Mijn kerk een sekte???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cisca

Berichtdoor Cisca » 26 jul 2004 21:34

Aragorn schreef:
Madelief schreef:
Nu hebben niet-gelovigen mij gezegd dat mijn kerk een sekte is waar ik gehersenspoeld word. Ze zeggen dat Jezus een ingebeeld figuur is zodat ik mijn eigen pijn niet hoef aan te gaan.

Volgens mij zijn die mensen zelf gehersenspoeld..

Volgens mij is een kerk geen sekte, en je kunt pas gehersenspoeld worden, als je al een mening hebt.

Zelf ben ik niet meer gelovig, maar ik probeer wel de mening van een ander te respecteren, en een ieder in z'n waarde te laten.
Iedere ongelovige is echt niet gehersenspoeld, en staat ook niet in de startblokken, om dit bij anderen te doen.
Het zou wel prettig zijn, als jullie dus ook iets genuanceerder te werk gingen, en niet iedere ongelovige op één lijn stellen.

Groet, Cisca.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jul 2004 22:50

Aragorn heeft gelijk... Omdat het tegenwoordig wat raar is om te geloven hebben mensen het over hersenspoeling... Het rare is dat het vroeger heel gewoon was om te geloven maar door invloeden van welvaart, ene heer Darwin etc. zijn de mensen veranderd... Eerst worden mensen gehersenspoeld en vervolgens gaan ze de mensen die niet gehersenspoeld zijn voorhouden dat ZIJ de gehersenpoelden zijn

(volgen we het nog)

Laat je niks wijsmaken Madelief... en vraag God zelf maar eens of Hij er is, of je dat mag zien... en kijk om je heen, naar alles wat je ziet, naar alles wat gebeurt... lees eens in de bijbel en kijk of het klopt.... En oordeel zelf.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Cisca

Berichtdoor Cisca » 27 jul 2004 11:26

Marnix schreef:
Aragorn heeft gelijk... Omdat het tegenwoordig wat raar is om te geloven hebben mensen het over hersenspoeling... Het rare is dat het vroeger heel gewoon was om te geloven maar door invloeden van welvaart, ene heer Darwin etc. zijn de mensen veranderd... Eerst worden mensen gehersenspoeld en vervolgens gaan ze de mensen die niet gehersenspoeld zijn voorhouden dat ZIJ de gehersenpoelden zijn

(volgen we het nog)

Laat je niks wijsmaken Madelief... en vraag God zelf maar eens of Hij er is, of je dat mag zien... en kijk om je heen, naar alles wat je ziet, naar alles wat gebeurt... lees eens in de bijbel en kijk of het klopt.... En oordeel zelf.

Dit is dus een schoolvoorbeeld van generaliseren, en intolerantie, het enige wat klopt is, dat je zegt...en oordeel zelf.
Iedereen heeft z'n eigen ervaringen in het leven, en fundeert daar z'n mening op, daar lijkt mij totaal niets op tegen, zolang je de ander niets opdringt.
Er is niets raars aan geloven, alleen is het niet iets wat iedereen doet.
Zolang diegene je niets anders op wil dringen, zoals ik, heb je de mening van anderen wel te respecteren, en mag je niet alles op één hoop gooien.
Doe je dat wel, dan ben je zeer eenzijdig en bekrompen bezig, in feite wil jij dan wel je mening opdringen aan anderen.
Dat ik niet meer geloof, heeft niets te maken, met hersenspoelingen, welvaart, of Darwin, maar met mijn persoonlijke ervaringen, met geloof, kerk, en mensen die zeggen te geloven, en er totaal niet naar leven.
Ik wil je best heel eerlijk zeggen, dat het mij heel veel strijd gekost heeft, en dat ik echt niet over één nacht ijs ben gegaan voor ik m'n besluit genomen heb.
Het gaat mij echter te ver, om schijnheilig voor de buitenwereld in stand te houden, door wel naar de kerk te gaan, en overal aan deel te nemen, als je er niet meer achter staat, daarom, ben ik zo eerlijk geweest me er geheel aan te onttrekken, wat niet inhoudt, dat ik geen respect heb, voor mensen die echt geloven, en daar ook werkelijk naar leven.

Groet, Cisca.

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 27 jul 2004 11:53

Ciska,

Er is niemand die jouw niet respecteert om je opvatting. Alleen geloven de meeste deelenmers wel, in tegenstelling tot jou.

Misschien zou je eens in een apart topic kunnen weergeven waarom je niet meer gelooft.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 27 jul 2004 12:27

Cisca schreef:Dat ik niet meer geloof, heeft niets te maken, met hersenspoelingen, welvaart, of Darwin, maar met mijn persoonlijke ervaringen, met geloof, kerk, en mensen die zeggen te geloven, en er totaal niet naar leven .... Het gaat mij echter te ver, om schijnheilig voor de buitenwereld in stand te houden, door wel naar de kerk te gaan, en overal aan deel te nemen, als je er niet meer achter staat, daarom, ben ik zo eerlijk geweest me er geheel aan te onttrekken, wat niet inhoudt, dat ik geen respect heb, voor mensen die echt geloven, en daar ook werkelijk naar leven

Cisca, heb je nu alleen afscheid genomen van de kerk, of geloof je niet meer in God? Mensen die er een potje van maken, dat zegt toch niets over God zelf?
The Lord is the Potter, not Harry!!

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 27 jul 2004 12:41

Cisca, heb je nu alleen afscheid genomen van de kerk, of geloof je niet meer in God? Mensen die er een potje van maken, dat zegt toch niets over God zelf?

Iets voor een nieuw topic? Anders lopen Madelief en Ciska door elkaar heen, zogezegd.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 27 jul 2004 14:33

Europeaan, en Peter L,

Het is niet mijn bedoeling om Madelief voor de voeten te lopen, alleen vond ik, dat ik er te negatief over ongelovigen in het algemeen werd gesproken, vandaar mijn reactie.
Een eigen topic, om weer te geven waarom ik niet meer geloof, gaat wel erg ver, ik heb heel erg veel meegemaakt in mijn leven.
Omdat zomaar hier neer te zetten, daarmee, zou ik misschien wel mensen aan het twijfelen brengen, en dat is niet mijn bedoeling.
Voor alle duidelijkheid, ik geloof niet meer in God, hoewel ik dat in het verleden oprecht heb gedaan, daaruit kun je dus al opmaken, dat ik het heel moeilijk heb gehad, maar nu heb ik er vrede mee, en ben gelukkig.
Mocht er iemand toch iets willen vragen, wil ik daar indien mogelijk best op antwoorden, schroom niet om een bericht in m'n postbus achter te laten.

Groet, Cisca.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 jul 2004 14:37

Cisca schreef:Aragorn schreef:
Madelief schreef:
Nu hebben niet-gelovigen mij gezegd dat mijn kerk een sekte is waar ik gehersenspoeld word. Ze zeggen dat Jezus een ingebeeld figuur is zodat ik mijn eigen pijn niet hoef aan te gaan.

Volgens mij zijn die mensen zelf gehersenspoeld..

Volgens mij is een kerk geen sekte, en je kunt pas gehersenspoeld worden, als je al een mening hebt.

Zelf ben ik niet meer gelovig, maar ik probeer wel de mening van een ander te respecteren, en een ieder in z'n waarde te laten.
Iedere ongelovige is echt niet gehersenspoeld, en staat ook niet in de startblokken, om dit bij anderen te doen.
Het zou wel prettig zijn, als jullie dus ook iets genuanceerder te werk gingen, en niet iedere ongelovige op één lijn stellen.

Groet, Cisca.

Hm, klein misverstandje denk ik. :wink:

Ik wil zeker niet zeggen dat elke ongelovige gehersenspoeld is, maar wel die mensen die het geloof van anderen uit primitief-Freudiaanse theorieen proberen te verklaren en zeggen dat elke kerk een indoctrinerende sekte is ofzo.

Jij doet dat blijkbaar niet, dus voel je vooral niet aangesproken!

Overigens was m´n opmerking ook niet helemaal serieus. :)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 28 jul 2004 13:49

Oké Aragorn, bedankt :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 jul 2004 00:42

Dit is dus een schoolvoorbeeld van generaliseren, en intolerantie, het enige wat klopt is, dat je zegt...en oordeel zelf.
Iedereen heeft z'n eigen ervaringen in het leven, en fundeert daar z'n mening op, daar lijkt mij totaal niets op tegen, zolang je de ander niets opdringt.
Er is niets raars aan geloven, alleen is het niet iets wat iedereen doet.
Zolang diegene je niets anders op wil dringen, zoals ik, heb je de mening van anderen wel te respecteren, en mag je niet alles op één hoop gooien.
Doe je dat wel, dan ben je zeer eenzijdig en bekrompen bezig, in feite wil jij dan wel je mening opdringen aan anderen.
Dat ik niet meer geloof, heeft niets te maken, met hersenspoelingen, welvaart, of Darwin, maar met mijn persoonlijke ervaringen, met geloof, kerk, en mensen die zeggen te geloven, en er totaal niet naar leven.
Ik wil je best heel eerlijk zeggen, dat het mij heel veel strijd gekost heeft, en dat ik echt niet over één nacht ijs ben gegaan voor ik m'n besluit genomen heb.
Het gaat mij echter te ver, om schijnheilig voor de buitenwereld in stand te houden, door wel naar de kerk te gaan, en overal aan deel te nemen, als je er niet meer achter staat, daarom, ben ik zo eerlijk geweest me er geheel aan te onttrekken, wat niet inhoudt, dat ik geen respect heb, voor mensen die echt geloven, en daar ook werkelijk naar leven.

Sorry Cis, het was niet mijn bedoeling om te generaliseren... Ik wilde alleen aantonen dat mensen nu aangeven dat het raar is om te geloven en dus als exusen hersenspoeling, indoctrinatie etc. aandragen om dat te ondersteunen (omdat de meeste mensen in deze tijd niet meer geloven) terwijl het vroeger veel mensen juist wel geloofden en het raar was om niet te geloven wat door opkomende welvaart en groei van kennis dus ik veranderd.

Dat was dus een algemene lijn over het denken van mensen over de afgelopen paar honderd jaar... en niet van toepassing op iemand die onlangs tot geloof is gekomen of onlangs heeft besloten niet meer te gelovenm... want natuurlijk snap ik wel dat jij niet je geloof hebt afgezworen omdat je geindoctrineerd zou zijn of zo :)

Mijn opmerkingen waren algemeen historisch en hebben nen niet op iemand van deze tijd die tot geloof komt of juist niiet van toepassing.

Ik hoop dat ik mijn vorige reactie zo wat duidelijk heb gemaakt! Bedankt dat je dit even aankaartte want ik wil niet dat mensen zich aangevallen voelen door reacties van mij terwijl ik ze helemaal niet aan wil vallen!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Cisca

Berichtdoor Cisca » 02 aug 2004 12:58

Marnix, bedankt voor de verduidelijking d:)b

Terug naar “Archief”