Het Allegoriseren van de Bijbel..

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 21 jul 2004 21:04

Wat ik hier nog niet gelezen heb is; wat is de betekenis van Ruth voor Israël? Ik las net een bijbelstudie over Jona en de schrijfster (een Messias belijdende Jodin) stelde dat Jona een beeld van Israël is, het is een volledige profetie betreffende Israël. En dat werkt ze dan verder uit. Waarom staat het verhaal van Ruth in de Bijbel, wat is de eerste betekenis, daar gaat het om.

aquila

Berichtdoor aquila » 21 jul 2004 22:35

Ik dacht dat Jona een type van de Here Jezus was.

Mat 12,40 Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten in de buik van het zeemonster was, zo zal de Zoon des mensen in het hart der aarde zijn, drie dagen en drie nachten.
Luc 11,30 Want gelijk Jona voor de Ninevieten ten teken geworden is, zo zal ook de Zoon des mensen het zijn voor dit geslacht.

Jona was de grootste evangelist, de hele stad bekeerde zich op zijn prediking. De Here Jezus zal blijken de grootste Redder van de hele wereld te zijn.

Ook Jozef was de Redder der wereld -Zafnath pa-aneach. Zo is de Bijbel doorspekt met typen van de Here Jezus. Zie ook Mozes, de Verlosser, de bloedbruidegom voor Zipporah, enz..

Zoals Boaz ook een (ver)Losser is en trouwt met een heidense vrouw, zo is ook Mozes getrouwd met een niet-Israelitische vrouw. Ook Jozef trouwt met Asnath, een Egyptische.
De anderen die in het voetspoor gered worden zijn vaak een voorbeeld van het overblijfsel van Israel:
Naomi bij Ruth, de broers bij Jozef, het volk bij Mozes.

Verder is Ruth iemand uit het volk der Moabieten. Omdat zij deden aan kinderoffers aan Moloch mochten Moabieten tot aan het 10e geslacht niet meedoen met Israel.

Deut 23,3 Een Ammoniet of Moabiet zal niet in de gemeente des HEREN komen; zelfs hun tiende geslacht zal nimmer in de gemeente des HEREN komen,

Toch blijkt God genadig en Ruth komt zelfs in de Messiaanse lijn!
Israel moet dus hieruit leren dat heidenen misschien wel een plekje dichterbij de Losser krijgen dan zijzelf. Dit verwachten ze natuurlijk niet, want zij zijn het uitverkoren volk.
Feit is wel dat de NT-gemeente uit veel meer heidenen bestaat dan uit Joden.
zie bv. Jes 9:1 Het volk dat in donkerheid wandelt, ziet een groot licht; over hen die wonen in een land van diepe duisternis, straalt een licht.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2004 01:50

aquila schreef:
Marnix schreef:Hm dat vind ik ook een beetje ver gezocht... dat je ene vergelijking kunt trekken tussen de slaap van Boaz en de dood van Jezus...

Je moet denk ik uitkijken om overal verbanden te leggen als het bijbels niet duidelijk is of God dat er ook duidelijk mee wil maken... je kunt ook analogieen ergens zien waar die er misschien helemaal niet zijn.

Wel is het uiteraard goed om te kijken wat God duidelijk wil maken met verhalen uit het oude testament, ik weet zeker dat we er een hoop van kunnen leren... dus wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens.

Ook ben ik het met je eens dat we ons een moeten maken met de dood van Jezus (en ook met zijn opstanding)... en dat je dat in een preek over Ruth ook best kan noemen... maa rom te zeggen: Dat wordt hier uitgebeeld... zo kun je deze tekst zien... dat vind ik weer te ver gaan... ik zie namelijk nergens dat dit hier wordt uitgebeeld.

Want waarom moest Ruth dan voor het licht werd weer bij Boaz weg zodat niemand te weten zou komen wat er die nacht was gebeurd??? ;)

De reden waarom Boaz hier een type is van de Here Jezus is m.i. duidelijk als je beseft wat er verder allemaal beschreven staat:
Hij is de (ver)Losser uit Bethlehem.
Zijn naam betekent: in hem is sterkte/kracht.

Die andere losser, die niet lossen kan stelt dan de wet voor.

Ik heb al gezegd dat een analogie altijd een keer ophoudt, maar wat jij aanhaalt kan ik toch ook wel invullen:
de Gemeente wordt door de Heer opgehaald als een dief in de nacht, Hij komt als de Morgenster - deze verschijnt in het koudste gedeelte (grote verdrukking) van de nacht net voor de Zon (der gerechtigheid) opkomt.
Daarna wordt Israel als volk verlost door Boaz, die dan een is met Ruth. Israel wordt voorgesteld door Naomi, die haar naam veranderd had in Mara, bitterheid, vanwege alle ellende die het volk heeft doorgemaakt.

In Galaten neemt Paulus het de Galaten kwalijk dat zij de betekenis van Sara en Hagar niet vatten. Deze allegorie is nog moeilijker.

Bedankt voor je uitleg, zo had ik het nog niet bekeken!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

aquila

Berichtdoor aquila » 02 aug 2004 17:50

In 1 Kor 10: 1 Want ik stel er prijs op, broeders, dat gij weet, dat onze vaderen allen onder de wolk waren, allen door de zee heengingen, 2 allen zich in Mozes lieten dopen in de wolk en in de zee, 3 allen hetzelfde geestelijke voedsel aten, 4 en allen dezelfde geestelijke drank dronken, want zij dronken uit een geestelijke rots, welke met hen medeging, en die rots was de Christus. 5 En toch heeft God in het merendeel van hen geen welgevallen gehad, want zij werden neergeveld in de woestijn.
6 Deze gebeurtenissen zijn ons ten voorbeeld geschied, opdat wij geen lust tot het kwade zouden hebben, zoals zij die hadden.

staat ook zo'n allegorie. De rots is Christus. Bovendien is dit een indirect Godsbewijs via het Hebreeuws: Rots is eben en is een samenvoeging van Ab en Ben. Als de beth als 'b' uitgesproken moet worden is hij ook verdubbeld, anders wordt hij als 'w' uitgesproken. Zo zie bv. vaak Abraham uitgesproken als Awraham.

Terug naar “Archief”