belijdenis des geloofs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 25 jun 2004 17:50

Cathy schreef:
jacobH schreef:begrijp je werkelijk niet wat ik bedoel?

Natuurlijk wel :) ,
maar imo belicht je het te eenzijdig. We leven nà Pinksteren, waarom spreken we zo weinig over de kracht van de Heilige Geest?

Alles uit Hem!!!

Daarmee bedoel ik het hele Goddelijke wezen.

Maar dat sluit dus ook de mogelijkheid in de mens volledig uit. Ook na ontvangen genade.

Exodus 33:15 Toen zeide hij tot Hem: Indien Uw aangezicht niet medegaan zal, doe ons van hier niet optrekken!

Maar volgens mij bedoelen we aardig hetzelfde.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 25 jun 2004 19:37

jacobH schreef:Maar volgens mij bedoelen we aardig hetzelfde.

Misschien bedoelen we wel hetzelfde, maar is de benadering verschillend.
Als ik zo'n zin lees:
jacobH schreef:Maar dat sluit dus ook de mogelijkheid in de mens volledig uit. Ook na ontvangen genade.

dan zak ik moedeloos achterover en slaak een diepe zucht. Het is voor mij deprimerend, demotiverend en dan vraag ik me af wat ik hier doe en wat belangrijker is: of we de Geest hiermee niet vreselijk tekort doen. Door Hem niet te noemen bedoel ik.
In de Bijbel lees ik veel inspirerender dingen. Bijv: Zijt dan navolgers G.ds, als geliefde kinderen en wandel in de liefde zoals Christus ons heeft liefgehad.
En: Maar die ons met u bevestigd in Christus, en die ons gezalfd heeft is G.d, die ons ook heeft verzegeld, en het onderpand des Geestes in onze harten heeft gegeven. (drie-eenheid!)
Dat maakt dat ik weer overeind kom en met vernieuwde kracht aan de slag ga. Wetend dat ik er niet alleen voor sta.

Is dit verschil in benadering een psychologische??
Nog een vraag, misschien te persoonlijk .......maar ben jij bekeerd jacob?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 26 jun 2004 04:47

Cathy schreef:
jacobH schreef:Maar volgens mij bedoelen we aardig hetzelfde.

Misschien bedoelen we wel hetzelfde, maar is de benadering verschillend.
Als ik zo'n zin lees:
jacobH schreef:Maar dat sluit dus ook de mogelijkheid in de mens volledig uit. Ook na ontvangen genade.

dan zak ik moedeloos achterover en slaak een diepe zucht. Het is voor mij deprimerend, demotiverend en dan vraag ik me af wat ik hier doe en wat belangrijker is: of we de Geest hiermee niet vreselijk tekort doen. Door Hem niet te noemen bedoel ik.
In de Bijbel lees ik veel inspirerender dingen. Bijv: Zijt dan navolgers G.ds, als geliefde kinderen en wandel in de liefde zoals Christus ons heeft liefgehad.
En: Maar die ons met u bevestigd in Christus, en die ons gezalfd heeft is G.d, die ons ook heeft verzegeld, en het onderpand des Geestes in onze harten heeft gegeven. (drie-eenheid!)
Dat maakt dat ik weer overeind kom en met vernieuwde kracht aan de slag ga. Wetend dat ik er niet alleen voor sta.

Is dit verschil in benadering een psychologische??
Nog een vraag, misschien te persoonlijk .......maar ben jij bekeerd jacob?

Tja,

Je begint zelf over de kracht van de Heilige Geest. Dan zeg ik Alles uit HEM. En dan zak jij weer moedeloos naar achteren. Vind je het raar dat ik dat een beetje raar vind?

goed, het heeft niet zoveel zin om over benaderingen/uitleg van woorden te praten.

ik denk dat psalm 27 mijn gevoelens hierover volledig weergeven. (met name vers 7)

1.God is mijn licht, mijn heil, wien zou ik vrezen? Hij is de HEER’, die hulp verschaft in nood. Mijn levenskracht; ‘k heb niet vervaard te wezen. Hij is ‘t , die mij beveiligt voor den dood. Wanneer de macht der bozen sloeg aan ‘t woên, En aanrukt om zich met mijn vlees te voên. Stiet zelf dit rot, dat mij benauwt en haat, Den voet en viel, omdat het God verlaat.

2.Al zie ik zelfs een leger mij omringen , Nog vrees ik niet, ‘k verlaat mij op den HEER’! Al wil men mij door enen oorlog dwingen, ‘k Leg mij gerust hierop vertrouwend naar. Deez’ éne zaak heb ik begeerd van God, Daar zoek ik naar, dit zij mijn zalig lot: Dat ik, zo lang mij ‘t levenslicht bescheen, In ‘s HEEREN huis mocht wonen hier beneên.

3.Och, mocht ik in die heilige gebouwen, De vrije gunst, die eeuwig Hem bewoog; Zijn lieflijkheid en schonen dienst aanschouwen! Hier weidt mijn oog met een verwond’rend oog. Want God zal mij, opdat Hij mij beschutt’, In ramp en nood versteken in Zijn hut; Mij bergen in ‘t verborgen van Zijn tent en op een rots verhogen uit d’ellend’.

4.God zal mijn hoofd nu boven ‘s vijands benden Verhogen: dies wil ik, met blij geschal, In Zijne tent het offer opwaarts zenden, Daar psalm en lied Zijn lof vermelden zal. Verhoor, o HEER’, toon mij een gunstig oog; Ik zal mijn stem verheffen naar omhoog: Verhoor mij toch, bewijs mij Uw genâ, En antwoord mij, die voor Uw aanzicht sta.

5.Mijn hart zegt mij, o HEER’ , van Uwentwegen: , , Zoek door gebeên met ernst mijn aangezicht!” Dat wil, dat zal ik doen; ik zoek den zegen Alleen bij U, o bron van troost en licht! Verberg toch niet Uw oog van mij, o HEER’ Ik ben Uw knecht, zie niet in toorne neer. Gij waart mijn hulp in al mijn zielsverdriet. O God mijns heils, begeef, verlaat mij niet.

6.Want, schoon ik zelfs van vader en van moeder Verlaten ben, de HEER’ is goed en groot; Hij is en blijft mijn Vader en Behoeder, Leer mij, o God, Uw weg in allen nood! Bestuur, om mijns verspieders wil, mijn voet Op ‘t effen pad, dat ‘s vijands euvelmoed, Mij nimmer treff’; vervoerd door list en dwang, Getuigt men vals tot mijnen ondergang.

7.Zo ik niet had geloofd, dat in dit leven Mijn ziel Gods gunst en hulp genieten zou, Mijn God, waar was mijn hoop, mijn moed, gebleven? Ik was vergaan in al mijn smart en rouw. Wacht op den HEER’, godvruchte schaar, houd moed! Hij is getrouw, de bron van alle goed. Zo daalt Zijn kracht op u in zwakheid neer. Wacht dan, ja wacht, verlaat u op den HEER’.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 26 jun 2004 11:48

jacobH schreef:Tja,
Je begint zelf over de kracht van de Heilige Geest. Dan zeg ik Alles uit HEM. En dan zak jij weer moedeloos naar achteren. Vind je het raar dat ik dat een beetje raar vind?

Ik vind het raar zoals jij alles doorelkaar haspelt, ja. :|

goed, het heeft niet zoveel zin om over benaderingen/uitleg van woorden te praten.

Nee, ........lamaar weer.

Jammer dat je de laatste vraag niet met ja of nee durft te beantwoorden.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 26 jun 2004 12:40

Cathy schreef:
jacobH schreef:Tja,

Ik vind het raar zoals jij alles doorelkaar haspelt, ja. :|

Nee, ........lamaar weer.

Jammer dat je de laatste vraag niet met ja of nee durft te beantwoorden.

hmm, een goede lezer is een goede verstaander.

Ik zou niet weten wat ik door elkaar zou haspelen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 jun 2004 18:07

Wij lazen vanavond aan tafel een heel mooi stukje (vondt ik opzich een mooi stukje, jullie meningen zijn natuurlijk uiteraard ook welkom) en dit ging over Jouw Geloofsbelijdenis:

Jouw geloofsbelijdenis Als je zoveel tekort komt (is de aanhef van het stukje)

Je weet dat je op de Heere mag zien.
Dat je in alls op Hem mag bouwen en steunen.
Maar toch durf je geen belijdenis te doen.
Te veel ontbreekt je nog...

Hoe lang denk je je belijdenis dan nog te moeten uitstellen?
Net zolang tot je met een voldoende voor de dag kunt komen?
Dan zal de dag van je blijdenis nog lang op zich laten wachten.
Want wie zegt dat het hem of haar aan niets ontbreekt,
die begaat de vergissing van zijn leven!
De Heere vraagt niet of je er klaar voor bent.
Wel vraagt Hij of je van harte bereid bent Hem te dienen.
Of je Hem wilt volgen in leven en in sterven.
Het antwoord op deze vraag ken je zelf heel goed.
En de keuze van je hart zal je omgeving ook niet ontgaan.
In heel je leven zal dat tot uiting komen.
In de vrienden die je kiest.
In de manier waarop jij je vrije tijd doorbrengt.
Hoe je taalgebruik is.
Naar welke muziek je luistert.
Wat je leest.
Kortom, in alles wil je een christen zijn.
Want belijden doe je niet alleen met Pasen.
Belijden doe je iedere dag.
Of niet.

Wees sterk, Hij zal je niet verstoten.
Als je op Hem hoopt en wacht,
geeft Hij je moe en kracht (psalm 31:25)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 jul 2004 21:14

*vind JakobH en Cathy een schattig stel*
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 23 jul 2004 05:09

Lalage schreef:Die eis kunnen ze stellen, omdat ze in die kerk niet zo moeilijk doen over bekering. Ik snap nog steeds niet wat gergemmers daar nou eigenlijk mee bedoelen...

De wedergeboorte.

Er zijn veel huichelaars die het tot een hoge schijn van godzaligheid kunnen brengen die geen waarheid is, maar er is ook een volk dat er niets van terechtbrengt, maar dat genade heeft ontvangen van God.

Tip: Lees het boek van Matthew Meade: 'De bijna-christen ontdekt'.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jul 2004 22:27

Noemt de bijbel de doop niet "het bad der wedergeboorte"?

Zo ja, hoe kunnen mensen die hun kinderen laten dopen dan vertellen dat je wel een wedergeboorte in je leven moet hebben ervaren?

Dan is met 1 van beiden toch iets mis?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 26 jul 2004 07:11

Marnix schreef:Noemt de bijbel de doop niet "het bad der wedergeboorte"?

Zo ja, hoe kunnen mensen die hun kinderen laten dopen dan vertellen dat je wel een wedergeboorte in je leven moet hebben ervaren?

Dan is met 1 van beiden toch iets mis?

Zo. Dus iemand die gedoopt is en die de kerk vaarwel en de wereld intrekt is dus toch wedergeboren?

En wat aangaande deze tekst in Markus 16 vers 16:

Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

Hier komt het toch wel heel duidelijk uit dat de doop niet genoeg is. Dit is een sacrament.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jul 2004 11:45

Ehm misschien heb je inderdaad gelijk... Maar dan moeten we de doop ook niet "het bad der wedergeboorte" noemen... De bijbel doet dat echter ook toch? Als de doop je wedergeboorte symboliseert, is de kinderdoop dan wel terecht?

Verder ben ik het met je eens dat de kinderdoop inderdaad niet voldoende is. Je zult het kado dat God je geeft moeten aanpakken, uitpakken.

De vraag is alleen wanneer dit gebeurt. Ik hoor wel eens dat mensen zeggen in Jezus sterven voor hun zonden te geloven... maar zich niet wedergeboren durven te noemen omdat anderen ze hebben aangepraat dat je toch wel echt een bijzonder moment moet hebben wat betreft je wedergeboorte.

Het gaat er om dat je aanneemt, gelooft dat Jezus voor je zonden is gestorven. Als je dat gelooft met je hart ben je volgens de bijbel behouden. En hoe zou je behouden kunnen worden zonder wedergeboren te zijn?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

caprice

Berichtdoor caprice » 26 jul 2004 20:09

Marnix schreef:Ehm misschien heb je inderdaad gelijk... Maar dan moeten we de doop ook niet "het bad der wedergeboorte" noemen... De bijbel doet dat echter ook toch? Als de doop je wedergeboorte symboliseert, is de kinderdoop dan wel terecht?

Het gezegde 'bad der wedergeboorte' komt uit Titus 3 vers 5:

Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes;

Lees maar eens goed. Ook hier is alleen het bad der wedergeboorte niet genoeg. Dit moet persoonlijk toegepast worden door de Heilige Geest.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jul 2004 22:52

Hm vreemd... waarom wordt het dan "bad der wedergeboorte" genoemd... als het niet inhoudt wat we zelf "wedergeboorte" noemen... En gaan wedergeboorte en vernieuwing door de Geest (in ieder geval als iemand op latere leeftijd tot geloof komt) niet hand in hand?

caprice

Berichtdoor caprice » 27 jul 2004 08:14

Marnix schreef:Hm vreemd... waarom wordt het dan "bad der wedergeboorte" genoemd... als het niet inhoudt wat we zelf "wedergeboorte" noemen... En gaan wedergeboorte en vernieuwing door de Geest (in ieder geval als iemand op latere leeftijd tot geloof komt) niet hand in hand?

De doop wordt het bad der wedergeboorte genoemd omdat het daar een sacrament van is. Het is te vergelijken met de zondaar die in het bloed van Christus gereinigd wordt van alle zonden.

Wedergeboorte en vernieuwing des Geestes gaan samen. Dat is waar.

Terug naar “Archief”