Dominees met emiritaat

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Dominees met emiritaat

Berichtdoor tanteoranje » 15 jul 2004 09:16

Wat ik me wel eens afvraag: bij meer behoudende dominees gaat men vaak niet met emiritaat bij het bereiken van de leeftijd van 65 jaar, bij de minder behoudende zie je dat wel. Wat kunnen bij beiden de motieven zijn?
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 15 jul 2004 09:23

Ik heb geen idee wat de motieven zijn; dat zal persoonlijk liggen.

Ik vind het belangrijk dat predikanten zelf het juiste moment bepalen. Al is een dominee 80 geweest, maar nog "fris en groen", waarom zou hij dan niet door kunnen gaan?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 jul 2004 09:24

gewoon toevallig denk. het gebeurt ook andersom namelijk. de ene kan er gewoon langer mee doorgaan dan een ander.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 15 jul 2004 09:32

misschien wil de ene dominee langer actief binnen een gemeente zijn dan een andere. Het zal ook wel aan de situatie liggen. Als je dominee binnen een kerverband met weinig dominees bent, dan zul je ook langer doorgaan dan een dominee in een kerkverband met veel dominee's. Ook kan men kijken naar de lichamelijke gezondheid van de dominee. Als de dominee , zoals gezegd, fris en groen is, waarom zou hij dan niet doorgaan? Misschien wil hij nog niet stilzitten en actief blijven in een gemeente.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 15 jul 2004 09:34

johannes1 schreef:gewoon toevallig denk. het gebeurt ook andersom namelijk. de ene kan er gewoon langer mee doorgaan dan een ander.

In GG e.d. bepaalt de predikant dat zelf, en zo lang hij zich nog goed voelt, gaan ze vaak door. Er is immers ook een groot tekort aan predikanten.
In andere kerkverbanden kent men dat predikantentekort niet (in die mate) en is de richtlijn vaak ook meer bindend: 65, dan ga je met pensioen.
~~Soli Deo Gloria~~

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 15 jul 2004 14:47

... pas merkte iemand op dat het een nadeel kan zijn als dominees niet willen stoppen op hun 65e en dat daardoor kandidaten die beroepbaar zijn geen kans krijgen... komt het ook wel voor dat een predikant niet meer groen en fris is maar gewoon niet wil stoppen?
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

en dat ik binnen mag.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 jul 2004 14:49

dat ze op eigen eer uit zijn bedoel je?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 15 jul 2004 14:55

tanteoranje schreef:... pas merkte iemand op dat het een nadeel kan zijn als dominees niet willen stoppen op hun 65e en dat daardoor kandidaten die beroepbaar zijn geen kans krijgen...

Daar hebben we in de GG in ieder geval geen last van :mrgreen:

tanteoranje schreef:komt het ook wel voor dat een predikant niet meer groen en fris is maar gewoon niet wil stoppen?

Dat komt wel voor, ook bij ons. Aan de kerkenraad dan de schone taak om de predikant ervan te overtuigen dat het echt niet meer gaat. Valt niet mee; dominees kunnen nogal eigenwijs zijn :mrgreen:

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 15 jul 2004 14:55

johannes1 schreef:dat ze op eigen eer uit zijn bedoel je?

... eh ja, een dominee is mens, dus het zou kunnen... of de pastorie is zooo mooi dat het voor zo'n man niet aantrekkelijk is om die te verlaten...
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

en dat ik binnen mag.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 18 jul 2004 01:19

In 'meer behoudende kringen' heb je minder predikanten, de nood is daarom hoger. Velen gaan denk ik daarom door. Daarnaast kennen deze kerkgenootschappen meestal een minder professionele oude dag voorziening.

Voorts hebben veel predikanten uit deze sector de opvatting dat een ambt voor het leven is.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

karel1
Verkenner
Verkenner

Re: Dominees met emiritaat

Berichtdoor karel1 » 18 jul 2004 18:45

tanteoranje schreef:Wat ik me wel eens afvraag: bij meer behoudende dominees gaat men vaak niet met emiritaat bij het bereiken van de leeftijd van 65 jaar, bij de minder behoudende zie je dat wel. Wat kunnen bij beiden de motieven zijn?

In de grotere kerken is 65 jaar de pensioengerechtigde (en verplichte!) leeftijd. Ik ken een hervormde dominee, die verplicht met emeritaat moest, terwijl hij nog wel door wilde gaan.
In de GerGem geldt 70 jaar als richtleeftijd. Daaronder moeten er bepaalde (medische of andere specifieke) redenen zijn. Daarboven hangt het af van de predikant zelf, uiteraard in overleg met gemeente (kerkenraad) en classis.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 19 jul 2004 09:10

karel1 schreef:In de grotere kerken is 65 jaar de pensioengerechtigde (en verplichte!) leeftijd.

... is heel verstandig... denk ik.
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

en dat ik binnen mag.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 jul 2004 09:57

Voorts hebben veel predikanten uit deze sector de opvatting dat een ambt voor het leven is.

misschien omdat het zo is. als een predikant je het verkeerde voorhoudt dan wordt dat van hem geeist later. dus waarom zou zijn ambt niet zijn tot na zijn sterven, omdat hij daarna er verantwoording over moet doen?

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 19 jul 2004 14:31

karel1 schreef:
tanteoranje schreef:Wat ik me wel eens afvraag: bij meer behoudende dominees gaat men vaak niet met emiritaat bij het bereiken van de leeftijd van 65 jaar, bij de minder behoudende zie je dat wel. Wat kunnen bij beiden de motieven zijn?

In de grotere kerken is 65 jaar de pensioengerechtigde (en verplichte!) leeftijd. Ik ken een hervormde dominee, die verplicht met emeritaat moest, terwijl hij nog wel door wilde gaan.
In de GerGem geldt 70 jaar als richtleeftijd. Daaronder moeten er bepaalde (medische of andere specifieke) redenen zijn. Daarboven hangt het af van de predikant zelf, uiteraard in overleg met gemeente (kerkenraad) en classis.

Klopt. De huidige emiritus-predikanten van de GG zijn gemiddeld op hun 72e jaar met emiritaat gegaan. De meesten preken nog om zo zichzelf in het levensonderhoud te voorzien. Lukt dat niet meer dan is daar de emirituskas die dan maandelijks het gage uitkeert. Ook predikantsweduwen krijgen hier een uitkering uit.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 19 jul 2004 14:46

hmm onze dominee is ook ergens in de zestig, en hij is nog fris en groen om zo maar te zeggen. zou hem iig niet in willen ruilen voor een veel jongere dominee.

Terug naar “Archief”