refojongeren en uitgaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 06 jan 2003 12:27

Calvin schreef:De jongeren waar ik het over heb horen `s zondags géén aanbod (ook geen klein beetje - spreek volledig uit eigen ervaring en niet van horen zeggen). Dat is ook duidelijk te merken in de onverschilligheid en lijdelijkheid van velen (zelfs bijbellezen wordt door de ds. niet aangeraden omdat dat maar de mensen 'aan het werk zetten is' (!?!?!?!?!).

Als dat heel werkelijk zo zou zijn, dan zou zo'n dominee allang geschorst zijn, omdat hij bepaald geen bijbelse leer brengt.

Ik denk dat je nu uiteindelijk de juiste conclusie trekt:
Calvin schreef:Blijft echter overeind staan dat het wel een bepaald soort type jongere is. Aanbod of geen aanbod helpt misschien nog niet eens zoveel
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 06 jan 2003 13:02

Elsa schreef:Als dat heel werkelijk zo zou zijn, dan zou zo'n dominee allang geschorst zijn, omdat hij bepaald geen bijbelse leer brengt.

Volgens sommigen is dit volledig bijbels:
- Zien is geen hebben,
- Bedekte schuld is nog geen vergeven schuld,
- Woordopenbaring en een persoonsopenbaring,
- De weg van de Borg is de weg van de kerk,
- De weg van de discipelen is de weg van de kerk,
- Onder Gods recht verloren gaan,
- Beleven van de heilsfeiten.
- Rechtvaardigmaking in de vierschaar der consientie etc. etc.

Dan is het niet echt handig als je gemeente teveel gaat bijbellezen want dan kun je nog wel eens tot andere conclusies komen. Of zoals een ouderling het zei: "ja, het is allemaal heel moeilijk maar we hoeven gelukkig ook niet allemaal te weten want de Heere heeft ons een knecht gegeven die het (=bekeringsweg zoals je die móet meemaken) allemaal helder kan verklaren."

Blijft als een paal boven water staan dat veel jongeren onverschillig worden onder de dubbele uitverkiezingsleer zoals ze die horen!
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 06 jan 2003 13:13

Blijft echter overeind staan dat het wel een bepaald soort type jongere is. Aanbod of geen aanbod helpt misschien nog niet eens zoveel
de jongeren nemen het van de ouderen over.[/quote]

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 06 jan 2003 19:36

Calvin schreef:Volgens sommigen is dit volledig bijbels:
- Zien is geen hebben,

Volgens aardig wat oudvaders en andere schrijvers ook Calvin...
Zelfs de door jouw geliefde Spurgeon heeft sommige hiervoornoemde zaken in zijn prediking toegelicht.
Het probleem is: men noemt het anders of verwoordt het anders.
Als jij de betekenende zaak (ik zie je al glimlachen) achter deze zaken beschouwt dan kom je veelal wat dichter tot elkaar.
Het zijn mogelijk meer de bewoordingen die je tegenstaan.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 06 jan 2003 23:39

Calvin schreef:
Elsa schreef:Als dat heel werkelijk zo zou zijn, dan zou zo'n dominee allang geschorst zijn, omdat hij bepaald geen bijbelse leer brengt.

Volgens sommigen is dit volledig bijbels:
- Zien is geen hebben,

Prachtige termen, Calvin, maar volgens mij gaat het hier niet over 'het aanbod'.
Sommige zaken kunnen misschien ook anders uitgelegd worden, maar dan nog is het niet onjuist wat er gepredikt wordt. Zoals Night al aangaf, zijn er heel veel oudvaders die al deze dingen op deze manier verkondigd hebben.

- Louis Paul Boon

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 07 jan 2003 10:38

Spurgeon heeft dat soort dingen nooit gezegd! En ik heb van hem al tich preken en boeken gelezen dus ik weet echt wel zo'n beetje wat hij voorstaat. Anders zie ik graag citaten........

Nou zal ik je gelijk even uit een droom helpen: een aantal van die termen die ik aangehaald heb herken ik uit eigen ondervinding! Maar als dat als een eis gelegd wordt op de gemeente omdat ze het persé zo moeten beleven vind ik dat níet goed! Hier heeft ds. G.H. Kersten ook voortdurend tegen gewaarschuwd; dat de gezelschapstheorie niet zou gaan overheersen in de prediking.

Ds. Kersten jr. zegt in één van z'n preken: "zeg niet 'is het voor mij?'. Voor wie is het niet? Maak van deze zaligheid toch een hartelijk en een vrijmoedig gebruik." Dat klinkt op veel plaatsen niet. Je moet maar wachten tot je grote overtuigingen van zonden krijgt en dat Christus je dan (hopelijk) geopenbaard wordt. Het welmenend aanbod van genade zoals ds. Kersten dat hierboven zegt ontbreekt volledig. Dat maakt ontzettend lijdelijk! En nogmaals: ik spreek uit eigen ondervinding en door om me heen te kijken. Ik roep echt niet zomaar wat. Ik roep ook niet wat uit een soort schopperigheid maar uit bezorgdheid.

En of het bij de oudvaders voorkomt? Nee! niet zoals je het vandaag de dag hoort. Men haalt bij die dat weg en bij die dit en dat voegt men bij elkaar en roept men dat het gebasseerd is op de oudvaders. Maar door op die manier te citeren kun je ook een Remonstrantse preek in elkaar draaien die gebasseerd is op de oudvaders.

Toen ds. R. Kok zich moest verdedigen voor zijn leer las hij een stukje voor uit een boek met preken. Toen begon ds. Fraanje met z'n voorzittershamer te slaan en riep: "zie, daar heb je het al; de algemene verzoening." Toen liet ds. Kok zien waaruit hij voorlas; preken van ds. Van Renen met een voorwoord van..... Fraanje.

Geef mij het evenwicht van de Erskines of Calvijn maar!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 jan 2003 17:13

Dat klinkt op veel plaatsen niet. Je moet maar wachten tot je grote overtuigingen van zonden krijgt en dat Christus je dan (hopelijk) geopenbaard wordt.
wat een bijzonder arrogante houding is. Komt het ook in de hoofden van mensen op dat Hij Zijn eigen weg kiest om iemand tot zich te trekken? Ook het onderwerpen van God's weg aan de gereformeerde/reformatorische leer is gevaarlijk. God kiest Zijn eigen wegen.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 07 jan 2003 20:32

Calvin schreef:Maar als dat als een eis gelegd wordt op de gemeente omdat ze het persé zo moeten beleven vind ik dat níet goed! Hier heeft ds. G.H. Kersten ook voortdurend tegen gewaarschuwd; dat de gezelschapstheorie niet zou gaan overheersen in de prediking.

Overigens is de term 'de weg van de Borg is de weg van de kerk' van Kersten. :wink:

- Louis Paul Boon

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 07 jan 2003 21:24

Calvin schreef:Spurgeon heeft dat soort dingen nooit gezegd! En ik heb van hem al tich preken en boeken gelezen dus ik weet echt wel zo'n beetje wat hij voorstaat. Anders zie ik graag citaten........

Ik zeg dus niet dat Spurgeon deze bewoordingen heeft gebruikt, wat ik wel bedoel is dat de achterliggende zaken bij de citaten die je geeft ook door Spurgeon weleens toegelicht worden. Alleen gebruikt hij heeeel andere bewoordingen en komt hij altijd vanuit een ander perspectief!
Een citaat heb ik niet zo snel bij de hand, maar ik kan me een voorbeeld van Spurgeon herinneren. Een man zit te staren naar een tekening van een huis wat hij graag bouwen zou. Zien is nog geen hebben? De benadering van Spurgeon is dus anders: zie erop toe dat je bouwen zal, pas dan bezit je het huis! Ik zeg dit alles uit het hoofd, maar volgens mij lag het zo.
Verder...wordt Spurgeon ook nog weleens gelezen in enkele reformatorische kerken. Zouden ze hem lezen als hij totaal het tegenovergestelde zou beweren als men doorgaans leert (volgens jou dus de voorgaande stellingen?)

Nou zal ik je gelijk even uit een droom helpen: een aantal van die termen die ik aangehaald heb herken ik uit eigen ondervinding! Maar als dat als een eis gelegd wordt op de gemeente omdat ze het persé zo moeten beleven vind ik dat níet goed! Hier heeft ds. G.H. Kersten ook voortdurend tegen gewaarschuwd; dat de gezelschapstheorie niet zou gaan overheersen in de prediking.

Ik ken de termen wel, al worden ze niet gebezigd in mijn gemeente. (en bijbehorende gemeenten). Vind je nu dat de termen verkeerd zijn en onwaarheden bevatten, of staat het je alleen tegen dat men vereist dat alle bekeringen volgens dat patroon moeten gaan. Het is me nog niet duidelijk.
Wat me wel duidelijk is: de manier waarop men het zelf beleeft, volgens die manier wil men dat anderen het ook beleven. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat een ieder daar snel in valt...onbewust wil men vaak dat eigen weg standaard is.....of men spiegelt minstens anderen eraan.
Zij gaan uit van hun eigen bevinding en stellen dat als norm...maar wat is Spurgeon voor jou?

Verder...als het nou zo is dat de termen onwaarheid bevatten volgens jou, dan gaan er veel oudvaders de prullenbak in volgens jou...dat realiseer je je toch wel? Ook veel Engelse schrijvers.
En de catechismus misschien?

Ds. Kersten jr. zegt in één van z'n preken: "zeg niet 'is het voor mij?'. Voor wie is het niet? Maak van deze zaligheid toch een hartelijk en een vrijmoedig gebruik." Dat klinkt op veel plaatsen niet. Je moet maar wachten tot je grote overtuigingen van zonden krijgt en dat Christus je dan (hopelijk) geopenbaard wordt. Het welmenend aanbod van genade zoals ds. Kersten dat hierboven zegt ontbreekt volledig. Dat maakt ontzettend lijdelijk! En nogmaals: ik spreek uit eigen ondervinding en door om me heen te kijken. Ik roep echt niet zomaar wat. Ik roep ook niet wat uit een soort schopperigheid maar uit bezorgdheid.

En de mannen die deze termen gebruiken staan met even grote bezorgdheid en gedrevenheid klaar voor jou...wat nu?

En of het bij de oudvaders voorkomt? Nee! niet zoals je het vandaag de dag hoort. Men haalt bij die dat weg en bij die dit en dat voegt men bij elkaar en roept men dat het gebasseerd is op de oudvaders. Maar door op die manier te citeren kun je ook een Remonstrantse preek in elkaar draaien die gebasseerd is op de oudvaders.

Ik kan ook een zeer Remonstrants gedeelte citeren van Spurgeon...das altijd mogelijk met citeren / uit zn verband rukken.

Ik snap natuurlijk best wat je bedoelt. Waar het mij niet om gaat is het gelijk bewijzen van de andere kant. Maar...het is altijd zo dat een ieder vanuit eigen visie praat en doet. En mijn ervaring is dat met elkaar praten vaker laat zien dat je toch wat dichter bij elkaar zit dan je denkt, in ieder geval levert het praten vaak meer op dan elkaars standpunten klakkeloos verwerpen.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 08 jan 2003 10:07

Beste Night,

Ik heb het gevoel dat er dingen in m'n mond worden gelegd die ik nooit gezegd heb en die ik ook nooit zou zeggen.

Dat in jouw gemeente die termen zoals ik die opnoemde niet geleerd worden is te merken want volgens mij heb je de klok horen luiden maar weet je niet waar de klepel hangt. Je moet in 'religie' mijn uitleg maar eens lezen van 'de weg van de Borg is de weg van de kerk'. Want met zien is geen hebben wordt iets tótaal anders bedoeld dan dat jij het hier gebruikt.

Dat wat jij citeert van Spurgeon over 'zien is geen hebben' komt uit het boekje 'Rondom de enge poort' en heeft niets te maken met de term zoals die in de bevindelijke kringen gehoord wordt. Spurgeon schrijft in zijn boekje:
Het verlossingsplan is zeer voortreffelijk, maar het kan ons niet baten, als wij niet persoonlijk in de Heere Jezus Christus zèlf geloven. Welk gerief biedt u de tekening van een huis, als ge niet het huis zelf binnengaat. De man op onze gravure, die buiten in de regen zit, heeft niet veel gemak van de plannen, die voor hem liggen uitgespreid.

Overigens zijn er inderdaad GerGem kerken waar Spurgeon gelezen wordt. In de omgeving waar ik kerk gebeurd dat persé niet! Men is het daar totaal niet eens met Spurgeon en men waardeert het niet als je Spurgeon leest, je zit dan meteen in het verdachtenhoekje (omdat hij dus radicaal het tegenovergestelde leert). Ooit gaf ik op kattebak dat boekje van Spurgeon aan een meisje. Zij is hiermee naar de ds. gestapt om te vragen of dat wat in dat boekje stond waar was. Want het was zo'n enorm verschil met wat ze gewend was te horen. Het antwoord van de ds. weet ik niet maar tegenwoordig wil ze niets van Spurgeon meer lezen dus ik kan het wel raden :?

Engelse schrijvers bij het oude papier? Zeer beslist niet! Ik koop en lees juist heel veel van ze! Juist zij laten mij het gevaar zien van die bevindelijke termen. En dat ik de H.C. ook niet zou waarderen doet me gewoon pijn. Da's gewoon een rotopmerking! Want gisteravond zat ik juist in de H.C. te lezen en overviel me de ontzettende rijkdom van de belijdenisgeschriften. De D.L. bijvoorbeeld heb ik bijzonder lief.

Zondag 7 van de HC was dus voor mij een eye-opener. Want zo hoor ik dat `s zondags niet. Je zult je afvragen hoe men de HC dan uitlegt. Nou, door een onderscheid te maken in Zondag 7 en Zondag 23. Vraag me niet hoe maar het zijn een soort standen in de genade. Wie het vatte kan die mag het uitleggen.

En de mannen die deze termen gebruiken staan met even grote bezorgdheid en gedrevenheid klaar voor jou...wat nu?

Was het maar zo :cry: Ik ben jaren en jarenlang eerlijk onbekeerd geweest en niemand die zich daar zorgen over maakte want het zal er maar één zijn uit een geslacht en één uit een stad zijn. Toen ik na een weg van strijd en worsteling de Christus moch vinden kreeg ik opeens te horen dat ik mezelf bedroog (daarvoor niet dan?) want zien is geen hebben, bedekte schuld is nog geen vergeven schuld, een bekering moet jaren duren etc. etc. :? :?: Allemaal termen kreeg ik over me heen die ik niet eens begreep..... Maar het bracht het níet aan het wankelen. Want ik had ondervonden wat ik later bij een GerGem predikant las:
Ik heb het zelf uit de mond van God gehoord. Nee, dan rapen we niet te hooi en te gras wat tekstjes bij elkaar, waardoor de mensen moeten geloven dat we toch ook 'veranderde' mensen zijn maar dan staan we op dat Woord als op een rots in de branding. En al zou dan de duivel met al zijn helpers zeggen; Gij hebt geen heil bij God, dan zeggen we:Heere, Gij hebt het zelf tot mijn ziel gezegd. In de ure, dat mijn dorst onlesbaar was, toen mijn ziel van alle steunsels werd afgewrikt, toen ik neerzonk in de diepte en er geen helper was, toen hebt Gij mijn pad gekend. Toen hebt Gij mij opgevangen in de armen van Uw genade en toen hebt Gij mijn ziel vertroost met Uw goddelijke beloftenissen. O, daar kan de duivel aan schudden, daar kan de dood aan schudden, daar kan de hele wereld tegenop komen, maar als die Geest getuigt met onze geest dat we kinderen God zijn; wie zal dan beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het die rechtvaardig maakt, wie is het die verdoemt?

En wat Spurgeon voor mij is? Gewoon één van de véle oudvaders die ik bijzonder ben gaan waarderen (met name vanwege zijn evenwicht en veelzijdigheid).

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 08 jan 2003 13:56

Hetlijkt mij dat deze discussie wat is ontaard en meer thuis hoort in het topic, de weg van de borg is de weg van de kerk.

Over het uitgaan van refojongeren is overigens wel genoeg gezegd denk ik/

Groet

Maarten

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 08 jan 2003 20:07

Calvin,

Ik heb te snel conclusies getrokken uit je woorden.
Ik had gedacht dat je weer een van de velen was die zich afzette tegen bepaalde woorden die je tegenkomt, simpelweg omdat je ze zelf niet herkent. Dat afzetten gaat dan gepaard met argumenten die nergens op slaan.
Nu blijkt het dat ik je verkeerd interpreteerde. Mijn woorden slaan dus af en toe niet op wat jij bedoelt inderdaad.
Overigens heb ik je niet woorden in de mond willen leggen.

Spurgeon ken je goed, ik heb het nog even nagekeken en je hebt gelijk. Het is inderdaad het genoemde boekje. Mijn citaat uit het hoofd (?) is dus niet juist toegepast. Jouw conclusie dat ik de termen niet zou beheersen is niet helemaal correct. De term zien is nog geen hebben is me in de genoemde betekenis elders wel degelijk bekend. De klok en de klepel, die klepel is dus iets meer dan alleen een klepel zogezegd.
Ik dacht bij je een meer dan gewone liefde voor Spurgeon te bespeuren.
Je zult het mogelijk met me eens zijn dat Spurgeon alleen volgen een eng weggetje is en eenzijdig. In het kerkblad van de Gergem heeft een behoorlijk objectief gedeelte gestaan over het lezen van SPurgeon.
Misschien is het je bekend.

Wat ik bedoelde met de oudvaders bij het oud papier en de HC niet liefhebben is niet persoonlijk bedoeld, maar wat ik bedoelde is het volgende: wanneer je je totaal niet kunt vinden in de voornoemde begrippen, dan heb je ook problemen met oudvaders en de HC. Want ookal bezigen die die termen niet letterlijk, een aantal bedoelde zaken komen daar wel in terug, zij het dan anders verwoord.

Wat betreft het verschil tussen HC 7 en HC 23 zal ik nog eens wat nazoeken. Daar heb ik zo geen pasklaar antwoord op. Eerst even lezen wat jij bedoelt.

Hopelijk begrijp je een beetje wat ik bedoeld heb. Hopelijk neemt voorgaande de indrukl weg dat ik je persoonlijk aan wilde spreken.
Waar ik wel tegen ageer (in het algemeen) is het schoppen tegen een aantal zaken, zonder ten eerste er zelf verstand van te hebben, en ten tweede met het totaal verwerpen van allerlei zaken. In concreto: je mag wat mij betreft zeker je vragen hebben bij het in een keurslijf plakken van de hele bekeringsweg. Wat mij betreft zijn daarom de uitdrukkingen nog niet meteen fout! Een reden ervoor is zeker niet dat iemand het zelf niet zo ervaart. Iemand anders' ervaring kan wel zo zijn!
Voor iemand anders is Zien is nog geen Hebben misschien wel een heel duidelijke bevinding zijn.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 09 jan 2003 10:37

Met die termen -dan met name de betekenis erachter- ben ik het radicaal oneens. Toch heb ik zeer beslist géén moeite met de belijdenisgeschriften. Integendeel zelfs!!! Ik denk juist dat degene die die standen en systemen heel strak leren tegen de belijdenisgeschriften oplopen.

Spurgeon; zoals ik al zei: één van de vele! Want ik lees nog veel en veel meer dan Spurgeon hoor. Spurgeon is maar een klein deel van wat ik lees (heb thuis ook zat staan van Lamain, Fraanje, van Reenen, Pieneman, Makkenze en ook veel van dr. Steenblok dus......) Maar Spurgeon legt sommige zaken nogal simpel uit. En aangezien ik een goed geheugen heb en me dus kan herinneren waar hij het gezegd heeft quote ik hem nogal vaak.

En wat bevinding betreft. "Zien is geen hebben" heb ik zelf ook ervaren!!! Maarrrrrrrrrr...... later ben ik erachter gekomen dat dat zien van mij wél hebben was. Maar door gebrek aan inzicht, sturing, bijbelkennis ben ik gaan dwalen en had ik geen goed inzicht in het fundament van het evangelie: rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof alleen.

Dat stuk uit De Saambinder over Spurgeon ken ik niet. Is het digitaal? Dat Spurgeon eenzijdig zou zijn zou kunnen maar dat is elke predikant.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 09 jan 2003 15:15

Over uitgaan: Ik ga weleens uit, en daar versta ik onder dansen in een dancecafe en wat drinken. Waarom ik dat doe?? Gewoon omdat ik het lekker vind om even los te komen van waar je mee bezig bent. Met thuis, met school enzovoorts. Ik kan ff al m'n energie kwijt, en gelijk laad me ook weer heleboel op.

Is dat dus fout????

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 09 jan 2003 23:34

Calvin schreef:Dat stuk uit De Saambinder over Spurgeon ken ik niet. Is het digitaal?

De Saambinder digitaal? :? Ik wou je wijzer hebben :(

- Louis Paul Boon

Terug naar “Archief”