Reformatorische forums: verantwoord?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 jul 2004 13:49

gerrit de 2e schreef:Beste Henk,

Zoals je wilt geen email,maar reactie op je forum;

Als ik op refoweb binnen 2 klikken op een Cu2 site ben van een of andere zwart-magisch figuur, met daarin de meest Goddeloze kreten songs en plaatje's, is het voor mij onverantwoord om mijn dochter van 12 op Refoweb te laten internetten.
Oftewel het modereren laat te wensen over.
Ik waardeer het ten zeerste dat je een christelijke site wil runnen, maar vraag je wel asjeblieft de inhoud gecontroleerd te houden.

vr gr Gerrit

Waar heeft u dat gevonden? De gemiddelde leeftijd hier is trouwens hoger dan 12, dus ik kan me best voorstellen als u haar verbiedt hier te forummen. Misschien kan ze dan beter naar een site gaan voor kinderen van haar leeftijd. Ik kan het niet zo makkelijk controleren, maar op het forum is de jongste volgens mij 13 en dat is een uitzondering. Op de chat zitten ook kinders van 11 jaar, wat ik erg jong vind, maar daar wordt dan wel rekening mee gehouden.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 08 jul 2004 14:40

Als ik op refoweb binnen 2 klikken op een Cu2 site ben van een of andere zwart-magisch figuur, met daarin de meest Goddeloze kreten songs en plaatje's, is het voor mij onverantwoord om mijn dochter van 12 op Refoweb te laten internetten.
Ik waardeer het ten zeerste dat je een christelijke site wil runnen, maar vraag je wel asjeblieft de inhoud gecontroleerd te houden.

vr gr Gerrit

Als je er zo tegenaan kijkt, kun je je volgens mij beter afvragen of het verantwoord is, om je dochter van 12 überhaupt te laten internetten. Vergeet family-filters, want die werken toch niet. Via Google kan je dochter met een paar muiskliks de hele wereld in al haar vunzigheid in zich opnemen. Maar, dat kan niet alleen via internet. Ook via TV, de radio, school, vriendinnen. Je kunt je kind onmogelijk van alles afschermen. Er zit dus niets anders op, dan je kind te leren ermee om te gaan en zelf te leren onderscheiden, wat wel en niet goed voor haar is.

Dat kan zeker bij een twaalfjarige. Mijn dochter is bijna vijf en zegt inmiddels zelf al bij bepaalde kinderprogramma's op TV: Papa, dat is niet goed he? En dan gaat de TV zonder problemen uit, of op een andere zender. Kinderen kunnen dingen al jong leren aanvoelen, God heeft ons uitgerust met een prima geweten, dat goed functioneert, als het maar goed getraind wordt.

Ik zou je adviseren, om ofwel samen met je dochter te internetten, of met haar te bespreken wat ze tegenkomt, zodat ze zelf leert waar ze van weg moet blijven. Het enige alternatief is m.i. de computer, of toch in ieder geval de internetaansluiting, de deur uit. Maar ja, dan blijft de wereld om je heen toch bestaan.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 jul 2004 14:59

Of ze gaat gewoon op Om Sions Wil forummen, moet ze wel eerst de tale Kanaans leren... ;)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 jul 2004 15:18

Het doel (van het forum) is om reformatorische jongeren een plek op internet te geven waar ze elkaar kunnen ontmoeten en met elkaar kunnen discussieren. En iedereen is daarbij van harte welkom.

Hierover even een vraagje aan de admin: vinden jullie het erg dat er bijv. atheisten en 7e dags adventisten ook hun duit in het zakje doen op dit forum en ook aktief hun mening uitdragen? Die kom ik hier namelijk ook tegen. Op zich maakt dit de discussie natuurlijk spannend en houdt het je scherp (daarom ga ik ook met hen in discussie), maar komt dit ook overeen met de forumregels?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 08 jul 2004 19:22

vr gr Gerrit

Pardon zeg, maar dit vind ik wel heeeel ver gezocht!!! IN al die drie jaar dat ik al refoweb, en ik ben best nieuwsgierig, ben ik nog nooiut via refoweb op dergelijke sites gekomen in twee klikken. Misschien is het mogelijk, dat sluit ik niet uit, via een link van een gebruiker in het onderschrift. Maar ik kan me voorstellen dat refoweb niet kan nagaan waar linken in websites waar linken(2 muisklikken) in onderschriften van alle mensen die hier posten toe leiden.

Als je je dochter van 12 hier niet wilt laten posten op zo'n stupide reden, inderdaad, laat haar dan sowieso niet internetten, en laat haar niet alleen boeken uitkiezen, laat haar niet buitenspelen met kinderen, niet van de reformatorische gezindte (hoeweldat misschien weinig verschil uitmaakt) Doe haar later alleen naar reformatorische scholen t/m de vervolgopleiding en draag er voor zorg dat ze alleen op een reformatorische werkplek terecht komt. WAt overigens ook niets uitsluit. WAnt overal, overal, kan je met tweemuisklikken, twee voetstappen, twee handelingen, twee blikken, iets zien/horen wat ''slecht''is.

Of...breng haar verantwoording tot God bij, laat zien waar jij voor staat en leer haar zelf nadenken.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 09 jul 2004 11:12

gerrit de 2e schreef:Als ik op refoweb binnen 2 klikken op een Cu2 site ben van een of andere zwart-magisch figuur, met daarin de meest Goddeloze kreten songs en plaatje's, is het voor mij onverantwoord om mijn dochter van 12 op Refoweb te laten internetten.

Beste Gerrit,

Wat CU2 betreft, heb ik al gereageerd in het forum 'RefoWeb'. De discussies lopen wat door elkaar maar goed... :-)

Ik denk dat je de lat wat te hoog legt. Je vraagt eigenlijk constante controle. Dat is nou eenmaal niet mogelijk. We zijn met ruim 10 mensen dagelijk op het forum bezig, diverse forummers letten wat extra op en geven tips. Wat moet je nog meer doen? En is het echt zo'n puinhoop? Volgens mij gaat het om incidenten.

elbert schreef:vinden jullie het erg dat er bijv. atheisten en 7e dags adventisten ook hun duit in het zakje doen op dit forum en ook aktief hun mening uitdragen? Die kom ik hier namelijk ook tegen. Op zich maakt dit de discussie natuurlijk spannend en houdt het je scherp (daarom ga ik ook met hen in discussie), maar komt dit ook overeen met de forumregels?

Hoi Elbert,
In principe mag iedereen zijn mening geven. Dus ook atheisten en 7e dag adventisten. Ik vind het wel erg in de zin van dat het jammer is dat iemand niet in God gelooft (maar dat bedoel je vast niet :-))
Ik denk echt dat je eigen mening daardoor alleen maar aangescherpt wordt. Hoe vaak komt het niet voor dat iemand met een mond vol tanden staat als er een bijvoorbeeld Jehova getuige aan de deur komt? De kans is groot dat dat komt omdat men er nooit mee in aanraking is gekomen. Daarbij vind ik het ook een grote kans om iets van ons geloof aan anderen te laten zien. En op een reformatorische school krijgen zo ook gewoon te horen wat bijv. moslims geloven. Ik ken niemand die zich daardoor bekeerd heeft tot de islam.

Er zijn natuurlijk wel grenzen en er moet wel respect zijn. Men is tenslotte te gast.

Ik kan me ook voorstellen dat sommige geluiden gaan overheersen en dat forummers voor wie de site bedoeld is zich niet meer thuisvoelen. Dan zullen we wat minder principieel moeten zijn en daar wat op moeten verzinnen.

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 09 jul 2004 11:54

@ gerrit: ben het eens met henkie. laat je dochter dan helemaal niet internetten - want je kunt vanuit overal wel met 2 klikken op personen stuiten die in het zwart zijn gekleed.
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 09 jul 2004 12:16

Cuore di Leone schreef:@ gerrit: ben het eens met henkie. laat je dochter dan helemaal niet internetten - want je kunt vanuit overal wel met 2 klikken op personen stuiten die in het zwart zijn gekleed.

Als ik zondagsmorgens uit het raam kijk zie ik allemaal personen in het zwart gekleed lopen, en die zijn heus niet slecht hoor... :wink: :mrgreen:
Maar ik snap het probleem op zich wel. Ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om iemand van 12 een beetje te begeleiden met waar ze komt op internet, om er met haar over te praten waarom ze ergens wel of niet zou moeten komen. Ach en verder... op je twaalfde kun je ook best zonder internet (toen ik 12 was, was internet tenminste echt nog wel een ver-van-m'n-bed-iets, en ik heb het ook overleefd... :wink: )
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 jul 2004 13:00

Toen ik 12 was, had ik nog nooit van internet gehoord. Daarom snap ik wel dat ouders zich afvragen hoe ze daarmee moeten omgaan.

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 13 jul 2004 13:13

henkie schreef:Hoi Pim,

The_Pim schreef:A. Forum van RefoWeb heeft ten doel Christenen in brede zin bij elkaar te brengen en is zeer breed georienteerd. Het contact is een doel op zich

Ik las dit elders ook al. Dat is toch echt een misverstand. Het doel (van het forum) is om reformatorische jongeren een plek op internet te geven waar ze elkaar kunnen ontmoeten en met elkaar kunnen discussieren. En iedereen is daarbij van harte welkom.

Ik zie het misverstand niet echt. Het doel (van het forum) is om reformatorische jongeren een plek op internet te geven waar ze elkaar kunnen ontmoeten en met elkaar kunnen discussieren. = contact. Dus in de doelstellingen wordt niet de inhoud van het contact verwoord. En dat ligt bij OSW anders.

B. Er is een kloof tussen het forum van RefoWeb en de vragenrubriek. Veel predikanten zullen schrikken van de meningen die hier verkondigd worden.

Dezelfde vragen als die er hier geplaatst worden kunnen aan een dominee voorgelegd worden in de vragenrubriek. Ook die vragen ondergaan geen censuur en worden gewoon beantwoord door een dominee. Er zijn al diverse vrij heftige vragen beantwoord hoor.

Het gaat mij niet om de vragen/onderwerpen, maar om de stellingen! Regelmatig zijn er discussies waar de consensus niet meer strookt met bijv. een stelling die ingenomen wordt in de vragen rubriek.

Een typering voor RW (die waarschijnlijk te kort door de bocht gaat, maar stoor je daar niet aan, dat is meestal bij een typering):

Theologische en dogmatische onderwerpen komen minder aan bod op RW. Praktische/ethische zaken des te meer. Meestal zitten in deze discussies 1 of 2 rechtse dissonanten en de rest is het overwegend met elkaar eens. Het verwijt op dat men (het overgrote deel) het op OSW met elkaar eens is, gaat m.i. ook op voor RW, alleen dan is men (het overgrote deel) het ook met elkaar eens, maar dan over andere standpunten. Veel zaken op praktisch/ethisch gebied vallen onder de 'vrijheid van het geloof' en het individu(!) maakt zelf wel uit hoe hij/zij er over denkt.... Dat laatste vind ik een bedenkelijke ontwikkeling van de huidige tijd.

áls dat zo is dan zal dat ook te maken hebben met de leeftijd van de gemiddelde bezoeker en aan de hoeveelheid van de postings.

Kan heel goed zo zijn, denk dat dat wel klopt! Maar mijn bijdrage was er in eerste instantie op gericht een nuancering in de kwalificatie van OSW aan te brengen. OSW is gewoon anders. En dan is separaat de discussie of RefoWeb Refo is.... ;)
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 15 jul 2004 13:04

The_Pim schreef:Ik zie het misverstand niet echt.

Jij zegt dat het doel is: "Christenen in brede zin bij elkaar te brengen"
Ik zeg: "Het doel is om reformatorische jongeren een plek op internet te geven. Dat is eerste klopt dus niet en is een misverstand.

Het gaat mij niet om de vragen/onderwerpen, maar om de stellingen! Regelmatig zijn er discussies waar de consensus niet meer strookt met bijv. een stelling die ingenomen wordt in de vragen rubriek.

Er is inderdaad soms een verschil tussen een antwoord van een dominee en de gemiddelde mening op het forum. Dominees zullen daarvan niet meer schrikken dan dat ze dat op catechesatie horen of als ze een kritische vraag via de vragenrubriek binnenkrijgen. Maar ik snap je punt niet helemaal. :)

Kan heel goed zo zijn, denk dat dat wel klopt! Maar mijn bijdrage was er in eerste instantie op gericht een nuancering in de kwalificatie van OSW aan te brengen. OSW is gewoon anders. En dan is separaat de discussie of RefoWeb Refo is.... ;)

ok!

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 15 jul 2004 13:29

vinden jullie het erg dat er bijv. atheisten en 7e dags adventisten ook hun duit in het zakje doen op dit forum en ook aktief hun mening uitdragen?

Je moest eens weten wat voor figuren er in mijn kerverband rondlopen (dat weet je waarschijnlijk wel, dat is tegenwoordig pkn dus) maar dat is soms minstens evenzo erg :wink:
Nee kijk mij gaat het erom dat je je niet geheel van de wereld kunt afsluiten (dat is dus iets anders dan met de wereld meedoen zeg ik er gelijk maar bij he!), zulke figuren kom je in de "grote boze" wereld ook tegen en het scherpt je als je de mening van zulke "figuren" ook hoort. Tegelijkertijd begrijp ik ook wel dat als de doelstelling is dat reformatorische jongeren hier veilig met in elkaar in contact kunnen komen dat de schoen een beetje wringt natuurlijk. Maar je hebt natuurlijk ook reformatorische jongeren met afwijkende meningen en waarschijnlijk ook twijfel over bepaalde zaken. Dus afwijkende meningen kom je ook wel tegen dat als je geen atheisten of 7e dags adventisten (om maar wat te noemen) toelaat.
Maar als je het als ouders niet goed vind voor je kind hier te komen, moet je hem/haar hier niet op laten, zo simpel ligt het ook.
Maar vroeg of laat komt je kind die meningen toch wel tegen, het is toch ook belangrijk dat je kind sterk in de schoenen komt te staan?
Maar ik geef toe enige bescherming is nooit verkeerd en 12 jaar is misschien ook wel wat te jong om los gelaten te worden op dit forum :wink:
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 15 jul 2004 14:35

Lalage vroeg:
Ik heb de indruk dat het op refoweb 50/50 is: de helft refo's en de helft niet. Of zit ik er nu naast?

Het is ongeveer 80-20 (resp. reformatorisch-evangelisch/anders gelovig). Opmerkelijk is overigens dat de meeste 'evangelische' geluiden vaak van reformatorische jongeren komen.

Daarnaast is het onmogelijk en m.i. ook onbijbels om alleen reformatorische bezoekers toe te laten. Alsof er in onze eigen kring niet zo veel mis is. De weg naar Christus versperren via allerlei voorwaarden om tot Hem te mogen komen, is net zo goddeloos en onreformatorisch als deze weg verbreden op een meer wereldse wijze (denk aan de opmerkingen van ds. C. Harinck, Ger. Gem. en M. Dankers, Oud Ger. Gem. hierover).

Concreet betekent bovenstaande dat "reformatorisch zijn" niet gebonden is (of kan zijn) aan een kerk(genootschap), maar aan onze persoonlijke levenswandel. Het is immers de vrucht waaraan de boom herkend wordt.

Doe haar later alleen naar reformatorische scholen t/m de vervolgopleiding en draag er voor zorg dat ze alleen op een reformatorische werkplek terecht komt. WAt overigens ook niets uitsluit. WAnt overal, overal, kan je met tweemuisklikken, twee voetstappen, twee handelingen, twee blikken, iets zien/horen wat ''slecht''is.

Ik werk zelf op een reformatorisch bedrijf en wil deze opmerking van Meschianza nogeens benadrukken. De oorzaak is heel simpel. De zonde leeft in ieders hart en dat nemen we altijd met ons mee. En als we bewaard zijn gebleven voor uitbrekende zonden, is dat niet onze verdienste.
Laatst gewijzigd door Omega op 15 jul 2004 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 15 jul 2004 14:38

Mij werd gevraagd mijn cu2 niet als website op te geven. Maar ik ben benieuwd wie die donkere, duistere, slechte man of vrouw was... :s

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 15 jul 2004 16:19

kurtyo schreef:Mij werd gevraagd mijn cu2 niet als website op te geven. Maar ik ben benieuwd wie die donkere, duistere, slechte man of vrouw was... :s
:lol:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”