De Psalmberijming van 1773

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 23 jul 2004 09:26

johannes1 schreef:
Wat, zijn er al 8?
Ik heb er nog maar zeven.

Zeg het even, dan ga ik zo gelijk naar de winkel.

jij had het over 8, daarom dat ik dat zei. :wink:

O. :(

Ik schreef: Ik zie uit naar het achtste deel, maar dat is er dus nog niet. Misschien maar goed ook voor mijn portemonnee als er niet zo vaak eentje uitkomt.

Persoonlijk vind ik deel 7 en daarna deel 2 het mooist. Hasselt en Laurenskerk Rotterdam.
Er zijn er ook opgenomen in Tholen en Zaltbommel.

Ik hoop dat er nog een keer één komt van de bovenkerk in kampen en van de Dom in Utrecht indien mogelijk.

Kiwi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kiwi » 23 jul 2004 11:12

Je hebt toch nog een nieuwe berijming, van 1967 of zo? Hoe zit het daar dan mee?
It's been quite a day: I put on a shirt and a button fell off. I went to the mailbox and the handle fell off. I'm afraid to go to the bathroom now...

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 23 jul 2004 11:15

Blij dat er nog meer Datheenliefhebbers zijn. :)
Wat wel jammer is dat er vaak dezelfde psalmen op de cd's staan.
Terwijl er nog heel veel psalmen nooit opgenomen zijn.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 23 jul 2004 11:49

Wat mij betreft is het allemaal folklore. De berijming Datheen is niet meer van deze tijd, volstrekt onbegrijpelijk voor kinderen. Het zingen op die cd's is vreselijk langzaam, het orgelspel een breiwerkje. Dit soort cd's is kennelijk nodig om een soort ons-kent-ons-gevoel overeind te houden, maar rand- of buitenkerkelijken zouden door dit gegalm toch spontaan een hekel aan de kerk krijgen...
~~Soli Deo Gloria~~

caprice

Berichtdoor caprice » 23 jul 2004 17:12

Bookman schreef:Blij dat er nog meer Datheenliefhebbers zijn. :)
Wat wel jammer is dat er vaak dezelfde psalmen op de cd's staan.
Terwijl er nog heel veel psalmen nooit opgenomen zijn.

In de 7-delige CD-serie 'Zulks zingt dat volk' Zijn er toch heel wat verschillende psalmen opgenomen.
De organist is Pieter Heikoop, opgenomen in oude kerken met veel akoestiek, dus het kan natuurlijk niet anders dan een hele mooie serie CD's zijn.

SDG schreef:Wat mij betreft is het allemaal folklore. De berijming Datheen is niet meer van deze tijd, volstrekt onbegrijpelijk voor kinderen. Het zingen op die cd's is vreselijk langzaam, het orgelspel een breiwerkje. Dit soort cd's is kennelijk nodig om een soort ons-kent-ons-gevoel overeind te houden, maar rand- of buitenkerkelijken zouden door dit gegalm toch spontaan een hekel aan de kerk krijgen...

*Is blij dat Datheen dit niet meer kan horen.*

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 23 jul 2004 19:47

caprice schreef:De organist is Pieter Heikoop, opgenomen in oude kerken met veel akoestiek, dus het kan natuurlijk niet anders dan een hele mooie serie CD's zijn.

Je schijnt een bepaalde logica te zien in je bewering. Die ontgaat me. Maar dat zal wel aan mij liggen. Dus. :roll:
~~Soli Deo Gloria~~

caprice

Berichtdoor caprice » 23 jul 2004 21:21

SDG schreef:
caprice schreef:De organist is Pieter Heikoop, opgenomen in oude kerken met veel akoestiek, dus het kan natuurlijk niet anders dan een hele mooie serie CD's zijn.

Je schijnt een bepaalde logica te zien in je bewering. Die ontgaat me. Maar dat zal wel aan mij liggen. Dus. :roll:

Voor mij is het logisch, omdat ik van deze combinatie houd, en ik probeer de cd's wat aan te prijzen.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 23 jul 2004 21:56

caprice schreef:
SDG schreef:

Voor mij is het logisch, omdat ik van deze combinatie houd, en ik probeer de cd's wat aan te prijzen.

waarbij je dus maar veronderstelt dat anderen net zo in elkaar steken als jij? Voor mij is de combinatie Datheen + niet-ritmische samenzang + oude kerk met veel akoestiek + Heijkoop (met eij) allerminst een garantie voor een mooie serie cd's - integendeel! Ik zou het dus netjes vinden als je voortaan duidelijk formuleerde dat JIJ vindt, dat naar JOUW mening, dat JOUWS inziens... enzovoort.
~~Soli Deo Gloria~~

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 24 jul 2004 12:21

SDG schreef:
caprice schreef:
SDG schreef:

waarbij je dus maar veronderstelt dat anderen net zo in elkaar steken als jij? Voor mij is de combinatie Datheen + niet-ritmische samenzang + oude kerk met veel akoestiek + Heijkoop (met eij) allerminst een garantie voor een mooie serie cd's - integendeel! Ik zou het dus netjes vinden als je voortaan duidelijk formuleerde dat JIJ vindt, dat naar JOUW mening, dat JOUWS inziens... enzovoort.

hoewel ik je mening volstrekt deel, reageer je (MIJNS INZIENS!!!!) wat geprikkeld. frustraties?? :mrgreen:
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 24 jul 2004 18:10

Één van de redenen om af te stappen van de berijming van Datheen was zijn psalm 78:33

Overigens was Datheen de voorzitter van de synode toen zijn berijming er door kwam, zou het een hamerstuk zijn geweest ;)

Zijn mensen hier tegen de berijming uit de jaren 60? [misschien is die vraag al aan de orde geweest, dan sorry] Ik dacht die berijming redelijk bijbelgetrouw is.

De berijmin uit 1773 heeft voor mij in ieder geval ook nostalgische waarde.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

André

Berichtdoor André » 24 jul 2004 22:55

FF iets anders, bij ons op de basisschool leren de kids iedere week een psalm of gezang vers.
Je hoort wel eens mensen zeggen, de jeugd heeft de toekomst van de kerk...........
Ik vind het erg fijn dat er een liedboek is bij ons waar je redelijk te volgen Nederlands uit kunt zingen.
Ik denk ook dat je je kinderen het niet moet aandoen dat ze iets zingen over (ook) hun God en Vader waar ze weinig van begrijpen.
Off topic, het zelfde vind ik gelden voor Het Boek prachtig toch dat je zo'n vertaling hebt.
Laten we er met de hulp van God voor mogen zorgen dat de jeugd de kerk en het geloof in God boeiend blijft vinden.

@Marnix duidelijke uitleg over dat Duits in Arnhem.........

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jul 2004 22:54

FF iets anders, bij ons op de basisschool leren de kids iedere week een psalm of gezang vers.
Je hoort wel eens mensen zeggen, de jeugd heeft de toekomst van de kerk...........
Ik vind het erg fijn dat er een liedboek is bij ons waar je redelijk te volgen Nederlands uit kunt zingen.
Ik denk ook dat je je kinderen het niet moet aandoen dat ze iets zingen over (ook) hun God en Vader waar ze weinig van begrijpen.
Off topic, het zelfde vind ik gelden voor Het Boek prachtig toch dat je zo'n vertaling hebt.
Laten we er met de hulp van God voor mogen zorgen dat de jeugd de kerk en het geloof in God boeiend blijft vinden.

Helemaal mee eens! Als de jeugd de toekomst heeft, waarom wordt er dan een onbegrijpelijke vertaling van bijbel en psalmen gebruikt... Niet zo raar dat zoveel jongeren de kerk dan verlaten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 26 jul 2004 07:22

Marnix schreef:

Helemaal mee eens! Als de jeugd de toekomst heeft, waarom wordt er dan een onbegrijpelijke vertaling van bijbel en psalmen gebruikt... Niet zo raar dat zoveel jongeren de kerk dan verlaten.

De nieuwe berijming van 1773 wordt nu in vrijwel alle gemeenten (op 5 na) gezongen. Persoonlijk vind ik dat een verarming, maar voor begrijpelijkheid van kinderen is het toch wel beter. Er bestaat overigens een boek die alle woorden van de berijmde Psalmen uitlegt (Berijming 1773). Dus iets naslaan als je het niet weet is mogelijk.

Dat is nu juist het probleem van de herziening van de Statenvertaling. De Bijbel wordt misschien wel wat begrijpelijker, maar toch ben ik ertegen, omdat de Kanttekeningen in een keer geen cent meer waard zijn. Dan blijf ik persoonlijk toch liever de Statenvertaling gebruiken zoals hij nu is, mede omdat ik er ook mee opgegroeid ben.

Denk nu niet dat kinderen geen interesse hebben, want er is heel veel materiaal voor kinderen zoals werkschriften over de Bijbel en talloze boeken met vertellingen van de Bijbel voor kinderen. Denk bijvoorbeeld eens aan die van Joh. Vreugdenhil. Maar er is nog veel meer, ook voor jonge kinderen. (Vreugdenhil houdt altijd zo van die langdradige toepassingen, niet echt voor heel jonge kinderen :? )

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 26 jul 2004 08:19

caprice schreef:De nieuwe berijming van 1773 wordt nu in vrijwel alle gemeenten (op 5 na) gezongen.

Caprice, de wereld is groter dan de GerGem hoor! "Vrijwel alle gemeenten": is je blikveld nou echt niet ruimer?
En om nou de berijming van 1773 "nieuw" te noemen...
Met de Herziene Statenvertaling ben ik blij. We lezen elke middag aan tafel uit de HSV, 's avonds meestal de SV. Heel verrijkend om de vertrouwde woorden eens anders geformuleerd te zien: dat zorgt ervoor dat je bewust blijft lezen! Zo pak ik er ook graag eens een Engelse Bijbel bij.
~~Soli Deo Gloria~~

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 26 jul 2004 08:31

Ik snap de auteur van deze topic goed, toch denk ik dat je altijd met onvolkomenheden te maken hebt. We blijven mensen, nooit zal een berijming dan wel vertaling door iedereen goed worden gevonden. Ik denk dat we moeten accepteren nooit helemaal volmaakt iets neer te kunnen zetten. God vraagt dit niet van ons, Hij weet dat wij dit niet kunnen. Natuurlijk moet je er wel naar streven, maar de intentie is het belangrijkst: Wil ik met psalmen te zingen God loven en prijzen? Als dat je intentie is, dan zal God echt niet moeilijk doen over een woordje als "deugd" dat in de psalmen is geslopen.

Ik kan met deze psalmen God loven en prijzen, dat is toch het doel? En ik snap ook wel dat er wat remonstrantse invloeden inzitten (oa. die deugd die zo wordt gepropageerd).

Wat mij betreft, gewoon blijven zingen die berijming. Ik vind hem mooi. Wel graag ritmisch, dan worden de psalmen nog mooier. Maar goed, da's een ander issue, zal het de volgende ledenvergadering eens aan de orde stellen :mrgreen:
Geen commentaar

Terug naar “Archief”