Marnix schreef:Tja die pijn ligt dan niet aan haar maar aan die broeders en zusters... Want wie maakt er nou een halszaak van? Iemand die zich niet aanpast? Of de mensen die wel van je verwachten dat je je aanpast?
Ik ben blij dat ik niet naar dergelijke kerken hoef, waar je raar wordt aangekeken op kleding... En als je wel welkom bent zoals jij zegt... waarom dan wel die verwijtende blikken?
Als iemand geen hoed heeft en een keer naar een dergelijke kerk gaat vind ik het overigens zonde van het geld om voor die ene keer een hoed te kopen

Die gemeenteleden kost het echter niks als ze je als een normaal christen behandelen ondanks afwezigheid van die hoed.
Ik denk dat zo'n gemeente ondanks wat ze zelf gewend zijn en hun bijbelse overtuiging op dit punt nog een hoop kunnen leren van: bijbelse termen als verdraagzaamheid, vriendelijkheid (zij alle mensen bekend), gastvrijheid etc.
Wordt bijna vermoeiend dit, want ik heb al herhaaldelijk gezegd dat ik het ook schokkend vind als er die verwijtende blikken van gemeenteleden komen, als mensen zonder hoedje komen. Stuitend ook ja, helemaal mee eens.
Maar goed, als we allemaal zo blijven redeneren, komt er alleen maar meer verwijdering. Dan begrijpt rechts links niet en vice versa. Daarom blijf ik erbij: als je weet dat je naar een GGN gaat waar zelfs een bordje hangt met "hoedjes verplicht" (of hoe ze dat ook op een bordje zetten), pas je dan aan.
Nogmaals, ik heb medestudentes van mijn dispuut zich zien aanpassen qua kleding toen we naar een moskee gingen, die het vervolgens vertikken om zich ook aan te passen als ze naar bijv. een GGN gaan.
Da's toch droevig?
En ja, het is ook droevig als mensen je met de nek aankijken als je zonder hoed binnenkomt. Om je maar ff voor te zijn
Om aan een gebed zonder einde toch een einde te maken:
Laat LIEFDE het hoogste gebod zijn, voor zowel de hoedjeshaters als de hoedjesliefhebbers. Dan komt er vanzelf respect van beide kanten!