1/2/3 Verbonden????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kiwi
Verkenner
Verkenner

1/2/3 Verbonden????

Berichtdoor Kiwi » 21 jul 2004 20:37

Beste mensen,

tijdens sommige discussies hier hoor ik wel eens termen vallen als de tweeverbondenleer of drieverbondenleer die in sommige kerkgenootschappen geleerd wordt. Wie kan mij eens uitleggen wat dit inhoudt en wat voor verbond(en) dit dan zijn? (Of heb ik slechts ergens de klok horen luiden..... enz?)

Bij voorbaat dank.
It's been quite a day: I put on a shirt and a button fell off. I went to the mailbox and the handle fell off. I'm afraid to go to the bathroom now...

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 22 jul 2004 09:10

Volgens de ‘3 verbonders’ zijn er 3 verbonden.

Het eerste is het ‘werkverbond’, deze is door God met Adam gesloten.
De mens kon zalig worden door het gebod van God te houden; het niet eten van de boom. Met de zondeval is dit verbond verbroken.

Het tweede wordt genoemd de ‘raad des vredes’ of ook wel ‘verbond der verlossing’.
Dit is een verbond tussen God en Christus. God geeft mensen (de uitverkorenen) aan Christus, en Deze heeft voor hen de zonde gedragen zodat zij rechtvaardig zijn voor God.

Het derde verbond is het ‘Genadeverbond’. Dit verbond is door God gesloten met de gelovigen en hun kinderen. God belooft hen hierin o.a. de vergeving van zonden (zie doopformulier) op voorwaarde dat de mens zich bekeerd en gelooft.

De leer van de 2 verbonden; aanhangers van deze leer leren ook het werkverbond zoals hierboven beschreven.

Het grote verschil is dat bij de twee-verbonden-leer, het Genadeverbond is opgericht met de uitverkorenen. De ‘raad des vredes’ en het Genadeverbond vallen hier samen.

Nadeel van de drie-verbonden-leer is dat het kan leiden tot verbondsautomatisme; we zijn in het verbond en worden dus zalig. Een voordeel is de heldere en duidelijke onderbouwing voor de (kinder)doop; een kind wordt in het verbond geboren en behoort dus gedoopt te wezen. ‘Heiden’ die tot geloof komen worden door dat geloof in het verbond ingelijfd, en worden daarom ook gedoopt.

Nadelen van de twee-verbonds-leer. Er kan geleerd worden dat niet alleen het verbond met de uitverkoren is gesloten maar ook dat de beloften in de schrift alleen voor de uitverkoren zijn bestemd. En vreemd genoeg kan ook deze leer leiden tot verbondsautomatisme, Kuipers’ “Veronderstelde Wedergeboorte’-leer was ook op de twee-verbonden-leer gebaseerd. Het risico voor verbondsautomatisme is wel kleiner.

Meeste staat er wel in, als iemand aanvullingen of verbeteringen heeft dan hoor ik dat wel.
'k heb nog geen koffie gehad, dus...
:D
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Alfredt

Berichtdoor Alfredt » 22 jul 2004 09:19

Hmm misschien een domme vraag maar ik snap het verschil tussen verbond 2 en 3 niet zo goed. Ook bij verbond 3 heb je Christus nodig lijkt mij, en bij verbond 2 moet je leven in het geloof lijkt mij...

Wat zie ik dan over het hoofd als ik kijk naar de 3 verbondenleer?

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 22 jul 2004 09:23

verbond 2 is een afspraak tussen God en Christus, over hoe en wie te verlossen. De mens is in dit verbond geen partij.

Het Genadeverbond is wel met de mens opgericht.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Alfredt

Berichtdoor Alfredt » 22 jul 2004 09:27

Verbond 3 is dus een verbond met de mensen die in verbond 2 genoemd zijn?

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 22 jul 2004 09:35

Alfredt schreef:Verbond 3 is dus een verbond met de mensen die in verbond 2 genoemd zijn?

Volgens de twee-verbonden-leer wel. Verbond 2 en 3 vallen daar samen.

Volgens de drie-verbonden-leer niet. Het genadeverbond (verbond 3) is opgericht met -kort door de bocht- de mensen die in de kerk zitten. Maar die zijn niet allemaal uitverkoren.

De 'raad des vredes' (verbond 2) heeft met de uitverkiezing te maken.

Kiwi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kiwi » 22 jul 2004 09:43

Dank je wel Pugna, hier kan ik weer even mee vooruit. d:)b
It's been quite a day: I put on a shirt and a button fell off. I went to the mailbox and the handle fell off. I'm afraid to go to the bathroom now...

Alfredt

Berichtdoor Alfredt » 22 jul 2004 09:46

Sorrie dat ik blijf doorvragen maar ik snap het gewoon even nog niet.

Verbond 3 is een verbond buiten de uitverkiezing om blijkbaar. Maar er zit wel een component vergeving in? Hoe zit dat dan?
En begrijp ik het ook goed als er dan dus genade buiten Christus om is? zo nee wat is het idee achter verbond 3 dan?

Kiwi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kiwi » 22 jul 2004 09:53

Nee toch?
Het derde verbond is het ‘Genadeverbond’. Dit verbond is door God gesloten met de gelovigen en hun kinderen. God belooft hen hierin o.a. de vergeving van zonden (zie doopformulier) op voorwaarde dat de mens zich bekeerd en gelooft.

Ik zeg niet dat ik er helemaal mee weg ben hoor, maar ik denk dat ik het nu wel ongeveer begrijp.

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 22 jul 2004 10:14

Alfredt schreef:Sorrie dat ik blijf doorvragen maar ik snap het gewoon even nog niet.

Verbond 3 is een verbond buiten de uitverkiezing om blijkbaar. Maar er zit wel een component vergeving in? Hoe zit dat dan?
En begrijp ik het ook goed als er dan dus genade buiten Christus om is? zo nee wat is het idee achter verbond 3 dan?

We ontvangen vergeving door het geloof in Christus, zonder Christus geen genade. Dit heeft geen direct verband met het verbond.

In het verbond ontvangen wij de belofte van God dat Hij o.a. onze zonden wil en zal vergeven, als wij ons bekeren en gaan geloven.

Niet een ieder die in het verbond is zal tot geloof komen, daar uit blijkt niet iedereen die in het genadeverbond is uitverkoren is. En er zijn ook uitverkorenen die niet in het genadeverbond zijn geboren, maar deze zullen tzt door bekering en geloof in het genadeverbond worden opgenomen.

het genadeverbond is dus ruimer dan alleen de uitverkorenen, en ja het derde verbond staat buiten de verkiezing.

Dit volgens de drie-verbonden-leer.

Alfredt

Berichtdoor Alfredt » 22 jul 2004 10:18

Ok hartelijk dank :)

Ik snap het nut van het derde verbond niet, maar dat is verder natuurlijk geen onderdeel van de theorie, dus ik zal het hier wel bij laten :)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 22 jul 2004 10:31

Maar wat is dan de rol van Israel in de leer van de verbonden? In de Bijbel zie je dat God verbond met hen sloot. Heeft dat geen plaats in de twee of drie verbondenleer?

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 22 jul 2004 10:53

Yael schreef:Maar wat is dan de rol van Israel in de leer van de verbonden? In de Bijbel zie je dat God verbond met hen sloot. Heeft dat geen plaats in de twee of drie verbondenleer?

Israël is sinds het nieuwe testament verstoten. :P

Serieus.

Ik denk dat ze in het genadeverbond zitten, zijn tenslotte kinderen van Abraham (3 verbonden). Bij de twee-verbonden-leer is het simpel als een jood is uitverkoren dan is hij/zij in het verbond en anders niet.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 22 jul 2004 11:41

Als Israel verstoten zou zijn is God niet te vertrouwen :wink:

dus haar bijzondere plaats is Israel sinds de leer van de verbonden kwijt?

Kiwi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kiwi » 22 jul 2004 11:48

Het is misschien ook wel daarom, dat ik meer voor de bedelingenleer voel, daar is het, even kort door de bocht, Israël: Gods volk, maar nu even niet. Ik ben er nog niet helemaal uit.

Terug naar “Archief”