deel je eigen meditatie met anderen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

deel je eigen meditatie met anderen

Berichtdoor columbus » 20 jul 2004 22:24

zijn er onder jullie die zelf wel eens een meditatie schrijven? of een (korte) preek? Dan is het misschien wel een mooi idee om het te delen met ons. of is het geen goed idee?
ik ben benieuwd naar jullie reactie
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 24 jul 2004 23:28

Columbus, het is een goed idee hoor!

Zelf heb ik nog nooit een meditatie o.i.d. geschreven. Lijkt me wel erg goed om hier van refoweppers meditaties te lezen. Altijd beter als er meer mensen zijn die er wat aan kunnen hebben toch?
Refoweb is van ons allemaal :p

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 25 jul 2004 10:34

dat er nog geen één gepost is komt omdat iedereen nu een meditatie aan het schrijven is :)
het mag ook een inleiding zijn natuurlijk. alles is goed als het maar geestelijk voer is :wink:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 25 jul 2004 13:18

Laat ik dan eens beginnen.

Ik weet dat het volgende onderwerp niet zo.n hoge prioriteit in Reformatorische kringen inneemt, maar daarom des te interessanter.

Ik heb eens wat punten opgeschreven uit het boek van Derek Prince :
"Zij zullen boze geesten uitdrijven"

Geven jullie je mening hier eens over.

>Nergens in het N.T. is een basis te vinden voor een evangelie-verkondiging die niet óók het uitwerpen van demonen bevat.

> De duivel brengt ons angst en onwetendheid voor deze dingen bij.

> Vrees voor demonen komt van demonen zelf.

> Evangelisatie waarin geen plaats is voor het uitwerpen van demonen is geen N.T. evangelisatie.

> Wie bidt voor zieken moet óók bereid zijn demonen uit te werpen.

> Evenwel : Niet ieder probleem is demonisch.

> Bezeten = bezet = eigendom van.

> Jezus trad op tegen de demon, niet tegen de man.

> In Marc. 1 : 25 staat "zwijg", letterlijk vertaald : Wees gemuilkorfd.

> Jezus verjoeg de demon, en niet de man uit de synagoge.

> Jezus werd niet verstoord door interrupties of verstoring van de dienst.

> De demon in Marc. 1 : 24 sprak in enkelvoud en in meervoud.

> De man was een gewoon lid van de kerk ( synagoge) en was zich niet bewust dat hij bevrijding nodig had, dit werd pas openbaar door de zalving v.d. Heilige Geest die op Jezus rustte.

> Christenen die in de bediening staan zijn het grootste doelwit van de satan.
Weest blij in de Heer !

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 25 jul 2004 23:19

dat is een onderwerp waar je heel weinig van van hoort of leest, best intressant.
in de RK werden (vroeger?) wel demonen of duivels uitgedreven, althans dat werd geprobeert toch? of je daar dat kwastje met wijwater voor nodig had weet ik niet.
in de reformatorische kringen kom je het niet tegen volgens mij. is me niet bekent iig.
ís het niet zo dat tegenwoordig eerder een psychise afwijking word geconstateerd/gesuggereerd? terwijl het ook idd een demon kan zijn?
er is over demonen niet veel bekend, in hoeverre je ze kan herkennen als zodanig.

Nou Wina, je stukje roept wel vragen op zeg!

Kiwi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kiwi » 26 jul 2004 09:18

Een van de panelleden die hier veel over weet, is ds. M.J. Paul, die heeft daar ook enkele boeken over geshreven. Die van Derek Prince zijn ook ok trouwens.
It's been quite a day: I put on a shirt and a button fell off. I went to the mailbox and the handle fell off. I'm afraid to go to the bathroom now...

dubbelfris
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dubbelfris » 26 jul 2004 12:06

hier een korte overdenking van mij

De vijg is een vrucht die veel voorkomt in de landen uit de Bijbel. In de Bijbel word de vijg regelmatig genoemd om verschillende redenen.
In Genesis 3:7 hechten Adam en Eva zich al een schort van vijgenboombladeren. Waarschijnlijk omdat het grote grove bladeren waren en geschikt om snel een schort van te maken. Er word zelfs gezegd dat de verboden vrucht een vijg was maar daar is geen enkele aanwijzing voor te vinden in de Bijbel.
De reden van die gedachte is waarschijnlijk omdat de vijg één van de gezondste en geneeskrachtigste vruchten is.
Een vijg bevat veruit de meeste vitamines en alle andere voedingsstoffen die in vruchten voorkomen. Ook werd en word de vijg nog steeds gebruikt als geneesmiddel. Bekend is ook het verhaal van koning Hiskia die dodelijk ziek was en van Jesaja een klomp vijgen kreeg waar ze een pleister (een pap) van maakten en die op het gezwel legden waardoor koning Hiskia zijn gezondheid weer terug mocht krijgen.
In verschillende landen word er van vijgen een siroop gemaakt die heel goed is tegen verkoudheid. Ook in sommige kalmeringsmiddelen worden vijgen verwerkt.
In de Matt 24:32 word de vijgeboom door Jezus gebruikt als gelijkenis voor zijn terugkomst als Zoon des mensen op de aarde.
Zo word er op meerdere plaatsen in de Bijbel geschreven over de vijg of de vijgeboom.

Dat een vijg heel gezond is weten we nu wel, er word echter ook gesproken over ‘zeer boze vijgen’ die vanwege die boosheid niet gegeten kunnen worden.
In Jeremia 29:17 Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Ziet, Ik zal het zwaard, den honger en de pestilentie onder hen zenden; en Ik zal ze maken als de afschuwelijke vijgen, die vanwege de boosheid niet kunnen gegeten worden.

Waarom zegt de Heere dat?
Jeremia 29:19:
Omdat zij naar Mijn woorden niet gehoord hebben, spreekt de HEERE, als Ik Mijn knechten, de profeten, tot hen zond, vroeg op zijnde en zendende; maar gijlieden hebt niet gehoord, spreekt de HEERE.

Welke woorden waren sprak de Heere dan?
Jeremia
12: Dan zult gij Mij aanroepen, en henengaan, en tot Mij bidden; en Ik zal naar u horen.
13 En gij zult Mij zoeken en vinden, wanneer gij naar Mij zult vragen met uw ganse hart.
14 En Ik zal van ulieden gevonden worden, spreekt de HEERE,

Deze woorden zijn tot het volk van Israël gesproken maar ook tot ons!
Laat ons dan niet verworden tot die afschuwelijke vijgen en afgeworpen worden van de boom!
We moeten gehoor geven aan die oproep, nu leven we nog in Genadetijd. Het is nog niet te laat voor ons! Zoekt Hem! Klamp je vast aan die belofte:
‘en Ik zal van ulieden gevonden worden’

tomkoers

Re: deel je eigen meditatie met anderen

Berichtdoor tomkoers » 27 jul 2004 16:34

columbus schreef:zijn er onder jullie die zelf wel eens een meditatie schrijven? of een (korte) preek? Dan is het misschien wel een mooi idee om het te delen met ons. of is het geen goed idee?
ik ben benieuwd naar jullie reactie

Ik heb er hier nog 10 op mijn pc staan, als er veel behoefte aan is, wil ik ze wel plaatsen. Ik zal er alvast 1tje opzetten

Tom

Hooghartigheid en trots

Hoe vaak gebeurt het niet dat we opzien tegen mensen die snel resultaat weten te bereiken in hun leven. Of die met hun mening klaar staan, en zodoende anderen mee weten te krijgen. En als we heel eerlijk zijn, zijn we soms ook wel een beetje jaloers op zulke mensen.

Maar is dat belangrijk in het Koninkrijk van God ?

Psalm 101:5 Wie zijn naaste heimelijk lastert, die zal Ik
verdelgen; wie hoog van ogen en trots van hart is, die duld
Ik niet.

Lucas 18:14 Want een ieder, die zichzelf verhoogt, zal vernederd
worden, doch wie zichzelf vernedert, zal verhoogd worden.

1Petrus 5:5 Omgordt u allen jegens elkander met nederigheid, want God
wederstaat de hoogmoedigen, maar de nederigen geeft Hij
genade.

Het boek Job geeft ook goed weer wat het betekent voor Job om ondanks alle verschrikkingen in zijn leven trouw te blijven aan God. Toch mokt ook Job over het onrecht dat God hem aandoet. God op Zijn beurt echter, gebruikt het om Job te louteren en te zuiveren van zijn eigengerechtigheid. In Job 39:34 t/m 40:9 staat goed beschreven hoe dit proces verloopt. Lees het voor jezelf nog eens door.

Welke beloften geeft God voor mensen die Hem willen volgen?

Lucas 11:28 maar Hij zeide : zeker, zalig, die het woord Gods horen en
bewaren.

1 Johannes 3:24 en wie Zijn geboden bewaart, blijft in Hem en Hij in
hem. En hieraan onderkennen wij, dat Hij in ons blijft;
aan de Geest die Hij ons gegeven heeft.

Romeinen 8:28 wij weten nu, dat God alle dingen doet medewerken ten
goede voor hen Die God liefhebben, die volgens zijn
voornemen geroepenen zijn.

1 Korintiërs 2:9 maar, gelijk geschreven staat: wat geen oog heeft
gezien en geen oor heeft gehoord, en wat in geen
mensenhart is opgekomen, al wat God heeft bereid
voor degenen, die Hem liefhebben.

Jakobus 1:12 Zalig is de man, die in verzoeking volhardt; want, wanneer
hij de proef heeft doorstaan, zal hij de kroon des levens
ontvangen, die Hij belooft heeft aan wie Hem liefhebben.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 30 jul 2004 21:15

Tom, wat zijn de andere onderwerpen van je meditiaties?
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 31 jul 2004 12:10

rosekapje schreef:Tom, wat zijn de andere onderwerpen van je meditiaties?

1. Behandeling van Handelingen 4 + praktische uitleg
2. Openbaringen 21 + praktische uitleg
3. Mattheus 16 + uitleg over gezinssituaties in Nederland
4. Prediker 3 + praktische uitleg
5. Romeinen 8 + praktische uitleg
6. Psalm 1 + praktische uitleg
7. De wet en de genade van God
8. Gods Geest en je lichaam
9. Wat zegt de Bijbel over tijwijding?

Het zijn allemaal overdenkingen door mij geschreven t.b.v. de jeugdgroep in mijn gemeente, dus op zich niet al te moeilijk.

Mocht je er wat willen lezen, geef me maar aan welke, dan plaats ik ze voor je.

Groetjes,

Tom

caprice

Berichtdoor caprice » 31 jul 2004 13:31

Die over Prediker 3 en Romeinen 8 zou ik graag hier geplaatst zien indien mogelijk.

Bij voorbaat dank.

tomkoers

Prediker 3

Berichtdoor tomkoers » 31 jul 2004 14:08

Bij deze Prediker 3:

Prediker 3 1 ¶ Alles heeft zijn uur en ieder ding onder de hemel zijn tijd;
2 er is een tijd om te baren en een tijd om te sterven, een tijd om te planten en een tijd om het geplante uit te rukken,
3 een tijd om te doden en een tijd om te helen, een tijd om af te breken en een tijd om op te bouwen,
4 een tijd om te wenen en een tijd om te lachen, een tijd om te rouwklagen en een tijd om te dansen,
5 een tijd om stenen weg te werpen en een tijd om stenen bijeen te zamelen, een tijd om te omhelzen en een tijd om zich van omhelzen te onthouden,
6 een tijd om te zoeken en een tijd om te laten verloren gaan, een tijd om te bewaren en een tijd om weg te werpen,
7 een tijd om te scheuren en een tijd om dicht te naaien, een tijd om te zwijgen en een tijd om te spreken,
8 een tijd om te beminnen en een tijd om te haten, een tijd van oorlog en een tijd van vrede.
9 Welk voordeel heeft de werker van datgene waarvoor hij zich aftobt?
10 Ik heb in ogenschouw genomen de bezigheid, die God aan de mensenkinderen gegeven heeft om zich daarmee te kwellen.
11 ¶ Alles heeft Hij voortreffelijk gemaakt op zijn tijd; ook heeft Hij de eeuw in hun hart gelegd, zonder dat de mens van het werk dat God doet, van het begin tot het einde, iets kan ontdekken.
12 Ik heb ingezien, dat het niet in hun eigen macht staat, maar als men zich verheugt en zich te goed doet in zijn leven,
13 kortom als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

onder de hemel wil zeggen: hier op aarde, dus wat voor ons zichtbaar/merkbaar is.

Voor ons is tijd iets heel ongrijpbaars, we weten vaak niet hoe we goed met tijd moeten omgaan.
En we kunnen heel veel stemmingswisselingen hebben. Bijvoorbeeld: soms kan het heel fijn zijn om naar school te gaan, als we een goed rapport hebben, maar heel vaak ook niet.
En eigenlijk investeren wij de tijd die we hebben ook het liefst in zaken waar we (snel) resultaat van verwachten. Hierover spreekt met name vers 10 heel duidelijk.

Vers 11: alles heeft Hij voortreffelijk gemaakt op zijn tijd.

Dit geeft aan dat God een heel andere invulling geeft aan tijd
dan wij. God is ook Heer over de tijd. Ook heeft God ons “de eeuw in ons hart gelegd”, dat wil zeggen dat ieder mens het verlangen heeft naar iets dat uitgaat boven de tijd, naar iets definitiefs.

Dit definitieve is naar ons toe gekomen door het werk van de Here Jezus Christus.

Hebreeen 13:8 zegt hierover: Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en tot in eeuwigheid.

Wij mogen dan ook door gebed, en door te lezen in Gods Woord, deelnemen aan Gods plan met ons leven. De Heilige Geest zal ons helpen, en met onuitsprekelijke verzuchtingen voor ons pleiten bij God (Romeinen 8:26-27).

Terug gaande naar de Prediker, valt het op dat hij ook blik op het genieten vooruitwerpt, direct gevolgd door een advies.
Prediker 11:9 zegt hierover: Verheug u, o jongeling, in uw jeugd, en uw hart zij vrolijk in uw jongelingsjaren; ja, volg de lust van uw hart en wat uw ogen aanschouwen, maar weet, dat God u om al deze dingen in het gericht zal doen komen.

Ga dan ook serieus om met je relatie met God, dan kan Hij op Zijn beurt het goede in je bewerken, en er ook voor zorgen dat het jou goed gaat !!

In Efeziers 6:10-17 vertelt Paulus ons hoe dat te doen:

10 ¶ Voorts, weest krachtig in de Here en in de sterkte zijner macht.
11 Doet de wapenrusting Gods aan, om te kunnen standhouden tegen de verleidingen des duivels; {}
12 want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.
13 Neemt daarom de wapenrusting Gods, om weerstand te kunnen bieden in de boze dag en om, uw taak geheel vervuld hebbende, stand te houden.
14 Stelt u dan op, uw lendenen omgord met de waarheid, bekleed met het pantser der gerechtigheid,
15 de voeten geschoeid met de bereidvaardigheid van het evangelie des vredes;
16 neemt bij dit alles het schild des geloofs ter hand, waarmede gij al de brandende pijlen van de boze zult kunnen doven;
17 en neemt de helm des heils aan en het zwaard des Geestes, dat is het woord van God.

Het gedeelte eindigt met het woord van God. Lees goed je Bijbel, om weerstand te ontvangen tegen de “boze dagen” (vers 13).

tomkoers

Romeinen 8

Berichtdoor tomkoers » 31 jul 2004 14:12

Bij deze Romeinen 8:

Romeinen 8:18 Want ik ben er zeker van, dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid, die over ons geopenbaard zal worden.
19 Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods.
20 Want de schepping is aan de vruchteloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar om de wil van Hem, die haar daaraan onderworpen heeft,
21 in hope echter, omdat ook de schepping zelf van de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid zal bevrijd worden tot de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods.
22 Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is.
23 En niet alleen zij, maar ook wij zelf, wij, die de Geest als eerste gave ontvangen hebben, zuchten bij onszelf in de verwachting van het zoonschap: de verlossing van ons lichaam.
24 Want in die hoop zijn wij behouden. Maar hoop, die gezien wordt, is geen hoop, want hoe zal men hopen op hetgeen men ziet?
25 Indien wij echter hopen op hetgeen wij niet zien, verwachten wij het met volharding.
26 ¶ En evenzo komt de Geest onze zwakheid te hulp; want wij weten niet wat wij bidden zullen naar behoren, maar de Geest zelf pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.
27 En Hij, die de harten doorzoekt, weet de bedoeling des Geestes, dat Hij namelijk naar de wil van God voor heiligen pleit.
28 Wij weten nu, dat God alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn.
29 ¶ Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen;
30 en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Het lijden van nu weegt niet op tegen de tijd dat we bij de Heer mogen zijn. Is dit geen geweldige bemoediging?
We hebben allemaal wel onze vragen over lijden, en waarom dingen vaak anders gaan dan we zouden willen. Dit komt ook mede omdat we als mensen vaak naar het hier en nu kijken, terwijl God van alle tijden is en het goede met ons voorheeft.

Rom.8:28 God doet alle dingen ten goede medewerken voor hen, die Hem liefhebben.
Kies voor Jezus in je leven, en je mag zeker weten dat God alles ten goede doet meewerken. Ook de dingen waarin we verkeerde keuzes maken. God is getrouw!!

Rom.8:22 spreekt erover dat de ganse schepping tot nu toe in al haar delen zucht en in barensnood is. Dit is allemaal een gevolg van de zondeval, waardoor we leven in een gebroken wereld.
We mogen echter weten dat we door aanvaarding van Jezus in ons leven voor altijd behouden zijn, en dat God ook met ons meegaat op die weg.

We hebben alleen veel te maken met verzoekingen. Het is God zelf die ervoor zorgt dat deze verzoekingen ons nooit teveel worden als we hierin op Hem vertrouwen.
1Kor.10:13 zegt hierover: Gij hebt geen bovenmenselijke verzoeking te doorstaan. En God is getrouw, die niet zal gedogen, dat gij boven vermogen verzocht wordt, want Hij zal met de verzoeking ook voor de uitkomst zorgen, zodat gij ertegen bestand zijt.
Houd vast aan God, zodat Hij in staat is om je het goede voor je leven te geven.
Overigens is het ook zo dat verzoekingen nooit van God zelf komen
(Jakobus1:13).

Jak.1:12 Zalig is de man, die in verzoeking volhardt, want, wanneer hij de proef heeft doorstaan, zal hij de kroon des levens ontvangen, die Hij beloofd heeft aan wie Hem liefhebben.

En ook al doen we wel eens verkeerde dingen, we mogen zeker weten dat God het ons vergeeft als we daar om vragen. Bidden we hiertoe tot God, dan lezen we in

Romeinen 8:26-27 En evenzo komt de Geest onze zwakheid te hulp; want wij weten niet wat wij bidden zullen naar behoren, maar de Geest zelf pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.
En Hij, die de harten doorzoekt, weet de bedoeling des Geestes, dat Hij namelijk naar de wil van God voor heiligen pleit.

De Heilige Geest pleit dus voor ons bij God de Vader met onuitsprekelijke verzuchtingen, ook als we niet naar behoren bidden.

Rom.8:29 Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons.

Dit wil zeggen dat we als we die keuze maken, in de Hemel gelijkvormig zullen worden aan de Here Jezus. Zie ook Filippenzen 3:20-21

Flp 3:20 Want wij zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus Christus als verlosser verwachten,
Flp 3:21 die ons vernederd lichaam veranderen zal, zodat het aan zijn verheerlijkt lichaam gelijkvormig wordt, naar de kracht, waarmede Hij ook alle dingen Zich kan onderwerpen.

Tot slot: Spr.3:5-6 Vertrouw op de HERE met uw ganse hart en steun op uw eigen inzicht niet. Ken Hem in al uw wegen, dan zal Hij uw paden
recht maken.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 02 aug 2004 15:55

tomkoers schreef:
rosekapje schreef:Tom, wat zijn de andere onderwerpen van je meditiaties?

1. Behandeling van Handelingen 4 + praktische uitleg
2. Openbaringen 21 + praktische uitleg
3. Mattheus 16 + uitleg over gezinssituaties in Nederland
4. Prediker 3 + praktische uitleg
5. Romeinen 8 + praktische uitleg
6. Psalm 1 + praktische uitleg
7. De wet en de genade van God
8. Gods Geest en je lichaam
9. Wat zegt de Bijbel over tijwijding?

Het zijn allemaal overdenkingen door mij geschreven t.b.v. de jeugdgroep in mijn gemeente, dus op zich niet al te moeilijk.

Mocht je er wat willen lezen, geef me maar aan welke, dan plaats ik ze voor je.

Groetjes,

Tom

Ik heb wel belangstelling voor Gods Geest en je lichaam.

Alvast bedankt.

Die van Prediker vind ik trouwens erg mooi en duidelijk! (daar had ik anders ook om gevraagd :)
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 06 aug 2004 01:04

Ze zijn mooi Tomkoers, vooral die laatste sprak me aan en helemaal die laatste zin uit Spreuken 3. Die kwam even aan toen ik em net las, heel mooi om te ervaren dat teksten vaak spreken op het juiste moment.

Terug naar “Archief”