Wonderen vandaag, hier en nu?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 22 jul 2004 12:08

Andre schreef:Sorry, lees wel eens TE diagonaal.

Mijn ged8e wereld blijft dan toch steken bij, dat er voor God niets bovennatuurlijk is.

Hoezo? God heeft toch de natuurwetten geschapen en alhoewel Hij er niet aan gebonden is, is er toch verschil of God iets doet, wat in overeenstemming is met de natuurwetten, of dat Hij deze voor een bepaalde situatie ter zijde schuift?

Maar goed, nogmaals, het gaat mij dus om die zaken, waar God ingrijpt in de natuurlijke gang van zaken en de natuurwetten opzij zet. Toen Jezus Lazarus opwekte, was Lazarus al vier dagen dood. Een lichaam is dan al in ontbinding, de hersenen zijn dan al vervallen tot een gliberige, waterige brij (sorry voor deze onfrisheid). Volgens de natuurwetten is het onmogelijk, dat iemand dan daarna weer in levende lijve voor je staat. De opwekking van Lazarus is dus een wonder.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 22 jul 2004 13:20

In het Joodse denken schijnt niet eens een verschil te zijn tussen natuurlijk en bovennatuurlijk.
Alles wat G.d doet is natuurlijk, of het nu op de menselijke of op een hogere geestelijke level is. En alles wat van G.d komt is een wonder. En dat is ook zo 8)
..

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 22 jul 2004 13:57

Peter L schreef:
Hoezo? God heeft toch de natuurwetten geschapen en alhoewel Hij er niet aan gebonden is, is er toch verschil of God iets doet, wat in overeenstemming is met de natuurwetten, of dat Hij deze voor een bepaalde situatie ter zijde schuift?

Natuurwetten, leuke insteek in het topic over homofilie.

Maar goed, nogmaals, het gaat mij dus om die zaken, waar God ingrijpt in de natuurlijke gang van zaken en de natuurwetten opzij zet. Toen Jezus Lazarus opwekte, was Lazarus al vier dagen dood. Een lichaam is dan al in ontbinding, de hersenen zijn dan al vervallen tot een gliberige, waterige brij (sorry voor deze onfrisheid). Volgens de natuurwetten is het onmogelijk, dat iemand dan daarna weer in levende lijve voor je staat. De opwekking van Lazarus is dus een wonder.

Even puur praktisch.
De ontbindingsfase van een lichaam treed in op het moment van overlijden. Deze begint op de plaats waar het meeste vocht is. De hersenen blijven tot ongeveer 10 dagen volledig intact omdat het lichaamsvocht wegzakt. Afhankelijk van de houding waarin het lichaam zich bevind is dit meestal de rug.

Ik wil op geen enkele manier de opwekking van Lazurus bagataliseren. Maar de mogelijkheid van"schijndood" is niet uitgesloten.
Zelfs in onze ontwikkelde maatschappij komt dit nog voor: zie uitvaart.nl

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 22 jul 2004 14:09

Alleen al door de opmerking "de mogelijkheid van schijndood is niet uitgesloten" bagataliseer je het wonder van de opwekking. Dude.

Bovendien, schijndoden stinken niet (zo erg). Lazarus deed dat wel (Joh. 11:39).

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 jul 2004 14:23

Zareb schreef:Ik wil op geen enkele manier de opwekking van Lazurus bagataliseren. Maar de mogelijkheid van"schijndood" is niet uitgesloten.

Dat klopt niet, kijk maar hier:
http://www.uitvaart.nl/index.php?pid=1&s_page_id=68&id=4177

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 22 jul 2004 14:26

Over bagataliseren gesproken:
uitvaart.nl schreef:Onder schijndood werd en wordt verstaan, dat iemand dood lijkt, maar het (nog) niet is. En dan is het natuurlijk vervelend als iemand toch wordt begraven of gecremeerd.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 22 jul 2004 14:27

Lalage schreef:
Zareb schreef:Ik wil op geen enkele manier de opwekking van Lazurus bagataliseren. Maar de mogelijkheid van"schijndood" is niet uitgesloten.

http://www.uitvaart.nl/index.php?s_page ... d=504rlijk, maar kijk hier dan eens:

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 22 jul 2004 14:42

Pieter schreef:Alleen al door de opmerking "de mogelijkheid van schijndood is niet uitgesloten" bagataliseer je het wonder van de opwekking. Dude.

Nee, absoluut niet.
Maar, je moet wel rekening houden met het feit dat de medische wetenschap in die tijd niet zo ver was dat men het tijdstip van overlijden definitief kon vaststellen.

Bagaliseer ik de opwekking daarmee? Nee, helemaal niet. Ik speel alleen maar even "advocaat voor de duivel" of anders gezegd; ik ben nogal sceptisch.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 jul 2004 14:45

Zareb schreef:
Lalage schreef:

http://www.uitvaart.nl/index.php?s_page ... d=504rlijk, maar kijk hier dan eens:

Je link klopt niet.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 22 jul 2004 14:49

Doodgewaande baby herleeft na vier dagen
Geplaatst: 14 juli 2004
HONGKONG - Een werknemer van een mortuarium in de Chinese stad Lanzhou schrok zich bij wijze van spreken dood toen hij een dood gewaande baby plotseling luid hoorde huilen.

Het zuigelingtje was vier dagen eerder in een ziekenhuis dood verklaard na een
ernstige hersenbloeding.

Media in onder meer Hongkong meldden dinsdag dat de werknemer de toen acht dagen oude krijsende baby naar het ziekenhuis terugbracht. Daar herstelt de baby die in coma blijkt te zijn geraakt.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 22 jul 2004 14:51

Invincible schreef:In het Joodse denken schijnt niet eens een verschil te zijn tussen natuurlijk en bovennatuurlijk.
Alles wat G.d doet is natuurlijk, of het nu op de menselijke of op een hogere geestelijke level is. En alles wat van G.d komt is een wonder. En dat is ook zo 8)

Allemaal prachtig, maar deze topic ging over de vraag waarom we vandaag in onze kerken niet zo vaak de wonderen zien, zoals in de vroege kerk, volgens het boek Handelingen. Dan kun je je natuurlijk verliezen in een hele discussie over wat een wonder nu precies is, of wanneer een lijk tot ontbinding overgaat, maar ik vind dat een afleidingsmanoevre.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 22 jul 2004 14:57

Zareb schreef:
Peter L schreef:

Natuurwetten, leuke insteek in het topic over homofilie.

Wat bedoel je precies?
Zareb schreef:Even puur praktisch.
De ontbindingsfase van een lichaam treed in op het moment van overlijden. Deze begint op de plaats waar het meeste vocht is. De hersenen blijven tot ongeveer 10 dagen volledig intact omdat het lichaamsvocht wegzakt. Afhankelijk van de houding waarin het lichaam zich bevind is dit meestal de rug.

Toevallig zag ik gisteravond een Britse documentaire, waarin een lijkschouwing plaatsvond. De lijkschouwer (en die kan het toch wel weten), zei, dat de hersenen na een dag of drie, vier al zover heen zijn, dat er niet meer veel aan te onderzoeken is.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 22 jul 2004 15:05

Natuurlijk, maar dan kom je uiteindelijk toch weer tot de vraag wat jij een wonder zal vinden?

Moet een "wonder" iets aparts zijn?

Alleen het feit dat wij nog bestaan is al en wonder! Het feit dat God nog geduld met ons heeft.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 22 jul 2004 15:29

Zareb schreef:Natuurlijk, maar dan kom je uiteindelijk toch weer tot de vraag wat jij een wonder zal vinden?

Moet een "wonder" iets aparts zijn?

Alleen het feit dat wij nog bestaan is al en wonder! Het feit dat God nog geduld met ons heeft.

Zucht, ik heb toch al duidelijk gemaakt, wat ik met een wonder bedoel. Daar wilde ik het in deze topic dus over hebben.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 22 jul 2004 17:57

Peter L schreef:Allemaal prachtig, maar deze topic ging over de vraag waarom we vandaag in onze kerken niet zo vaak de wonderen zien, zoals in de vroege kerk, volgens het boek Handelingen. Dan kun je je natuurlijk verliezen in een hele discussie over wat een wonder nu precies is, of wanneer een lijk tot ontbinding overgaat, maar ik vind dat een afleidingsmanoevre.

Omdat we het "onvoorwaardelijke" geloof in Hem zijn verloren.

Buiten het gegeven dat ik mijzelf beëdigd lijkschouwer mag noemen het volgende:

Natuurlijk komen er vandaag de dag nog wonderen voor. Alleen, door onze 'nuchtere' kijk op het leven zien we dat niet zo snel als "wonder". Het is voor onze simpele geest immers makkelijker als we alles kunnen verklaren.
Jij noemt het een natuurwet als de zon ’s morgens opgaat. Ik noem het een wonder als ik ’s morgens m’n ogen open MAG doen. Wonderen gebeuren soms vlak bij. Je moet ze alleen willen zien.

Komen er op het zendingsveld meer wonderen voor? Nee, niet meer als hier, alleen kunnen ze daar God's werk nog onderscheiden.

Terug naar “Archief”