om te overwegen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

om te overwegen

Berichtdoor jacobH » 09 jul 2004 19:31

overgenomen van het forum van de gereformeerde kerk vrijgemaakt.

auteur: Oinay

Als we de film 'Jesus' - die door de NCRV onlangs nog is uitgezonden - was de Here Jezus een goedlachs iemand in zijn leven op aarde.
En als we de hedendaagse tendens mogen geloven, dienen we als Christenen toch vooral blijdschap uit te stralen.

"Hij was veracht en van mensen verlaten, een man van smarten en vertrouwd met ziekte, ja, als iemand, voor wie men het gelaat verbergt; hij was veracht en wij hebben hem niet geacht. "
We lezen in het N.T. dat de Here Jezus juist vaak verdrietig was; hij huilde. Ook was hij boos (tempelplein).
Maar waar lezen we dat de Here Jezus blij was?
Waar lezen we, dat de discipelen blij zijn?
Ja, de discipelen waren blij. Blij toen ze zagen dat de Here was opgestaan. En blij toen ze de Heilige Geest kregen, en dat ze wisten, dat ze door het bloed van Jezus waren vrijgekocht. Maar zouden ze gesprongen hebben? En zouden ze de handen in de lucht hebben gegooid?
Of was hun blijdschap van een dieper soort? Werd hun blijdschap niet vaak overschaduwd door het feit dat ze vervolgd werden? Of door het feit, dat er zo weinigen waren, die hen begrepen?

Hoe kom ik hier nu bij?
Ik werd getroffen door een stukje dat ik las in 'De Bergrede' van Martin Lloyd Jones. Ik heb geen exact citaat, maar hij schrijft zaken als: de vrolijkheid die de hedendaagse evangelische beweging aan de dag legt, komt vaak onecht over. Onecht, omdat het leven van de Christen geen blij leven is. Ja, het kent een ondertoon van troost en blijdschap over de verlossing in Christus. Maar voor de rest? We worden dagelijks met onze zonden geconfronteerd. We worden eveneens daqelijks geconfronteerd met de zonden van anderen. We worden geconfronteerd met de gevallen schepping, met ziekte en ellende.
De niet-gelovigen kijken op het 'EO-blije' van evangelische broeders en zusters vaak met een medelijdende blik, ze zien namelijk het onderscheid tussen wat echt is, en wat vaak een 'way of life' lijkt te zijn.*

Ik ben het haast geneigd met Jones eens te zijn.
Genoeg redenen om niet blij te zijn:

1. Je eigen zonden die je steeds weer doet;
2. de zonden van mensen om je heen;
3. zoveel mensen die Jezus niet kennen en zelfs van Hem niet willen weten;
4. zoveel ellende in de wereld
5. zoveel Christenen in deze wereld die vervolgd worden, gemarteld en in de gevangenis gezet;
6. de haat t.o.v. Christenen zal alleen maar toenemen.

Nochtans mogen we ons verblijden in de Here. En dat doe ik ook! Maar elke zondag blij? Elke dag van de week blij?

Laten we niet teveel de 'wereld' achterna lopen, de 'doe maar niet moeilijk' -houding. Of de houding van: doe toch niet te serieus, je leeft maar een keer, enzovoorts.

Hoe vaak lezen we nu in bijv. het N.T., dat het een vrolijke, blije, hippe boel was in de eerste Chr. kerk? Of dat ze zo met hun tijd meegingen?

Ik denk dat wij als kerken/christenen van nu teveel onder invloed staan van de huidige maatschappij, met z'n makkelijke en laagdrempelige sfeer.

Willen wij niet ook vaak 'laagdrempelig' zijn in bijv. onze kerkdiensten?

Maar het geloof is niet laagdrempelig. Het geloof is niet 'makkelijk', of iets dat je zomaar aanneemt.

Dit betekent niet, dat we het maar zo 'moeilijk' en zo 'zwaar' mogelijk moeten maken, nee.
Maar het betekent wel, dat we ons er niet te makkelijk van moeten afmaken, zo van: "Jongens, niet zo zeuren over al die regeltjes, en niet zo zwaar over zonde en ellende in de wereld praten, maar blij zijn omdat we verlost zijn door Jezus! En dat moeten we aan de mensen laten zien! Ze moeten door ons worden aangestoken."

Zie je wat hierboven gebeurt? Het klinkt allemaal erg mooi, maar het is zo oppervlakkig.
Ja, oppervlakkig.

Wie?

*Ik hoop dat ik de beste man niet laat buikspreken; dit is wat ik mij herinner van het stuk dat ik las.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 10 jul 2004 23:01

Prediker 7
3 Het treuren is beter dan het lachen; want door de droefheid des aangezichts wordt het hart gebeterd.
4 Het hart der wijzen is in het klaaghuis; maar het hart der zotten in het huis der vreugde.

Mattheüs 5
4 Zalig zijn die treuren; want zij zullen vertroost worden.

Spreekt voor zich denk ik!
Niet het aanzien, maar het wezen!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jul 2004 23:32

genoeg redenen om blij te zijn :wink: (jacobH je had het over eenzijdig :wink: )

- Jezus is blij mij alle dagen van mijn leven
- God wijst mij de weg in alles.
- Hij doet alle dingen medewerken ten goede
- ik mag altijd blij zijn (verblijd u ten alle tijde, wederom zeg ik u verblijd u) (Als bedroefd, maar altijd blijde)
- God komt bij mij in mijn verdriet en droogt mij tranen
- ik leef niet meer maar jezus leeft in mij
- al ging ik dan door een dal des schaduws des doods ik zou geen kwaat spreken
- mijn wandel is in de hemelen.
- Jezus heeft alles vergeven wat ik fout doe.
- Wij kunnen door Jezus wat betekenen voor mensen
- Wij kunnen mensen blij maken met Gods liefde in ons.

er is helemaal niks mooiers dan Jezus volgen. En er is niemand zo gelukkig als degenen die jezus volgen. Het Christendom is 1 grote blijdschap

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: om te overwegen

Berichtdoor hijwel » 10 jul 2004 23:38

1. Je eigen zonden die je steeds weer doet;

daar kan je zeker verdriet over hebben. En jezelf stom vinden. Maar ondangs dat mag je weten dat je zonden vergeven zijn, en dat God steeds verder in je wil werken en alle kwaat uit je wil halen.

2. de zonden van mensen om je heen;

this erg om te zien dat mensen om je heen zondigen. En Gods naam misbruiken. Maar wij mogen weten dat Jezus door ons heen wat wil betekenen voor deze mensen.

3. zoveel mensen die Jezus niet kennen en zelfs van Hem niet willen weten;

hier kan ik helemaal mee in stemmen. Vreeselijk om te zien. En wat zou het ongelovelijk erg zijn voor onze Vader die ziet dat er mensen Zijn vrije aanbod afwijzen.

4. zoveel ellende in de wereld

zeker! Maar wij mogen vertrouwen op Jezus christus die door ons en met ons orde wil scheppen op deze aarde.

5. zoveel Christenen in deze wereld die vervolgd worden, gemarteld en in de gevangenis gezet;

dit doet me denken aan paulus en silas in de gevangenis: zij zongen God lofzangen. Geweldig toch? de stokbewaader kwam daardoor tot bekering. Paulus in Silas waren ondangs alle martelingen, en ondangs hun tegenslagen in de Heer verheugt!

6. de haat t.o.v. Christenen zal alleen maar toenemen.

... ik weet niet wat er gaat gebeuren.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 jul 2004 20:58

Verblijd u ten allen tijde, nogmaals zeg ik: verblijd u!

Er is vast wel een bijbelgetrouw christen die kan vertellen uit welke brief dat komt.

Overigens is de gelijkschakeling van (gemaakte) vrolijkheid en laagdrempeligheid wel erg makkelijk. Laagdrempeligheid is goed mogelijk zonder oppervlakkige blijdschap.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 jul 2004 22:10

Klaas schreef:Verblijd u ten allen tijde, nogmaals zeg ik: verblijd u!

Er is vast wel een bijbelgetrouw christen die kan vertellen uit welke brief dat komt.

Overigens is de gelijkschakeling van (gemaakte) vrolijkheid en laagdrempeligheid wel erg makkelijk. Laagdrempeligheid is goed mogelijk zonder oppervlakkige blijdschap.

Klaas

philepensen 4:4

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2004 10:08

Ik ben het er ook niet echt mee eens... Ik ben het er mee eens dat we worden geconfronteerd met onze fouten... dat het leven lang niet altijd een pretje is...

Maar wanneer zal iemand blijer zijn? Wanneer zal iemand meer troost ervaren: Als alles goed gaat en hij/zij wordt getroost of wanneer iemand die intens verdriet heeft wordt getroost. Juist omdat je je ellende kent kan de blijdschap over je verlossing groot zijn. Ik vind het jammer dat dat zo makkelijk als onecht wordt afgedaan. Misschien beseffen die mensen wel meer dat we verlost zijn, dat onze zonden gedragen zijn... en wat voor fantastische toekomst we krijgen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 12 jul 2004 17:26

Mmm... Jezus niet blij? Het eerst wat hij deed toen zijn werk begon ws naar een feestje (bruiloft gaan) (en de joden kunnen feesten heel uitgebreid bij bruiloften) waar zijn eerste wonder niet één of andere preek was, nog het genezen van ziekte, nog het bekeren van mensen, maar het maken voor wijn (want volgens mij maar één doel heet: het verhogen van de feestvreugde).

Ik zie eigenlijk het meest in paulus: hij schrijft vaak hoe moeilijk hij het heeft, hoe depressief of zwaar hij het heeft. Maar ondertussen geeft hij wel de opdracht om alles in blijdschap te doen/ ons overal in te verheugen.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 12 jul 2004 17:29

"Jongens, niet zo zeuren over al die regeltjes, en niet zo zwaar over zonde en ellende in de wereld praten, maar blij zijn omdat we verlost zijn door Jezus! En dat moeten we aan de mensen laten zien! Ze moeten door ons worden aangestoken."
Eigenlijk kan ik me hier heel goed in vinden en snap ik niet wat er mis mee is?
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 12 jul 2004 17:37

Ik ben geen slaaf meer van de zonden, op zich al genoeg om heel blij van te worden!

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 12 jul 2004 18:39

Je hebt de ellende, verlossing en de dankbaarheid. Dat betekent dus dat zondebesef en het verdriet dat je daarover hebt voorkomen, maar ook de blijdschap die je in God vindt, door de verlossing van zonde die Hij je schenkt.
Maar dit is een 'proces' wat je steeds weer opnieuw meemaakt. Je voelt niet maar één keer hoe zondig je bent en daarna ben je altijd vrolijk, nee, je doet iedere keer weer opnieuw zonde en voelt steeds weer opnieuw de schuld er van en dat moet steeds weer door het bloed van Jezus Christus gereinigd worden.
Verdriet en blijdschap wisselen elkaar dus steeds af.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 12 jul 2004 19:36

Psalmen 90:10 Aangaande de dagen onzer jaren, daarin zijn zeventig jaren, of, zo wij zeer sterk zijn, tachtig jaren; en het uitnemendste van die is moeite en verdriet; want het wordt snellijk afgesneden, en wij vliegen daarheen.

realiseren we niet te weinig dat de jeugd onze beste tijd is. Prediker 12

Vraag het eens aan de nabestaanden van de verongelukte jongeren. Vraag het eens aan de mensen die honger lijden in Afrika. Vraag het eens aan de verdrukte Christenen in andere landen.

In de wereld zult gij verdrukking lijden.

Natuurlijk is er blijdschap in de Heere. Natuurlijk!

Maar hebt goede moed. Ik heb de wereld overwonnen.

Maar het is vooral dit wat de Christen blij maakt; Maar blij vooruitzicht dat mij streelt. Niet op de wereld waar de christen aan zijn vlees vast zit. Elke dag weer zondigen. Dat betekent elke dag weer je Meester kruisigen. Besef je dat eigenlijk wel?

met vr gr

JacobH
Laatst gewijzigd door jacobH op 12 jul 2004 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 jul 2004 19:38

@mic schreef:Mmm... Jezus niet blij?

ja vreemd he?

Kort voor Zijn afschuwelijke dóód aan dat vreselijke kruis, zegt Jezus het volgende tegen zijn disipelen.
Nu kom Ik tot U en Ik spreek dit in de wereld, opdat zij ten volle mijn blijdschap in zichzelf mogen hebben

Ongelovelijk toch? vlak voor zijn ongelovelijk lijden aan het kruis gaat hij vertellen over Zijn blijdschap. Ik denk dat Jezus het meest blije 'mens' op aarde ondangs dat Hij de meeste tegenslagen heeft gehad. Meer dan wie dan ook.

waarom was Jezus zo blij? deze vraag stel ik net aan mijzelf.
En eigenlijk weet ik het antwoord wel: "Hij was zo blij omdat Hij mij kwam bevrijden van de duivel, zonde en verdriet". Geweldig dit! als ik er nu overna denk krijg ik gewoon tranen in mij ogen.

this geweldig om te zien hoe paulus en silas in de gevangenis Jezus voorbeeld volgen. Ze zijn net gegeeselt en liggen in een donkere kerker, en wat doen ze? ze zingen gode lofzangen!

10 Als droevig zijnde, doch altijd blijde;21) als arm, doch velen rijk makende; als23) niets hebbende, en nochtans alles bezittende.24)

nog iets heel wonderlijks waardoor we blij mogen zijn staat in nehemia 9:

10 En Nehemia (dezelve is Hattirsatha) en Ezra, de priester, de schriftgeleerde, en de Levieten, die het volk onderwezen, zeiden tot al het volk: Deze dag is den HEERE, uw God, heilig; bedrijft dan geen rouw, en weent niet; want al het volk weende, als zij de woorden der wet hoorden.
11 Voorts zeide hij tot hen: Gaat, eet het vette, en drinkt het zoete, en zendt delen dengenen, voor welken niets bereid is, want deze dag is onzen Heere heilig; zo bedroeft u niet, want de blijdschap des HEEREN, die is uw sterkte.

we mogen blij zijn op de dag des HEEREN. Hij wil dat we blij zijn op die dag. Want dat is onze sterkte.
Laatst gewijzigd door hijwel op 12 jul 2004 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 12 jul 2004 19:42

hijwel schreef:
@mic schreef:Mmm... Jezus niet blij?

ja vreemd he?

Kort voor Zijn afschuwelijke dóód aan dat vreselijke kruis, zegt Jezus het volgende tegen zijn disipelen.
Nu kom Ik tot U en Ik spreek dit in de wereld, opdat zij ten volle mijn blijdschap in zichzelf mogen hebben

Ongelovelijk toch? vlak voor zijn ongelovelijk lijden aan het kruis gaat hij vertellen over Zijn blijdschap. Ik denk dat Jezus het meest blije 'mens' op aarde ondangs dat Hij de meeste tegenslagen heeft gehad. Meer dan wie dan ook.

waarom was Jezus zo blij? deze vraag stel ik net aan mijzelf.
En eigenlijk weet ik het antwoord wel: "Hij was zo blij omdat Hij mij kwam bevrijden van de duivel, zonde en verdriet". Geweldig dit! als ik er nu overna denk krijg ik gewoon tranen in mij ogen.

this geweldig om te zien hoe paulus en silas in de gevangenis Jezus voorbeeld volgen. Ze zijn net gegeeselt en liggen in een donkere kerker, en wat doen ze? ze zingen gode lofzangen!

10 Als droevig zijnde, doch altijd blijde;21) als arm, doch velen rijk makende; als23) niets hebbende, en nochtans alles bezittende.24)

hebben we het wel over dezelfde blijdschap.

Ik neem aan de je een andere blijdschap bedoelt dat het tegenovergestelde wat in Jesaja 53 beschreven wordt

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 jul 2004 19:51

jacobH schreef:hebben we het wel over dezelfde blijdschap.

Ik neem aan de je een andere blijdschap bedoelt dat het tegenovergestelde wat in Jesaja 53 beschreven wordt

phoe zou je dit even willen toelichten ben bang dat ik je niet helemaal begrijp.

Terug naar “Archief”