Refo's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

janski

Refo's

Berichtdoor janski » 17 jul 2004 00:36

Vroeger dacht ik altijd: Refo's zijn sullige dorre mensen. Maar sinds ik van het Ongeluk heb gehoord kom ik telkens vaker op Refoweb enzo en ik ga me telkens meer verbazen.

Waar halen jullie al jullie kennis vandaan? Hoe komt het dat jullie zo gezegend zijn in de Heer? Wat een mooie spreuken ook soms onderaan jullie reacties! Zo jong soms en dan toch al zo veel interesse voor God, hoe doen jullie dat?

Zelf ben ik evangelisch maar ik denk dat ik over ga stappen op een reformatorische kerk. Welke kerk moet ik dan nemen? wie kan mij uitleggen wat de verschillen eigenlijk zijn?

(srry dat dit zo warrig is enzo maar ik zit met een heel hoop vragen)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2004 01:55

Hehe leuk om te lezen... Zelf ben ik geen Refo maar Grefo. Mooie middenweg vind ik zelf :P

Ik dacht vroeger ook dat Refo's saai waren... nou zijn er een hoop saaie refo's (en ook een hoop saaie grefo's) maar ook een heleboel toffe mensen in die kerken. Besef overigens wel dat er ook wel heel behoudende mensen tussen zitten, maar op een forum komen veel jongeren en de refo-jongeren rulen, die zijn niet zo zwaar...

Ik zou zeggen, ga een keer naar een reformatorische dienst... of een gereformeerd vrijgemaakte of christelijk gereformeerde kerkdienst... aangezien ze 2x op een zondag een eredienst hebben en de meeste evangelische kerken maar 1 moet dat wel gaan lukken :)

Wel wil ik je waarschuwen: Als je positieve dingen veel om je heen ziet worden ze vaak al snel heel gewoontjes... dat is zo in de evangelische kerken maar ook in reformatorische kerken. Vergeet niet ook te waarderen in je huidige kerk wat positief is, maar wat misschien al heel gewoon voor je is geworden, waardoor het je allicht niet meer opvalt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 jul 2004 11:15

Wow, wil je gergemmer worden? Kan me niet voorstellen... De vrijgemaakte kerk of christelijk gereformeerde of Nederlands gereformeerde kan erg goed zijn. Het verschilt wel erg per plaats.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 17 jul 2004 11:28

nou refo worden betekent niet meteen gergemmer worden :wink: lijkt me dat er dan nog wel een aantal meer kerken zijn. Maar tenslotte gaat het om wat je gelooft denk ik, dat maakt je refo of niet.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 17 jul 2004 11:58

ik denk dat je gewoon moet kijken in welke kerk je je het beste thuis voelt. Maar pas wel op gemeentes van hetzelfde kerkverband kunnen per plaats veel verschillen. Misschien kun je je eerst verdiepen in de leer van de verschillende kerken, verschillende kerken bezoeken in de diensten op zondag en dan je keuze maken.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 17 jul 2004 13:23

Lalage schreef:De vrijgemaakte kerk of christelijk gereformeerde of Nederlands gereformeerde kan erg goed zijn.

Dat ligt er maar net aan in welke kerk je zit. Iemand in de Gergem zal juist zeggen 'Je wordt toch niet vrijgemaakt? Kan ik me niet voorstellen...'.

Ik kan Janski beter aanraden bij verschillende kerken "langs te gaan" en goed studie van de verschillen ertussen te maken en dan te kiezen. Ik kan wel zeggen 'Wordt maar Christelijk Gereformeerd, daar wordt de bijbelse leer 'recht' verkondigd, maar dat is plaatselijk in andere kerkgenootschappen ook.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Rnn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rnn » 17 jul 2004 15:34

Lalage schreef:Wow, wil je gergemmer worden? Kan me niet voorstellen... De vrijgemaakte kerk of christelijk gereformeerde of Nederlands gereformeerde kan erg goed zijn. Het verschilt wel erg per plaats.

Lalage, waarom kun jij je niet voorstellen dat iemand 'GerGemmer' (wat een woord trouwens) wil worden..? Is er iets mis mee? Waarschijnlijk ben je dan zelf geen G.G.-er? Niet dat ik vind dat de G.G. het alleen maar is hoor!

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 17 jul 2004 15:40

ik zou zeggen, ga lekker overal kijken, pik steeds het positieve eruit en breng dat in je eigen leven in praktijk, en blijf dan lekker in je eigen kerk!
ho, wacht effe, ik bedoel niet dat je niet welkom bent hoor, maar je eigen gemeente heeft vast ook wel goeie punten!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Refo's

Berichtdoor hijwel » 17 jul 2004 17:13

hey janksi,

mooi om dit te lezen. Wij 'refos' zien ook veel mooie dingen aan jullie (evangelische). En het is heel goed om van elkaar te leren, om zo meer van God te leren. Jij kent God mischien als een God waarmee je vreugde kan delen, blij mee kan zijn. Maar je kent hem mischien niet als Iemand die je wil lijden, helpen in moeilijke beslissingen. Of die je wil sterken in moeilijke tijden.

Ik denk dat refo's over het algemeen meer bijbelkennis hebben, doordat er in preken altijd aleen uit de bijbel wordt gepreekt. In evangelische gemeentes zijn het meer thema's waaraan bijbelteksten worden gekoppeld. Ik denk dat het allebij zijn voordelen heeft.

Ik denk niet dat het slim is om direct over te stappen naar een refomatorische kerk. Ik zou het mooier vinden als je in jou gemeente een refomatorisch tintje kan brengen. Iets van God dat je bij ons wel vindt maar in je eigen gemeente niet. Ik geloof zeker dat er in de evangelische kerk ruimte voor is. Wij "refo's" zijn ook op zoek bij jullie en andere gemeentes wat goed is, en wat wij missen. Bij ons is het moeilijker om het in te voeren. Maar ik denk dat wij (christenen) zo dichter na elkaar toe groeien, en steeds meer van God te zien krijgen.

het leven met God is zo enorm mooi! Echt jij kan je mischien verbazen dat zo veel jongeren zich intresseren voor God. Maar ik verbaas me steeds weer dat zo veel jongeren drinken, zuipen uitgaan en zo hun leegte willen vullen van binnen, tewijl er een God is die je helemaal wil vullen met Zijn liefde en blijdschap.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 jul 2004 18:19

Rnn schreef:
Lalage schreef:Wow, wil je gergemmer worden? Kan me niet voorstellen... De vrijgemaakte kerk of christelijk gereformeerde of Nederlands gereformeerde kan erg goed zijn. Het verschilt wel erg per plaats.

Lalage, waarom kun jij je niet voorstellen dat iemand 'GerGemmer' (wat een woord trouwens) wil worden..? Is er iets mis mee? Waarschijnlijk ben je dan zelf geen G.G.-er? Niet dat ik vind dat de G.G. het alleen maar is hoor!

Waarom ik geen gergemmer ben... Eigenlijk kan ik daar niet zoveel over zeggen, omdat ik er nooit geweest ben. Maar wat ik ervan weet... dat het niet zo blij is en dat je verplicht een rok aan moet en vaak een hoed op. En dat vrouwen niet in het ambt mogen. En dat ze alleen psalmen op hele noten zingen, ik heb dat trouwens weleens gehoord, niet echt aantrekkelijk vind ik. Ik ben weleens in de kerk van parsifal geweest, een zware bondskerk, nou daar voelde ik me echt niet thuis. Ik hou ook niet van dat mensen heel erg kijken naar je buitenkant. That's it. Een zware gkv of ngk of cgk zou mij ook niet liggen. Maar misschien past het bij een ander wel. Het lijkt me alleen een nogal grote sprong om van evangelisch gergemmer te worden. Trouwens, hebben evangelischen niet ook veel bijbelkennis? Nouja, iig meer dan de gemiddelde PKN'er, haha.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 17 jul 2004 19:43

Je gaat toch niet van kerk veranderen alleen omdat de berichtjes hier je aanstaan ?
Daar komt toch veel meer voor kijken ?

Stap je zomaar over van volwassendoop op kinderdoop ? En ga je nu ineens belijdenis doen ?

In Christus zijn we allemaal één, en daarom zijn we hier van zoveel verschillende richtingen, maar om over te gaan naar een ander kerkgenootschap komt er meer kijken.

En dan nog wat, de antwoorden die je zo aanstonden, waren misschien wel van evangelischen, want niet iedereen is hier Ger. Gem. hoor. :lol:
Weest blij in de Heer !

janski

Berichtdoor janski » 17 jul 2004 20:25

bedankt voor al jullie reacties tot zover alvast.
Ik heb nu nog een vraagje: Waar kun je een internet site vinden waar je informatie vind over verschillen van kerken enzo?
Ik zal er over nadenken, maar ik zit nogal met uitverkiezing enzo! volgens mij is die er gwoon en dat ontkennen ze bij evang!
wat betreft volwassendoop/kinderdoop weet ik het ook niet erg hoe dat dat weer zit.
Reacties zijn altijd welkom!!

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 17 jul 2004 20:34

Ik zal er over nadenken, maar ik zit nogal met uitverkiezing enzo! volgens mij is die er gwoon en dat ontkennen ze bij evang!
.......................................................

Waarom ben je daar zo van overtuigd ?

Staat er niet ;
Want alzo lief had God de wereld, dat Hij zijn eigen Zoon gezonden heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga. maar eeuwig leven hebbe. Joh. 3 : 16
Weest blij in de Heer !

Steviniella
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Steviniella » 17 jul 2004 20:35

Hoi janski,

Het klinkt misschien heel stom, maar zoek bijvoorbeeld eens via een zoekmachine op internet. Om een goeie te noemen: Google.

Typ in wat je zoekt en ongetwijfeld zul je wat vinden.

Wat betreft keuze maken naar wat voor je kerk je wilt gaan bezoeken: Vraag het aan Hem!! Hij zal je Zijn weg bekend maken!!

Groetjes, Stevi
Je bent een parel in Gods hand!!!

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 17 jul 2004 20:58

Want alzo lief had God de wereld, dat Hij zijn eigen Zoon gezonden heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga. maar eeuwig leven hebbe. Joh. 3 : 16

dat sluit toch geen uitverkiezing uit?
okeey er staat "een ieder", maar dat wil toch nog niet zeggen dat God niet bepaald wie die ieder is?

of doe ik nu weer zo moeilijk :wink: zeg het maar!

p.s. verder moet janski maar gewoon de raad van stevi aannemen en een aantal anderen. Verdiep je in de verschillende kerken op internet is idd met een zoekmachine heel wat te vinden, type gewoon maar eens reformatorisch in ofzow :wink: en vraag het aan God waar Hij je hebben wil, Hij zal het je wel bekend maken!
Laatst gewijzigd door Flappie op 17 jul 2004 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Terug naar “Archief”