Wat ik prettig vind hier op Refoweb is juist dat je NIET alleen maar het hokje reformatorisch (en dan in de zin van 'gergem, refoschool, SGP, tale Kanaäns en vooral veeeel tradities) hebt, maar dat het veel breder is. Hierdoor wordt je gedwongen na te denken over wat je vind, waarom je het vind, en hoe anderen er over denken. Zo heb ik laatst in een discussie over de goddelijkheid van Jezus de halve Bijbel doorgespit, en ben er diverse teksten tegengekomen hierover, wat mijn beeld van Jezus helderder gemaakt heeft. (In zo'n discussie kan ik dan weer niets met een reactie als 'je kunt het NT niet gebruiken als bron omdat het niet correct terugverwijst', ik ga er dan wel vanuit dat we allemaal vanuit dezelfde basis spreken, namelijk dat de Bijbel betrouwbaar is.) Ook vind ik het goed als je discussies krijgt over tradities of bijvoorbeeld de belijdenisgeschriften, tenslotte zijn die ook maar door mensen geschreven en is een bezinning op de waarde ervan op z'n tijd ook heel goed.
Verder zie ik dat er een heleboel discussies gaan over onderwerpen die juist in de reformatorische kerken spelen, namelijk over uitverkiezing, soorten muziek, belijdenis, avondmaal, noem maar op.
Tenslotte: wat is reformatorisch? Is dat uitgaande van een reformatorische kerk, is dat uitgaande van de Bijbel en de belijdenisgeschriften of is dat te definiëren met de principes van de Reformatie: sola fide, sola gratia en sola scriptura, oftewel, alleen geloof, alleen genade en alleen de Schrift? Ik ga voor het laatste. Zolang we als forum de Bijbel als basis hebben en vandaar uit met elkaar kunnen praten, interesseert het me niets of je op mensen of posts het etiketje 'reformatorisch', 'evangelisch' of wat dan ook kunt plakken. Tijdens de reformatie gingen mensen weer nadenken over wat ze geloofden, waarom ze dat geloofden en gingen ze de bijbel weer lezen om te zien of in de kerk de waarheid wel verteld werd. Laten we maar opnieuw beginnen met nadenken over onze tradities, over ons geloof, en laat de Bijbel de norm zijn, en niet de reformatorische traditie of de een of andere oudvader of dominee.