Hoe zou ik de zondag moeten zien?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Hoe zou ik de zondag moeten zien?

Berichtdoor Fly29 » 25 jul 2004 18:56

Hoi Allemaal,

Een poosje geleden had ik een discussie waarbij ik een verschil van mening had, mag denk ik ook wel..

Het is gebruikelijk dat er op zondag 2 keer naar de kerk wordt gegaan. Alleen ik vind persoonlijk 1 keer vaak voldoende en kan me er ook goed in vinden als ik zondagsochtens kalmer aan doet. Op mijn gemak ontbijten en daarna stukjes lezen uit mijn bijbel waarna ik een gebed doe. Nu kwam het in die discussie naar voren dat dat eigelijk niet kon. Je moest 2 keer naar de kerk om naar Gods Woord te luisteren. Ik bracht daar tegen in dat er niet specifiek in de wet van God voor komt dat ik op zondag 2 keer naar de kerk moet gaan. Ik legde mijn standpunt als volgt uit:

In zes dagen heeft God de wereld gemaakt en is ze zoals we haar nu kennen. De 7de dag rusten God uit van de gedane arbeid. Ons hedendaagse ritme is daar nog steeds op gebaseerd en niet zomaar. Daarbij kwam dat God ons heeft geboden dat we de 7de dag aan Hem moesten wijden. Daar heb ik geen moeite mee en zeker niet omdat je doordeweeks veel minder tijd hebt. Ik ben zelf vrachtwagenchauffeur en moet er vaak vroeg uit en maak lange dagen. Daardoor heb ik veel minder tijd om uitgebreid tot God te komen. Daardoor heb ik zondagsochtens vaak nog behoefte om even wat langer door te slapen(ik slaap hoogstens tot 9 uur echt uit) en daarna ga ik op mijn gemak ontbijten en lees ik stukjes uit mijn bijbel waarover ik dan nadenken. Dit sluit ik af met een gebed waarin ik de week overdenk. Ook wil het wel eens voorkomen dat ik 'sochtens in mijn auto stap en het bos op ga zoeken met mijn camera. Ik ervaar dat ik in de vroege ochtendstilte prima tot God kan komen en over Hem kan nadenken. Daarnaast geniet ik ook van de schepping en bekijk met belangstelling hetgeen ik zie. Dat zegt mij soms meer dan wanneer ik in de kerk kom. Misschien is het meer dat ik de stilte nodig heb om God te horen. Want die ervaring heb ik ook eens op gedaan in een kerk(katholiek zelfs) in Maastricht. De stilte gaf mij het idee te kunnen luisteren naar God en Zijn nabijheid te ervaren.. Nu is mijn vraag zie ik dingen verkeerd en maak ik er een eigen geloof van zodat het in mijn straatje past of is het helemaal niet zo fout zoals ik het zie? Het kan makkelijk zijn dat ik dingen naar mijn beeld aan het goed praten ben. Want om heel eerlijk te zijn heb ik niet kunnen vinden dat ik op zondag(de 7de dag) naar de kerk moet. Ik moet me wijden tot God staat er.. Ik ben van huisuit zeer weinig kerkelijk op gevoed. De fundering van het geloof ligt op de lagere school. Verder heb ik mijn geloof meer ontwikkeld door thuis op mijn kamer elke zondag een stukje te lezen. Verder kun je dus niet echt spreken over een kerkganger. Het kan makkelijk dat ik een wat krom gegroeide beredenering heb gekregen van het geloof.

Het kon er bij mij namelijk niet in dat ik op zondag perse twee keer naar de kerk moet gaan. soms krijg ik kriebels als ik merk dan dingen zo moeilijk worden gemaakt. Voor mij is het een zaak dat we een goed contact hebben met God. Hoe dat contact gaat is niet zo belangrijk. Belangrijker is dat we beseffen wie we zijn en dat we God als Vader hebben, Jezus als onze Heer en de Geest als onze ingever(Degene die ons de woorden geeft welke we moeten zeggen).

Met een vriendelijke groet,

Fly29

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 25 jul 2004 19:09

Even het volgende: de door God ingestelde rustdag is inderdaad de 7e dag. Alleen is dat niet de zondag, maar de Sabbat. Zondag heeft een hele andere oorsprong dan de Sabbat.

Verder: twee keer naar de kerk gaan is een gewoonte, geen regel. Er staat dan wel dat je de samenkomsten niet mag verzuimen, maar dat is mijns inziens maar net afhankelijk van hoeveel diensten er in jouw gemeente zijn. Er zijn namelijk ook kerken/gemeenten waar er maar één dienst op een zondag is en die zijn heus niet fout.

Zondag is de dag waarop we de opstanding van Jezus gedenken en een dag om aan Hem te wijden. Voor zover ik kan nagaan staat er nergens hoe we God op die dag moeten eren of hoe we die dag moeten vullen, alleen wie we moeten eren (Hem dus). Doe dit dan ook op een manier waarvan jij vindt dat het jou dichter bij God brengt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jul 2004 22:42

Hm zegt Paulus niet ergens dat we Hem mogen loven met psalmen, hymnen en geestelijke liederen? :)

Das in ieder geval 1 aanwijzing. Daarnaast lees je bijvoorbeeld in 1 Corinthiers 14 dat de gave van profetie belangrijk is in de gemeente... Je kunt lezen dat de mensen samen baden en avondmaal vieren... en elkaar hielpen en aanvulden.

Zo mogen we de zondag ook vieren. Wat vorm betreft krijgen we geen richtlijnen maar ik denk dat we op dat punt ook vrijheid van God hebben gekregen.

Of een kerk nou 1 of 2 diensten heeft op een zondag en of er nou een orgel wordt gebruikt of een band met gitaren, drumstel, keyboard, basgitaar etc... en of er veel psalmen of veel opwekking wordt gezongen, of er nou een statenvertaling of Het Boek wordt het gebruikt... al die verschillen in de liturgie doen er niet toe.

En inderdaad, 2 kerkdiensten op een zondag is puur gebaseerd op menselijke regels. Vlak na de reformatie kwam met tot de conclusie dat de mensen die met de reformatie meegingen door de latijnse preken en zo in de Roomse kerk maar heel weinig kennis hadden van de bijbel. Om dit bij te spijkeren werd er naast de eredienst 's ochtends een tweede dienst ingevoerd, een leerdienst. Om deze reden wordt in deze dienst vaak gepreekt uit de Cathechismus, (dit is een leerboekje)

Ik vind de 2e dienst met het christelijke onderwijs, de opvoeding cathechesatie etc. overbodig... en zou liever ipv de tweede dienst gebedsstonden houden bijvoorbeeld... of gezamelijk eten... die dingen zijn heel bijbels.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

dubbelfris
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dubbelfris » 25 jul 2004 23:28

2 diensten bezoeken op zondag is geen slechte gewoonte. het is goed dat het er is maar het is zoals Marnix al zei door mensen ingesteld.
veelgebruikt argument is dat je gebruik moet maken van de middelen die God je schenkt om het Evangelie te horen en te leren, dus ook die 2e kerkdienst op zondag.
toch zie ik het niet als een verplichting. Fly gaf zelf al aan dat hij op zondag bijbel leest en tijd neemt voor gebed en andere meditatie. dat is toch ook goed?

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 26 jul 2004 07:51

ALs je heel veel van je vrouw houdt, wil je zoveel mogelijk bij haar zijn. Als je heel veel van de Heere houdt, dan moet je Hem opzoeken waar Hij te vinden is. En doorgaans is dat in de kerk.

Je kan natuurlijk ook mediteren als je smorgens uit de kerk komt :wink:
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

caprice

Berichtdoor caprice » 26 jul 2004 08:02

Aangezien je vrachtwagenchauffeur bent heb je gelukkig dus wel genoeg mogelijkheid om naar prekenbandjes/cd's te luisteren.

Toch vind ik het wel waardevol om als gemeente samen te komen. Dat het tegenwoordig nog maar twee keer op een zondag gebeurt (in de tijd van Calvijn waren er 5 diensten geloof ik) is al treurig genoeg. Ik kan dus niet echt begrijpen dat na 1 keer de geestelijke honger al gestild is.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 26 jul 2004 08:19

caprice schreef: (in de tijd van Calvijn waren er 5 diensten geloof ik) .

die diensten duurden vast geen 2 uur zoals in sommige kerken :wink:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

caprice

Berichtdoor caprice » 26 jul 2004 08:27

columbus schreef:
caprice schreef: (in de tijd van Calvijn waren er 5 diensten geloof ik) .

die diensten duurden vast geen 2 uur zoals in sommige kerken :wink:

Nee, ruim een uur.

Maar als een dienst hier in sommige kerken 2 uur duurt is het toch nog korter dan in de tijd van Calvijn. :wink:

Persoonlijk zie ik het graag dat er weer drie kerkdiensten per zondag komen van gewone tijd (ruim anderhalf uur).

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 26 jul 2004 08:31

Dus fly

haal je hart op op www.prekenweb.nl

je hebt een geweldig beroep eigenlijk. Je hebt de mogelijkheid om net zoveel preken te luisteren als je maar wilt. (en je krijgt er nog voor betaald ook :lol: )

met vr gr

JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 26 jul 2004 08:54

caprice schreef: Persoonlijk zie ik het graag dat er weer drie kerkdiensten per zondag komen van gewone tijd (ruim anderhalf uur).

"Gewone tijd (ruim anderhalf uur)"......Waarom drie diensten en waarom ruim anderhalf uur?

Kom op, dit zijn toch allemaal menselijke inzettingen. Er zijn ook diensten die twee uur duren, op een gegeven moment is de aandacht van mensen gewoon niet meer zo scherp.
Geen commentaar

caprice

Berichtdoor caprice » 26 jul 2004 08:58

Motormuis schreef:
caprice schreef: Persoonlijk zie ik het graag dat er weer drie kerkdiensten per zondag komen van gewone tijd (ruim anderhalf uur).

"Gewone tijd (ruim anderhalf uur)"......Waarom drie diensten en waarom ruim anderhalf uur?

Kom op, dit zijn toch allemaal menselijke inzettingen. Er zijn ook diensten die twee uur duren, op een gegeven moment is de aandacht van mensen gewoon niet meer zo scherp.

Dan gaan die mensen toch gewoon maar 2 keer?

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 26 jul 2004 09:07

caprice schreef:
Motormuis schreef:

Dan gaan die mensen toch gewoon maar 2 keer?

Maar waarom dan drie diensten? Is toch lullig voor de dominee :wink: ?
Geen commentaar

charlie
Mineur
Mineur

asdfasf

Berichtdoor charlie » 26 jul 2004 09:49

het enige wat ik zou willen zeggen:
-doe jezelf niet te kort door niet naar de kerk/gemeente te gaan (ze zeggen wel es: de kerk is het huis van God, de werkplaats van de Heilige Geest.) je bent samen met mensen die jou nodig hebben en die jou kunnen helpen. God zegt Zelf: waar 2 of 3 in Mijn Naam vergaderd zijn, zal Ik in het midden zijn.
Als ik het goed begrijp, ga je 's avonds dus wel naar de kerk?

- wat anderen al zeiden: probeer inderdaad doordeweeks ook bij God te komen (dan voorkom je waar ik veel last van heb: een duikbootgeloof; zondag actief, doordeweeks onzichtbaar als Christen)
- wat ik voor mezelf ontdekt heb: de manier waarop je de zaterdagavond indeelt, is bepalend voor de zegen op zondag. als het met je werkt te combineren is, probeer dan zaterdag(-avond) zeg maar tot rust te komen, zodat je zondag open staat voor Gods stem, ook als dat lange concentratie vraagt!

Gods zegen!
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

Lindal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lindal » 26 jul 2004 11:18

Er staat ergens in de Bijbel (kweet niet precies waar): "verzaak de bijeenkomsten niet'. Volgens mij is dat juist wat het inhoud: als je de mogelijkheid hebt, ga! Er zijn zoveel mensen die zouden willen dat ze konden! De Geest van God wil werken in de diensten die er op zondag zijn.
Aparte mensen, aparte dingen

De halve waarheid is de hele leugen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jul 2004 11:36

caprice schreef:Toch vind ik het wel waardevol om als gemeente samen te komen. Dat het tegenwoordig nog maar twee keer op een zondag gebeurt (in de tijd van Calvijn waren er 5 diensten geloof ik) is al treurig genoeg. Ik kan dus niet echt begrijpen dat na 1 keer de geestelijke honger al gestild is.

Die diensten waren niet allemaal op zondag :D Misschien zouden we inderdaad weer wat meer terug moeten naar zoals het in het begin in de gemeenten ging... Niet ff op zondag alleen bij elkaar komen 2x... maar ook door de week... en op zondag maar ook door de week samen bidden, eten etc... Ik denk dat dat veel beter voor de gemeente-band zou zijn als de houdige vorm waar je "verplicht" 2x per zondag bij elkaar zit en daarna ff 5 minuutjes napraat en weer naar huis gaat.

En verder denk ik dat je motvatie om wel of niet 2x per zondag naar de kerk te gaan ook af kan hangen van de vormen van die dienst... wat je er aan hebt... ik wil af en toe nog wel eens een 2e dienst overslaan en ergens heen gaan waar het wat begrijpelijkerm aansprekelijker en practischer is.

En ik ervaar het gemeente-zijnook niet zo sterk... ja wel met de jongeren waar ik in de kerkdienst altijd bij zit... maar de rest... je zingt samen, je luistert samen... maar verder doe je niks samen... en dat zou eens wat meer moeten gebeuren... in plaats van de 2e dienst die als ik kijk naar de oorzaak van ontstaan niet echt noodzakelijk meer is... dat wil niet zeggen dat we daar dus helemaal vanaf moeten... maar laten we eens kijken naar wat er allemaal mogelijk is met die 2e samenkomst.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”