Madelief schreef:En Hijwel, ik snap je reactie wel, maar het is echt niet zo eenvoudig wanneer je echt traumatische dingen hebt meegemaakt.
Met mijn opa praten kan niet meer, want hij is overleden. En als hij nog zou leven zou ik het gesprek niet aankunnen, zoveel angst, pijn en verdriet voel ik wanneer ik aan deze man denk.
Met mijn ouders heb ik geprobeerd te praten, maar zij sluiten hun ogen ervoor. Als kind vertelde mijn moeder me vaak dat ze wilde dat ik dood was en ook dat ze zelf dood wilde. Ook sloot ze me wel eens op in het rommelhok. (Een mini-kamertje bij ons in huis)
Mijn vader kwam me wel eens achterna om me te slaan, en dan rende ik het hele huis door met hem achter mij aan.
En zo zijn er talloze voorbeelden.
Dus vertel me eens Hijwel, hoe gemakkelijk is vergeven?
Waar begin ik?
Ik weet wel dat het makkelijk oordelen is, en dat doe je hier. En God heeft ons ook gezegd niet te oordelen over een ander.
Ik was niet van plan zoveel te vertellen hier, maar voelde me toch genoodzaakt wat uitleg te geven.
Ik hoef geen advies in de trant van "ga in therapie" etc, want die weg heb ik al bewandeld. Ik kan prima functioneren in de maatschappij, en heb gelukkig Jezus in mijn leven. Maar vergeven is iets heel moeilijk en zwaar voor me, maar ik hoop dat het toch ooit mogelijk is.
Madelief
madelief,
ik weet natuurlijk niet wat je allemaal heb meegemaakt. Ik besef heel goed dat het ongelovelijk moeilijk is om zo iets te vergeven. Ik ken mensen die enorm moeilijke dingen mee hebben gemaakt, die van hun 12 sexueel misbruikt zijn. En toch zijn er een paar al zo ver dat ze haar vader al het leed wat hij haar had aangedaan vergeven kon. Dit valt niet zomaar uit de lucht of zo. Ik weet dat het enorm moeilijk is. Maar wat niet mogelijk is bij ons is mogelijk bij God. Nu kunnen ze zeggen: "ik hou van mijn moeder, vader die me dat alles heeft aangedaan". Soms gaat het zelfs zo ver dat je erge dingen die zijn gebeurt kan vergeten, (genezing die God belooft).
mischien ken je het verhaal van corrie ter boom. Die zelfs een SSer die haar zus had vermoord lief kon hebben. Niet omdat ze zelf de kracht daarvoor had, maar omdat Jezus de liefde uitstorte in haar. En ook wil uitstorten in jou. Jezus die ons lief heeft, terwijl wij hem zelf aan het kruis hebben gehangen.
Weet je ik onderschat je pijn/angst/gevoelens niet, ik weet niet precies wat er allemaal in je om moet gaan. Maar het lijkt me echt enorm erg allemaal wat jij mee heb gemaakt! Mischien is het een moeilijke weg die je even moet gaan, maar Jezus zelf geeft kracht en genezing. Ik heb de teksten zo scherp aangehaald, omdat God echt wil dat je vergeeft. Jezus laat ons niet voor niks bidden: "vergeef ons onze schulden (jezus vermoord), gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren (mijn vriendin vermoord).
Het zou vreeselijk zijn als de duivel de overhand krijgt in jou leven. Dat je angst/pijn omgaat zetten in wrok. Jezus zelf wil jou de kracht geven om jou wrok/angst/pijn om te zetten in liefde door alles heen. Dit kan best een proces zijn maar stap er maar in! (ook al is het enorm moeilijk)
je vraagt mij hoe makkelijk vergeven is, en hoe je dat moet doen.
Ik zeg niet dat vergeven makkelijk is. Maar ik weet zeker dat vergeven mogelijk is door Jezus kracht en dat er niks beters is dan de richting van God te volgen (vergeef!). Vergeven is dus niet makkelijk, maar niet onmogelijk. Hoe doe je dat?
Vraag God er om of jij je opa, vader lief mag hebben, dat je hem mag zien als een schepsel door God zelf gemaakt. Vraag God (jou Vader) of hij jou wil vervullen met liefde die jij niet hebt. Vraag hem om kracht om te vergeven waar je het zelf niet kunt. Probeer in alles gewoon Gods wil te doen hoe moeilijk het ook is.
Ik vindt het mooi om je reactie te lezen "ik hoop dat het toch ooit mogelijk is". Je wil wel, maar je kan nog niet. Ik hoop dat je de zelfde kracht mag ervaren als paulus: "ik vermag
alle dingen door jezus Christus die mij kracht geeft"
Ik probeer je niet te oordelen, maar ik weet dat de weg van het vergeven de weg is die Jezus wil. En de weg van God is altijd goed! Ik kijk je niet gek aan als je het nog niet kan vergeven, ik heb ook veel zonde waar ik nog niet uit kom, maar Jezus gaat verder in mij en in jou.
madelief laat Jezus het werk in jou doen wat jij niet kan!
ik bid voor je