vlees eten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 27 jul 2004 16:05

Nee, nee, Jezus at vis. En Jezus gaf anderen ook altijd vis te eten. Daarom moeten we vis eten in plaats van vlees. Liefst haring, zalm en makreel.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 27 jul 2004 16:27

Mariamagdalena schreef:Nee, nee, Jezus at vis. En Jezus gaf anderen ook altijd vis te eten. Daarom moeten we vis eten in plaats van vlees. Liefst haring, zalm en makreel.
Jezus at zelfs lammetjes, Hij heeft drieëndertig jaar Pascha gevierd..
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jul 2004 19:55

Mariamagdalena schreef:Nee, nee, Jezus at vis. En Jezus gaf anderen ook altijd vis te eten. Daarom moeten we vis eten in plaats van vlees. Liefst haring, zalm en makreel.

Inderdaad :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 28 jul 2004 13:55

het is makkelijk vis te eten als je vlak bij het water woont.
in binnenlanden waar nauwelijks (vis)wateren zijn word meer of hoofdzakelijk vlees gegeten.
Dat zou een oorzaak kunnen zijn waarom Jezus meer vis dan vlees at.
zelf zie ik vis ook als vlees eigenlijk :wink:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 28 jul 2004 15:59

Ik vind vis veel lekkerder. Vooral haring of zalm. Graag eet ik 2 haringen tegelijk op. Heerlijk. En het schijnt wel errug gezond te zijn. Vette vis. Op tv zag ik een reportage waarin ze gevangenen vitaminesuplementen en visoliecapsules gaven. Een andere groep gaven ze placebo's een jaar lang. De jongens die de vitamines en visolie suplementen kregen waren duidelijk minder agressief. Visoliecapsules worden gemaakt van olie uit vette vis.
De visvrouw zei tegen mij dus, dat haring, zalm en makreel heel erg goed is, ook tegen kanker, en voor alles. En dat je er ook niet dik van wordt. ik geloof dat maar al te graag, mede omdat ik gek op vis ben.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 jul 2004 16:07

wat gaf God de israelieten te eten toen ze uit egypteland trokken door de woestijn?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 28 jul 2004 16:19

johannes1 schreef:wat gaf God de israelieten te eten toen ze uit egypteland trokken door de woestijn?

manna, brood uit de hemel........ toch? Of wat?

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 28 jul 2004 16:24

"brood uit de hemel"

Ik geloof niet dat het wat uitmaakt wat we eten. Ik denk wel dat het wat uitmaakt op welke manier ons voedsel geproduceerd word.
Bio-industrie heeft niets te maken met een zorgvuldig omgaan met Gods Schepping.

Nee, liever biologisch dan. Ook weer zo'n rekbaar begrip. Gisteravond een documentaire gezien waar "biologisch gekweekte zalm" ter spraken kwam. De direkteur van een zalmkwekerij in Ierland was voorzitter geworden van het biologisch keurmerk. Dus kleeft hij op zijn zalm het predicaat biologisch. (zie website rvu)

90% van alle verse vis heeft minimaal 7 dagen in de diepvries gelegen.

Nee, zonder gekheid, ik eet graag zo een stukje vlees. Maar als je bedenkt dat ongeveer 65% van de plantaardige grondstoffen nodig is om aan onze vleesconsumptie te voldoen, dan stel mijzelf ook wel eens de vraag of dit nog te verantwoorden is.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 jul 2004 17:01

wat denk je van exodus 16 vers 8: Voorts zeide Mozes: Als de HEERE ulieden aan den avond vlees te eten zal geven, en aan den morgen brood tot verzadiging, het zal zijn, omdat de HEERE uw murmureringen gehoord heeft, die gij tegen Hem murmureert; want wat zijn wij? Uw murmureringen zijn niet tegen ons, maar tegen den HEERE.
en vers 12: Ik heb de murmureringen der kinderen Israels gehoord; spreek tot hen, zeggende: Tussen twee avonden zult gij vlees eten, en aan den morgen zult gij met brood verzadigd worden; en gij zult weten, dat Ik de HEERE uw God ben.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 jul 2004 00:17

Inderdaad... het waren vogels, kwakkels die naast het manna door God werden gegeven :)

En lees de spijswetten in Leviticus maar eens na, God verbiedt nergens het eten van vlees, integendeel... Er waren toen echter wetten over reine en onreine dieren (die wezen op de scheiding tussen het "reine Israel" en de rest van de wereld)... Jezus vervulde de wet en met Pinksteren werd het evangelie ook voor de heidenen... dat maakte het visioen van Petrus over de onreine dieren ook duidelijk... (daarna volgt de doop van de niet-joodse Cornelius) want zoals in het visoen wordt gezegd: Wat God voor rein heeft verklaard zult u niet voor onrein houden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 30 jul 2004 12:56

Bidden/danken voor je eten lijkt mij het beste.
Zo de Heere het voedsel niet zegent, tevergeefs eten we gezond (eigen parafrase op Ps 127 :) )
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2004 00:02

Klopt. En beseffen dat je als mens koning van de schepping bent.... dat geeft je veel rechten... maar ook verantwoordelijkheden... (ga bijvoorbeeld voor scharrelvlees en eieren!)

aquila

Berichtdoor aquila » 31 jul 2004 13:17

Marnix schreef:Inderdaad... het waren vogels, kwakkels die naast het manna door God werden gegeven :)

En lees de spijswetten in Leviticus maar eens na, God verbiedt nergens het eten van vlees, integendeel... Er waren toen echter wetten over reine en onreine dieren (die wezen op de scheiding tussen het "reine Israel" en de rest van de wereld)... Jezus vervulde de wet en met Pinksteren werd het evangelie ook voor de heidenen... dat maakte het visioen van Petrus over de onreine dieren ook duidelijk... (daarna volgt de doop van de niet-joodse Cornelius) want zoals in het visoen wordt gezegd: Wat God voor rein heeft verklaard zult u niet voor onrein houden.

Hd 15:19 Daarom ben ik van oordeel, dat men hen, die zich uit de heidenen tot God bekeren, niet verder moet lastig vallen, 20 maar hun aanschrijven, dat zij zich hebben te onthouden van wat door de afgoden bezoedeld is, van hoererij, van het verstikte en van bloed.

1 Kor 10: 25 Al wat in de vleeshal te koop is, moogt gij eten, zonder navraag te doen uit gewetensbezwaar, 26 want de aarde en haar volheid is des Heren. 27 Indien een der ongelovigen u uitnodigt en gij wenst te gaan, eet dan alles, wat u wordt voorgezet, zonder dat gij navraag doet uit gewetensbezwaar. 28 Doch indien iemand tot u zegt: Dat is gewijd vlees, eet het dan niet, om hem, die u dat te kennen gaf, èn om het geweten. 29 Ik bedoel nu niet uw eigen geweten, maar dat van die ander. Want waartoe zou mijn vrijheid beoordeeld worden door eens anders geweten? 30 Indien ik onder dankzegging van iets gebruik maak, hoe kan men kwaad van mij spreken over iets, waarvoor ik dankzeg?
31 Of gij dus eet of drinkt, of wat ook doet, doet het alles ter ere Gods. 32 Geeft noch aan Joden, noch aan Grieken, noch aan de gemeente Gods aanstoot; 33 zoals ook ik allen in alles ter wille ben, niet om mijn eigen belang te zoeken, maar dat van zeer velen, opdat zij behouden worden.

Deze voorschriften lijken mij nogal duidelijk. Alles mag je eten tenzij het bloed bevat, het verstikt is en als anderen moeite hebben met ...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2004 13:43

Klopt!

Wel denk ik dat het "als anderen moeite hebben met" niet altijd opgaat... Dat is van toepassing op het samen eten met iemand... Stel nou dat iemand zegt: Ik heb er moeite mee dat als je vlees eet... Moet je dan dus helemaal geen vlees eten? Dat lijkt me niet... Alleen als zo iemand bij je komt eten eet je geen vlees... zo hou je rekening met hem/haar. Maar als zo iemand gaat zeggen: ik heb er moeite mee dat je uberhaupt vlees eet, ook als ik er niet bij ben...? (dit kun je trouwens naast op het eten van vlees ook betrekken op andere dingen (drank, tv kijken, uitgaan en ga zo maar door)

Terug naar “Archief”