SV: 21 Dan zult Gij lust hebben aan de offeranden der gerechtigheid, aan brandoffer en een offer, dat gans verteerd wordt; dan zullen zij varren offeren op Uw altaar.
Ik vind dat alle drie de vertalingen wel goed... en bijbelgetrouw.
Moderator: Moderafo's
Als je er mee bent opgegroeid ga je het vanzelf wel een keer snappen misschien, na een heleboel jaren...
Maar bedenk eens hoe het op jongeren (en de jeugd van tegenwoordig is anders dan vroeger, als hen iets niet aanpreekt, als iets onduidelijk is worden ze sneller opstandig)
En dan kun je niet zeggen: Ach als iemand de kerk verlaat ligt dat uiteindelijk niet aan vormen maar aan de inhoud... Dat is niet waar, vormen kunnen er voor zorgen dat de inhoud iemand niet bereikt. En mensen kunnen de kerk verlaten omdat ze teleurgesteld zijn in mensen.... waardoor ze een verkeerd beeld van God kunnen hebben gekregen.
waar een wil is is een weg. als je het wilt dan begrijp je het vanzelf ook als je nooit eerder er mee in aanraking bent geweest. lezen heb je ook moeten leren, en dat is jou toch gelukt lijkt me. waarom zou de psalmberijming van 1773 je niet lukken.
maar dat ligt niet aan die berijming, dat ligt aan de jeugd.
je begrijpt dat ik het hier niet mee eens ben. je vouwt je handen om te bidden dat is ook een vorm. een vorm van je geloof. en zo zijn er in de kerk meer vormen die je doet als vorm van je geloof. de inhoud gaat niet verloren door de vorm. of het nu de psalmberijming van 1773 of die van datheen is de inhoud blijft hetzelfde alleen andere woorden. een teleurstelling in mensen, waardoor ze een verkeerd beeld krijgen van God zeg je. ik geloof dat je naar de kerk gaat voor God en niet voor de mens. wil toch wel wat zeggen dat je God verlaat omdat je teleurgesteld bent in de mens, want wat was dan de essentie van jou kerkgang?
een teleurstelling in mensen, waardoor ze een verkeerd beeld krijgen van God zeg je. ik geloof dat je naar de kerk gaat voor God en niet voor de mens. wil toch wel wat zeggen dat je God verlaat omdat je teleurgesteld bent in de mens, want wat was dan de essentie van jou kerkgang?
Het kan wel... maar het vereist een heleboel doorzettingsvermogen, en hebben die mensen dat? En daarnaast, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Omdat moeilijk doen lekker vertrouwd is?
Klopt, in die cultuur groeien ze op... daarom is het niet zo raar dat ze zelf ook zo zijn. En dan is de vraag: Wat doen we. Zeggen we: Dat is hun probleem, ze passen zich maar aan... en anders gaan ze maar lekker verloren (om het cru te zeggen)
Of zeggen we: Tja het is zo... maar we willen ze wel bereiken. Het is heel makkelijk alles bij het vertrouwde te laten en de schuld te geven aan de anderen... En te zeggen: Wij moeten niet veranderen, maar jullie... Is dat een christelijke instelling? Paulus schrijft dat hij de Joden een Jood was, de Grieken een Griek etc... zijn wij als het gaat om het verspreiden van het evangelie de jongeren een jongere... Paulus zei toch niet: Die Grieken, Joden etc. moeten zich zelf maar aanpassen en anders ligt het aan hen dat we ze niet bereiken?
Ik zeg niet dat de inhoud verloren gaat door de vorm... Maar de inhoud kan wel minder goed, nauwelijks of niet overkomen, ondanks dat die er wel is.
We zijn wel Gods beeld zegt de bijbel.... en als mens kunnen je het beeld dat anderen van God hebben beinvloeden... als je als christen bijvoorbeeld niet liefdevol bent, zullen mensen snel kunnen denken: Als de volgelingen van God zo zijn, is God vast ook niet liefdevol. Wie moet je het dan verwijten als mensen afknappen op het geloof of zich er negatief tegenover stellen, die mensen zelf?
waarom zouden ze die doorzettingsvermogen niet hebben? het is toch voor hun levensbehoud? waarom nog eenvoudiger maken wat al eenvoudig is?
dat snap ik dan weer niet he. verandert de inhoud er door?
en daar valt men in het prototype geen mens is volmaakt. je hebt over iedere mens wel wat te zeggen. dus dan knap je af volgens jou?
En als ze dat nou niet inzien? Als iedereen zou geloven dat het idd voor hun levensbehoud is zouden ze de kerk niet verlaten. Denk je dat mensen de kerk verlaten omdat hun levensbehoud hen niet interesseert? Als ze zeker zouden zijn dat Jezus hun levensbehoud is gaan ze niet weg... als ze daar niet zeker van zijn, kan dat dan komen omdat wij neit ons best hebben gedaan hen dat duidelijk te maken?
johannes1 schreef:En als ze dat nou niet inzien? Als iedereen zou geloven dat het idd voor hun levensbehoud is zouden ze de kerk niet verlaten. Denk je dat mensen de kerk verlaten omdat hun levensbehoud hen niet interesseert? Als ze zeker zouden zijn dat Jezus hun levensbehoud is gaan ze niet weg... als ze daar niet zeker van zijn, kan dat dan komen omdat wij neit ons best hebben gedaan hen dat duidelijk te maken?
dus vorm gaat boven de inhoud vind jij? want dat haal ik uit je woorden.
Wilko schreef:Welke is getrouwer?
Maakt niet zoveel uit, ik vind qua diepte 1773 wel wat beter.
Voordeel 1968:
hemel ipv omhoog
Voordelen 1773:
1. bezwijkt blijft bezwijkt
2. de betekenis van dit tekstgedeelte komt beter naar voren. Want de dichter wil uitdrukken dat ook al zit hij in de diepste ellende, dat God dan toch wil zijn zijn Rots, zijn Deel in eeuwigheid. Dit laatste woordje komt wel in 1773 maar niet in 1968 terug.
In 1968 wordt er gezegd: Toch zal ik voor U bestaan, de Rots waarop ik bouw, wien ik mijn leven toevertrouw. Dat is meer van wat de mens doet, dan wie de Heere God voor hem persoonlijk (mijn) wil zijn.
Daarom spreekt 1773 mij meer aan. Er zijn minder extra gedachten aan toegevoegd. En als deze gedachten er aan toegevoegd zijn, dan zijn ze ondersteunend om de gedachte van de tekst nog meer tot uitdrukking te brengen in plaats van wat extra's toe te voegen.
Met groet in het bijzonder aan sanderious, met wie ik niet van plan ben de rest van de 1500 psalmversen te bespreken.
Wilko
Europeaan schreef:Er kwamen ook duizenden (!) mensen uit Israël naar de woestijn (of all places) om Johannes te zien dopen en door hem gedoopt te laten worden. Waar een wil is, is een weg.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten