Wanneer mag je scheiden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Wanneer mag je scheiden?

Berichtdoor Mariamagdalena » 15 jul 2004 16:59

Wanneer mag je als Christin scheiden?
Mag je scheiden omdat je man een buitenechtelijke relatie erop na houdt?
Of omdat je man je regelmatig alle hoeken van de kamer laat zien en je isoleert van de buitenwereld? Je verbiedt om met vriendinnen om te gaan, of zelfs verbiedt om zelf de boodschappen te doen, zodat je niet meer buiten komt? En ondertussen wel zelf regelmatig alleen naar het cafe gaat waar hij andere vrouwen ontmoet?
En er iedere dag ruzie is, zodat de kinderen overstuur zijn, en de vrouw al bang is als de man thuis komt dat ze niet iets fout doet?

Moet je in zo'n situatie koste wat het kost getrouwd blijven of mag je dan wel scheiden?
Waar ligt de grens als je als vrouw geestelijk en/of lichamelijk mishandeld wordt en altijd in angst leeft?
Ik vraag dit voor een vriendin die eigenlijk wil scheiden, maar denkt dat God dat niet goed vindt, omdat ze in de kerk getrouwd zijn.........

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 jul 2004 17:18

Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 jul 2004 18:41

Volgens mij is het antwoord vrij eenvoudig: als je partner de belofte van het huwelijk (blijvend) verbroken heeft: vreemdgaan, huiselijk geweld en andere ellende.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 15 jul 2004 19:09

Optimatus schreef:Volgens mij is het antwoord vrij eenvoudig: als je partner de belofte van het huwelijk (blijvend) verbroken heeft: vreemdgaan, huiselijk geweld en andere ellende.

Volgens mij is het niet toegestaan bij huiselijk geweld. De bijbel is heel duidelijk over scheiden: alleen in geval van overspel, dus als je man/vrouw er een relatie met een ander op na houdt. In alle andere gevallen mag je niet scheiden en moet je christelijk opstellen naar de ander. Dus zachtmoedig zijn bijv. (niet onderdanig en altijd maar ja-en-amen zeggen). Door jouw levenswandel moet duidelijk worden dat jij je geleidt en gesterkt weet door een Ander en komt je man/vrouw die zich misdraagt hopelijk tot inkeer. Ik weet het, dat is erg moeilijk, maar met Gods kracht is dat mogelijk.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 jul 2004 19:24

Gandalf schreef:
Optimatus schreef:Volgens mij is het antwoord vrij eenvoudig: als je partner de belofte van het huwelijk (blijvend) verbroken heeft: vreemdgaan, huiselijk geweld en andere ellende.

Volgens mij is het niet toegestaan bij huiselijk geweld. De bijbel is heel duidelijk over scheiden: alleen in geval van overspel, dus als je man/vrouw er een relatie met een ander op na houdt. In alle andere gevallen mag je niet scheiden en moet je christelijk opstellen naar de ander. Dus zachtmoedig zijn bijv. (niet onderdanig en altijd maar ja-en-amen zeggen). Door jouw levenswandel moet duidelijk worden dat jij je geleidt en gesterkt weet door een Ander en komt je man/vrouw die zich misdraagt hopelijk tot inkeer. Ik weet het, dat is erg moeilijk, maar met Gods kracht is dat mogelijk.

Jezus zegt zelf in Mattheus 5 32 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaten zal, anders dan uit oorzaak van hoererij, die maakt, dat zij overspel doet; en zo wie de verlatene zal trouwen, die doet overspel.

Ik vraag me af: wat betekent het woordje hoererij in dit vers? Is dit alleen de omgang met een ander? Of is ook ontrouw al een vorm van hoererij?

Verder begrijp ik deze tekst ook op een ande rpunt niet.

Wie zijn vrouw verlaat, die maakt dat zij overspel doet. Dit lijkt te impliceren dat zij dus mag hertrouwen wanneer ze verlaten is. (als een soort noodwendig iets, het kan niet anders) Maar degene met wie ze dan trouwt die doet ook overspel. Dit lijkt me een wat onmogelijke spagaat.
The one thing you can give and still keep is your word.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 15 jul 2004 19:39

Maarten schreef:
Gandalf schreef:

Jezus zegt zelf in Mattheus 5 32 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaten zal, anders dan uit oorzaak van hoererij, die maakt, dat zij overspel doet; en zo wie de verlatene zal trouwen, die doet overspel.

Klopt, het was geen overspel zoals ik eerder zei, maar hoererij.

Maarten schreef:[Ik vraag me af: wat betekent het woordje hoererij in dit vers? Is dit alleen de omgang met een ander? Of is ook ontrouw al een vorm van hoererij?

Lijkt me duidelijk wat dat inhoudt. Je bezoekt verschillende dames (of je verkoopt je lichaam aan verschillende mannen) en hebt met hen een sexuale relatie. Dat gaat nog weer verder en is nog weer anders dan overspel (dat je meestal maar met 1 persoon hebt).

Maarten schreef:Verder begrijp ik deze tekst ook op een ander punt niet.

Wie zijn vrouw verlaat, die maakt dat zij overspel doet. Dit lijkt te impliceren dat zij dus mag hertrouwen wanneer ze verlaten is. (als een soort noodwendig iets, het kan niet anders) Maar degene met wie ze dan trouwt die doet ook overspel. Dit lijkt me een wat onmogelijke spagaat.

In het geval van verlating wegens hoererij mag de vrouw hertrouwen (de vraag is alleen of iemand dat met haar wil, als de man haar verlaten heeftom hoererij :wink:). Er staat heel expliciet bij dat bij verlating anders dan bij overspel (dus als je niet meer bij elkaar past bijv. (als dat een legitieme reden is om te scheiden?)) er sprakeis van overspel door de vrouw. Nu je het zegt, ik snap dat ook niet echt. Het laatste gedeelte, dat iemand die in dit geval (dus geen verlating agv hoererij) ook overspel pleegt door met de vrouw te trouwen, snap ik wel. Die vrouw behoort aan een ander toe. Als jij met een vriend(in) van een ander een relatie hebt (zelfs al zien ze elkaar haast niet) dan ben jij ook fout bezig.
Afbeelding

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 15 jul 2004 20:15

Dus niet als je regelmatig bont en blauw geslagen wordt?
Moet je dan wachten tot je doodgeslagen wordt?
En het goede voorbeeld geven met je zachtmoedige Christelijke levenswandel helpt niet bij iemand die 4 kratten bier per week drinkt.
Dus je moet maar blijven tot er een ongeluk gebeurt en je erin blijft?

En wat als je door al die slaag en vernederingen in een psygiatrisch ziekenhuis terecht komt? En hij belooft goeds en na een paar weken begint het geweld weer van voor af aan?
(ik verzin dit niet, dit speelt dus echt)

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 15 jul 2004 20:51

Mariamagdalena schreef:Dus niet als je regelmatig bont en blauw geslagen wordt?
Moet je dan wachten tot je doodgeslagen wordt?
En het goede voorbeeld geven met je zachtmoedige Christelijke levenswandel helpt niet bij iemand die 4 kratten bier per week drinkt.
Dus je moet maar blijven tot er een ongeluk gebeurt en je erin blijft?

En wat als je door al die slaag en vernederingen in een psygiatrisch ziekenhuis terecht komt? En hij belooft goeds en na een paar weken begint het geweld weer van voor af aan?
(ik verzin dit niet, dit speelt dus echt)

Dan zul je hulp moeten zoeken (hetzij voor jezelf, hetzij voor de ander en misschien wel voor allebei). Maar ga er vooral mee naar de Heere. Ik weet zeker dat Hij je de kracht zal geven om vol te houden en de ander te vergeven. Neem Christus dan maar als voorbeeld. Hoe erg is Hij wel niet vernederd en gemarteld? Liet Hij de wereld aan z'n lot over en trok Hij zich terug? Nee!!!. Zo mogen en moeten wij in Zijn kracht ook staande blijven.
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 jul 2004 21:41

Ik denk niet dat je van een mens kunt verlangen dat hij/zij Christus letterlijk in daden na kan volgen. De mens is immers niet God.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 15 jul 2004 21:45

In 1 Korinthe 7 staat het volgende:
10 Doch den getrouwden gebiede niet ik, maar de Heere, dat de vrouw van den man niet scheide.
11 En indien zij ook scheidt, dat zij ongetrouwd blijve, of met den man verzoene; en dat de man de vrouw niet verlate.
(...)
39 Een vrouw is door de wet verbonden, zo langen tijd haar man leeft; maar indien haar man ontslapen is, zo is zij vrij, om te trouwen, dien zij wil, alleenlijk in den Heere.

God heeft het huwelijk ingesteld om als man en vrouw je leven samen door te brengen. Maar er kunnen bepaalde redenen zijn (waaronder ook geestelijke/ lichamelijke mishandeling) waardoor het beter is om wel te scheiden. In vers 11 kun je lezen, dat als je scheidt, dat je dan niet opnieuw mag trouwen. Want eigenlijk ben je nog steeds met je ex-man verbonden. (En je ex-man, de verlatene in dit geval, mag de vrouw evengoed niet verlaten, dus geen nieuwe relatie aangaan.)
Maar als je ex-man gestorven is, dan ben je vrij en mag je met een andere man trouwen.
Zo begrijp ik deze tekst tenminste. :roll: Maar dan ben je dus op papier bij de burgerlijke stand niet meer getrouwd, maar voor God eigenlijk nog wel. Want zolang je ex leeft, mag je alleen met hem trouwen of vrijgezel blijven. :roll:
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 jul 2004 21:59

Maar trouwen is toch een bezegeling van liefde voor het Aangezicht des Heren?

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 15 jul 2004 22:03

Optimatus schreef:Maar trouwen is toch een bezegeling van liefde voor het Aangezicht des Heren?

Ja, maar er kunnen dingen in een relatie voorkomen waardoor het niet langer mogelijk is (bijvoorbeeld voor je eigen veiligheid) om bij elkaar te blijven.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 jul 2004 00:21

Absoluut mee eens, maar ik vond de argumentatie te zijn als Christus en de andere wang toe draaien niet de mijne.

Ik ben zeker geen voorstander van scheiding, maar men moet het niet alleen bij vreemdgaan toelaten.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 16 jul 2004 09:17

Optimatus schreef:Absoluut mee eens, maar ik vond de argumentatie te zijn als Christus en de andere wang toe draaien niet de mijne.

:?: Ik kan deze argumentatie in deze discussie nergens vinden.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annerieke » 16 jul 2004 09:42

nou, ik ben gescheiden, dus ik mag alleen met mijn ex hertrouwen (die kans acht ik minimaal :o ) of alleen blijven? Nou, dat gaat niet gebeuren want ik ga weer hertrouwen.

Toch apart dat het zo letterlijk in de bijbel staat maar dat de meeste (ook geref. bonds)kerken stellen wel voor de tweede keer in de kerk laten trouwen.

Ik heb daar ook flink mee geworsteld. Het staat in de bijbel. Maar Zou ik dan mijn hele leven alleen hebben moeten blijven omdat ik ben gescheiden? Ik ben daar niet helemaal uitgekomen. De kerk heeft het daar eigenlijk niet eens met ons over gehad. Wel of we al dan niet schuldloos gescheiden waren.

Terug naar “Archief”