Een buitenstaander

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Solus
Mineur
Mineur

Een buitenstaander

Berichtdoor Solus » 23 jul 2004 12:02

Er buiten geplaatst

Beste forummers en meelezers,

Er zijn predikanten die klagen dat ze steeds minder waar geestelijk leven tegenkomen, maar er zijn aan de andere kant ook steeds meer mensen die zo gemakkelijk tot het geloof gekomen zijn, en binnen de kortste keren mogen weten een kind van God te zijn, en zich continu kunnen verblijden in Jezus. Hoe kan dat?

In bevindelijke kringen werd dan weleens de ontdekkende vraag gesteld: Ben je er al eens buiten gezet? Een buitenstaander geworden?

Een 'buitenstaander' zijn betekent: beseffen dat je niet bij Gods volk behoort, maar er wel zielsgraag bij willen horen - jaloers zijn op diegenen die er wel bijhoren.

De Heere Jezus handelt wel zo, in de Bijbel. De Kananese vrouw wordt er buiten gezet. (Het brood is niet voor de hondekens)

Maar er zijn nog veel meer bijbelplaatsen aan te wijzen. Mensen die eerst in eigen beleving een buitenstaander zijn geworden. Denk aan de hoofdman over honderd "Ik ben niet waard dat U onder Mijn dak inkomt", denk aan de tollenaar in de tempel, denk aan de moordenaar aan het kruis (wij dan zijn waardig straf te ontvangen...).

Of wat denken jullie van de geschiedenis van de Samaritaanse vrouw in Joh. 4?
Jezus zegt daar tot haar:

"U aanbidt wat u niet weet; wij aanbidden wat wij weten; want de zaligheid is uit de Joden". (Joh. 4: 22, Herz. Statenvertaling)

Ze wordt er eerst buiten gezet!

Zijn wij er zo al eens buiten gezet?

Missend geworden?
Ik heb het ds. Pieters wel eens zo horen zeggen: God werkt in een weg van missen, zoeken en vinden.

Mijn stelling is dat een ziel, voordat hij tot Christus getrokken wordt,
1) iets gaat zien van zijn eigen onreinheid, ellende en walgelijkheid [oftewijl dat hij voor God niet kan bestaan] en 2) toch ook het verlangen krijgt om tot Christus te gaan, om verzoend met God te zijn, en dus "bij God te horen".

Als je het hiermee eens bent, dan ben je het met me eens dat iemand er buiten gezet wordt (ofwel zichzelf als buitenstaander ziet of voelt), in de beleving (want bovenstaande gebeurt niet onbewust, het gaat niet buiten je om), voordat hij tot Christus komt. Want die twee punten houden niets meer en niets minder in dan "er buiten gezet zijn". (ik ben weleens bang, dat velen de tale Kanaäns niet begrijpen, wel de klanken kennen, maar niet de betekenis).

Dus onderschrijf je het bovenstaande, dan onderschrijf je dat iemand er buiten gezet wordt (in zijn beleving!), alvorens tot Christus te komen.

Onderschrijf je het niet dan ben je in regelrecht conflict met de Reformatorische, Nader-Reformatorische en Puriteinse traditie.

kootje
Sergeant
Sergeant

Re: Een buitenstaander

Berichtdoor kootje » 23 jul 2004 12:53

Solus schreef:Er buiten geplaatst

Er zijn predikanten die klagen dat ze steeds minder waar geestelijk leven tegenkomen, maar er zijn aan de andere kant ook steeds meer mensen die zo gemakkelijk tot het geloof gekomen zijn, en binnen de kortste keren mogen weten een kind van God te zijn, en zich continu kunnen verblijden in Jezus. Hoe kan dat?

In bevindelijke kringen werd dan weleens de ontdekkende vraag gesteld: Ben je er al eens buiten gezet? Een buitenstaander geworden?

Een 'buitenstaander' zijn betekent: beseffen dat je niet bij Gods volk behoort, maar er wel zielsgraag bij willen horen - jaloers zijn op diegenen die er wel bijhoren.

De Heere Jezus handelt wel zo, in de Bijbel. De Kananese vrouw wordt er buiten gezet. (Het brood is niet voor de hondekens)

Maar er zijn nog veel meer bijbelplaatsen aan te wijzen. Mensen die eerst in eigen beleving een buitenstaander zijn geworden. Denk aan de hoofdman over honderd "Ik ben niet waard dat U onder Mijn dak inkomt", denk aan de tollenaar in de tempel, denk aan de moordenaar aan het kruis (wij dan zijn waardig straf te ontvangen...).

"U aanbidt wat u niet weet; wij aanbidden wat wij weten; want de zaligheid is uit de Joden". (Joh. 4: 22, Herz. Statenvertaling)

Missend geworden?
Ik heb het ds. Pieters wel eens zo horen zeggen: God werkt in een weg van missen, zoeken en vinden.

1) iets gaat zien van zijn eigen onreinheid, ellende en walgelijkheid [oftewijl dat hij voor God niet kan bestaan] en 2) toch ook het verlangen krijgt om tot Christus te gaan, om verzoend met God te zijn, en dus "bij God te horen".

Als je het hiermee eens bent, dan ben je het met me eens dat iemand er buiten gezet wordt (ofwel zichzelf als buitenstaander ziet of voelt), in de beleving (want bovenstaande gebeurt niet onbewust, het gaat niet buiten je om), voordat hij tot Christus komt. Want die twee punten houden niets meer en niets minder in dan "er buiten gezet zijn". (ik ben weleens bang, dat velen de tale Kanaäns niet begrijpen, wel de klanken kennen, maar niet de betekenis).

Dus onderschrijf je het bovenstaande, dan onderschrijf je dat iemand er buiten gezet wordt (in zijn beleving!), alvorens tot Christus te komen.

Onderschrijf je het niet dan ben je in regelrecht conflict met de Reformatorische, Nader-Reformatorische en Puriteinse traditie.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Het lijkt me niet zo'n omstreden stelling dat een zondaar eerst z'n schuld inziet voordat hij tot Christus komt. Wat moet hij anders bij Christus zoeken?
Echter gaat God heel verschillende wegen met zondaren. Zo zijn er ook mensen die vanaf de moederschoot kind van God zijn. Wat doe je met zulke mensen? Er zijn er ook die 'heel makkelijk' tot geloof komen: bij Lydia bijvoorbeeld: God opende haar hart. Verder Levi, hij volgde Jezus op Zijn woord. Dat er mensen makkelijk tot geloof komen is het bezwaar dus niet. Dat is niet bijbels om daar een maat aan te stellen. Er mag en moet wél naar de levenswandel gekeken worden, dat is de maat, zie bijvoorbeeld de eerste algemene brief van Johannes! De boom laat zijn vruchten zien, we mogen niet oordelen over het innerlijk.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 23 jul 2004 13:22

Ik onderschrijf je stelling van harte, al verschilt de mate waarin mensen 'er buiten worden geplaatst'.

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 23 jul 2004 19:58

Solus schreef:Er buiten geplaatst

Missend geworden?

Waarschijnlijk bedoel je het niet zo, maar ik wordt altijd een beetje kriebelig van dergelijke uitspraken. Het lijkt soms alsof je eerst een heleboel zondekennis moet hebben voor je geschikt bent om tot God te komen. Maar God stelt geen voorwaarden, en ik denk dat bij dergelijke uitspraken het gevaar vaak is dat mensen gaan beslissen of iemand genoeg zondekennis heeft.
Ik sprak eens iemand die eerst een paar jaar vreselijk last van haar zonden had gehad, voordat ze tot geloof kwam, en het kwam op mij echt over alsof ik dus niet genoeg berouw had ofzo, omdat ik maar heel makkelijk kon zeggen dat ik bekeerd was.
Nogmaals: ik neem aan dat jij het niet zo bedoelt, en natuurlijk ga je God eerst missen voor je Hem gaat zoeken, maar het kan soms zo zijn dat Hij 1 kleine zonde gebruikt om je te laten zien dat je nog zonder Hem leeft, en dat Hij je daarna pas laat zien wat er verder in je hart leeft.

Hmmm... mijn verhaal is wat warrig geloof ik, maar ik wil maar zeggen dat niet iedereen zich hoeft te herkennen in het 'buiten gezet zijn', terwijl ze toch oprechte gelovigen zijn.
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

dubbelfris
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dubbelfris » 23 jul 2004 20:48

Ik ben het met de stelling van Solus eens. Wat ik me wel eens afvraagt in hoeverre die gevoelens moeten gaan. Gevoelens van verlorenheid, God's gemis, voelen dat je nergens toe in staat bent zonder hulp van Boven.
Moet je door het stof kruipen bij wijze van spreken?
Ik heb de dominee (geen 'lichte' dominee trouwens :wink: ) eens horen zeggen toen die vraag werd gesteld dat van de discipelen ook niet bekend is dat ze door het stof kropen van ellende. Jezus zei tot hen 'volg Mij' en ze volgen Hem. En het heeft ook bij de (meeste) discipelen een tijd geduurd voor ze echt een vast vertrouwen en een sterk geloof hadden.

Modelbekeringen geloof ik ook niet zo in al zijn er echt wel herkenbare punten.
Wat me opvalt ,van mensen die tot geloof zijn gekomen, dat de meeste van hen in de put zaten door oa echtscheiding, ziektes, overlijden (van vrienden/familie) financiele problemen enz.. Er gebeurde iets in hun leven waardoor ze beseften dat ze niets waren zonder de Genade en Hulp van God.
Zomaar 'tot geloof' komen doordat iemand hen vroeg zich te bekeren en zeggen dat je Jezus moet aannemen en dat is genoeg zijn helaas bekeringen die (vaak) van korte duur zijn. Emotie's die heel even sterk zijn maar afzwakken naar verloop van tijd waardoor wereldse zaken weer overhand krijgen.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 23 jul 2004 21:58

Is het nodig dat discussies van OSW hier nog eens -al dan niet dunnetjes- worden overgedaan?
~~Soli Deo Gloria~~

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 23 jul 2004 22:01

SDG schreef:Is het nodig dat discussies van OSW hier nog eens -al dan niet dunnetjes- worden overgedaan?

OSW? wat is dat? moet ik OSW kennen dan? :?

Ik vind deze discussies vaak wel interresant en zie niet in dat dit soort discussies niet op Refoweb zouden kunnen
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

André

Berichtdoor André » 23 jul 2004 22:33

dubbelfris schreef:Zomaar 'tot geloof' komen doordat iemand hen vroeg zich te bekeren en zeggen dat je Jezus moet aannemen en dat is genoeg zijn helaas bekeringen die (vaak) van korte duur zijn. Emotie's die heel even sterk zijn maar afzwakken naar verloop van tijd waardoor wereldse zaken weer overhand krijgen.

Die "iemand" is wel ff Jezus zelf!!

wieb83zd
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor wieb83zd » 24 jul 2004 13:42

Ik kan me deels vinden in de stelling van Solus.
Veel mensen gaan inderdaad pas echt met volle overgave aan hun geloofsleven werken, als zij stilgezet worden bij hun zonden. Maar als jij zegt: eruit gezet worden, dan klinkt dat voor mij alsof dat door andere (mede)mensen gedaan wordt.
Als het goed is, weet iedereen dat hij minder is dan zijn naaste, van zichzelf kent hij alle zonden. Als je denkt dat je beter bent dan die of die, dan wordt het tijd dat God je erbuiten zet.
Als je het op deze manier bedoelde, ben ik het volledig met je eens.

Overigens is dit niet de enige manier waarop God werkt, Hij is immers almachtig. Hij kan veel meer bedenken dan wij kunnen bevatten. Hij heeft dus ook meerdere manieren om met mensen in contact te komen en meerdere mogelijkheden om de mensen weer contact met Hem te laten zoeken.
Reageren is geen kunst, begrijpen wel.
Afbeelding

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 26 jul 2004 08:50

Solus schreef: In bevindelijke kringen werd dan weleens de ontdekkende vraag gesteld: Ben je er al eens buiten gezet? Een buitenstaander geworden?

Ik heb dit ook vaak gehoord, toch kan ik weinig met deze uitspraken in een preek. Volgens mij is een preek hiervoor niet bedoeld. In een preek moet het Evangelie worden gepreekt aan alle creaturen. Dus een verlossende Christus voor een zondig mens. En hoe God die weg gaat, daar is God vrij in.

Ik kan helemaal niks met sjablonen die bepalen hoe een mens bekeerd moet worden. Dit is zo subjectief en op ervaringen van mensen gebaseerd, ik vind dit er buiten gezet worden idd soms terug in de Bijbel, soms ook absoluut niet. Kijk naar de pinksterdag: die DAG (op 1 dag) kwamen 3000 mensen tot het geloof. Zo staat het in de Bijbel. Er staat niet: 3000 mensen werden op die dag buitenstaander en hebben vervolgens jaren geploeterd om het heil zich toe te eigenen.

Natuurlijk voel je je een zondaar voordat je behoefte hebt aan het bloed van Christus. Maar hoe diep moet dat "buitenstaander" dan beleefd worden? Er zijn ook dominees die stellen dat je je dan zo moet voelen, dat je liever naar de hel zou willen. Je hebt het zo verzondigd, je verdient de hel.

Ook dat vind ik niet terug in de Bijbel. Het kan best zijn dat die mensen op die manier tot bekering zijn gekomen, maar maak daar geen EIS van. Dan stel je ervaringen van mensen boven de Bijbel.

En wat blijft er dan nog over van ons Sola Scriptura??

In die zin begrijp ik wel wat dominee Hegger bedoelde met zijn boek "Vader, ik klaag u aan".
Geen commentaar

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 27 jul 2004 08:46

Ik ben het grotendeels met Solus eens; als je geen gemis hebt in je leven en je voldoening uit 'de wereld' haalt, heb je immers geen behoefte om naar God te zoeken. Ik denk dat je op een gegeven moment -ook al gaat alles 'goed'- moet beseffen dat je maar alleen en eenzaam bent, en dat je dan op zoek gaat naar je Schepper om met Hem verenigd te worden. Hoe? Dat is aan Hem..

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 27 jul 2004 09:28

Dit soort scholastiek wat TS propageert vind ik niet terug in de Bijbel. Ik snap best het punt dat je walgt van je eigen zondigheid en bid om bekering. Maar ik zie niet in waarom ik een poosje buitenstaander zou moeten zijn. Ik lees ook nergens dat Paulus op zijn zendingsreizen daartoe oproept.

Daarmee geloof ik best dat ik in conflict ben met de Nadere Reformatie. Ik geloof er echter niets van daarmee in conflict met de Reformatie te zijn. Juist dit soort scholastiek onderscheidt juist de Reformatie van de Nadere Reformatie.

Het schematisch weergeven van je toestand vind ik niet terug in de Bijbel en vind ik niet bevorderlijk voor een christelijk geloofsleven. Integendeel. Als je gegrepen bent door het geloof is het zaak dat niet los te laten, maar je voortdurend een Verbondskind te weten. Uit je leven blijkt of je Verbondskind bent. Wil je God dienen? Haat je de zonde? Kom je trouw in de gemeente? Wat doe je in je binnenkamer? Dáár blijkt of je gelooft of niet. Ik heb daar geen status van buitenstaander voor nodig.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 27 jul 2004 09:42

Lana schreef:Ik ben het grotendeels met Solus eens; als je geen gemis hebt in je leven en je voldoening uit 'de wereld' haalt, heb je immers geen behoefte om naar God te zoeken. Ik denk dat je op een gegeven moment -ook al gaat alles 'goed'- moet beseffen dat je maar alleen en eenzaam bent, en dat je dan op zoek gaat naar je Schepper om met Hem verenigd te worden. Hoe? Dat is aan Hem..

Ja, ik snap wel wat je bedoelt, maar dat heeft niet met buitenstaander te maken. Je hebt wel gelijk, maar ik vind in jouw betoog niet terug dat het eerst "onmogelijk" moet worden voor jou.

Of lees ik dan verkeerd?
Geen commentaar

caprice

Berichtdoor caprice » 27 jul 2004 14:54

Ik ben het met de stelling eens, al gaat de een er wel dieper door dan de ander.

Iemand die zijn zonden niet kent heeft ook geen behoefte aan een Zaligmaker om die zonden te vergeven.

Kinderen die in hun moederschoot al tot God bekeerd zijn (bij verschillende oudvaders waaronder Matthew Henry en Smytegelt geloof ik, was dit het geval) kunnen ook later in hun leven een duisternis over hun ziel krijgen. Een tijd waarin zij dus denken er buiten te staan.

dubbelfris
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dubbelfris » 27 jul 2004 15:31

Andre schreef:
dubbelfris schreef:Zomaar 'tot geloof' komen doordat iemand hen vroeg zich te bekeren en zeggen dat je Jezus moet aannemen en dat is genoeg zijn helaas bekeringen die (vaak) van korte duur zijn. Emotie's die heel even sterk zijn maar afzwakken naar verloop van tijd waardoor wereldse zaken weer overhand krijgen.

Die "iemand" is wel ff Jezus zelf!!

met 'iemand' bedoel ik Jezus hier niet, Andre

Terug naar “Archief”