Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 15 jul 2004 20:23

Loezje schreef:Overigens... als GG, Herv, Chr.Geref en GGiN samen gaan, zouden ze het dan in de eerste plaats al eens kunnen worden op welke Bijbel ze hun beginselen gaan gronden? Bij Chr. Geref. waar ik wel eens kom houden ze er een enigszins andere vertaling op na als de Ger Gem... :wink:

Ah joh, boeien, daar komen we wel uit :wink:

Ben jij zelf GGN? NIet heel belangrijk hoor, maar kan het er nog niet helemaal uit opmaken :wink:
Geen commentaar

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 15 jul 2004 21:17

Loezje schreef:Overigens... als GG, Herv, Chr.Geref en GGiN samen gaan, zouden ze het dan in de eerste plaats al eens kunnen worden op welke Bijbel ze hun beginselen gaan gronden? Bij Chr. Geref. waar ik wel eens kom houden ze er een enigszins andere vertaling op na als de Ger Gem... :wink:

Welke CGK is dat?
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 15 jul 2004 21:48

Loezje schreef:Bookman, volledig met je eens dat er binnen de GGiN (en mag ik het heel voorzichtig zeggen: bij alle andere kerken) individuen zijn die het uiterlijk belangrijker vinden dan het innerlijk. Ik kan op dit moment ook geen gemeentes (meer) noemen waar ze aan Bijbelstudie doen, maar volgens mij deden ze dat in het verleden o.a. in Ederveen. 'K Heb er geen studie naar gedaan, maar het kan natuurlijk ook zijn dat de Bijbel al dusdanig wordt uitgelegd tijdens kerkdienst/school/cathechisatie dat mensen er minder behoefte aan hebben om dat 1 x per weer nog eens samen te doen :P Nee, is geintje. Ik weet wèl dat GGiN-leden soms relatief best ver moeten rijden om bij de dichtsbijzijnde GGiN-kerk te komen en dat kan best een drempel zijn bij het starten van genoemde bijeenkomsten, verenigingen, etc.

Jij geeft aan slechte ervaringen te hebben met (het praten met) ouderlingen; hier hebben we het al vaker over gehad: jouw realiteit is niet de mijne. Wanneer ik uit mijn eigen ervaring spreek kan ik zeggen dat ik dit niet herken; maar het ligt eraan hoe je mensen tegemoet treedt.. (sjonge, lijkt hetzelfde als bij gewone mensen...) Je wilt ook gemeentes horen? Ok. Ederveen? Uddel? Elspeet? Opheusden? Ik heb daar ook niet ervaren dat mensen stom/dom worden gehouden; er werd juist geprobeerd het mensdom nog wat bij te brengen. En ik snap ook wel dat ze niet allemaal de faculteit der letteren glansrijk hebben doorlopen en geen theologische opleiding hebben gehad; wordt ook niet van ze verlangd (gelukkig...), dus tja.. af en toe zal iemand niet meteen een antwoord hebben op een vraag. 'Zoeken we op' lijkt me dan....

De Wachter Sions ken ik; ligt hier op het stapeltje samen met de kerkbladen van de Ger Gem, Hervormd en Chr. Geref. en ik kan je zeggen dat Ds M niet de enige is die af en toe met modder gooit. :wink: Over-en-weer kunnen ze het allemaal :wink: 'k Ben het hier ook absoluut niet mee eens; we kunnen ons bv ook gedragen als grote mensen (kan dat echt???). Maarre... lag het niet aan de toonzetting van je brief dat Ds M wat bot uit de hoek kwam? Je kunt natuurlijk ook een brief schrijven waarin je een aantal vragen stelt; met de motivatie dat je het gewoon niet snapt waarom hij zegt dat iets zus-en-zo is. 't Zou toch van behoorlijk honds gedrag getuigen als hij een nette brief op een onfatsoenlijke manier zou beantwoorden... Daar is-ie trouwens ook te snugger voor...

Mogelijk ga ik af en toe bij een GGiN in een uitzonderingspositie ter kerke :wink: Misschien dat het daar anders is dat in andere GGiNs, maar het maakt wel uit hoe je iemand benadert: aanvallend (ik zal jou wel 'ns ff laten weten wat ik er hier van vindt) of met interesse (en dat is ook al weet net zo als in het gewone leven)... Wat is 't leven toch simpel...

Loezje ik schrijf alleen fatsoenlijke brieven. Zeker naar mensen waar ik achting voor heb. Achting kan ook zakken overigens. De bewoording voor het afwijkende gedrag als honds komt uit jouw toetsenbord........... :mrgreen: Maar dat terzijde, om het even met de De wachter Sions te zeggen. Ik weet dat de GGN heel getrouw in opkomst is wat kerkgang betreft. Dat is zeker te prijzen. Maar door de week moet je niet met godsdienst afkomen. Jaren en jaren ben ik te gast geweest in Opheusden. Het gaat een hele week over kerk en ds, en kerk en nog eens kerk. Maar niet over Gods Woord. Er hangt een sfeer van raak niet, smaak niet en roer niet aan. Je mag tegenspreken, maar je zult zelden een lid van die gemeenten treffen die door de week over geestelijke zaken wil praten. Wel over hoe ze geleerd hebben dat het is, en dat we toch vooral niet mogen vergeten wat er in '53 gebeurd is. Maar niet over de persoonlijke relatie tussen God en hun ziel. En als je er naar vraagt, dan is de eerste vraag die gesteld wordt; Ben jij bekeerd dan???? En dan ben je uitgekletst. Want als ik ja zeg dan zeggen ze: Dan zou ik het maar het eens goed nakijken, want een mens wordt niet zo maar bekeerd hoor! En als je nee zegt dan zeggen ze: Kijk dan naar jezelf! En het is niet mijn bedoeling om zo negatief te doen, ik vind het erg, maar heb het vaak genoeg geprobeerd, en doe het niet meer.
Als iemand niet wil praten dan doen we het gewoon niet.
Helaas is dit niet alleen in Terneuzen zo. De gemeenten die je noemt zijn als zeer behoudend aan te merken. Maar hoewel ik uit zowel Uddel als Opheusden en Barneveld mensen ken, heb ik ze nog nooit één woord over Christus horen spreken. Het gaat alleen om uiterlijke kerkzaken. En dat manco komt ook in de GG steeds meer naar voren. Want men schijnt zoiets te hebben van: het moet je maar gegeven worden. Goed wacht dan ja wacht dan op den HEER!
Dan hoeft een mens zelf fijn niets te doen. :roll:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 15 jul 2004 22:22

Bookman schreef: Loezje ik schrijf alleen fatsoenlijke brieven. Zeker naar mensen waar ik achting voor heb. Achting kan ook zakken overigens. De bewoording voor het afwijkende gedrag als honds komt uit jouw toetsenbord........... :mrgreen: Maar dat terzijde, om het even met de De wachter Sions te zeggen. Ik weet dat de GGN heel getrouw in opkomst is wat kerkgang betreft. Dat is zeker te prijzen. Maar door de week moet je niet met godsdienst afkomen. Jaren en jaren ben ik te gast geweest in Opheusden. Het gaat een hele week over kerk en ds, en kerk en nog eens kerk. Maar niet over Gods Woord. Er hangt een sfeer van raak niet, smaak niet en roer niet aan. Je mag tegenspreken, maar je zult zelden een lid van die gemeenten treffen die door de week over geestelijke zaken wil praten. Wel over hoe ze geleerd hebben dat het is, en dat we toch vooral niet mogen vergeten wat er in '53 gebeurd is. Maar niet over de persoonlijke relatie tussen God en hun ziel. En als je er naar vraagt, dan is de eerste vraag die gesteld wordt; Ben jij bekeerd dan???? En dan ben je uitgekletst. Want als ik ja zeg dan zeggen ze: Dan zou ik het maar het eens goed nakijken, want een mens wordt niet zo maar bekeerd hoor! En als je nee zegt dan zeggen ze: Kijk dan naar jezelf! En het is niet mijn bedoeling om zo negatief te doen, ik vind het erg, maar heb het vaak genoeg geprobeerd, en doe het niet meer.
Als iemand niet wil praten dan doen we het gewoon niet.
Helaas is dit niet alleen in Terneuzen zo. De gemeenten die je noemt zijn als zeer behoudend aan te merken. Maar hoewel ik uit zowel Uddel als Opheusden en Barneveld mensen ken, heb ik ze nog nooit één woord over Christus horen spreken. Het gaat alleen om uiterlijke kerkzaken. En dat manco komt ook in de GG steeds meer naar voren. Want men schijnt zoiets te hebben van: het moet je maar gegeven worden. Goed wacht dan ja wacht dan op den HEER!
Dan hoeft een mens zelf fijn niets te doen. :roll:

Tsja, Bookman, je hebt helaas gelijk. Ik ben zelf in Opheusden opgegroeid en herken het wel. Voel me daarin ook absoluut niet thuis, al mag je niet helemaal generaliseren en zie je ook daar absoluut mensen die bezig zijn met God en Zijn dienst. En echt niet met de dominee alleen. Tenminste, dan heb ik het over de GG in Opheusden. Ik ken de GGN in Opheusden zelf minder goed, omdat ik daar niet in ben opgegroeid.

En dat van die bekering die ze in twijfel trekken, dat klopt helaas ook. Ongelooflijk dat de dominee daar ook meent te kunnen zeggen: Mevrouw, van dat bekeringsverhaal klopt helemaal niks. Ik zou m'n papieren nog maar eens nakijken. Wordt daar ook droevig van. God ziet het hart aan, een mens kan dit eenvoudigweg niet beoordelen!!!!!

Trouwens Bookman, ECHTE Opheusdenaren zullen zeggen: We moeten niet vergeten wat er in '56 is gebeurd. De scheuring in Opheusden is een aantal jaren later gekomen. Zoals alles een beetje later is in Opheusden :mrgreen: :mrgreen:
Geen commentaar

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 15 jul 2004 23:15

MM schreef:
Trouwens Bookman, ECHTE Opheusdenaren zullen zeggen: We moeten niet vergeten wat er in '56 is gebeurd. De scheuring in Opheusden is een aantal jaren later gekomen. Zoals alles een beetje later is in Opheusden

Klopt helemaal, eerlijk gezegd zou het fijn geweest zijn dat de andere dingen ook zo gemakkelijk te weerleggen waren. En nogmaals ik heb hier geen plezier in. Als je hun kerkgebouw ziet dan lopen ze toch ook weer niet zo veel achter, lijkt me. En was het dan bij Ds. J.K. veel beter?????
Ik vrees met een hele maar dan ook hele grote vreze!! :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 16 jul 2004 08:13

Bookman schreef:MM schreef:
Trouwens Bookman, ECHTE Opheusdenaren zullen zeggen: We moeten niet vergeten wat er in '56 is gebeurd. De scheuring in Opheusden is een aantal jaren later gekomen. Zoals alles een beetje later is in Opheusden

Klopt helemaal, eerlijk gezegd zou het fijn geweest zijn dat de andere dingen ook zo gemakkelijk te weerleggen waren. En nogmaals ik heb hier geen plezier in. Als je hun kerkgebouw ziet dan lopen ze toch ook weer niet zo veel achter, lijkt me. En was het dan bij Ds. J.K. veel beter?????
Ik vrees met een hele maar dan ook hele grote vreze!! :wink:

Ach, ik ga geen uitspraken doen, heeft geen zin. Kan wel zeggen dat ik nu onder een preek zit waar ik me goed onder voel. Anders gaat het toch weer de kant op van dominees afkraken. Niet zo heel veel trek in.

Maar ik snap wel wat je bedoelt Bookman....
Geen commentaar

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 16 jul 2004 19:15

En dat manco komt ook in de GG steeds meer naar voren. Want men schijnt zoiets te hebben van: het moet je maar gegeven worden. Goed wacht dan ja wacht dan op den HEER!
Dan hoeft een mens zelf fijn niets te doen.

Ik heb juist een ander gevoel, dat er juist in de GerGem veel aan het veranderen is, in positieve zin welteverstaan! In mijn thuisgemeente Yerseke verandert er veel ten goede momenteel, de prediking is behoorlijk appellerend. Velen zien de 'Saambinder' als wat er in de GerGem aan prediking is, maar dat is totaal onjuist. Het zijn slechts enkele predikanten die het hardst kraaien waardoor dat lijkt.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 19 jul 2004 13:27

kootje schreef:
En dat manco komt ook in de GG steeds meer naar voren. Want men schijnt zoiets te hebben van: het moet je maar gegeven worden. Goed wacht dan ja wacht dan op den HEER!

Ik heb juist een ander gevoel, dat er juist in de GerGem veel aan het veranderen is, in positieve zin welteverstaan! In mijn thuisgemeente Yerseke verandert er veel ten goede momenteel, de prediking is behoorlijk appellerend. Velen zien de 'Saambinder' als wat er in de GerGem aan prediking is, maar dat is totaal onjuist. Het zijn slechts enkele predikanten die het hardst kraaien waardoor dat lijkt.

Goed zo Kootje, we moeten idd ook gewoon positief blijven. Het is alleen jammer dat die "dominee die het hardst kraaien" de norm trachten op te leggen bij dominees die er net iets anders over denken.

Die ruimte wordt wel gemist binnen de GG, en dat vind ik jammer. Ruimte in die zin, dat men daar heel krampachtig mee omgaat. Men moet het gewoon accepteren, dat de een een ander accent legt dan de ander :!:
Geen commentaar

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 19 jul 2004 13:33

Men moet het gewoon accepteren, dat de een een ander accent legt dan de ander

Right. En eenieder vervoege zich daar waar hij/zij zich prettig voelt.

Dank u.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 19 jul 2004 13:37

Pieter schreef:
Men moet het gewoon accepteren, dat de een een ander accent legt dan de ander

Right. En eenieder vervoege zich daar waar hij/zij zich prettig voelt.

Dank u.

Precies. Zo postmodern is dat toch niet, of wel? Zo veel hoofden, zoveel zinnen.....
Geen commentaar

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 30 aug 2004 15:04

Totale tolerantie!!!!!!!!! HEERLIJK!!!!

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 30 aug 2004 15:59

Pieter Bel schreef:Totale tolerantie!!!!!!!!! HEERLIJK!!!!

Hehe.....jij loopt wel heel hard van stapel. Trouwens totale tolerantie vind ik ook weer ver gaan. Dan kan ineens bijv. de Godheid van Christus worden ontkend. Daar zou ik dan weer niet voor zijn.

Tolerantie binnen bepaalde grenzen. Maar ja, wie gaat die grenzen bepalen? Da's denk ik de lastigste vraag die reformatorisch NL bezighoudt....
Geen commentaar

orgeltje

Berichtdoor orgeltje » 30 aug 2004 20:59

kootje schreef:

Mogen nu alle dominees weer komen dan?
Was vorig jaar op kamp met iemand die vertelde dat sommige dominees niet welkom waren omdat ze niet in het straatje van de kerkeraad pasten. Dit trouwens niet alleen in Yrseke maar ook in andere gemeenten doen daar hard aan mee. Bepaald dominees trouwens ook. Op zulke momenten schaam ik mij dat ik gergemmer ben. Maar ben met je eens dat er ook positieve veranderingen zijn. Maar het blijven gereformeerde gemeenten. allen met hun eigen achtergrond en identiteit. en dat zal helaas altijd wel zo blijven denk ik.

orgeltje

Berichtdoor orgeltje » 30 aug 2004 21:02

Motormuis schreef:
kootje schreef:

Goed zo Kootje, we moeten idd ook gewoon positief blijven. Het is alleen jammer dat die "dominee die het hardst kraaien" de norm trachten op te leggen bij dominees die er net iets anders over denken.

Die ruimte wordt wel gemist binnen de GG, en dat vind ik jammer. Ruimte in die zin, dat men daar heel krampachtig mee omgaat. Men moet het gewoon accepteren, dat de een een ander accent legt dan de ander :!:

Helemaal mee eens.

Alleen degene die ruimer denken moeten altijd maar respect hebben en rekening houden met degene die wat conservatiever zijn. Maar andersoms hoeft dat natuurlijk niet............

Ik kan mij daar zo kwaad over maken maar dat helpt ook niet.
Dus gaan we maar snel aan andere dingen denken....

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 30 aug 2004 21:15

orgeltje schreef:Ik kan mij daar zo kwaad over maken maar dat helpt ook niet.
Dus gaan we maar snel aan andere dingen denken....

(nee, gewoon mooie stukjes op 't orgel spelen, dat helpt, dat roept zachte gevoelens in een mens op... als ik orgelspel hoor word ik geemotioneerd, ben onder een hoedje te vangen)
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Terug naar “Archief”