Kerkentour - ofwel: we gaan op burenbezoek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Kerkentour - ofwel: we gaan op burenbezoek

Berichtdoor Optimatus » 21 jul 2004 23:25

Beste mensen,

Hier lopen nogal wat mensen rond die van verschillende richtingen zijn. Is het misschien een leuk idee om eens een paar zondagen af te spreken (bijvoorbeeld eens in de maand voor de looptijd van een paar maanden) om eens "bij elkaar op bezoek te gaan"?

Ik wilde voorstellen:

zondag 1: bezoek aan een Gereformeerde Gemeente
zondag 2: bezoek aan een PKN-Gemeente ("vrijzinnig")
zondag 3: bezoek aan een Oud-Katholieke parochie
zondag 4: bezoek aan een Pinkstergemeente
zondag 5: bezoek aan een Vrijgemaakt Gereformeerde Kerk

Gewoon eens om bij elkaar te kijken. Twee voordelen: Je ziet eens wat van een andere dienst en je ziet een paar Refowebbers. Lijkt me daarnaast ook gewoon leerzaam en gezellig. Hier in Berkenwoude staat de thee in elk geval te dampen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 22 jul 2004 07:18

je vergeet de hervormde kerk, christelijk gereformeerde kerk en de gereformeerde gemeente in nederland. die mogen niet vergeten worden in jou lijstje
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 22 jul 2004 07:42

johannes1 schreef:je vergeet de hervormde kerk, christelijk gereformeerde kerk en de gereformeerde gemeente in nederland. die mogen niet vergeten worden in jou lijstje

inderdaad en waar zijn de Oud gereformeerde gemeenten en de vrije oud gereformeerde gemeenten en waar is de Hersteld Ned.Herv.Kerk?

Niet echt een volledig lijstje ......

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 22 jul 2004 07:45

waar is de Hersteld Ned.Herv.Kerk?

die is al genoemd. dat is de hervormde kerk, maar oud gerefomeerde gemeente en de vrije oud gereformeerde gemeente zit hier niet onder de aanhang of niet zoveel
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 jul 2004 08:01

Ik heb even vijf kerken genomen die duidelijk van elkaar verschillen. Natuurlijk zijn aanvullingen en correcties meer dan welkom.

Misschien kunnen we het lijstje uitbreiden en dan ochtend- en avonddiensten bezoeken, zodat we kunnen combineren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 jul 2004 09:44

Mijn OV geldt helaas niet op zondag.

Kiwi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kiwi » 22 jul 2004 09:48

Van mij ook niet. Het Leger des Heils is ook best wel de moeite van een bezoekje waard hoor(hier alleszins).

Misschien moet ik toch eens gaan shoppen bij de gemeente van Bookman :mrgreen:
It's been quite a day: I put on a shirt and a button fell off. I went to the mailbox and the handle fell off. I'm afraid to go to the bathroom now...

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 22 jul 2004 11:25

ik vind het wel een goed idee. zal niet alle keren kunnen als dit 'project' van start gaat maar ik wil zeker wel mee.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 jul 2004 05:18

Daar is de zondag niet voor.
Die is bedoeld als rustdag, en het is beter die door te brengen in je eigen gemeente. Als je dan op zondag bij elkaar komt verzandt het waarschijnlijk toch in wereldse/aardse gesprekken.

Bezoek maar een doordeweekse kerkdienst van de verschillende kerken. Daar zijn er genoeg van. (althans van de (Oud/Vrije) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland), CGK en de HNHK)
Zie Saambinder, Waarheidsvriend, Wachter Sions e.d. voor tijden en plaatsen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 jul 2004 08:58

caprice, wat vind je dan van 2x je eigen gemeente bezoeken en dan 1x elders te kerken?

caprice

Berichtdoor caprice » 23 jul 2004 09:03

johannes1 schreef:caprice, wat vind je dan van 2x je eigen gemeente bezoeken en dan 1x elders te kerken?

Dat ligt er net aan hoe ver dat weg is, en of je geen gezinsverplichtingen hebt.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 jul 2004 09:05

caprice schreef:
johannes1 schreef:caprice, wat vind je dan van 2x je eigen gemeente bezoeken en dan 1x elders te kerken?

Dat ligt er net aan hoe ver dat weg is, en of je geen gezinsverplichtingen hebt.

dat is dus toegestaan.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Re: Kerkentour - ofwel: we gaan op burenbezoek

Berichtdoor Invincible » 23 jul 2004 13:26

Optimatus schreef:Beste mensen,

Hier lopen nogal wat mensen rond die van verschillende richtingen zijn. Is het misschien een leuk idee om eens een paar zondagen af te spreken (bijvoorbeeld eens in de maand voor de looptijd van een paar maanden) om eens "bij elkaar op bezoek te gaan"?

Ik wilde voorstellen:

zondag 1: bezoek aan een Gereformeerde Gemeente
zondag 2: bezoek aan een PKN-Gemeente ("vrijzinnig")
zondag 3: bezoek aan een Oud-Katholieke parochie
zondag 4: bezoek aan een Pinkstergemeente
zondag 5: bezoek aan een Vrijgemaakt Gereformeerde Kerk

Gewoon eens om bij elkaar te kijken. Twee voordelen: Je ziet eens wat van een andere dienst en je ziet een paar Refowebbers. Lijkt me daarnaast ook gewoon leerzaam en gezellig. Hier in Berkenwoude staat de thee in elk geval te dampen.

Berkenwoude he... ben ik pas geweest. Een gemeente in een gymzaal :) in of ander Centrum.

Het idee is leuk, ik hou wel van rondijken in andere gemeentes. Alleen is het vervoer idd het grootste probleem.
..

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 jul 2004 08:25

caprice schreef:

Daar denkt een dominee ook lekker aan als ie elders moet preken in het land :roll:

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 24 jul 2004 08:36

Yael,
Wat jij daar naar voren brengt is een heikel punt, het gevaar van wat ik nu ga schrijven is, dat de discussie een hele andere kant opgaat, maar toch voor jou 'probleem' heb ik wel een oplossing. De predikanten die op zondag 'elders' gaan preken doen dat gratis en voor niets, dat is dat probleem geteckeld. Ho, ho zal een slimmerd zeggen dat is lekker goedkoop voor die vakante gemeentes, maar die geven dat geld voor een doel dat elke kerk dan gaat bepalen. Moet je eens kijken, dan wordt het vanzelf rustiger op de weg.

Terug naar “Archief”