Belijdenis doen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 jan 2003 13:53

Maar als ik dan thuis kom en op m'n kamer zit lijkt het net of het me niet meer raakt! Zijn er mensen die ook zoiets ervaren of ervaart hebben??

als je dan op je kamer zit dan begint het gewone leven weer. en vergeet je gauw wat de dominee heeft gezegd en dat je raakte. maar die woorden blijven wel in je gedachte, maar je duwt ze in een hoekje, je wil er gewoon niet meer aan denken. tenminste zo voelde het bij mij. af en toe wist ik het de zelfde avond al niet meer waar het over ging. maar als ik dan de aantekeningen weer leesde kwam het weer boven.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

MissAnnie

Berichtdoor MissAnnie » 06 jan 2003 13:56

Nog ff een reactie over de gerefomeerde kerken. Ik moet tot mijn spijt zeggen dat een gedeelte van de jongeren daar belijdenis doet om van cat. af te zijn. Ik ga zelf namelijk ook naar een gerefomeerde kerk.

De de belijdenis groep van nu is wel heel serieus maar als ik naar m'n broer kijk vraag ik me soms af waarom hij belijdenis gedaan heeft

Niet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Niet » 06 jan 2003 14:09

Dat idee heb ik ook wel eens........ Dan doen ze belijdenis, en vlak daarna zie je bij sommige dat ze of naar een andere kerk gaan, of nog amper naar de kerk gaan. Dan heb ik zoiets van: waarom heb je dan belijdenis gedaan? Dan doe je het inderdaad omdat het verwacht wordt, en om van de cathechisatie af te zijn.
Beetjuuuuuuuuuu jammer!!!!!!!!!!!

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 06 jan 2003 14:25

He Calvin, wat zei Calvijn over onze belijdenisperikelen?

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 06 jan 2003 15:04

Corne van 't Hof schreef:He Calvin, wat zei Calvijn over onze belijdenisperikelen?

Belijdenis doen van de waarheid zoals dat in sommige Reformatorische kerken bestaat is iets wat pas is ontstaan na Calvijn. Het is denk ik typisch een verschijnsel wat zich voordoet bij de kerken die zich van de Herv. Kerk hebben afgescheiden. Ik denk dan met name aan de (oud)GerGem(in Ned). Dus Calvijn zal daar weinig over gezegd hebben.....
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

JonaGOLD

Berichtdoor JonaGOLD » 06 jan 2003 15:57

Goed hoor Ellis :wink:

Barry
Verkenner
Verkenner

Belijdenis!

Berichtdoor Barry » 06 jan 2003 18:39

Beste allemaal,

Fijn al die reacties! Even een reactie terug..
Anne 22 schreef:Ha Barry,
(...)
Geef de duivel daarom geen plaats! Ga de moeilijkheden niet uit de weg. Denk jij dat het volgend jaar anders zal zijn, dat je dan meer zekerheid hebt om belijdenis te doen?? Ik ben bang dat dat niet het geval is. Het is beter dat je nu tot met al nood van het niet kunnen tot de Heere vlucht dan dat je dat volgend jaar pas doet.
Daarom wil ik je vragen of je niet zomaar je belijdenis wilt uit stellen. God heeft recht op jouw leven, elke minuut ervan. Neem niet de weg van de minste weerstand, maar breng je twijfel wel bij Hem, voor Wiens aangezicht je belijdenis hoopt te doen.
Anne22, bedankt voor je reactie!!! Ik geef je ook gelijk, maar 't is soms echt zo moeilijk, juist ook omdat de Heere het hart aanziet en je voor Zijn aangezicht staat. Eerst was ik van plan om het uit te stellen, inderdaad omdat dit makkelijker is en ik hoopte meer zekerheid te krijgen. Toch geloof ik ook dat dat niet goed is.

Corne van 't Hof schreef:Ik zie dat de meeste mensen het er mee eens zijn dat belijdenis doen betekent dat je waar gelovig bent en de Heere liefhebt. Hoe komt het dat de reformatorische kerken toch doorgaan met de belijdenis van de waarheid?
Ik zit ook in een reformatorische kerk. Zoals ik al eerder aangaf heet het bij ons ook 'belijdenis des geloofs'. Ik weet dus niet waar het 'belijdenis van de waarheid' heet. Misschien kan iemand me dat vertellen. Ik ben ook van mening dat dit de verkeerde benaming is. (maar dat maakt het me juist moeilijk!)

MissAnnie schreef:Ik ga belijdenis van mijn geloof doen, dat ik geloof in God dé Schepper van hemel en aarde en dan Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft om voor onze zonden te sterven. Maar dat ik dit geloof wil nog niet zeggen dat ik bekeerd ben of een waargelovige ben. Maar toch wil ik belijdenis doen. Er zijn soms momenten tijdens de cat. dat ik bijna zit te huilen omdat ik ook graag bekeerd wil zijn, dat wat de dominee zegt me ook echt raakt!! Maar als ik dan thuis kom en op m'n kamer zit lijkt het net of het me niet meer raakt! Zijn er mensen die ook zoiets ervaren of ervaart hebben??
Ik herken je wel ja. Het is bij mij verschillend of ik er mee bezig blijf of dat het me thuis minder raakt. Soms zijn er ook bepaalde periodes waarin ik er veel meer mee bezig ben. Maar het moet toch een keer goedkomen. Het geloof in God dé Schepper van hemel en aarde en in de Heere Jezus die Zijn leven gaf voor de zonden noemt men volgens mij een historisch geloof. Maar je wilt graag bekeerd zijn. Dus je wilt ook de Heere dienen. Dat herken ik ook, maar ik weet niet wat goed is.
MissAnnie schreef:Nog ff een reactie over de gerefomeerde kerken. Ik moet tot mijn spijt zeggen dat een gedeelte van de jongeren daar belijdenis doet om van cat. af te zijn.
Inderdaad. Dat merk ik ook. Daarom dacht ik eerst ook, voordat ik op belijdeniscatechisatie ging, dat ik het mezelf moeilijk zat te maken. Maar daar moet je denk ik niet teveel naar kijken. Je doet belijdenis voor het aangezicht van de Heere.

Calvin schreef:Belijdenis doen van de waarheid zoals dat in sommige Reformatorische kerken bestaat is iets wat pas is ontstaan na Calvijn. Het is denk ik typisch een verschijnsel wat zich voordoet bij de kerken die zich van de Herv. Kerk hebben afgescheiden. Ik denk dan met name aan de (oud)GerGem(in Ned).
Hé, de Ned. Herv. kerk kent toch ook het doen van geloofsbelijdenis? Nogmaals, bij ons heet het ook geloofsbelijdenis. :wink:

Johannes1 schreef:als je dan op je kamer zit dan begint het gewone leven weer. en vergeet je gauw wat de dominee heeft gezegd en dat je raakte. maar die woorden blijven wel in je gedachte, maar je duwt ze in een hoekje, je wil er gewoon niet meer aan denken. tenminste zo voelde het bij mij. af en toe wist ik het de zelfde avond al niet meer waar het over ging. maar als ik dan de aantekeningen weer leesde kwam het weer boven.
Je praat in de verleden tijd. Hoe is het nu met je?
Bij mij is het niet zo dat ik er niet over wil denken. Wel dat ik me afvraag of de Heere zich met mij wil bemoeien.

Goed, 't is wel een lang stuk geworden..
Groeten!!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 jan 2003 16:53

Wel dat ik me afvraag of de Heere zich met mij wil bemoeien.
waarom zou Hij je anders geboren hebben laten worden?

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 07 jan 2003 16:55

Misschien om Zijn Raad uit te dienen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 08 jan 2003 09:14

Misschien om Zijn Raad uit te dienen.
flauwekul. Dan zou HIj misbruik maken van Zijn schepselen voor Zijn eigen doeleinden. In zo'n god zou ik niet willen geloven, zelfs als hij zou bestaan.
Trouwens, zo'n type god stuurt zeker niet zijn zoon naar de wereld.

MissAnnie

Berichtdoor MissAnnie » 08 jan 2003 12:43

[quote"Barry:"]noemt men volgens mij een historisch geloof.[/quote]

Zo kan je het misschien noemen maar ik wil het ook met m'n hele hart ervaren.

Wij moeten voor cat. ook veel vragen leren, ongeveer 100, en nou zei m'n broer pas, hij is nu evangelisch, dat de farizeeen en schriftgeleerde ook veel kennis hebben maar niet het ware geloof hadden. Hij bedoelt niet dat het slecht is maar in feite heb je er weinig aan. Zijn er meer mensen die hierover nagedacht hebben, vooral als je dus ook veel (hebt) moet(en) leren.

FF heel ander vraagje, want doe ik verkeerd met m'n quote??

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 08 jan 2003 12:48

flauwekul. Dan zou HIj misbruik maken van Zijn schepselen voor Zijn eigen doeleinden. In zo'n god zou ik niet willen geloven, zelfs als hij zou bestaan.
Trouwens, zo'n type god stuurt zeker niet zijn zoon naar de wereld.

Van eeuwigheid is er een besluit genomen, o.a een preadestinatie. Alles gaat om de eer van God. God wordt verheerlijkt in al Zijn deugden.
Als iemand verloren gaat wordt Gods deugd verheerlijkt in zijn rechtvaardigheid. Als iemand behouden wordt wordt Gods verheerlijkt in Zijn liefde/genade. Hij heeft Zijn Zoon naar de aarde gestuurd om voor Zijn uitverkorenen te lijden en te sterven. In theorie ben je als een pionnetje op een schaakbord. Niets gaat buiten Gods besluit om. God heeft bepaalde mensen van eeuwigheid al verworpen. En als dit uitgevoerd wordt doet God Zichzelf echt niet te kort.

God is even rechtvaardig als genadig.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 08 jan 2003 13:00

Van eeuwigheid is er een besluit genomen, o.a een preadestinatie. Alles gaat om de eer van God. God wordt verheerlijkt in al Zijn deugden.
Als iemand verloren gaat wordt Gods deugd verheerlijkt in zijn rechtvaardigheid. Als iemand behouden wordt wordt Gods verheerlijkt in Zijn liefde/genade. Hij heeft Zijn Zoon naar de aarde gestuurd om voor Zijn uitverkorenen te lijden en te sterven. In theorie ben je als een pionnetje op een schaakbord. Niets gaat buiten Gods besluit om. God heeft bepaalde mensen van eeuwigheid al verworpen. En als dit uitgevoerd wordt doet God Zichzelf echt niet te kort.
sorry, Corne, maar dit is een erg verwrongen Godsbeeld. Ik weet dat het gangbaar is in de ref. gezindte, maar het deugt niet. Als het om God gaat, valt ineens alle rationaliteit weg. Dat zou vragen bij je moeten oproepen. Wat ik al eerder gesteld heb: Als God bepaalde mensen van eeuwigheid verworpen zou (zou!) hebben, dan zou Hij een onrechtvaardige en willekeurige God zijn. Maar deze discussie loopt ergens anders, dus ik ga er hier niet verder op in.

Ellisss
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Ellisss » 08 jan 2003 14:42

JonaGOLD schreef:Goed hoor Ellis :wink:

WAT???? :roll:

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 08 jan 2003 14:57

Als God bepaalde mensen van eeuwigheid verworpen zou (zou!) hebben, dan zou Hij een onrechtvaardige en willekeurige God zijn.

God is geen onrechtvaardige God. Als iemand verloren gaat dan is dat niet omdat hij een verworpene is maar omdat hij gezondigd heeft en niet heeft geloofd. Maar aan de andere kant is het krachtens Gods eeuwige souvereine besluit dat iemand verloren gaat. Het ene vat ter ere, het andere ter onere.

Terug naar “Archief”