vlees eten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mw
Moderator

vlees eten

Berichtdoor mw » 22 jul 2004 21:45

het is misschien een raar onderwerp, maar laatst had ik met iemand een disussie over vlees eten. Is het nu wel bijbels of niet. Die persoon had daarbij de volgende argumeten:

In bijna alle godsdiensten zijn voorschriften te vinden waarin de gelovigen
geboden wordt zich te onthouden van vlees.
Hoewel het Oude Testamant een paar voorschriften voor het eten van vlees bevat,is het duidelijk dat het vegetarisme als de ideale situatie wordt gezien.

In Genesis 1:29 schijnt God persoonlijk te verklaren : "Zie, Ik geef u al het zaaddragende gewas op de hele aarde, met alle bomen, die het zaaddragende dragen;
Die zullen u tot voedsel dienen."

In het begin van de schepping zoals omschreven in de bijbel, schijnen zelfs dieren geen vlees gegeten te hebben.

In Genesis 1:30 zegt God: "Aan alle wilde beesten,aan alle vogels in de lucht, aan alles wat beweegt en leeft op aarde, geef Ik alle groene planten tot voedsel. Zo geschiedde."

Genesis 9:4 verbiedt zelfs rechtstreeks het eten van vlees:
"Alleen het vlees waarin de ziel nog woont, die het bloed is, moogt gij niet
eten. Maar uw eigen levensbloed zal ik wreken; van all dieren zal ik het terug-
eisen."

Nog meer bijbelse argumenten:
Jesaja 1:5 "De heer zegt: 'Ik ben zat van de offers van rammen en het vet van
kalveren, het bloed van stieren, van lammeren en bokken; Ik lust het niet meer.
Wanneer gij uw handen spreidt, zal Ik mijn ogen voor u verbergen; ja wanneer
gij vele gebeden opzendt, zal Ik niet luisteren want uw handen zitten vol met
bloed.'"

Volgens Jesaja (66:3) is het doden van koeien extra afschuwelijk: "Hij die een
rund doodt, is als doodde hij een mens."

Wat is jullie mening hierover?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 22 jul 2004 22:27

Nou je moet eerst maar een aan de verteller van dit verhaal vragen of ze de teksten eens wil onderzoeken.

De priester mochten het vlees eten, Abraham at NB met de Heere zelf vlees toen hij de Heere ontmoete. (dat Sara een kind zou krijgen en sodom zou worden onderzocht op haar zonde)

verder lees bijvoorbeeld een 1 corinthe 8

daar wordt gesproken over vlees eten. (rein en onrein vlees)

verder het gezicht van petrus.

beschreven in handeling 11

lijkt me duidelijk dat de stelling dat wij geen vlees mogen eten voldoende weerlegd.

Met vr gr

JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

joris

Berichtdoor joris » 22 jul 2004 22:34

Maar dat neemt niet weg, dat het dieet wat God voorschrijft een erg gezond dieet is.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 23 jul 2004 00:52

een mens heeft geen vlees nodig om groot en sterk te worden. volgens mij was het zo dat er in het paradijs ook geen vlees gegeten werd. de dieren vraten elkaar ook niet op, alles peace en harmony.
in groenten en vruchten zit (of zat) meer dan genoeg energie om van te leven.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

morus nigra
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor morus nigra » 23 jul 2004 01:24

gna, gna,........

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2004 01:41

Lees een 1 corinthiers 8 en romeinen (ik dacht hoofdstuk 15) over het eten van offervlees... Als Paulus dat al goedkeurt, wat is dan het probleem :) Denk ook aan het visioen van Petrus in Joppe, staat ergens rond Handelingen 10... Dat wijst erop dat de eetwetten over reine en onreine dieren sloegen op het aantonen van eht verschil tussen de heidenen en de joden...

De wetten duidden op Jezus komst... en Hij heeft de wet vervuld... daarom hoeven we niet meer te offeren... En Israel is niet meer het enige volk van God... Daarom zijn de spijswetten ook niet meer van toepassing en mag je bijvoorbeeld ook varkensvlees eten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Re: vlees eten

Berichtdoor caprice » 23 jul 2004 04:37

mw schreef:Genesis 9:4 verbiedt zelfs rechtstreeks het eten van vlees:
"Alleen het vlees waarin de ziel nog woont, die het bloed is, moogt gij niet
eten. Maar uw eigen levensbloed zal ik wreken; van all dieren zal ik het terug-
eisen."

Al gelezen wat in Genesis 9 vers 3 staat?

Namelijk dit:
3 Al wat zich roert,3 dat levend is,4 zij u tot spijze; Ik heb het u al gegeven, gelijk het groene kruid.5

Kantekening 3:
Al wat zich roert,
Dat is, allerlei eetbaar gedierte, op de aarde, in de lucht en in de wateren.

Kantekening 4:
dat levend is,
Want dat vanzelf, of op kwalijke wijze gestorven is, is door deze wet verboden.

Kantekening 5:
het groene kruid.
Hebr. het groensel, of de groente van het kruid, gelijk boven Gen. 1:30. Dat is, [naar het algemeen bevoelen] boven het groene kruid en de vruchten, die Ik u tevoren tot spijs had verordend, geef Ik u nu ook allerlei levend, eetbaar gedierte.

Het is waar dat hier beperkingen zijn. Dat wordt dus gezegd in Kantekening 4.
Een dier dat uit zichzelf gestorven is mag dus niet gegeten worden.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: vlees eten

Berichtdoor Gershwin » 23 jul 2004 07:30

Bovendien zijn sommige teksten uit de context getrokken.

Genesis 9 schreef:2: En uw vrees, en uw verschrikking zij over al het gedierte der aarde, en over al het gevogelte des hemels; in al wat zich op den aardbodem roert, en in alle vissen der zee; zij zijn in uw hand overgegeven.
3 Al wat zich roert, dat levend is, zij u tot spijze; Ik heb het u al gegeven, gelijk het groene kruid.
4 Doch het vlees met zijn ziel, dat is zijn bloed, zult gij niet eten.

Hier staat, vrij vertaald: je bent de baas van alles wat leeft en je mag het eten, ook alle dieren ('al wat zich roert, dat levend is'). Maar je mag geen vlees eten met bloed erin.

Jesaja 1 (het is trouwens vers 11) gaat totaal niet over het eten van vlees. Lees de context wederom :D :
Jesaja 1 schreef:10 Hoort des HEEREN woord, gij oversten van Sodom! neemt ter ore de wet onzes Gods, gij volk van Gomorra!
11 Waartoe zal Mij zijn de veelheid uwer slachtoffers? zegt de HEERE; Ik ben zat van de brandoffers der rammen, en het smeer der vette beesten, en heb geen lust aan het bloed der varren, noch der lammeren, noch der bokken.
12 Wanneer gijlieden voor Mijn aangezicht komt te verschijnen, wie heeft zulks van uw hand geëist, dat gij Mijn voorhoven betreden zoudt?
13 Brengt niet meer vergeefs offer, het reukwerk is Mij een gruwel; de nieuwe maanden, en sabbatten, en het bijeenroepen der vergaderingen vermag Ik niet, het is ongerechtigheid, zelfs de verbodsdagen.
14 Uw nieuwe maanden en uw gezette hoogtijden haat Mijn ziel, zij zijn Mij tot een last; Ik ben moede geworden, die te dragen.
15 En als gijlieden uw handen uitbreidt, verberg Ik Mijn ogen voor u; ook wanneer gij het gebed vermenigvuldigt, hoor Ik niet; want uw handen zijn vol bloed.
16 Wast u, reinigt u, doet de boosheid uwer handelingen van voor Mijn ogen weg, laat af van kwaad te doen.
17 Leert goed te doen, zoekt het recht, helpt den verdrukte, doet den wees recht, handelt de twistzaak der weduwe.

De laatstgenoemde tekst staat in een zelfde soort context:
Jesaja 66 schreef:3 Wie een os slacht, slaat een man; wie een lam offert, breekt een hond den hals; wie spijsoffer offert, is als die zwijnenbloed offert; wie wierook brandt ten gedenkoffer, is als die een afgod zegent. Dezen verkiezen ook hun wegen, en hun ziel heeft lust aan hun verfoeiselen.
4 Ik zal ook verkiezen het loon hunner handelingen, en hun vreze zal Ik over hen doen komen, omdat Ik geroepen heb, en niemand antwoordde, Ik gesproken heb en zij niet hoorden, maar deden dat kwaad is in Mijn ogen, en verkoren hetgeen waartoe Ik geen lust had.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 23 jul 2004 07:51

Marnix schreef:Lees een 1 corinthiers 8 en romeinen (ik dacht hoofdstuk 15) over het eten van offervlees... Als Paulus dat al goedkeurt, wat is dan het probleem :) Denk ook aan het visioen van Petrus in Joppe, staat ergens rond Handelingen 10... Dat wijst erop dat de eetwetten over reine en onreine dieren sloegen op het aantonen van eht verschil tussen de heidenen en de joden...

De wetten duidden op Jezus komst... en Hij heeft de wet vervuld... daarom hoeven we niet meer te offeren... En Israel is niet meer het enige volk van God... Daarom zijn de spijswetten ook niet meer van toepassing en mag je bijvoorbeeld ook varkensvlees eten.

ik neem aan dat je mijn posting over het hoofd gezien hebt. Opvallend dat we met precies dezelfde argumenten komen.

verder at de Heere Jezus vis. (broden en vis geschiedenis)

eigenlijk is deze discussie een beetje onzinnig. Maar wel weer een voorbeeld hoe mensen de bijbel kunnen verdraaien.

met vr gr

JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 23 jul 2004 11:50

Ik ben het ermee eens dat bepaalde bijbelverzen verkeerd worden gelezen (van verdraaien is mi geen sprake). Maar toch is blijkbaar, gezien de situatie in het paradijs, de ideale situatie dat wij geen vlees eten. Of niet?
..

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 23 jul 2004 12:09

In zekere zin wel, maar aan de andere kant ook weer niet, om het even duidelijk te zeggen 8)

De ideale situatie is ook dat we allemaal naakt rondhuppelen. Dat doen we ook niet en ik hoewel het niet op 1 lijn staat met vlees eten, ligt er toch een zekere parallellie.

Goodbye.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 23 jul 2004 12:30

Naakt rondlopen mag best, zolang je het maar in een bepaalde omgeving doet (alleen of met je man/vrouw etc.). Naakt rondlopen heeft dus alles met de ander te maken, vlees eten niet.
Er is een parallel, maar of die voldoende opgaat denk ik niet.

De discussie over vlees eten heeft me nooit zo geboeid, tot ik ergens las dat vegetarische mensen vatbaarder zijn voor de geestelijke wereld dan mensen die wel vlees eten. Of je er blij van moet worden weet ik niet meer.
En dat heeft ook weer alles met vasten te maken.
Laatst gewijzigd door Invincible op 23 jul 2004 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
..

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 jul 2004 18:15

In de eerste posting staan als argumenten een paar verzen uit Genesis. Maar als je verder leest in Genesis, kom je op een gegeven moment tegen dat God na de zondeval mensen wel toestaat om vlees te eten. Ik weet helaas niet meer waar het precies stond.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 23 jul 2004 18:19

Is net na de zondvloed, zal denk ik Gen.9 zijn.

@ invin: zoals ik als zei, de lijn is niet volledig door te trekken, er is een zekere parallellie. Voor het geval mensen zouden denken dat ik ongenuanceerd was :D
Overigens ook een leuk vraagstuk: waarom kregen A&E kleertjes aan terwijl ze man en vrouw waren? maar dat is een andere discussie. Als je wil mag je een nieuw topic... :D

Goodbye.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 23 jul 2004 19:18

..wat allemaal niet wegneemt dat geen vlees eten beter is. :mrgreen:
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Terug naar “Archief”