meboy schreef:De vraag is, als jij wel verloren gaat, was dat dan ook Gods wil?
Ja, er gebeurt niets buiten Gods wil.
Is Hij daarom verantwoordelijk voor mijn ondergang? kan en mag het maaksel dat tegen de pottenbakker zeggen? Hij heeft me gemaakt om te dienen tot zijn eer; en dat doe ik uiteindelijk gegarandeerd dus ik kan nooit zeggen dat God me als misbaksel gemaakt heeft.
Maar mijn bestemming is voor mij onbekend; ik weet niet of ik ben uitverkoren of verdoemd. Dus heb ik er ook geen klap aan om me daar achter te verschuilen. De opdracht van God is: "geloof..." en niet: "onderzoek of je uitverkoren ben".
Iemand die denkt dat hij niet bekeerd is ziet de uitverkiezing als iets stuitends, onrecht!! maar ik denk dat de uitverkiezing voor veel mensen een ontzettend wonder is: waarom ik? geen recht en toch die stortvloed van liefde... Onbekend maakt onbemind, bekend maakt bemind.
hoe kan je dat nou zeggen. Dat het Gods wil is dat er iemand verloren gaat. God zegt zelf in Zijn woord: "9 De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons,
niet willende, dat enigen verloren gaan
, maar dat zij allen tot bekering komen." "maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve"
God heeft geen twee willen. God kan niet liegen. "God is geen Man, dat Hij liegen zou." (numeri) God openbaart in Zijn woord dat Hij wil dat er niemand verloren gaat. Hij openbaart niet in Zijn woord dat hij wil dat er mensen voor eeuwig verloren gaan. Hij zegt wel dat Hij mensen uitverkiest in der eeuwigheid. De uitverkiezing in de eeuwigheid is niet te begrijpen. Het verschil tussen God en de mens is niet te begrijpen. Het verschil tussen de eeuwigheid en de tijd is niet te begrijpen. God zegt dat hij vandaag en morgen en vandaag is. (van eeuwigheid). God heeft mensen verkozen in de eeuwigheid (iets wat wij niet kunnen vatten, die eeuwigheid).
Hij heeft niet op de aarde neergekeken, en gezegt van: "nou dat vindt Ik een aardige jongen die wordt behouden". Nee bij God is het altijd
NU. Heden indien je mijn stem hoort verhard je niet maar laat je leiden. God openbaart zich in Zijn Woord als een God die beslissingen maakt op dit moment. (NU). het begint al bij de schepping. God zegt in 1 keer: "komt laat Ons mensen maken".
ik hoop dat je me een beetje kan volgen.
er gebeuren wel degelijk dingen buiten Gods wil om. En als jij denkt van niet, dan overtuig je me maar door Gods Woorden.
btw: ik ben het met je eens, je moet je richten op de opdracht: geloof