Uitspraak Groenekan/blauwkapel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 22 jul 2004 13:46

Ik denk dat hierom Paulus ergens schrijft, dat christenen niet tegen elkaar moeten gaan procederen bij de burgerlijke rechter. Hij heeft vast voorzien welke ellende dit geeft en dat het een christen eerder betaamt met zijn broeders en zusters te praten.

Nu dit niet gebeurt, durf ik wel te stellen dat men helemaal verkeerd bezig is.

Dan toch maar liever GerGem :wink:
Geen commentaar

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 22 jul 2004 17:15

Juridisch is er geen speld tussen te krijgen. De rechter kan ook de intentie van de wet zwaarder laten wegen dan de letter. Dat heeft hij dus duidelijk niet gedaan. In de praktijk komt het er op neer dat zelfs één papieren lid die nooit in de kerk komt, de kerk voor zichzelf kan opeisen als hij als enige PKN blijft (of wordt).

Onvoorstelbaar, inderdaad.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Picardijn
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Picardijn » 22 jul 2004 19:15

Het is niet onvoorstelbaar, dan had men de statuten maar niet moeten ratificeren.
Trouwens niet in elke kerkgemeenschap is het normaal dat een landelijk orgaan eigenaar is van de kerk. Er zijn ook kergemeenschappen waar de kerk eigendom is van de gemeente.
Kan me wel voorstellen dat men uit frustratie naar de rechter stapt, alleen is men nu te laat.
Voor een kerk is het trouwens veel beter om in een schuur opnieuw te gaan beginnen. Over enkele jaren worden de oude PKN-kerken, die dan met een fors kleinere leden aantal zitten, toch onrendabel. Misschien kan men ze dan kopen.
Heb een beugel en een buikje.
Beati pauperes spiritu
Bedankt
Also known als Zorro in de bus bij Funlover =)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 22 jul 2004 19:38

tis inderdaad droevig hoe het gegaan is, maar de rechter treft m.i. geen blaam. die heeft gedaan wat hij moest doen, het recht handhaven, hoe jammer dat ook is voor de "herstelden".
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 22 jul 2004 20:52

Motormuis,
Ik ben blij dat ik in dit geval helemaal aan jou kant sta. 1 Kor. 6 is heel duidelijk daarin, niet naar een wereldlijke rechter. Misschien gaan we weer naar de huissamenkomsten toe en dat zou winst zijn.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 23 jul 2004 09:10

Misschien gaan we weer naar de huissamenkomsten toe en dat zou winst zijn.

Is de sekte van Zwarte Jaantje ook niet uit een huissamenkomst ontstaan? ;-)

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 23 jul 2004 09:21

Het misbruik maakt het goede gebruik niet overbodig. Ik verlang naar de samenkomsten van de eerste christenen met geen andere regeling dan alleen het geloof in Jezus de Messias en liefde tot al de heiligen. Al het andere is bijzaak, mag wel maar hoeft niet, in ieder geval elkaar niet voor de rechter dagen.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 23 jul 2004 09:44

Dat laatste is absoluut juist, maar we moeten die eerste christengemeenten nu ook weer niet verheerlijken. Er kwamen veel misstanden voor. Lees de brieven van Paulus en zijn waarschuwingen daarin maar eens. Niet voor niets moest er al snel een zekere kerkelijke orde aangebracht worden. In welke kerk we ook zitten of voor welke vorm we ook kiezen, volmaakt zal het hier op aarde nooit worden. Dat komt omdat we altijd onszelf meenemen: de onverdraagzame en zondige mens.

Picardijn
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Picardijn » 23 jul 2004 09:49

Dat men een kerkelijke organisatie kent hoeft nog niet te betekenen dat men een gebouw moet bezitten. Een schuur voldoet prima..
Heb een beugel en een buikje.

Beati pauperes spiritu

Bedankt

Also known als Zorro in de bus bij Funlover =)

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 23 jul 2004 10:23

Omega en Picardijn,
Hier stem ik mee in. Maar onze kerkelijke leiders (wat een woord eigenlijk, wij zijn ver van het dienen af) hun gedachten zijn anders, die willen organisaties opbouwen. Al honderden jaren proberen ze dat, elke keer mislukt het. Zijn we in de kerk toch niet met de verkeerde zaken bezig? Terug naar de basis is mijn credo.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 23 jul 2004 10:43

Je zou ook kunnen stellen dat die "Basis" weer terug dient te keren in onze kerken. Een Opwekking of Reformatie is wat we nodig hebben. Nu zijn er genoeg predikanten die er ook zo over denken. Maar dat zijn meestal geen mensen die graag vooraan staan of in het nieuws komen. Zij werken stil en bedachtzaam vanuit hun eigen gemeenten. De ingrediënten voor wat Waarnemer bepleit zijn dus in feite al aanwezig.

Terug naar “Archief”