Op het alleronverwachts..........

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 07 jul 2004 14:21

Ja idd. Met de rest eens.
Voor de familie die het niet aan heeft zien komen is het overlijden onverwachts.

En : "Halleluja, Jopie is nu bij de Heer" kan misschien wel waar zijn, maar overlijden is toch een uiterst verdrietige gebeurtenis (ook al weet je dat die persoon wel goed terecht is) en zet je zoiets toch niet op de kaart.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 08 jul 2004 07:54

wh schreef:Ik vind het moeilijk om te oordelen of iemand goed heen gegaan is
laat God dat maar doen, Hij weet alles :!:
En ik weet wel dat er mensen in de Hemel zullen zijn die wij daar
niet gedacht hadden, maar ook helaas andersom zij die wij er gedacht
hadden ..

Waar hadden we b.v. Judas geplaatst als we tijden Jezus omwandelingen
geleeft hadden. :?:

Zal Pivo vast wel leuk vinden dat je een lijn naar Judas trekt. En dan wordt ik hardvochtig genoemd............... :?
Je redenatie slaat als een tang op een varken. Als jouw dominee overlijd en ze zouden tijdens de rouwdienst zeggen:"We laten het maar liggen, want we weten niet waar hij nu is...................."Dan zou je op je achterste benen staan, toch?
Mag Pivo dan misschien ook geloven dat zijn oma in de hemel is?
Er is niemand gebaat bij de gedachte dat iemand verloren zou zijn. Ik weet wel dat veel mensen geen eindoordeel, hetzij goed of hetzij kwaad, over iemand willen vellen, omdat ze hopen dat een ander het dan ook niet over hen zal doen. Dat ligt er achter. Vrees, en anders nix.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 08 jul 2004 10:21

hadden ..

ik weet dat er mensen zijn die naar de hemel gaan waar mensen het niet van weten. gelukkig hebben er een hoop mensen zo'n leven dat je wel weet dat ze bij hun sterven naar de hemel gaan. het is toch niet zo dat er bij de dood pas de balans op gemaakt wordt zoals de moslims denken? als je zeker weet dat iemand naar de hemel is hoef je daar toch niet aan te twijfelen?

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jul 2004 11:02

Pivo schreef:
hadden ..

ik weet dat er mensen zijn die naar de hemel gaan waar mensen het niet van weten. gelukkig hebben er een hoop mensen zo'n leven dat je wel weet dat ze bij hun sterven naar de hemel gaan. het is toch niet zo dat er bij de dood pas de balans op gemaakt wordt zoals de moslims denken? als je zeker weet dat iemand naar de hemel is hoef je daar toch niet aan te twijfelen?
`

Precies, dat moet je dan ook vooral niet doen. Dat is toch het mooie van geloven (oa.)?

Ik vond het geweldig om te weten dat m'n opa naar de hemel was gegaan. Was verdrietig omdat ik erg goed met m'n opa kon, maar het idee dat hij nou altijd gelukkig was, dat is toch mooi? Laten we alsjeblieft niet alles in twijfel gaan trekken, dan gaat er ook geen kracht meer van ons geloof uit.
Geen commentaar

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 08 jul 2004 18:02

Bookman schreef:
hadden ..

Zal Pivo vast wel leuk vinden dat je een lijn naar Judas trekt. En dan wordt ik hardvochtig genoemd............... :?
Je redenatie slaat als een tang op een varken. Als jouw dominee overlijd en ze zouden tijdens de rouwdienst zeggen:"We laten het maar liggen, want we weten niet waar hij nu is...................."Dan zou je op je achterste benen staan, toch?
Mag Pivo dan misschien ook geloven dat zijn oma in de hemel is?
Er is niemand gebaat bij de gedachte dat iemand verloren zou zijn. Ik weet wel dat veel mensen geen eindoordeel, hetzij goed of hetzij kwaad, over iemand willen vellen, omdat ze hopen dat een ander het dan ook niet over hen zal doen. Dat ligt er achter. Vrees, en anders nix.

Op de dags des oordeels zal er geoordeeld worden.
Ik wil hier alleen mee zeggen dat we ervoor uit moeten kijken ook
in deze, om mensen te oordelen.
Het voorbeeld van Judas was zo maar een voorbeeld.
Nog eentje dan maar, wat denk je van de Schriftgeleerden :cry: en de
moordenaar aan het kruis :D .

p.s. ik wil hier niemand persoonlijk mee kwetsen.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 08 jul 2004 18:16

Moordenaar aan het kruis???? Daar kunnen wij toch niet over oordelen? Zoals jij zegt de dag des oordeels zal het openbaren of dat hij in de hemel is................ :shock:
Zie je de grote tegenspraak in je eigen schrijven? Pivo had het nadrukkelijk over een oordeel ten goede. En geen verdoemenisoordeel.
Ik weet dat er kerken zijn die 'iedereen laten liggen'. Maar dat is een heel magere vrucht van de prediking. En op begrafenissen wordt dat er dan ook vaak in een 2 uur lange dienst duidelijk gemaakt dat ze de mens, overledenen hebben geen namen, maar laten liggen. Of een heel erg veel bekeerde dominee ergens ter wereld moet er een woordje voor gekregen hebben dat iemand wel in de hemel is, dan zou het heeeeeeeeeeeeeel erg misschien kunnen gebeuren dat er een positief oordeel geveld wordt.
Maar nogmaals dan gaat het niet over de overledene maar dan wordt breedvoerig uitgemeten hoe de Heere tot de ziel van die dominee gesproken heeft. En daar praat dan ook iedereen over. In één van de vele bekerings-levensgeschiedenissen van een dominee uit de vorige eeuw kun je lezen dat hij iemand in de hemel zette omdat er tijdens het zingen van psalm 68 een duif op de kist daalde. Het had eens een kraai moeten zijn................. :roll: :shock: :lol:
Mag ik zeggen dat ik zulke dingen vermakelijk vind? Één keer lees je idd in de Schrift dat er een duif uit de hemel nederdaalde, maar dat was op Christus en niet op een doodskist. :|
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 08 jul 2004 18:22

Bookman schreef:Moordenaar aan het kruis???? Daar kunnen wij toch niet over oordelen? Zoals jij zegt de dag des oordeels zal het openbaren of dat hij in de hemel is................ :shock:
:|

Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 08 jul 2004 18:27

wh schreef:
Bookman schreef:Moordenaar aan het kruis???? Daar kunnen wij toch niet over oordelen? Zoals jij zegt de dag des oordeels zal het openbaren of dat hij in de hemel is................ :shock:

Ja beste wh, ik geloof dat en weet dat. Maar als jij niet wilt oordelen wilt ook niet ten goede, dan moet je dat ook niet van de moordenaar doen.
Ik ging er alleen op in om je duidelijk te maken dat je mis zat. En heel erg mis ook............... :wink:

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 08 jul 2004 18:37

Bookman schreef:
wh schreef:

Ja beste wh, ik geloof dat en weet dat. Maar als jij niet wilt oordelen wilt ook niet ten goede, dan moet je dat ook niet van de moordenaar doen.
Ik ging er alleen op in om je duidelijk te maken dat je mis zat. En heel erg mis ook............... :wink:

Ik heb niet over de moordenaar hoeven oordelen :!:
Maar ook niet over de Schriftgeleerden.
Dat heeft Jezus zelf gedaan.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 08 jul 2004 19:10

joris schreef:en waarom niet iets van: halleluja, Jopie is nu bij de Heer?

Ja, waarom niet?! :D Dat is toch zo! Dat noem je dan 'zekerheid van geloof'. Lees ook eens Zondag 1 van de HC!

Onlangs heb ik een overlijdensbericht dat in het ND stond uitgeknipt omdat ik het een ontzettend mooi bericht vond. Jammergenoeg heb ik het nu niet bij de hand, maar het was iets in de trant van (bij het overlijden van een jongen van ong. 9 jaar oud):

Twee weken geleden won hij nog een prijs bij het paardrijden, maar nu heeft hij de hoofdprijs!
We geloven dat .... nu bij zijn Hemelse Vader is.

(nav 1 Kor.9;24,25: Weet gij niet dat wel allen die aan den wedloop deelnemen lopen, maar slechts een den prijs krijgt? Loopt zo dat gij dien krijgt. En allen die aan den wedstrijd meedoen onthouden zich van allerlei: zij om een vergankelijken krans, wij om een onvergankelijken te verkrijgen. (Leidse vertaling) )

Er onder stond nog een tekst uit een liedje dat de jongen graag zong.
Toen ik dat bericht las, vond ik het echt ontzettend mooi. Soms zeggen overlijdensberichten meer dan mensen denken. Ondanks dat de familie wel een onuitsprekelijk verdriet moet hebben, heb ik veel troost uit dit bericht gehaald.

Eq.

André

Berichtdoor André » 14 jul 2004 23:49

Ik denk dat het voor ons mensen altijd onverwachts is wanneer iemand overlijd hetzij jong of oud.
Omdat bij God 1 dag 1000 jaar kan zijn of andersom heeft Hij dat niet zo.
En voor God is het niet onverwachts want Hij heeft je plaats al voorbereid.

Grtn André

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2004 14:37

Hm niet helemaal mee eens... Mensen weten namelijk dat ze dood gaan... je kunt het verwachten... Alleen bij een ziekbed zie je het aankomen... maar als iemand van 88 inderdaad nog gezond is en opeens komt te overlijden is het wel onverwacht... ondanks de leeftijd.

Je kunt het "onverwachts" lezen als: Zonder dat we er op voorbereid waren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 16 jul 2004 14:39

Marnix schreef:Je kunt het "onverwachts" lezen als: Zonder dat we er op voorbereid waren.

Niet mee eens. Je kunt het lezen als "plotseling". Ook als je plotseling sterft, kun je er nog wel op voorbereid zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2004 15:07

persoonlijk wel... je weet dat je elke dag kan sterven... Maar van jonge mensen verwacht je toch niet dat ze op korte termijn zullen overlijden...

Volgens de Van Dale hebben we beiden gelijk:

plot·se·ling (bn.)
1 zich onverhoeds voordoend => onverwacht

Onverhoeds = Onvoorbereid, zonder dat je er op verdacht bent.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

onverwachts overlijden

Berichtdoor jas » 26 aug 2004 15:56

Zie je de grote tegenspraak in je eigen schrijven? Pivo had het nadrukkelijk over een oordeel ten goede. En geen verdoemenisoordeel.
Ik weet dat er kerken zijn die 'iedereen laten liggen'. Maar dat is een heel magere vrucht van de prediking. En op begrafenissen wordt dat er dan ook vaak in een 2 uur lange dienst duidelijk gemaakt dat ze de mens, overledenen hebben geen namen, maar laten liggen. Of een heel erg veel bekeerde dominee ergens ter wereld moet er een woordje voor gekregen hebben dat iemand wel in de hemel is, dan zou het heeeeeeeeeeeeeel erg misschien kunnen gebeuren dat er een positief oordeel geveld wordt.
Maar nogmaals dan gaat het niet over de overledene maar dan wordt breedvoerig uitgemeten hoe de Heere tot de ziel van die dominee gesproken heeft. En daar praat dan ook iedereen over. In één van de vele bekerings-levensgeschiedenissen van een dominee uit de vorige eeuw kun je lezen dat hij iemand in de hemel zette omdat er tijdens het zingen van psalm 68 een duif op de kist daalde. Het had eens een kraai moeten zijn................. :roll: :shock: :lol:
Mag ik zeggen dat ik zulke dingen vermakelijk vind? Één keer lees je idd in de Schrift dat er een duif uit de hemel nederdaalde, maar dat was op Christus en niet op een doodskist. :|

Ik was eens op een begrafenis, toen kroop er een groene rups over de kist. De dominee zei toen: Er is wel hoop voor Krelis, maar het gaat lang duren voor ie aankomt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”