Grote gezinnen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 14 jul 2004 18:06

Jannoek schreef:ik kom uit een klein gezin, heb een zusje, een (iets) groter gezin lijkt me eigenlijk wel geweldig! maar dat heb je nu eenmaal niet voor het zeggen! lijkt wel of iedereen het maar heeft over kinderen 'nemen', maar zo vanzelfsprekend is het helemaal niet!

Nee, dat klopt. Ik kom ook uit een gezin van 2 kinderen. Het zwanger worden bij mijn ouders was niet zo'n probleem, maar de 9 maanden die erop volgden wel. Bij mijn broer ging het bijna mis, zwangerschapsvergiftiging, beiden hadden het ook niet kunnen redden en toen mijn moeder zwanger was van mij, heeft ze vanaf de zesde week plat moeten liggen, omdat er ook van alles mis was en als ze niet ruste mis kon gaan. En ook de bevalling was weer kantje boord. Mijn ouders hadden best meer kinderen gewild, maar hebben ze niet gekregen, wat misschien ook maar goed is, want een volgende zwangerschap had heel anders af kunnen lopen.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 14 jul 2004 19:06

rosekapje schreef:
Jannoek schreef:ik kom uit een klein gezin, heb een zusje, een (iets) groter gezin lijkt me eigenlijk wel geweldig! maar dat heb je nu eenmaal niet voor het zeggen! lijkt wel of iedereen het maar heeft over kinderen 'nemen', maar zo vanzelfsprekend is het helemaal niet!

Nee, dat klopt. Ik kom ook uit een gezin van 2 kinderen. Het zwanger worden bij mijn ouders was niet zo'n probleem, maar de 9 maanden die erop volgden wel. Bij mijn broer ging het bijna mis, zwangerschapsvergiftiging, beiden hadden het ook niet kunnen redden en toen mijn moeder zwanger was van mij, heeft ze vanaf de zesde week plat moeten liggen, omdat er ook van alles mis was en als ze niet ruste mis kon gaan. En ook de bevalling was weer kantje boord. Mijn ouders hadden best meer kinderen gewild, maar hebben ze niet gekregen, wat misschien ook maar goed is, want een volgende zwangerschap had heel anders af kunnen lopen.

hm, mijn ouders waren 8 jaar getrouwd toen ik werd geboren, ging ook niet echt lekker allemaal... mn moeder heeft een hele poos in 't ziekenhuuis gelegen, ik ben (was) van een tweeling, maar dat is niet goed gegaan tijdens de zwangerschap, ze dachten dat 'alles weg was' maar toen was mn ma nog zwanger van mij! wonder dus! vanaf toen moest ze rusten, je weet dus nooit hoe het allemaal gaat! je hebt nix voor het zeggen!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 14 jul 2004 21:19

Dat klopt, dat hebben mijn ouders ons ook altijd voorgehouden (kinderen krijgen we, die nemen we niet)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 15 jul 2004 08:42

dat klopt wel, maar ik denk dat er tegenwoordig wel veeeeeeeel meer gepland (schrijf je dat zo?!?! :| ) wordt tav zwanger worden..

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 15 jul 2004 09:00

dat klopt wel, maar ik denk dat er tegenwoordig wel veeeeeeeel meer gepland (schrijf je dat zo?!?! ) wordt tav zwanger worden..

dat denk ik ook. Ik denk dat de mensen nu eerst aan hun carriere denken en later pas aan kinderen gaan denken.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 15 jul 2004 10:56

En Rosekapje, in zo'n geval kan ik me voorstellen dat je voorbehoedsmiddelen gaat gebruiken. Wat is er tegen?

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 15 jul 2004 19:23

Ik kom uit een gezin van 10 kinderen, en als alles goed gegaan zou zijn zouden er 12 kinderen geweest zijn. Een broertje is helaas overleden toen hij 5 jaar was en mijn moeder heeft een keer een miskraam gehad.
Ik heb het altijd erg gezellig gevonden om zoveel broers en zussen te hebben. Natuurlijk zitten er ook nadelen aan, zoals die ook al even terug genoemd zijn.

Toch zou ik zelf niet graag zo'n groot gezin willen. Het ligt er natuurlijk aan wat je aan kan. Ik ben er tegen om van te voren te bepalen hoeveel kinderen je wilt. Je moet iedere keer bepalen of je het aankunt.

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 16 jul 2004 09:19

Hiero uit een gezin van 6 kiddo's en prima. Prima verdeeld over de versch. leeftijden, zus van 33 en nog een broertje van 11. Hartstikke leuk. Dus grote gezinnen prima en laat niemand daar negatief over doen. Vind het sowieso niet christelijk om daar al negatief over te doen.
Geen commentaar

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 16 jul 2004 09:35

Voordat wij ons eerste kindje kregen, dachten we dat we een groot gezin wel erg leuk zouden vinden en hoopten we dat we toch in ieder geval wel vijf kinderen zouden krijgen.

Nu ons zoontje bijna 9 maanden oud is, denken we daar toch wel enigszins anders over.

Kinderen krijgen heeft een geweldige impact op je hele leven en zijn, lichamelijk èn geestelijk.

We merken dat de herstelperiode veel langer duurt dan we ons hadden voorgesteld. Het zou daarom volgens ons onverantwoord zijn om snel weer zwanger te raken. Je moet ook zuinig zijn op je lichaam. Het kan volgens ons niet zo zijn dat de ene bijbelse opdracht ten koste gaat van de andere.

Bovendien heeft het ook geestelijk nogal een impact. Je bent ineens verantwoordelijk voor zo'n klein afhankelijk schepseltje. De wetenschap dat we straks samen tegenover God verantwoording moeten afleggen, ook over ons kindje, kan ons soms best aangrijpen.

Met andere woorden, het krijgen van kinderen is niet zomaar iets. Als ouders ben je verantwoordelijk voor je kinderen, maar ook voor elkaar. Als ik als man weet dat het lichaam van mijn vrouw nog niet voldoende hersteld is, dan neem ik mijn verantwoordelijkheid en stel ik me in op een periode van onthouding. Het is van levensbelang dat je er heel veel met elkaar over spreekt, om elkaar ook daarin tot steun te zijn.

Op het moment dat mijn vrouw wel weer aan gemeenschap toe zou zijn, maar lichamelijk (of geestelijk) een nieuwe zwangerschap nog niet aan zou kunnen, dan zouden wij er geen bezwaar tegen hebben om tijdelijk voorbehoedsmiddelen te gebruiken. Overigens vinden we dat niet eenvoudig en worstelen we regelmatig met de vraag of we er goed aan doen. Toch denken we dat we er zo op een verantwoorde manier gebruik van kunnen maken.

André

Re: Grote gezinnen

Berichtdoor André » 19 jul 2004 22:50

Else-Marilyn schreef:Pas geleden had ik in de chat een discussie over grote gezinnen.

Hoe kijken jullie tegen grote gezinnen aan (zeg maar een gezin met 7 kinderen of meer :D) ? Zie je dat als een geschenk van God? Of is het meer zo dat het in deze tijd niet kan en het onverantwoord is om zoveel kinderen op deze wereld te brengen?

Ben benieuwd naar jullie reacties....

Het is sowieso een geschenk van God dat je gezonde kinderen mag krijgen.

En ik denk dat als je je vertrouwen op God stelt, het niet onverantwoord is in deze tijd.

Btw zo'n 100 jaar terug overleden er ook veel kids aan ziekten, omdat er toen nog geen medicijnen voor hun waren.

M.i. heeft het dus niets met deze tijd te maken.

Maar heeft het alles te maken met het onvoorwaarlijk je vertrouwen op God stellen.

Ooja, bijna vergeten in Genesis staat ook nog een opdracht..........

windekind
Sergeant
Sergeant

Re: Grote gezinnen

Berichtdoor windekind » 24 jul 2004 10:52

Andre schreef:Ooja, bijna vergeten in Genesis staat ook nog een opdracht..........
Er staat: Zijt vruchtbaar en vermenigvuldigt, en vervult de aarde!
Ik denk dat de aarde al aardig vervuld is momenteel, het is een beetje makkelijk om die tekst telkens zomaar aan te halen.

Grote gezinnen vind ik trouwens superleuk! Mijn vader komt uit een gezin van zestien, erg leuk. En zelf ben ik voorlopig nog niet aan kindertjes toe. :)
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 24 jul 2004 11:02

Grote gezinnen, prima hoor.
Lijkt me hartstikke leuk.

Alleen moet wel de kinderbijslag afgeschaft worden.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 24 jul 2004 11:02

waarom dan?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 24 jul 2004 11:17

Omdat het niet meer van deze tijd is dat alleengaanden, of mensen zonder kinderen, via de belasting mee betalen aan mensen die wel kinderen hebben, willen of krijgen.

Ik heb er geen problemen mee dat ik mee betaal voor mensen die om wat voor reden dan ook in de bijstand belanden, of wat voor andere ondersteunende regeling dan ook.
Dat mijn ziektenkosten verzekeraar IVF behandelingen vergoed vind ik prima. Dat ik middels mijn premie daar aan mee betaal, ook prima. Maar dan moet het ophouden.
Want waarom zou ik mee betalen aan de kinderen van Piet en Marie? Dat is toch hun keus, laat ze er dan zelf voor opdraaien!

Jeroentje

Berichtdoor Jeroentje » 24 jul 2004 13:36

hmm, ik denk dat sommige gezinnen niet zonder kinderbijslag kunnen. Dat zou voor hun dan een reden kunnen zijn om geen kinderen te nemen/krijgen. Zou een beetje jammer zijn nietwaar?

Terug naar “Archief”