aug 2004 16:22

Zelf heb ik de eer gehad om eens regelmatig bij enkele mensen te komen die naar evangelische diensten gaan.
Mijn indruk is dat ze er idd ook doordeweek redelijk druk mee zijn.
Voorbereiden van jeugd, zangdiensten en allerlei soorten studies n.a.v. de bijbel.
Een ding wat er echt duidelijk regelmatig naar voren kwam was, dat ze een predikant miste.
In de zin van diepgang en onderwijzing.
En als je eens "echt" troost uit Gods woord nodig had.
Verder waren ze heel blij met hun geloof en hadden ze er ook veel voor over.
Wat mij daarom ook opviel was dat er niet zo heel veel verschil zat in doen en laten, tussen de Zondag en een andere dag in de week.
Het onderwerp was zeer regelmatig God maar ook net zo makkelijk werden er op Zondag dingen gedaan waarvan ik zoiets had, oojajoh?
Kortom het zijn blijde mede christenen :)

Ooja, voor de mensen die iets hebben met vooroordelen, ik ben geboren GKV'er :D

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2004 22:35

Haha dan zou je op basis van artikel 29 deze mensen moeten afkeuren want ze zitten in een valse kerk... en ze wijzen op hun roeping zich bij de ware kerk te voegen :D:D:D

Just kidding,

Een mede-gkv-er...

polleke
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor polleke » 23 aug 2004 12:54

wel grappig dat in de OP Evo´s zo worden neergezet als het kleine broertje dat het niet helemaal snapt.. Ik ben een Bappie en val daarmee onder de evo´s. "Wij" hebben het idee dat "jullie" op de brede weg zitten.. Maar in praktijk kom ik er steeds meer achter dat er twee soorten "Christenen" zijn die dwars door alle denominaties heen zitten. orthodoxen en vrijzinnigen. dat wil zeggen zij die de Bijbel willen accepteren als enige waarheid en Christus als de enige weg tot God en degene die het maar laten hangen en uit traditie / gewoonte naar de kerk gaan en er een soort "zondagsgeloof" op na houden..

Omdat ik tot de eerste groep behoor zie ik dat geloof in je hart natuurlijk als het beste.. dan wel het enige echte...
If my answers frighten you stop asking scary questions

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2004 14:18

Sorry Polleke, je bent evo dus ik kan je moeilijk serieus nemen, je snapt er toch nog niet zoveel van? :D:D:D

Ben het helemaal met je eens. Als je kijkt naar groep 1 in jou beschrijving heb je daarin ook weer onderscheid trouwens... Je hebt de mensen die medechristenen ook daadwerkelijk zo zien, en je hebt de mensen die denken dat ze zelf het heel goed voor elkaar hebben, in de beste kerk zitten... en die anderen nog heel wat te doen hebben... En dan is een slechte manier van denken... Gelukkig zijn de meeste evo's wat toleranter en opener richting hun medechristenen dan veel christenen uit traditionele kerken.

*Groet bappisch medechristen ;)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 23 aug 2004 16:40

Het is maar goed dat ons straks door de Here niet wordt gevraagd waar we lid van zijn geweest, maar dat ons gevraagd wordt naar ons hart. Het gaat ten diepste om ons hart, of dát recht voor de Here is, en of we hebben geleefd naar Zijn Wil. En dan komen er een hele boel zaken bij kijken, die best belangrijk zijn (voor mij tenminste wel), maar die geen invloed hebben op de vraag of je de hemel in mag ja of nee..........
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 24 aug 2004 22:13

Race406 schreef:Het is maar goed dat ons straks door de Here niet wordt gevraagd waar we lid van zijn geweest, maar dat ons gevraagd wordt naar ons hart. Het gaat ten diepste om ons hart, of dát recht voor de Here is, en of we hebben geleefd naar Zijn Wil. En dan komen er een hele boel zaken bij kijken, die best belangrijk zijn (voor mij tenminste wel), maar die geen invloed hebben op de vraag of je de hemel in mag ja of nee..........

aldus de wijze uit het Oosten :wink:
ik ben het met je eens Race106, het probleem is dat je jarenlang iets geleerd is en zodra je toch op een moment je eigen mening gaat vormen is het moeilijk om afstand te nemen van bepaalde vooroordelen die je toch meekrijgt van vroeger. dat zit vaak zo diep ingeworteld en er gaat een tijd over heen voor je zelf een mening hebt gevormd (voor mij althans)
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 aug 2004 23:55

columbus schreef:
Race406 schreef:Het is maar goed dat ons straks door de Here niet wordt gevraagd waar we lid van zijn geweest, maar dat ons gevraagd wordt naar ons hart. Het gaat ten diepste om ons hart, of dát recht voor de Here is, en of we hebben geleefd naar Zijn Wil. En dan komen er een hele boel zaken bij kijken, die best belangrijk zijn (voor mij tenminste wel), maar die geen invloed hebben op de vraag of je de hemel in mag ja of nee..........

ik ben het met je eens Race106, het probleem is dat je jarenlang iets geleerd is en zodra je toch op een moment je eigen mening gaat vormen is het moeilijk om afstand te nemen van bepaalde vooroordelen die je toch meekrijgt van vroeger. dat zit vaak zo diep ingeworteld en er gaat een tijd over heen voor je zelf een mening hebt gevormd (voor mij althans)

Ik kan me heel goed voorstellen dat je er een mening over hebt, die heb ik ook. Maar om nu negatief hierover te spreken, daarvoor moet je het toch een of meedere malen hebben meegemaakt. Ik heb het enkele malen meegemaakt (en zal het ook nog wel vaker meemaken... :mrgreen: :8> ), en ik heb wel een mening hierover, maar naar mijn mening wordt mij door God niet gevraagd, wel naar mijn leven met Hem... Laten we elkaar (ook als "Gereformeerden" onderling!!!!!!!!) niet zomaar afwijzen en veroordelen, maar veeleer elkaar dienen door de liefde.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2004 01:05

columbus schreef:

Mee eens. Mag ik een tip geven? Ga een op een interkerkelijk forum of zo meepraten :) Dat heeft bij mij heel erg geholpen om een genucanceerde kijk, zonder allerlei vooroordelen op anderen te krijgen... Ik heb op die manier gemerkt dat een heleboel vooroordelen niet blijken te kloppen en laat me ook minder beinvloeden door wat me altijd met de paplepel is ingegoten... omdat je op zo'n forum dingen ook van een andere kant te horen krijgt moet je zelf ook in de bijbel gaan zoeken naar antwoorden... of naar onderbouwingen van je standpunt... waardoor je mening dus steeds meer op basis van wat de bijbel zegt ipv op wat je altijd geleerd hebt (die 2 dingen kunnen overigens vaak best overeenkomen, als je dat dan in de bijbel ook terugvindt versterkt dat je geloof alleen maar)

Terug naar “Archief”