Refo's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 20 jul 2004 09:42

Lalage schreef:
Motormuis schreef:
Lalage schreef: En ik maar denken dat hier op het forum nog wel de meest vrijzinnige gergemmers zitten, omdat de anderen niet mogen internetten.

Omdat de anderen niet mogen internetten.....Moet ik die opmerking serieus nemen? Ben jij academicus? Vind je niveau onthutsend.....

Het spijt me. Vertel mij dan hoe het wel zit.

Laten we dat dan via pb doen, er is hier al te veel gepost waar Janski helemaal niks aan heeft. Dus, als je interesse hebt, dan zie ik wel een pb verschijnen :wink:
Geen commentaar

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 jul 2004 10:49

hmz, ze heeft er wel wat aan als ze weet hoe refo's echt zijn...

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 20 jul 2004 11:02

Lalage schreef:hmz, ze heeft er wel wat aan als ze weet hoe refo's echt zijn...

ze heeft er echter weinig aan om te weten of gergemmers al dan niet internetten (om maar 1 van jouw citaten aan te halen....).

ik heb daarom Janski ook voorgesteld om een keer met mij mee te gaan naar de GG, pas dan krijg je een beeld. Toch? Zou voor jou ook nog handig zijn Lalage....weet je ook hoe een refo-kerk er van binnen uitziet. Kun je zeggen dat je empirisch onderzoek hebt verricht en daar je mening op baseert.

Komt een stuk sterker over....
Geen commentaar

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 jul 2004 11:07

Aan een kerkdienst kan je niet zien hoe de mensen zijn. Totaal niet.
Maar goed, ik neem de uitdaging aan. Als er iemand in Amstelveen/Amsterdam naar de gergem gaat, wil ik wel een keer mee. Of in Amersfoort.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 20 jul 2004 11:11

Lalage schreef:Aan een kerkdienst kan je niet zien hoe de mensen zijn. Totaal niet.
Maar goed, ik neem de uitdaging aan. Als er iemand in Amstelveen/Amsterdam naar de gergem gaat, wil ik wel een keer mee. Of in Amersfoort.

Tsja, dan kan ik je helaas niet uitnodigen. Ik zit in Houten....uiteraard ben je daar ook welkom!

"Aan een kerkdienst kan je niet zien hoe de mensen zijn. Totaal niet".

Heb je op zich gelijk in, maar je kiest toch geen kerk voor de mensen???
Geen commentaar

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 jul 2004 11:35

Motormuis schreef:"Aan een kerkdienst kan je niet zien hoe de mensen zijn. Totaal niet".

Tuurlijk wel, je kiest toch voor een gemeenschap.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 20 jul 2004 11:49

janski schreef:(..)maar als jullie mij weten te overtuigen dat evangelischen het bij het rechte eind hebben: OK, dan blijf ik! dus doe je best ;) (en geen oorlog gaan voeren nu he:D:D)

Ik geloof dat je jezelf moet overtuigen van de waarheid ipv dat wij jou gaan overtuigen. Overigens geloof ik dat er geen één kerk/ gemeente is waar de absolute waarheid verkondigd wordt. Maar God heeft wel in iedere kerk Zijn kinderen. Evangelischen en refo's. En die mensen vormen met elkaar Gods Kerk.
Maar als je wilt zoeken naar de waarheid, dan moedig ik je alleen maar aan. Misschien kom je bij een andere kerk/ gemeente terecht, misschien ook niet. Maar in ieder geval zal je kennis er wel door vergroot worden en weet je zelf waarom je wel of niet naar een andere kerk/ gemeente gaat.
Ik bid je Gods licht en leiding toe in je zoektocht!
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 20 jul 2004 11:50

Lalage schreef:
Motormuis schreef:"Aan een kerkdienst kan je niet zien hoe de mensen zijn. Totaal niet".

Ja, okay, kan idd ook. Bij mij is een goede preek belangrijker dan de mensen om me heen (al vind ik dat ook zeker wel belangrijk hoor).
Geen commentaar

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 20 jul 2004 12:09

Lalage schreef:

Da's maar een facet. Je kiest in de eerste plaats voor de belijdenis en boodschap van een kerkverband. Als ik alleen op de mensen moest afgaan, dan betwijfel ik of ik überhaupt wel lid van een gemeente zou kunnen zijn...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 jul 2004 12:18

Ik doel meer op de denkwijze van mensen. Als zij het bijvoorbeeld heel belangrijk vinden wat ik voor kleren aan heb en als ze niet openstaan voor nieuwe liturgische vormen (al kan je dat wel een beetje zien in een dienst), dan weet ik dat ik daar niet tussen pas. Snappie?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 jul 2004 13:44

Volgens mij heeft Lalage in dezen gelijk. Het belangrijkste kenmerk van een gemeente is, dat zij lichaam van Christus is (of in elk geval: zou moeten zijn). Dan is het niet onlogisch dat je eerst naar de leden kijkt. Degene die elke zondag op de kansel staat is daar praktisch gezien de belangrijkste van en de belijdenis is een illustratie van de geloofsopvattingen van die gemeente. Maar uiteindelijk draait het om de gemeente.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 jul 2004 14:14

De dominee gaat ook weer weg na een tijdje. Natuurlijk gaat het ook om wat je voor sfeer proeft, wat voor liederen er worden gezongen, wat de inhoud van de preek is... maar dat soort dingen wordt veroorzaakt door de mensen in de kerk.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 20 jul 2004 14:50

Lalage schreef:De dominee gaat ook weer weg na een tijdje. Natuurlijk gaat het ook om wat je voor sfeer proeft, wat voor liederen er worden gezongen, wat de inhoud van de preek is... maar dat soort dingen wordt veroorzaakt door de mensen in de kerk.

Mwoh, zie nou niet direct hoe de mensen in de kerk verantwoordelijk zijn voor de inhoud van de preek.
Ik ben wel eens in gemeenten die me qua mensen niet bijzonder aanspreekt, maar waar je een erg mooie preek hoort. En vice versa.

Dus ja, gemeenteleden wel belangrijk, maar nog steeds staat een goeie preek voor mij op nummer 1. Ik kan het hele aardige mensen vinden, terwijl ik nou niet het idee heb dat de preek mij wat te zeggen heeft.
Geen commentaar

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 jul 2004 15:48

Motormuis schreef:
Lalage schreef:De dominee gaat ook weer weg na een tijdje. Natuurlijk gaat het ook om wat je voor sfeer proeft, wat voor liederen er worden gezongen, wat de inhoud van de preek is... maar dat soort dingen wordt veroorzaakt door de mensen in de kerk.

Mwoh, zie nou niet direct hoe de mensen in de kerk verantwoordelijk zijn voor de inhoud van de preek.
Ik ben wel eens in gemeenten die me qua mensen niet bijzonder aanspreekt, maar waar je een erg mooie preek hoort. En vice versa.

Dus ja, gemeenteleden wel belangrijk, maar nog steeds staat een goeie preek voor mij op nummer 1. Ik kan het hele aardige mensen vinden, terwijl ik nou niet het idee heb dat de preek mij wat te zeggen heeft.

Ik heb liever allebei ;p Maar een goede dominee neemt feedback van zijn gemeenteleden serieus en vraagt daar ook om. Verder: als de preekinhoud die mensen niet zou bevallen, zouden ze er waarschijnlijk niet zitten, zoals jij ook aangeeft niet naar een kerk te willen met preken die je nix zeggen.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 20 jul 2004 18:41

Vreemd, ik oel me Christen, iedereen die de bijbel als lijddraad heeft en daar na probeerd te leven zie ik als mede-christen, uit welke kerk ook.

Zelf zit ik een reformatorische kerk, ik zou dus ook ''refo'' zijn. DAt zal dan wel. Zo voel ik me niet.....totdat mensen denigrerende opmerkingen maken over ''refo's'' dan schiet ik gelijk in de verdediging en voel ik me aangesproken, heel gek.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Terug naar “Archief”