jacobH schreef:
Waarom laten jullie toe dat sommige (ik noem bv Surfer) het hele christendom als iets belachelijks bestempelen. God voor een fantasie houden.
Gaarne wil ik de post wel is zien waar jij het hier over hebt...
Moderator: Moderafo's
jacobH schreef:
Waarom laten jullie toe dat sommige (ik noem bv Surfer) het hele christendom als iets belachelijks bestempelen. God voor een fantasie houden.
Code: Selecteer alles
<?php echo "Hello World!"; ?>
jacobH schreef:Waarom laten jullie toe dat sommige (ik noem bv Surfer) het hele christendom als iets belachelijks bestempelen. God voor een fantasie houden.
Misschien moet er heel duidelijk gemaakt worden wat iemands aannamen zijn. Het is gewoonweg irritant als er vragen over een bepaalde Bijbeluitleg worden gesteld vanuit een Christelijke visie (dus met de aanname van een door God geïnspireerde bijbel) antwoorden worden gegeven door mensen die eigenlijk de Bijbel als totaal niet gezaghebbend zien. Laat discussies over de grond voor het gezag van de Bijbel in topics met dat onderwerp gevoerd worden. Nu verduistert het soms echt de discussies. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan onderwerpen als "welke muziek is verantwoord?", "Witte magie", of onderwerpen over het hiernamaals. Natuurlijk moet als iets afgekeurd wordt dat onderbouwt worden, maar op een reformatorisch forum lijkt het me logisch dat onderbouwing op grond van de Bijbel genoeg is.
Bedenk alsjeblieft ook dat refoweb een uithangbord is voor de buitenstaanders over wat de refo's geloven. Ook voor zoekers.
Night schreef:Zit het probleem m niet voornamelijk hierin dat Solus zich een eigen beeld heeft gevormd van het woord reformatorisch, zich hierin gesterkt voelt door het feit dat hij elders een aantal gelijkdenkenden vindt, zich vervolgens vastpint met deze kaders, daarna de kaders die hijzelf aanlegt verheft tot norm, en vervolgens alles wat ook het woord reformatorisch gebruikt toetst aan het door hemzelf aangelegde kader, en wat niet past uit wil bannen onder het mom van: het is niet reformatorisch? Wat hij eigenlijk behoort te zeggen is: het is niet reformatorisch zoals IK reformatorisch heb ingekaderd, zoals ik het reformatorisch zijn beleef?
Dan pas hebben we een grond om te discussieren.
Ik heb nu het idee dat Solus' visie op wat reformatorisch is in het geheel niet ter discussie staat. Dat lijkt me geen goed begin.
De inhoud die ik aan het begrip gegeven heb, wordt overal in NL aan dit begrip gegeven, bijv. reformatorische scholen of reformatorische krant. Je weet dan precies wat je kan verwachten, niet alleen wat de leer betreft, maar ook wat het leven betreft.
Solus schreef:Sorry hoor, maar bovenstaande vind ik toch echt onder de maat. Typisch zo'n postmoderne manier van discussieren: iedereen zijn gelijk.
Nee, dan moet je toch even met wat sterkere argumenten komen.
Mijn definitie van reformatorisch is niet hoe ik er naar kijk, maar dit is de algemeen geaccepteerde, sociologische definitie (ik heb notabene zelfs verwezen naar het proefschrift van dr. C.S.L. Janse!). De inhoud die ik aan het begrip gegeven heb, wordt overal in NL aan dit begrip gegeven, bijv. reformatorische scholen of reformatorische krant. Je weet dan precies wat je kan verwachten, niet alleen wat de leer betreft, maar ook wat het leven betreft. Beide zijn hier op refoweb juist overwegend niet reformatorisch, als je het definieert in de gangbare manier.
Kijk dat jij het begrip reformatorisch op jouw manier gaat definiëren (in Refoweb termen natuurlijk) en daarna concludeert dat dit forum reformatorisch is, ja dat wordt dan niets anders dan een cirkelredenering.
Ik daag je uit om aan te tonen dat mijn definitie van reformatorisch niet de algemeen gangbare is!
Kijk dat jij het begrip reformatorisch op jouw manier gaat definiëren (in Refoweb termen natuurlijk) en daarna concludeert dat dit forum reformatorisch is, ja dat wordt dan niets anders dan een cirkelredenering.
Solus schreef:Night,
neem het me maar niet kwalijk maar ik vind je posting, hoewel behoorlijk lang en gevuld met wollig taalgebruik, niet uitblinken in helderheid.
Het is me dus niet duidelijk wat je nu bedoelt of waar je heenwilt.
Dat iedereen zo zijn eigen kijk kan hebben op het begrip reformatorisch dat geloof ik wel.
Iedereen zal ook wel zo zijn eigen kijk op het fenomeen Refoweb hebben.
Dat jij mijn intenties in twijfel trekt met allerlei bedekte beschuldigingen en op die manier mijn bedoelingen of drijfveren probeert zwart te maken is heel wat minder fraai. Dat heb ik bij mijn weten niet gedaan.
Misschien is dat dan tekenend voor Refoweb?
Ik hoop het niet.
Ik heb nergens gezegd dat Refoweb moet worden als een ander forum. Refoweb heeft m.i. zijn eigen bestaansrecht en eigen doelgroep. Wel heb ik beweerd dat het modereerbeleid verbeterd zou kunnen worden, in die zin dat het duidelijk is dat men argumenteert en redeneert vanuit een reformatorisch kader. Simpelweg dus: vanuit de Bijbel met respect voor de belijdenisformulieren en de reformatorische traditie (bijv. kritisch t.o.v TV-bezit of open internet).
Er zijn genoeg voorbeelden gegeven, ook in het andere topic ("Reformatorische forums: verantwoord?), dat dat hier op Refoweb dikwijls mis gaat. Het is niet moeilijk, je moet gewoon als moderators de wil hebben om er wat aan te doen!
En als je het écht niet weet hoe dat moet, ga je maar informeren bij de mods van dat desbetreffende forum (die inderdaad helemaal niets willen weten van een tegenstelling tussen hun forum en Refoweb - ik heb dan ook niets met ze te maken, en ook niet met hun forum, ook al post ik daar wellicht weleens, net zo goed als ik dat hier doe!)
Succes, en hou op met insinueren en steek de hand in eigen boezem!
Daar hoef je geen ingewikkelde verhalen over te houden.
Solus schreef:Dat iedereen zo zijn eigen kijk kan hebben op het begrip reformatorisch dat geloof ik wel.
Solus schreef:Night,
neem het me maar niet kwalijk
maar ik vind je posting, hoewel behoorlijk lang en gevuld met wollig taalgebruik, niet uitblinken in helderheid.
Het is me dus niet duidelijk wat je nu bedoelt of waar je heenwilt.
Dat iedereen zo zijn eigen kijk kan hebben op het begrip reformatorisch dat geloof ik wel.
Dat jij mijn intenties in twijfel trekt
met allerlei bedekte beschuldigingen
en op die manier mijn bedoelingen of drijfveren probeert zwart te maken is heel wat minder fraai. Dat heb ik bij mijn weten niet gedaan.
Misschien is dat dan tekenend voor Refoweb?
Ik hoop het niet.
Ik heb nergens gezegd dat Refoweb moet worden als een ander forum.
Refoweb heeft m.i. zijn eigen bestaansrecht en eigen doelgroep. Wel heb ik beweerd dat het modereerbeleid verbeterd zou kunnen worden, in die zin dat het duidelijk is dat men argumenteert en redeneert vanuit een reformatorisch kader.
Simpelweg dus: vanuit de Bijbel met respect voor de belijdenisformulieren en de reformatorische traditie (bijv. kritisch t.o.v TV-bezit of open internet).
Er zijn genoeg voorbeelden gegeven, ook in het andere topic ("Reformatorische forums: verantwoord?), dat dat hier op Refoweb dikwijls mis gaat.
Het is niet moeilijk, je moet gewoon als moderators de wil hebben om er wat aan te doen!
En als je het écht niet weet hoe dat moet, ga je maar informeren bij de mods van dat desbetreffende forum
(die inderdaad helemaal niets willen weten van een tegenstelling tussen hun forum en Refoweb - ik heb dan ook niets met ze te maken, en ook niet met hun forum, ook al post ik daar wellicht weleens, net zo goed als ik dat hier doe!)
Succes, en hou op met insinueren
en steek de hand in eigen boezem!
Daar hoef je geen ingewikkelde verhalen over te houden.
Markie schreef:Mijns inziens zou Solus graag zien dat op refoweb hetzelfde gemodereerd zou worden dan op osw.
Echter, osw heeft volgens mij een hele andere doelgroep.Osw is een site met als doelgroep mensen die lid zijn van de ger gem of die de grondslag van de ger gem op zijn minst steunen.
Je moet ook akkoord gaan met dit beleid als je je aanmeld op osw.
Refoweb is gericht op een veel breder publiek.
In de visie van Solus staat het begrip 'refo' voor alles wat de grondslag van de ger gem erkent of 'zwaarder'.
Als op refoweb hetzelfde modereerbeleid zou worden gevoerd als op osw zou dat niet goed zijn voor beide forums denk ik.
En dan Solus, er zijn hier moderators die van allerlei kerkelijk slag zijn ook.Komt mede doordat refoweb ook bedoeld is voor een breder publiek.
Wat mij vaak opvalt is dat veel mensen van de 'zwaardere' kant niet erg tolerant zijn ten opzichte van mensen die 'lichter' zijn, en alleen hun kant van het verhaal als het enige, onfeilbare beschouwen.
Alles wat anders is wordt bij die mensen vaak afgedaan als niet juist en niet kunnend, en alleen hún visie op bepaalde dingen is de enigste juiste.
Dénken ze.Dat is pas zwart wit denken.
Ik weet het omdat ik er zelf mee opgegroeid ben beste Solus.
Maar er zijn ook mensen die van dezelfde richting zijn als jou, maar die wel een andermans meningen etc. accepteren en respecteren en beseffen dat het begrip refo misschien wel breder kan zijn als wat algemeen geldend is in hun kring.
Kom ook is uit dat bekrompen wereldje zou ik zeggen.Dan hoef je ook heus niet al je principes overboord te zetten ook.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten